Jeżeli to część wieży artyleryjskiej to dlaczego nie widać lufy działa,gdyby wieża była skierowana lufą "do sprzęgu" to blacha byłaby kawałkiem wielokąta.Poza tym wieża której zarys widać jest dziwnie,jak na wagon sormowski,niska jej strop jest praktycznie na tej samej wysokości co strop
"nadbudówki".Szkoda,że zdjęcie jest za mało wyraźne żeby jednoznacznie określić jej kształt,okrągła czy wielokątna.Zresztą sam kształt wieży
też nie dawałby 100%pewności,przecież jeden z wagonów "Groźnego"miał wieże sormowskie posadowione na"kadłubie"podobnym do Iżorskiego.
Niestety zdjęcie jest zagadką, i pewnie pozostanie.
Dziękuje za przypomnienie, że "1 Marszałek" nie miał wieżyczki.
Po pierwsze mało co widać - zasłaniają zarówno żołnierze na dachu jak i maskowanie z brzózek.
Po drugie faktycznie mamy problem z typowością tego wagonu. Dalej uważam, że jest produkcji KS, ze względu na charakterystyczne klapy [wentylacyjne?] - jak widać nie wszystkie KS je miały [post Kamo z 11.46 nr 1.193], ale nie widziałem by miał je wagon z innej fabryki. Problem jest z wieżą, bo jej dach jest na poziomie garbu dachu wagonu - czyżby był to inny rodzaj - niestety żołnierze mocno zasłaniają. Jednak na pewno jest to wagon artyleryjski. Sowieci po uporządkowaniu budowy BP, nie robili w ogóle wagonów k. m. Co najwyżej wagony z jedną wieżą.
Typologia pociągów RKKA, jest wciąż nieuporządkowana. Jak widać najbardziej typowe K. S. potrafią się różnić. Najwięcej BP opuściło chyba zakłady w Brańsku. Jednak tam było szereg podtypów - wydaje mi się, że oprócz nowych rekonstruowano też starsze dobudowując im obrotowe wieże. Poważną zagadką są wagony Groźnego - wieże mają K. S. ale uważa się je za iżorskie.
No i po trzecie. Skąd to zdjęcie, i czy jest dobrze podpisane. Z 1 AK zdobyto właściwie dwa BP w Kowlu.