• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Polskie pociagi pancerne w okresie 1918-1921

p11c

Znany użytkownik
Reakcje
13 0 0
Pierwsza wydawała mi się o tyle ciekawa że jest to widokówka kolorowana w drukarni, w czasach I WŚ
[DOUBLEPOST=1467554342][/DOUBLEPOST]Muszę to poskanować wtedy będzie lepiej widać.
 

Załączniki

OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.355 2 0
Niemiecka pocztówka z okresu I wojny- "wschodni teatr wony". Wagony towarowe pruskich kolei państwowych K.P.E.V., dyrekcja kolejowa Danzing (Gdańsk).
 

Załączniki

OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.355 2 0
Dziękuję Jarząbku,istotnie Danzig. Może jednak wróćmy do głównego wątku.
Klasyczny eks austro-węgierski. Wagon artyleryjski uzbrojony w armatę 7 cm L/30 na podstawie okrętowej (kalibru 66 mm firmy Śkoda). Armata ta była montowana na okrętach austro-węgierskiej. Jeden taki wagon posiadał pociąg pancerny Nr 1 "Piłsudczyk" (na zamieszczonym Twoim zdjęciu) a drugi Nr 2 "Śmiały". Zapas amunicji do tych dwóch armat był bardzo skromny, coś około 500 sztuk! Przypuszczam, że to zdjęcie zostało wykonane: albo pod koniec 1918 roku lub na początku 1919 roku. Proszę zwrócić także uwagę na "bastion"w którym jest zamontowany ckm. Warto zwrócić także uwagę na "godło" tej jednostki. Niestety, nie posiadam zdjęcia "godła" w lepszej jakości ..
 

Załączniki

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
Nie pancerny, ale na pewno działania wojenne
[DOUBLEPOST=1467660055,1467659697][/DOUBLEPOST]I WŚ
Bardzo słaba jakość. ale na pewno nie jest to 1 w.ś. Po pierwsze wagony to głównie amerykańskie węglarki budowane od 1917 roku. Po drugie majaczy mi się tam orzeł i PKP. Więc są to raczej zdjęcia z wypadku pociągu węglowego PKP. Tak spiętrzone wagony wyglądają zdecydowanie na zwykły wypadek, a nie efekt ataku niemieckiego.
 

p11c

Znany użytkownik
Reakcje
13 0 0
Hmm, wiem że słaba jakoś i uprzedzałem bo to foto zdjęć na wystawie, jak sie skonczy wystawa to zeskanuje i bedzie wszystko jasne,
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.725 443 99
Podobno Muzeum Kolejnictwa w Warszawie od niedawna udostępniło dla zwiedzających wnętrza stojącego tam pociągu pancernego. Taka ciekawostka dla zainteresowanych. Dotychczas mozna było tylko z zewnatrz popatrzeć.
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
637 3 1
Nie pancerny, ale na pewno działania wojenne I WŚ
Otóż z całą pewnością nie są to działania wojenne z okresu I WŚ, lecz... moim zdaniem, opłakane skutki działania hamulca systemu Westinghouse [z zaworem rozrządczym typu K1] z jednostopniowym odhamowaniem, co przy nieumiejętnym hamowaniu ciężkiego składu pociągu towarowego na długich zjazdach, w prosty sposób prowadziło do całkowitego"wyczerpania" hamulca.
Inaczej mówiąc, jest to typowy przykład wypadku pociągu towarowego PKP z przełomu lat 20 i 30 XX wieku i uważam, że właśnie z tych lat pochodzą opublikowane wyżej zdjęcia.
W tych latach na PKP prowadzono jeszcze większość pociągów towarowych na hamulcach ręcznych, a wyjątkiem były składy złożone w większości z wagonów węglarek typu amerykańskiego "USATC 1918", wyposażonych w samoczynny hamulec powietrzny zespolony w/w typu, i to w takiej ilości, żeby zapewnić wymagany na danej linii procent ciężaru hamującego. Stąd w składzie wykolejonego pociągu widocznego na zdjęciach, większość stanowią czteroosiowe węglarki budowy amerykańskiej, "poprzetykane" jedynie węglarkami dwuosiowymi budowy niemieckiej lub polskiej.

Zgadzam się także z Kolegą "404W", że na jednym ze zdjęć wyraźnie widać oznaczenia PKP jednego z wagonów i są to oznaczenia z końca lat 20, a może nawet z pierwszej połowy lat 30 XX wieku.

Lepsze skany tych zdjęć niczego nie zmienią, dlatego tez proponuję przenieść w/w zdjęcia, a także związane z nimi odpowiedzi, do odpowiedniego wątku, traktującego o wagonach PKP sprzed roku 1945.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
K

kamo115

Pancernik Kamo
Reakcje
2.355 2 0
A jaki to parowóz? Pojawiła się nowa publikacja: Kazimierz Ajdukiewicz (1890-1963),wojskowy, dowódca polskiego pociągu pancernego, następnie w okresie 1948-1952 rektor Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu..
 

Załączniki

Podobne wątki