• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:1 Pojazdy wczesnego PRL-u

Fiat włoski versus Fiat z Sanoka
No niestety, to znowu nie Sanok. Te sanockie autobusy niewiele różniły się od włoskich oryginałów, o czym można się przekonać choćby na stronie http://autosan.cba.pl/historia/historia05.html. Natomiast ten "versus" z twojego porównania to Gdańska Fabryka Wagonów..., tfu, już nie GFW a Stocznia Gdańska. Ówczesne MZK GG otrzymało 10 sztuk podwozi, które zgodziła się dla niego skarosować właśnie Stocznia. Przeciwnie było natomiast z gdańskim PKS-em, który otrzymał oryginalne zestawy autobus+przyczepa, bo trzeba pamiętać, że w ramach tej samej umowy zakupiono we Włoszech również 50 sztuk przyczep osobowych. Autobusy te wspólnie do czasów wybudowania SKM-ki obsługiwały połączenie Gdańsk - Gdynia. Jeszcze jako ciekawostkę można podać, że autobusy PKS-u były malowane na... zielono.

Żeby nie było pustych przebiegów:
to dwie fotki trójmiejskich PKS-ów, pierwsza z prasy z 1950 roku

1950.jpg


druga z pocztówki - Gdynia, ul. Świętojańska

Clipboard01.jpg


oraz ciężarówka FIAT-a wyjeżdżająca z portu, bądź z bazy PKS na ul. Węglowej, mija na Świętojańskiej inną ikonę tamtego czasu - trolejbus VETRA

Clipboard02.jpg
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
686 1 0
Natomiast mnie ciekawią ta ciężarówki SPA - ktoś to widział?
S.P.A. była firmą założoną w 1906 roku m. in. przez inżyniera który odszedł z FIAT-a - oprócz samochodów osobowych i użytkowych, produkowała również silniki lotnicze. W latach 20-tch firmę wykupił FIAT, ale pozostała ona odrębną marką. Po II WŚ, w 1947 roku, firma została włączona w struktury FIAT-a stając się jego oddziałem wytwarzającym ciężarówki, a w 1949 roku produkcja została ostatecznie przeniesiona do zakładów Fiata. Aż do 1972 roku ciężarówki FIAT-a będą mieć na swoim znaku/logo pamiątkowy napis "Costruzione SPA":

FIAT-costruzione-SPA.jpg


Chodzi po prostu o ciężarówki FIAT, ale nie wiem który to model czy modele wtedy kupiono.
 

adamwyt

Znany użytkownik
Reakcje
3.736 15 0
Trochę to dziwne, pantografy tak łatwo się nie odrywają od podstawy. No, ale to off-top, a i tak pewnie nie zgadniemy... Z tą kierownicą po prawej stronie we włoskich samochodach z tamtych lat to też ciekawa sprawa. Ktoś mi kiedyś opowiadał, skąd się to wzięło, może uda mi się to odtworzyć.
Ja kiedyś czytałem na jakimś forum, że chodziło o to żeby na wąskich alpejskich drogach kierowcy ciężarówek i autobusów byli bliżej krawędzi jezdni i mieli lepszą kontrolę. Nie mam pojęcia czy to prawda.
 
OP
OP
Terebesz

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
Natomiast mnie ciekawią ta ciężarówki SPA - ktoś to widział?
Chyba doszedłem o co w tym biega. Transza obejmowała, cyt. "400 ciężarówek, 150 podwozi ciężarowych (...) i 450 ciężarówek Spa" - SPA była wówczas spółką zależną Fiata tak jak pisał @Groch, budowano tam ciężarówki. Na liście pojazdów typowych opublikowanej przez KERM w 1949 r. występują Fiat 626 NL 3,5t, Fiat 666 N7 7t (w nomenklaturze fiatowskiej N oznaczało nafta=diesel) oraz Fiat SPA A-10000 10t, niestety nie wiadomo ile było poszczególnych typów. SPA A-10000 wyglądał tak

525.jpg


W odróżnieniu od licznych fotografii Fiata 666 nie trafiłem na zdjęcia tego pojazdu w Polsce, więc nie spodziewam się że było ich dużo. Ponieważ zakupiono 100 przyczep 15-tonowych pasujących do ciężarówki o takim tonażu można założyć że SPA 10000 też była setka a resztę zamówienia w tej wytwórni stanowiły odpowiedniki Fiata 666.
 

lokfan

Znany użytkownik
Reakcje
1.310 9 0
No proszę tylko człowiek opuści dom i internet na trzy dni, a tu takie nowości- śliczności z czasów siermiężnego PRL :) Brawo! Ponieważ Panowie lubią zagadki to tu jest pole do popisu ;) Kraków Rynek , rok ok 1950 roku. Miłej identyfikacji ( ja mam jakieś swoje typy) :)
Autobusy_w_Krakowie_.jpg
496320.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
Fantastyczne fotki Krakowa z czasów gdy królował w nim Władeczek Mazurkiewicz.
Drugi z lewej to Büssing. Trzeci i czwarty chyba też.

Szperając w sieci natrafiłem na taką małą ale niezwykle ciekawą perełkę samochodową z Poznania. Polecam uwadze kolegów zwłaszcza niezwykle klimatyczne fotografie dotyczące interesującego nas okresu.
http://mojejezyce.blogspot.com/2014/06/moto-jezyce-cz-4-jozef-zagorski.html

Dla porządku dorzucam linka do strony warszawskiego Zarządu Transportu Miejskiego. Sporo ciekawych informacji i zdjęć taboru.
http://www.ztm.waw.pl/historia.php?i=20&c=83
 
OP
OP
Terebesz

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
Gdybyś bez zdjęć poinformował, że w czasach głębokiej stalinozy sprowadzano do Polski Land Rovery w celu ochrony macierzyństwa i zdrowia dziecka, z całym szacunkiem, nie uwierzyłbym :obcy:
 

lokfan

Znany użytkownik
Reakcje
1.310 9 0
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Skala 1:1 1
Skala 1:1 128
Skala 1:1 11

Podobne wątki