• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:1 Pojazdy wczesnego PRL-u

husky

Aktywny użytkownik
Reakcje
111 0 0
Zdjęcie nietypowego, bo trzydrzwiowego Chaussona APH521/522 odkryłem niespodziewanie wśród linków do węgierskiego archiwum zapodanych przez kol. Groch na poprzedniej stronie. Wklejam miniaturkę, a kto jeszcze nie przejrzał wspomnianych linków, niech to zrobi pilnie.

Zobacz załącznik 511161
Bardzo nietypowy w Polsce , poniewaz sprowadzono tylko dwie sztuki.
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
686 1 0
Jeszcze w kwestii tajemniczej polewaczki/cysterny - "rozebrałem" filar...:D To oczywiście impresja, ale zadziwia mały rozstaw osi, pomimo że początek przedniego koła umieściłem w punkcie gdzie zaczyna się tors faceta stojącego przy filarze. Na oryginalnym zdjęciu natomiast, rozjaśniłem okolice drzwi kabiny uwypuklając napis:

1-F-2619a.jpg
1-F-2619c.jpg


No i znalazłem samochód z fabryki zapałek - Bystrzyca Kłodzka 1.03.1947r, zdjęcie z twitterowej strony PAP:

Samochód fabryki zapałek Bystrzyca Kłodzka 1947.jpg
 
OP
OP
Terebesz

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
Próbując rozgryźć zagadkę warszawskiej polewaczki trafiłem na takie zdjęcia. Na pierwszym - wiadomo co; na drugim prawdopodobnie ZIS-150
4.png
71ebe8aef0556f00a86ff7f74f6acfb6.jpg

ZISowi i jego amerykańskiemu protoplaście poświęcę osobny wpis. A na razie wracamy do czasów, kiedy "cały naród budował swoją stolicę". Budowano głównie "tymy ręcamy", ale trochę cieżkiego sprzętu jednak było: betoniarki Bedford sprowadzono z UK razem z partią długich podwozi tej ciężarówki pod zabudowę strażacką.
bedford.jpg


Poza tym było w użyciu wszystko co dało się uruchomić: sprzęt poniemiecki, amerykański demobil z UNRRA, na jednym ze zdjęć dopatrzyłem się Tatry 111 (ciekawe czy po Wehrmachcie, czy import z bratniej Czechosłowacji). Na deser - kolumna Zygmunta na Culemeyerze i przedwojenny autobus Chevrolet na pl. 3 Krzyży
46.jpg

021-Studenci-Wydziału-Malarstwa-podczas-odgruzowywania-Warszawy.jpeg

starowka_odbudowa.jpg

image_func.jpg


3102 Transport Kolumny Zygmunta 1949.jpg

w-kadrze-warszawa-lata-40-19.jpg
 
na drugim prawdopodobnie ZIS-150
Nie Terebeszu, to pobratymiec tego z pierwszego zdjęcia - czeska PRAGA - a konkretnie PRAGA RND. Poniżej inne jej ujęcie z zasobów Filmoteki Narodowej

1-F-319-350-1500x.jpg

Jeszcze linka do ciekawej stronki, gdzie te polewaczki również są ujęte:
http://motomuseum-hostalek.cz/index.php?grhead=2&nav=01&id_group=21&t=_art_print&id_art=465

Na deser - kolumna Zygmunta na Culemeyerze
Wyjątkowo smakowity deser - dzięki (y).

Wspomnijmy jeszcze jedną markę, która w latach pięćdziesiątych zagościła w Polsce - PANHARD.
Wyładunek w porcie

Clipboard01.jpg


plac budowy w Warszawie (zbiory NAC)

Clipboard02.jpg


w trasie (zdjęcie ściągnięte kiedyś z netu, ale nie pamiętam z jakiej strony (n))

1 (10)1.jpg


oraz chyba najbardziej znana mutacja - wóz wieżowy warszawskiego MPK

Clipboard03.jpg


PIC_51-791-5.jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Terebesz

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
Dalszy ciąg Warszawy. Na drugim twardym dysku znalazłem jeszcze inne ujęcie Bedforda betoniarki

q.jpg


Inną ciężarówką importowaną w latach powojennych był Ford V3000. Na jego podwoziu montowano m.in. zabudowy strażackie, poniżej wersja otwarta z interesującymi napisami - może być z importu, może być "trofiejna" po Niemcach.

org_70_0711.jpg


Aliancki demobil w służbie pokoju i socjalizmu

273940.jpg


A na Pradze toczy się normalne życie

1 (17).jpg
 
OP
OP
Terebesz

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
No to z dedykacją dla Piotra: Fiaty 666 w służbie PKS.
1 (9).jpg
229.jpg
245.jpg
taran_0290_04.jpg
1wer (14).jpg
1wer (15).jpg
bus-1.jpg
c866ca90e15954e9gen.jpg

Nadwozia autobusu występowały w różnych wersjach, bo część pojazdów sprowadzono z Włoch w stanie kompletnym, a część karosowano w Polsce. Fiat włoski versus Fiat z Sanoka
666p.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.676 520 30
A najciekawsze zdjęcie czwarte od góry. Jak to się mogło stać, że na warszawskiej Trasie W-Z pantograf z tramwaju wylądował na szoferce tego Fiata? Ale wszystkie fotki świetne.
 
OP
OP
Terebesz

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
Pewnie uszkodzona sieć zerwała pantograf, a Fiat jechał tuż za tramwajem. Fiaty miały kierownicę po prawej i rozbiło szybę kierowcy, ale wygląda że szoferowi nic się nie stało bo śmieje się do motorniczej.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.676 520 30
Trochę to dziwne, pantografy tak łatwo się nie odrywają od podstawy. No, ale to off-top, a i tak pewnie nie zgadniemy... Z tą kierownicą po prawej stronie we włoskich samochodach z tamtych lat to też ciekawa sprawa. Ktoś mi kiedyś opowiadał, skąd się to wzięło, może uda mi się to odtworzyć.
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
Co się koledzy dziwicie. Pani zobaczyła przystojnego faceta za kierownicą i zerwało jej pantograf. Wy tu o warunkach wytrzymałościowych i stanie technicznym trakcji, a to po prostu siła uczucia.
 
OP
OP
Terebesz

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
@Andrzej Harassek:
"Generalnie we Włoszech obowiązuje ruch prawostronny, lecz okazuje się, że tylko na prowincji. Duże miasta Włoch uznają ruch lewostronny. Zgodnie z obowiązującym wówczas prawem wystarczało, że na granicy miasta umieszczona była stosowna tablica informacyjna. Sam Rzym zmienia stronę ruchu na prawostronną dopiero w roku 1925, Mediolan czyni to rok później. Włoskie fabryki samochodów długo jeszcze produkują pojazdy z kierownicami po prawej stronie."
cytat za http://www.swulinski.com/inne/LeftOrRight.html

@Adam66: ustalenie, czy dany osobnik męski jest przystojny czy nie, zawsze mnie przerastało. Decyzję w tej kwestii pozostawiam kobietom - w tej liczbie również tramwajarkom.

Żeby nie było pustych przebiegów: Fiaty i Kobiety (na ostatnim kobiety w mniejszości, za to jaki piękny Fiat!)
635908648273368898.jpg
fiat.jpg
images.jpg
FIAT_PKS_Krolewska_lata50.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.676 520 30
Dzięki za wyjaśnienie, coś takiego chodziło mi głowie, bo kiedyś o tym rozmawiałem z włoskim kolegą. To jednak nie do końca tłumaczy, dlaczego jeszcze długo po wojnie produkowano samochody z kierownicą po prawej stronie. Te ostatnie fiaty, widoczne na dwóch małych zdjęciach, sam doskonale pamiętam, jechałem takim kilkakrotnie. Też miały kierownice po prawej stronie.
 
OP
OP
Terebesz

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
"Angielska kierownica" zachowała się szczególnie długo we włoskich autobusach , mimo że za niemieckiej okupacji ujednolicono w całych Włoszech ruch jako prawostronny i drzwi dla pasażerów były po prawej. Być może chodzi o ułatwienie podjeżdżania do przystanku. Nie do końca wiem jaka idea stoi za takim usytuowaniem kierownicy w ciężarówce. Fiat 682 (ciężarówka i autobus) miał kierownicę po prawej chyba do lat 70.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Skala 1:1 1
Skala 1:1 128
Skala 1:1 11

Podobne wątki