• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:1 Pojazdy wczesnego PRL-u

sluzbowo

Znany użytkownik
Reakcje
138 1 0
#81
U nas w rodzinie dzielnie służył W312 z odsuwanym dachem. Klosze lamp tylnych miał bez białych wstawek, ale koła 15-calowe.

Oto poszlaki (ca. 1973):

031-1_resize.jpg


015_resize.jpg


Młodzieniec widoczny na zdjęciu wyraził zgodę na publikację swego niedojrzałego wizerunku.
 
Ostatnio edytowane:

lokfan

Znany użytkownik
Reakcje
1.310 9 0
#82
Dwa ciekawe prototypy jelczańskiego Żubra, drugi zagrał (prawie) główną rolę w filmie " Późne popołudnie" Jego kierowcą w filmie był nasz ulubiony Franciszek Pieczka :) Zdjęcia z sieci.

512ceba427cad66b49f086064cf3834f.jpg
1259cf3a2c6824f0ce94f3e496d50e49.jpg
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
686 1 0
#84
Ta szeroko rozwarta "śmiejąca się japa" przywodzi na myśl Ikarusa
Udało mi się przejrzeć film z którego kadr zamieściłem wcześniej i "wyłuskać" interesujące nas, choć gorsze jakościowo, ujęcia:

busik-film-kadr.jpg


I fragmenty powyższych kadrów (maksimum jakości jakie mogłem uzyskać):

busik-film-przod-tylt.jpg


Mi to Ikarusa nie przypomina, nie ten znaczek/logo na przodzie... Cóż więc to jest?

To musi być ten sam autobus
Bardzo mnie ucieszyła opisana przez Kolegę sytuacja i dziękuję za podzielenie się nią na forum :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.676 520 30
#87
Kolega stare tory wyjaśnił już, o co chodzi, ja dodam tylko, że klosze Wartburga 312 miały bardziej wystającą górną część, taki jakby "skrzydełka", w 311 były obłe na dole i na górze. Moi rodzice mieli właśnie Wartburga 312, na którym uczyłem się jeździć po leśnych dróżkach (ale tak naprawdę pierwszym samochodem, którym jeździłem, było kolejne auto moich rodziców, Fiat 125p, o którym pisałem wcześniej). A Wartburg tzw. przejściowy na podwoziu 353, był znany jako Wartburg 1000, określenia 312/1 nie znałem.
[DOUBLEPOST=1507756633,1507756251][/DOUBLEPOST] Czyli dobrze zgadłem:
Nie znam dobrze starych autobusów, ale stylistyka tego przypomina mi fiaty.
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
686 1 0
#88
Bingo! Fiat... ale raczej jego krótsza wersja, czyli 314 (rys. zapożyczone ze strony myntransportblog.com):

FIAT-1959.jpg

Istniała jeszcze wersja najdłuższa, czyli 306 - tę robi w H0 jeden z włoskich modelarzy: http://www.gegrail.com/catalogoAutobus2.pdf . Pojazdy były różnie karosowane więc nie jestem pewny rocznika. Inna wersja Fiata w barwach Orbis-u (ten to miał flotę) pojawia się w filmie "Kocie ślady" (1971):

FIAT Cansa Kocie slady.jpg
FIAT Cansa Kocie slady 1971.jpg


A poniżej... rosjanin:

FIAT 314 Cansa rus.jpg
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
686 1 0
#92

Brodagaz

Znany użytkownik
Reakcje
28.199 108 2
#93
Przeglądając fotosy filmowe natknąłem się na dwa intrygujące mnie obiekty samochodowe... Ktoś pomoże ustalić co to za wozy? Pierwszy wygląda zza filaru w centrum kadru (cysterna?):

Zobacz załącznik 510898

Zdjęcie z planu filmowego "Pan Anatol szuka miliona" z 1958 roku, tu całość: http://fototeka.fn.org.pl/public/cache/1-F-2619-249-1500x.jpg
Druga zagadka pochodzi z produkcji filmu "Prawo i pięść" (1964r):

Zobacz załącznik 510899

Cały fotos: http://fototeka.fn.org.pl/public/cache/1-F-1856-337-1500x.jpg
Druga fotka to angielska produkcja , dosyć ciekawy pojazd produkowany przez dwie firmy Commer i Karrier model Bantam , nie za bardzo miałem się czas zagłębić w szczegóły , bo trochę nie pasują mi kierunkowskazy jednak atrapa i stopnie wejściowe do kabiny są bardzo charakterystyczne :)
Ciężarówki te występowały w różnym tonażu i z różnymi wielkościami kół.
https://www.google.pl/search?q=comm...VE1BoKHfshAfkQsAQIKA&biw=1366&bih=659#imgrc=_
https://www.google.pl/search?q=karr...XCvBoKHVGNCG4QsAQIPA&biw=1366&bih=659#imgrc=_
https://myntransportblog.com/2015/04/11/commer-trucks-luton-england-uk-1905/
 
OP
OP
Terebesz

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
#95
Przewieszenie kabiny przed osią rzeczywiście sugeruje coś pochodnego od autobusu, ale "z twarzy" to w ogóle Chaussona nie przypomina. Konstrukcja tej polewaczki przypomina pojazdy które budował Dennis w UK, ale to też nie to.
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
#96
Koledzy, mam zagwozdkę dotyczącą wczesnych kontenerów w Polsce. Przyjaciel przysłał mi zdjęcie kontenera chłodni ładowanego na Tatrę w jednym z naszych portów we wczesnych latach 60tych. Czy macie może jakieś informacje dotyczące podobnych kontenerów. Właśnie pracuję nad modelem jednego z nich i szukam wszelkich dostępnych fotografii. Mam jeszcze jedną z książki Kitowskiego o Gdyni, ale za wszelką pomoc będę bardzo wdzięczny. Wiem, że kilkadziesiąt takich kontenerów zakupiły PLO do wymiany towarowej z Wielką Brytanią i Danią (głownie do eksportu jaj i bekonu, oraz importu masła). Charakterystyczny jest sposób mocowania zaczepów do załadunku.
kontener.jpg
 

husky

Aktywny użytkownik
Reakcje
111 0 0
#97
Przewieszenie kabiny przed osią rzeczywiście sugeruje coś pochodnego od autobusu, ale "z twarzy" to w ogóle Chaussona nie przypomina. Konstrukcja tej polewaczki przypomina pojazdy które budował Dennis w UK, ale to też nie to.
Dwukolorowe malowanie troche znieksztalca charakterystyczny ryjek Chaussona -wg. mnie uklad swiatel i maski wskazuje na Chaussona , moze aph47 albo 49.Wlasnie w latach w ktorych nagrano film zostalo kilkanascie sztuk przebudowanych-mysle , ze byl to wtedy czesty widok na ulicach Warszawy.
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
686 1 0
#98
Druga fotka to angielska produkcja , dosyć ciekawy pojazd produkowany przez dwie firmy Commer i Karrier model Bantam , nie za bardzo miałem się czas zagłębić w szczegóły , bo trochę nie pasują mi kierunkowskazy jednak atrapa i stopnie wejściowe do kabiny są bardzo charakterystyczne
I to jest słuszna koncepcja. Konstrukcja faktycznie bardzo popularna i z tego co zdążyłem się zorientować pod nazwą Bantam produkowana od połowy lat 30-tych aż do końca istnienia firmy, czyli roku 1972! W kształcie (chodzi o stylizację karoserii) widocznym na prezentowanym wcześniej przeze mnie fotosie, wytwarzana od circa 1953 roku do wczesnych lat 60-tych. Jest trochę zdjęć z epoki jak i egzemplarzy odrestaurowanych, ale pomimo pomimo przejrzenia wielu, również nie trafiłem na taki układ górnych kierunkowskazów jak w egzemplarzu "polskim". Może kiedyś się znajdzie... A dla okraszenia mojej wypowiedzi - rodzinka Bantamów z Australii, wyposażona w kierunkowskazy ręczne:

Karrier-Bantams-in-Australia-early-60s.jpg


wg. mnie uklad swiatel i maski wskazuje na Chaussona , moze aph47 albo 49
Z kolei układ przedniej szyby (wąski środkowy słupek i szeroko prowadzona na boki szyba) wskazuje na Chaussona APH21/521... To chyba nie ten trop. Samochód wydaje się być zbyt spójną stylistycznie konstrukcją (całkiem nowocześnie jak na lata 50-te zakończony tył zbiornika) by była to przeróbka. A może to jakiś francuski wóz?
 
OP
OP
Terebesz

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
#99
Wracając do polewaczki: Nie twierdzę, że to niemożliwe, ale... sposób łamania przedniej szyby rzeczywiście odpowiada Chaussonowi APH521, ale wypukłość dachu i dolna część kabiny są zupełnie inne. Dół mógłby pochodzić z Chaussona AH48, ale czy komuś chciałoby się wprowadzać tak daleko idące zmiany przerabiając autobus (do tego o samonośnym nadwoziu) na polewaczkę warsztatowym sposobem?

Ch1.jpg
ch2.jpg
Chpol.jpg
 
OP
OP
Terebesz

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
Zdjęcie nietypowego, bo trzydrzwiowego Chaussona APH521/522 odkryłem niespodziewanie wśród linków do węgierskiego archiwum zapodanych przez kol. Groch na poprzedniej stronie. Wklejam miniaturkę, a kto jeszcze nie przejrzał wspomnianych linków, niech to zrobi pilnie.

ch3.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Skala 1:1 1
Skala 1:1 128
Skala 1:1 11

Podobne wątki