• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:1 Pojazdy wczesnego PRL-u

holosal

Aktywny użytkownik
Reakcje
107 0 0
#61
Zdjęcie z wywrotkami Tatra jest dużo dużo późniejsze, wykonane prawdopodobnie na samym początku lat 70-tych i przedstawia budowę ul.Kijowskiej w Krakowie.
Zaś jeśli chodzi o Leylanda kolegi lokfan, faktycznie jest to model Royal Tiger MkII. Dla zainteresowanych wklejam poniżej jego opis techniczny. Reprodukcja pochodzi z książki "Samochody ciężarowe i autobusy", Wydawnictwa Komunikacyjne, Warszawa 1958.

DSCF5247.JPG
DSCF5248.JPG
 

lokfan

Znany użytkownik
Reakcje
1.310 9 0
#62
Dzisiaj pojazd znany wszystkim,ale za to w roli ...autobusu. Na hm..pokładzie studenci wydziału geografii UJ jadą sobie , jak widac w komfortowych warunkach na wycieczkę naukową.Jakaś polowa lat 50 tych. Samochód jak widać wynajęty od Przedsiebiorstwa Robót Kolejowych 9 w Krakowie :)
PICT0208.JPG
 
OP
OP
Terebesz

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
#64
@ Sklejacz: Na pierwszym zdjęciu w centrum Renault Gallion. Ostatnie zdjęcie cenne bo widać kolorystykę M-20 i Nysy. Busik po lewej stronie nie jest Nysą - co to jest?
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Terebesz

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
#66
Chyba masz rację - znaczy się przyjechali do Krakowa turyści z drugiego obszaru płatniczego. Swoją drogą było kiedyś zdjęcie takiego Merolka w barwach Orbisu, czarno-białe niestety.
 

lokfan

Znany użytkownik
Reakcje
1.310 9 0
#69
No to dzisiaj" mała rewia Syreny 103/104, Skdyd Octavie, P70, Wartburgi 311, Garbi, Warszawa M20, Nysa N59 , Moskwicz 407 Osa,pod plandeką chyba Skoda 1000MB) Tak mi się wydaje...
PICT0085.JPG
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
#70
Dorzucę się z kolejnym kolorowym obrazkiem ze względu na bohatera drugiego planu. Otrzymane mailem od znajomego, bo wie że szukam zdjęć tablic rejestracyjnych. Sądząc po stroju, to przełom końcówka 60tych albo początek 70tych.
rejestracjg.jpg
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
688 1 0
#72
mam taki obrazek i nie wiem co to za busik pośrodku
Ja też nie wiem i też liczę na kolegów... Busik uwiecznił się też na filmie "Nie lubię poniedziałku" (1971, rez. T. Chmielewski):

Nie-lubie-poniedzialku-1971.jpg


Niestety dość skutecznie zasłonięty. Fotosy z filmu autorstwa Jerzego Troszczyńskiego z serwisu Fototeka, oryginały:
http://fototeka.fn.org.pl/public/cache/1-F-1888-443-1500x.jpg
http://fototeka.fn.org.pl/public/cache/1-F-1888-125-1500x.jpg

Wrócę jeszcze na chwilę do Leylanda, a to za sprawą zdjęć znalezionych w węgierskim archiwum - Sopot 1958 rok, ul. Jana Jerzego Haffnera 55 (fragment):

Leyland-Sopot-1958.jpg


Oryginały (uwaga mobilni: - duże pliki):
http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_54715.jpg
http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_54716.jpg

Jako że Węgrzy obficie korzystali z produktów polskiego przemysłu motoryzacyjnego, mają w swoim cyfrowym archiwum (Fortepan.hu) sporo zdjęć na których pojawiają się nasze samochody - polecam poszperać. Ode mnie kilka wybranych ujęć z naszej okolicy (UWAGA - DUŻE PLIKI):
Oryginalna Nyska "Pracownia chorób ryb w Sierakowie Wlkp" :D Sieraków 1960 (orig. Bogdan Celichowski)
http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_120055.jpg
http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_120056.jpg
http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_120057.jpg
Chevrolecik sfotografowany gdzieś w PL w 1957r :
http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_62393.jpg
Ciekawe ujęcia Zakopiańskich klimatów na przestrzeni lat, rok 1958:
http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_54769.jpg
rok 1963:
http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_101492.jpg
rok 1969 i Bałtyk w tle :D:
http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_62036.jpg
Warszawa Rynek Starego Miasta 1965r:
http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_59954.jpg
http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_59952.jpg
http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_59951.jpg
http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_59936.jpg

I na koniec wóz Telewizji Polskiej z (jak opisano) 1962 roku:
http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_100716.jpg
http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_100717.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.418 110 1
#73

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
5.899 5 0
#74
Kolego Groch. Za sprawą wstawionego przez Ciebie zdjęcia z Leylandem z Sopotu z węgierskiego źródła praktycznie spadłem z krzesła :) Ojciec opowiadał mi jak pod koniec lat 50-tych jako uczeń chyba drugiej klasy podstawówki pojechał na wycieczkę do teatru do Gorzowa. Mieszkał w podgorzowskiej wsi. Nie pamięta co to było za przedstawienie, ale zapamiętał, że jechał prawie nowym autobusem Leyland, o który w tym czasie w liczbie jednej sztuki wzbogacił się gorzowski oddział PKS. Ten autobus był ponoć sensacją w mieście. Jakiś czas temu szukałem w Internecie informacji na temat tego autobusu, a tu fotki znalezione przez Ciebie. To musi być ten sam autobus :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.866 525 30
#76
A to krótkie to nie przyczepa?
nie wiem co to za busik pośrodku
Nie znam dobrze starych autobusów, ale stylistyka tego przypomina mi fiaty.
Warszawa Rynek Starego Miasta 1965r:
Trzecie zdjęcie to akurat Rynek Nowego Miasta w Warszawie.
Albo 312, których było w Polsce chyba nawet więcej. Różniły się głównie kloszami tylnych lamp.
Jakoś przypomina mi on Leylandy, jakie też jeździły w tych latach w Polsce. Może to jakaś koprodukcja czy licencja?
 

sluzbowo

Znany użytkownik
Reakcje
138 1 0
#79
Pojawił się dokładnie jeden. Projekt nigdy nie wyszedł poza fazę prototypu.

Albo 312, których było w Polsce chyba nawet więcej. Różniły się głównie kloszami tylnych lamp.
Statystycznie rzecz ujmując raczej nie ma szans na to, by w Polsce (czy gdziekolwiek indziej) było więcej sztuk modelu Wartburga 312 niż 311. Ten drugi był produkowany około 1,5 roku, podczas gdy pierwszy - 10 lat. Z zewnątrz, oprócz kloszy tylnych lamp (i chyba przednich kierunkowskazów), różnicę można było jeszcze stwierdzić patrząc na koła - model 312 miał mniejsze, 13-calowe. Konstrukcyjnie był to już inny samochód, stanowił model przejściowy przed wprowadzeniem do seryjnej produkcji modelu 1000 / 353, z którym miał dużo wspólnego: silnik o większej pojemności i mocy, nową ramę, nowe zawieszenie.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
1.010 84 11
#80
No wiesz że dzwonią ale nie w którym kościele. Wartburgi 311 miały silnik 900,15 calowe koła i tylne lampy z bialym kloszem,312 miały silnik 1000, 15 calowe koła
wczesniejsze miały klosze jak 311,późniejsze bez białej wstawki,a 312/1 miały nowe podwozie(takie jak 353) na 13 calowych kołach i tylne klosze też bez białej wstawki.
Dla niedowiarków mam książkę Naprawa Wartburga więc w mogę to i owo zeskanować.Sam miałem Wartburga 312 combi to wiem jakie miał koła,podwozie czy tylne lampy;).
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Skala 1:1 1
Skala 1:1 128
Skala 1:1 11

Podobne wątki