• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta domowa 540x130 cm

Reakcje
46 0 0
#1
Witam wszystkich serdecznie.
Planuję zbudować makietę domową, osadzoną gdzieś w epoce IV, bez stada pędzących składów, jedna stacja, lokomotywownia, mijanka - bocznica do rozładunku róznych materiałów w tym węgla do obrządku lokomotyw. Bardzo proszę o wyrozumiałość i sugestie w sprawie korekty przedstawionego układu torowego. Nie znam jeszcze wszystkich norm w zakresie prawidłowego umiejscowienia wszyskich urządzeń i obiektów kolejowych.


Bez tytułu.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.674 520 30
#2
Na (bardzo) szybko: dojazd do lokomotywowni powinien być tylko z dużej (dolnej) stacji, a nie z dwóch. Na górze zostawiłbym mijankę z ew. torem ładunkowym. Samą lokomotywownię trzeba tak przeprojektować, żeby do torów do obrządzania był dojazd bezpośrednio z torów stacji dolnej, a nie wyłącznie przez obrotnicę.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.674 520 30
#4
Lepiej, ale ciągle to nie to. Lokomotywownia zwykle jest przy większej stacji, a nie przy małym przystanku, tor dojazdowy nie powinien sięgać tak wysoko, aż do tego przystanku. A dwa równoległe tory, jeden od przystanku, a drugi od stacji są zupełnie bez sensu. Spróbuję w wolnej chwili coś naszkicować, ale nie obiecuję, że dziś.

PS. Co to znaczy "dostać z liścia"? ;)
 
OP
OP
J
Reakcje
46 0 0
#5
To znaczy takie lekkie przywołanie do porządku.
Bardzo dziękuję za pomoc. Na górze nie planuję żadnej małej stacji, zdaję sobie sprawę, że na tej powierzchni i łukach, ciężko jest odwzorować realizm poruszających się składów, dlatego łuki torowiska starałem się schować za lokomotywnią a z drugiej strony przewiduję jakieś wzgórze, bądź gęsty las. Głowny nacisk na realizm kieruję na stację, stąd długie czoła i małe promienie torów.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.674 520 30
#7
To znaczy takie lekkie przywołanie do porządku.
Najprościej, spoliczkowany, lub uderzony w twarz, z otwartej ręki;)
Przywoływać do porządku, a już z pewnością nie przez spoliczkowanie, nie miałem najmniejszego zamiaru, wskazałem tylko podstawowe błędy.
Na górze nie planuję żadnej małej stacji,
No jednak na rysunku jest mijanka, w dodatku z żeberkiem (tor odstawczy? ładunkowy?). Mijanka to szczególny rodzaj małej stacji, na której jest tylko jeden tor dodatkowy, służący do krzyżowania lub wyprzedzania pociągów.

Przygotowałem szkic jak moim zdaniem mogłoby to wyglądać. Na dolnej stacji dodałem na górze jeden tor, służący jako tor komunikacyjny do wjazdu do lokomotywowni od prawej strony. Parowóz wjeżdża od prawej strony stacji, przejeżdża przez rejon obrządzania, gdzie jest obsługiwany (oczyszczanie ze szlaki, nawadnianie, nawęglanie itp.), po czym przez obrotnicę wjeżdża do hali wachlarzowej. Wyjazd z hali gotowego do służby parowozu następuje przez obrotnicę wprost na lewą stronę stacji. Rejon torów do obrządzania jest przedstawiony symbolicznie, dokładny układ może się nieco różnić.

Górną stację (mijankę) nieco skróciłem (tory stacyjne powinny być podobnej długości, co na dolnej stacji, a na pewno nie dłuższe), dodałem tor ładunkowy oraz ew. tor bocznicy małego zakładu przemysłowego.

Niestety, chwilowo nie da się wstawiać rysunków, uzupełnię wpis, jak tylko będzie to możliwe.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.674 520 30
#9
Mijanka z punktu widzenia zasad i przepisów ruchu kolejowego jest stacją. Była już o tym dyskusja na forum.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1) z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji

Załącznik do obwieszczenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 23 stycznia 2015 r. (poz. 360)

4. Posterunek następczy służy do regulacji następstwa jazdy pociągów w ten sposób, że pozwala na przejazd lub odjazd pociągu tylko wówczas, gdy tor przyległego odstępu lub szlaku do tego posterunku jest wolny. Posterunki następcze dzielą się na:

1) posterunki zapowiadawcze, których zadaniem jest umożliwienie zmiany kolejności jazdy pociągów wyprawianych na tor szlakowy do niego przyległy; do posterunków tych zalicza się:

a) stacje, które są posterunkami zapowiadawczymi, w obrębie których, oprócz toru głównego zasadniczego, znajduje się przynajmniej jeden tor główny dodatkowy, a pociągi mogą rozpoczynać i kończyć jazdę, krzyżować się i wyprzedzać, zmieniać kierunek jazdy lub swój skład, przy czym:
– stację, na której łączą się szlaki z trzech lub więcej kierunków, nazywa się stacją węzłową,
stację, na której dokonywane jest tylko krzyżowanie i wyprzedzanie pociągów, nazywa się mijanką,


b) posterunki odgałęźne, które urządza się poza stacją w miejscu odgałęzienia linii kolejowej lub łącznicy, przy przejściu ze szlaku jednotorowego w dwutorowy lub odwrotnie oraz w miejscu połączenia torów na szlaku;
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
J
Reakcje
46 0 0
#11
Przy tych założeniach musimy znależć jakieś odstępstwo od norm, bo przy takim układzie nie mam nawet gdzie postawić dworca a podane wymiary makiety są już nie do przeskoczenia, po prostu nie mam więcej miejsca. Odnośnie tego żeberka przy mijance, miał tam się odbywać rozładunek węgla dla obrządku lokomotyw. Pierwotne, wstępne założenia rozstawienia obiektów wyglądały jak w załączniku, teraz to już nie mam pomysłu na jakieś sensowne rozmieszczenie.

Bez tytułu.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.674 520 30
#12
Przy tych założeniach musimy znależć jakieś odstępstwo od norm
Od jakich norm? Nie rozumiem, w czym jest problem z normami.
Odnośnie tego żeberka przy mijance, miał tam się odbywać rozładunek węgla dla obrządku lokomotyw.
Tego też nie bardzo rozumiem. Węgiel miałby być rozładowywany w prawym górnym rogu makiety (na żeberku), ale stanowisko nawęglania jest po lewej stronie, przy obrotnicy? Jak ten węgiel miałby być przeniesiony z miejsca rozładunku do zasieku węglowego przy obrotnicy? Z miejscem na dworzec faktycznie jest pewien problem, ale to już inna sprawa i kwestia priorytetów: albo w miarę realnie, albo "ładnie". Jaka jest odległość od skrajnych torów do dłuższych krawędzi makiety?
 
OP
OP
J
Reakcje
46 0 0
#13
Doszło do małego nieporozumienia z żeberkiem. Chodziło mi o mój układ po pierwszej poprawce, nie ten który przedstawił mi kolega. Odległość od skrajnych torów do krawędzi makiety wynosi około 10cm.
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.516 28 1
#14
Hej.
Przesuń teren obrządku trochę wyżej i masz miejsce na dworzec.
Nie oceniaj mych nadzwyczajnych umiejętności rysowniczych.;) Chodzi o przedstawienie idei propozycji.
jack1-74 (1).jpg
 

Lyntog

Znany użytkownik
Reakcje
1.050 6 2
#15
podane wymiary makiety są już nie do przeskoczenia, po prostu nie mam więcej miejsca.
Kolego, ja od siebie mogę Ci powiedzieć tylko tyle, że 540cm na długość to bardzo dużo miejsca jak na makietę domową :D Wielu z Nas nie ma tyle szczęścia, ja ze swoją cały czas powstającą makietą (oczywiście również w skali H0) musiałem się zmieścić na obszarze 280x125cm :D Chciałbym mieć tyle miejsca co Ty...
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
5.962 37 4
#17
Ktoś tworzył na forum podobny układ z torami po skosie makiety z tym, że jak pamiętam zamiast tunelu miał być tam wiadukt ponad wszystkimi torami. Niestety nie pamiętam nazwy wątku ani nazwy użytkownika. Pamiętam, że na 100% kolega @Andrzej Harassek pomagał techniczne sprawy rozwiązać z układem torowym.
 

WrocT

Znany użytkownik
Reakcje
290 35 1
#18
Ta wersja z tunelem ciekawa. W tunelu można schować dodatkowe tory. Pytanie dlaczego budynek stacji nie może być po stronie zewnętrznej tego tortu?
 

Pawelec

Aktywny użytkownik
Reakcje
295 0 1
#19
Ja bym zaszalał na kolegi miejscu, i zrobił makietę na dwóch poziomach, zrobić helixy na końcach i wyszła by ósemka.
Jedna stacja szybko się znudzi, a na dole można zrobić kolejną stację/ przemysł, lub po prostu mały szlak, wedle uznania.
Pomysł trudny ale ciekawy, ludzie latają w kosmos to i kolega sobie poradził by z tym ;)
 

Podobne wątki