• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta domowa 4 x 1,5 m

Gacek

Użytkownik
Reakcje
9 0 0
#1
Cześć.

Wraz z synem chcemy zbudować domową makietę. Jesteśmy na etapie dopieszczenia projektu, który umieszczam poniżej. Ponieważ syn jest fanem Intercity dlatego zależy nam na długich odcinkach torów, oraz na podwójnym szlaku w koło abyśmy mogli równocześnie jeździć swoimi składami. Dodatkowo najszersze kółko, po prawej stronie jest uniesione nad pozostałymi torami i tam powstanie tunel zaznaczony na makiecie oraz most nad dolnymi szlakami.
Plansza już powstała 4 x 1,5 m, więc podstawowy teren budowy jest już ustalony na sztywno. Makieta jest umieszczona w piwnicy 5 x 4 m, dlatego są wypuszczone wyjazdy na dole z prawej i lewej, gdyż w późniejszym terminie planowana jest rozbudowa o moduły w koło piwnicy, ale to przyszłość.
Makieta nie ma nic wspólnego z rzeczywistością ale jeżeli ktoś wskaże nam jakieś błędy, których nie zauważyliśmy a potem okaże się że są wielkim utrudnieniem w zabawie to proszę o informację.

Makieta Jacek.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.423 463 29
#2
zależy nam na długich odcinkach torów, oraz na podwójnym szlaku w koło
No ale tu nie ma dwutorowego szlaku w koło. :( Wprawdzie da się niezależnie objechać dwoma pociągami dookoła, ale przy jeździe w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara po zewnętrznym obwodzie wyjeżdża się niejako poza tę 2-torową linię i trzeba wrócić tym skośnym łącznikiem przez rozjazd krzyżowy. Cały układ torowy ma faktycznie niewiele wspólnego z realem, ale w dodatku jest zupełnie niefunkcjonalny, a tak się składa, że prawdziwe układy zwykle (choć też nie zawsze) są jednak funkcjonalne. Obawiam się również, że podjazd na wiadukt na dole makiety będzie za stromy.

Edit: Niżej moja propozycja, zupełnie bez skali. To odejście w lewo w dół dobrze byłoby przesunąć maksymalnie w lewo, żeby wydłuzyć podjazd na wiadukt. A może da się cały ten tor na wiadukcie przesunąć w prawo?

Makieta Jacek.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
G

Gacek

Użytkownik
Reakcje
9 0 0
#3
Dzięki, tak myślałem że nie zauważę czegoś oczywistego. Poprawiłem układ torów, ale obawiam się, że nawet jak rozpocznę wznoszenie zaraz za rozjazdem, na dole makiety, to będzie zbyt stromo. Jeszcze pytanie czy nie zrobić więcej bocznic, ale wtedy zajmę miejsce na inne elementy typu zabudowa, drogi itp.
Makieta Jacek2.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.423 463 29
#4
Lepiej, ale układ dalej jest mało funkcjonalny. Proponuję dokładniej przyjrzeć się mojej propozycji i spróbować ją rozrysować w programie. Chodzi przede wszystkim o dwie sprawy:
1) Połączenia torów szlakowych powinny być blisko stacji, a nie w środku szlaku.
2) Na stacji przydałyby się tory dodatkowe, na które pociąg ze szlaku może wjechać i potem wyjechać dalej na szlak - w mojej propozycji są dwa takie tory.
 
OP
OP
G

Gacek

Użytkownik
Reakcje
9 0 0
#5
To teraz taka propozycja. Wydłużyłem trochę podjazd ale żeby nie skracać torów na stacji to rozjazdy się nie pokryły i nie można bezpośrednio przejechać z 1 toru na tor dodatkowy. Jeszcze myślę czy nie zlikwidować przejazdu z toru 1 na 2 u góry makiety, tak jak Kolega zasugerował na szlaku nie powinno być połączeń torów.
Makieta Jacek3.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.423 463 29
#6
rozjazdy się nie pokryły i nie można bezpośrednio przejechać z 1 toru na tor dodatkowy
Kolega @Gacek zupełnie nie zrozumiał mojego pomysłu. Tak jest do niczego. Co do połączeń torów na szlaku, to pytanie, czemu ono miałoby służyć? Tak po prostu, żeby było? Na kolei, ale i na makiecie, układ torowy zawsze powinien służyć jakimś konkretnym celom, a nie tylko efektownie wyglądać.
 
OP
OP
G

Gacek

Użytkownik
Reakcje
9 0 0
#7
Wyspałem się i po śniadanku zasiadłem do poprawy układu torów. Myślę, że teraz ująłem sens podpowiedzi kolegi Andrzeja. Prawą odnogę torów wykorzystam na warsztat lokomotyw, a lewe na przestoje chwilowo nieużywanych składów.
Jeżeli jeszcze macie jakieś spostrzeżenia to proszę o sugestie, bo chciałem w przyszłym tygodniu już rozpocząć montowanie podkładów i torowiska.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.423 463 29
#8
Zdecydowanie lepiej. Mam jeszcze pomysł na drobne poprawki, ale będę mógł coś narysować najwcześniej wieczorem lub jutro.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.423 463 29
#9
No i coś tam nabazgrałem. Celem było skupienie rozjazdów w głowicach stacji oraz jak największe wydłużenie torów stacyjnych i podjazdów na wiadukt, zwłaszcza tego na dole. Połączenie torów szlakowych po prawej, zaznaczone linią przerywaną, nie jest absolutnie konieczne, ale na pewno zwiększa funkcjonalność układu.

Makieta Jacek4.jpg
 
OP
OP
G

Gacek

Użytkownik
Reakcje
9 0 0
#10
Mam nadzieję, że to już ostatnia przeróbka. Znalazłem 2 komplety zwrotnic łukowych więc ostatecznie chciałbym tak to złożyć.
Makieta Jacek5.jpg

PS. Zwrotnice po lewej u góry odwrotnie.
 
OP
OP
G

Gacek

Użytkownik
Reakcje
9 0 0
#12
Próbowałem to zrobić na prostych zwrotnicach ale rozmiar (1,5 m) został przekroczony. Z tyłu będzie ściana ale z przodu i tak będę musiał jakąś niezbyt wysoką pleksą zabezpieczyć, żeby nie było niespodzianki. Niestety rozmiar jest na sztywno ustalony, poprzez kompromis zawarty z małżonką co do urządzenia reszty piwnicy.
 
OP
OP
G

Gacek

Użytkownik
Reakcje
9 0 0
#13
Prace na makiecie postępują. Poniżej pierwsze zdjęcia z testowego układania torów na przygotowanej podstawie oraz maty korkowe do podłożenia pod torowiska.
Poczytałem dużo o lutowaniu torów, łączeniu na wsuwki oraz zasilaniu każdego toru. Moja makieta nie będzie nigdzie przenoszona więc u mnie będzie łączenie na wsuwki, które polutuje i do każdego fleksa 2 podłączenia przewodów do innych krótszych torów po 1 podłączeniu. Co o tym myślicie? według mnie nie powinno być problemów z brakiem napięcia.
IMG_20230416_104235.png IMG_20230416_104250.png
 

Kempol

Administrator
Zespół forum
Donator forum
BGM
MSMK
Reakcje
18.855 214 0
#14
Generalnie wsuwki psują odbiór wizualny, ja osobiście bym z nich zrezygnował. Po jednym podłączeniu (plus i minus) na każdy odcinek toru powinno wystarczyć.
 
OP
OP
G

Gacek

Użytkownik
Reakcje
9 0 0
#15
Chwilę się nie odzywałem, bo nie było czym się chwalić w postępach prac. Kończę klejenie torów i ich elektryfikację oraz uzbrojenie zwrotnic w napędy. Chciałbym wyposażyć swoją makietę w semafory, ale jak czytam dziennik ustaw lub instrukcję PKP to nie bardzo mogę ogarnąć gdzie i jaki semafor mam postawić. Dowiedziałem się na tą chwilę, że na torach szlakowych powinny być semafory pięcio-komorowe i takie są u mnie na stacji, ale czy na zwrotnicach wystarczą karzełkowe?
Proszę o podpowiedź jaki artykuł czy post mam przeczytać aby nakierował mnie na poprawne ustawienie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.423 463 29
#16
Dowiedziałem się na tą chwilę, że na torach szlakowych powinny być semafory pięcio-komorowe i takie są u mnie na stacji, ale czy na zwrotnicach wystarczą karzełkowe?
Proszę o podpowiedź jaki artykuł czy post mam przeczytać aby nakierował mnie na poprawne ustawienie.
A gdzie konkretnie "na torach szlakowych powinny być semafory pięciokomorowe"? I co oznacza semafory "na zwrotnicach"? Na zwrotnicach nie ustawia się semaforów, więc nie bardzo rozumiem, o co chodzi. Semaforów karzełkowych zasadniczo się nie stosuje, są dopuszczalne w wyjątkowych wypadkach, gdy z powodów skrajni nie da się ustawić semaforów na słupach. Nie można ich jednak stosować w torach głównych zasadniczych (przedłużenie torów szlakowych). Nie potrafię wskazać jednego artykułu czy postu, z którego można byłoby się dowiedzieć gdzie i jak ustawiać semafory. To nie jest temat na dwa zdania. Proszę o ostateczny plan układu torowego, to może uda mi się coś zaproponować.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.423 463 29
#18
Układ torowy jest trochę mało realistyczny, więc i rozmieszczenie sygnalizatorów jest też trochę umowne. Tarcze ostrzegacze ToA i ToB powinny być w tunelu, więc można ich nie montować, na rysunku zaznaczyłem dla jasności jak to teoretycznie powinno być.

Makieta Jacek6.jpg
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#19
Nie stosuje się jednocześnie nazw semaforów "J" oraz "I" bo to rodzi problemy, proponuję pozostawić tylko "J". Po za tym wskaźniki W5 u góry postawiłbym przed przejściem rozjazdowym, Tm1 przeniósł bym też przed rozjazd odgałęziający tor w kierunku semafora "D" lub ustawił tam jeszcze jedną tarczę manewrową.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.423 463 29
#20
Tomku, słusznie zakładasz, że zostawiłem "J", "K" i "L" jako rezerwę, ale faktycznie, jeżeli jest już "I", to lepiej nie używać "J", a na wszelki wypadek zmienić "I" na "J". Co do ustawienia W 5 i Tm1, to zakładam, że zwrotnice w przebiegu muszą być zamknięte przy jazdach manewrowych do tego W 5, a zależało mi na możliwości wyciągnięcia jak najdłuższego składu. Dodatkowa Tm funkcjonalnie nie jest potrzebna, bo nie przewiduję wyjazdu za tę zwrotnicę i powrotu w kierunku semafora D. Jeżeli uważasz, że nie można tego tak zostawić, to byłbym za przestawieniem Tm1 za rozjazd, dodawanie jeszcze jednej tarczy byłoby chyba przesadą.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki