• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta domowa 4 x 1,5 m

trainbrains

Użytkownik
Producent
Reakcje
156 0 0
#21
Zaznaczyłem dla jasności jak to teoretycznie powinno być.
Z ciekawości: dlaczego semafor H jest czterokomorowy? Nie dostrzegam jakichś specjalnych przesłanek do podawania sygnałów S10/S11.

Proszę o podpowiedź jaki artykuł czy post mam przeczytać aby nakierował mnie na poprawne ustawienie.
Tu jest zebranych trochę podstawowych informacji:
https://trainbrains.eu/jak-utawic-semafory-na-makiecie
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.603 558 30
#22
Z ciekawości: dlaczego semafor H jest czterokomorowy? Nie dostrzegam jakichś specjalnych przesłanek do podawania sygnałów S10/S11.
A to szkoda. Wyjazd spod semafora H i dalej na tor właściwy (prawy) linii 2-torowej (w kierunku semafora U) - jazda "na bok" po drugiej połówce trapezu (za łukiem) - sygnał S 10. Sygnału S 11 faktycznie tam (i na żadnym innym semaforze) nie podajemy, bo nie zakładam jazd z prędkością 100 km/h.

PS. Do informacji, podanych na podlinkowanej stronie należy podchodzić z dużą ostrożnością. Jest tam sporo nieścisłości i parę błędów, a podany na końcu przykład semafora F jest zupełnie niejasny i w dodatku zawiera błędy. Brak jakiegokolwiek rysunku, na którym pokazany byłby ten semafor w konkretnym układzie torowym.
 
OP
OP
G

Gacek

Użytkownik
Reakcje
9 0 0
#25
Super. Panie Andrzeju bardzo dziękuję za pomoc.
Klejenie torowiska i lutowanie mam już za sobą, teraz uzbrajam zwrotnice do końca w napędy i podłączam do pulpitu. Ustaliłem że sterowanie zwrotnicami będzie analogowe, przynajmniej na początku. Ale nie wiem jeszcze jak podejść do sterowania semaforami, na tą chwilę również skłaniam się do sterowania analogowego.
Teraz zaczynam zbierać elementy wyglądu otoczenia, szutry, trawy, piaski, drzewka itp.
 
OP
OP
G

Gacek

Użytkownik
Reakcje
9 0 0
#26
Panowie stała się rzecz straszna, przed chwilą próbowałem podpiąć centralkę piko smartcontrol light i niestety zielona dioda zapaliła się i za kilka sekund zgasła i teraz się nie włącza. Zasilacz oryginalny podaje napięcie 15,5V. Czy jest możliwość jakiegoś resetu tego urządzenia. Po otwarciu centralki gołym okiem nie widać żadnych uszkodzeń typu spalony scalak czy coś takiego.
Ewentualnie czy da rady to naprawić, czy mam się przygotować na zakup centralki?
 
OP
OP
G

Gacek

Użytkownik
Reakcje
9 0 0
#27
Ok. Nowa centralka kupiona i jazdy testowe już przeprowadzone.
Ze względu na różne napędy do rozjazdów muszę dostosować trafo, które ogarnie tą różnorodność i iglice będą przesuwane sprawnie i dobrze dociśnięte do szyny, ale z tym to sobie poradzę, elementy już zamówiłem.
Następnym krokiem będzie informacja na pulpicie w jakim położeniu znajduje się rozjazd. Usprawni to jazdę po makiecie.
Prace postępują powoli gdyż pogoda i nawał zajęć w pracy nie sprzyjają siedzeniu w piwnicy :(
 
OP
OP
G

Gacek

Użytkownik
Reakcje
9 0 0
#29
Minęło trochę czasu, a ze względu na okres świąteczny i ferie mamy więcej wolnego żeby podłubać przy makiecie.
Przejezdne jest całe torowisko na poziomie 0, poziom 1 w trakcie budowania mostów tuneli itp. Kilka zdjęć z malowania torowiska, ustawiania mostu oraz pulpit sterowniczy jeszcze nie skończony. Na pulpicie jeszcze pojawią się informacje zwrotne o położeniu rozjazdów (zaglądanie na torowisko celem potwierdzenia stanu zwrotnicy jest męczące) oraz po dodaniu oświetlenia terenu i budynków będzie tam sterowanie do tych elementów.
Jak zrobię większy porządek na makiecie to zrobię zdjęcie całości.

IMG_20240109_165027.png IMG_20240109_165119.png IMG_20240109_165141.png
 
OP
OP
G

Gacek

Użytkownik
Reakcje
9 0 0
#31
Kiedyś czytałem czy oglądałem filmik o sterowaniu i wypowiedź była taka, jak ktoś zacznie od PIKO i się przyzwyczai, to będzie zadowolony i nie zmieni, jak zacznie od ROCO to także nie zmieni na nic innego. U mnie zaczęło się od zakupu podwójnego zestawu cyfrowego PIKO 59014, która to opcja była najtańsza biorąc pod uwagę że otrzymałem cyfrowe sterowanie i do tego dwa składy pociągów już z dekoderami jazdy, o torach nie wspomnę.
Jak już chcieliśmy z synem bawić się we dwójkę to dokupiłem moduł WIFI z firmy RAILBOX i używając ich aplikacji na telefonach bawiliśmy się przednio. W międzyczasie spaliła się nam centralka i kupiłem także z firmy RAILBOX bo znowu najtańsza opcja, a dla mnie wystarczająca. Jedynie czego nie mogę (albo nie umiem) tam zrobić to podwójna trakcja, czyli spięcie dwóch lokomotyw razem i sterowanie za pomocą jednego manipulatora. Na tą chwilę głównie używamy aplikacji na telefonie bo łatwiej obsługiwać dekodery dźwiękowe, wszystkie opcje masz widoczne na ekranie.
 

Krocik TV

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
961 8 0
#32
Kiedyś czytałem czy oglądałem filmik o sterowaniu i wypowiedź była taka, jak ktoś zacznie od PIKO i się przyzwyczai, to będzie zadowolony i nie zmieni, jak zacznie od ROCO to także nie zmieni na nic innego. U mnie zaczęło się od zakupu podwójnego zestawu cyfrowego PIKO 59014, która to opcja była najtańsza biorąc pod uwagę że otrzymałem cyfrowe sterowanie i do tego dwa składy pociągów już z dekoderami jazdy, o torach nie wspomnę.
Jak już chcieliśmy z synem bawić się we dwójkę to dokupiłem moduł WIFI z firmy RAILBOX i używając ich aplikacji na telefonach bawiliśmy się przednio. W międzyczasie spaliła się nam centralka i kupiłem także z firmy RAILBOX bo znowu najtańsza opcja, a dla mnie wystarczająca. Jedynie czego nie mogę (albo nie umiem) tam zrobić to podwójna trakcja, czyli spięcie dwóch lokomotyw razem i sterowanie za pomocą jednego manipulatora. Na tą chwilę głównie używamy aplikacji na telefonie bo łatwiej obsługiwać dekodery dźwiękowe, wszystkie opcje masz widoczne na ekranie.
Opcję podwójnej trakcji miałeś w PIKO
 

Jankomar

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#33
Ja zaczynałem również od podwójnego zestawu cyfrowego Piko równo rok temu. Wystartowałem też z budową dużej makiety modułowej, która nadal jest w budowie, a raczej ciągłej rozbudowie. Piko sprawowało się ok i w zasadzie wszystko dało się na nim zaprogramować, ale przy 10 rozjazdach już nie miałem cierpliwości z klikaniem i ich ustawianiem. Wtedy spróbowałem centralki Railbox i sterowania z aplikacji. Zastosowałem również różne dekodery tej firmy i jak dotąd jestem bardzo zadowolony. Sprzęt nigdy mnie nie zawiódł, a wsparcie mamy na miejscu i zawsze można liczyć na pomoc. A piszę to, aby upewnić Cię, że dokonałeś dobrego wyboru.
Podwójna trakcja zależy od zastosowanego dekodera. Generalnie robi się to przez wpisanie do CV19 adresu lokomotywy, którą dodajesz do podwójnej trakcji. W innych CV można ustawić dodatkowe możliwości tego zestawu(np. zmienić kierunek jednej lokomotywy jeśli jest taka potrzeba) . Bawiłem się tym i ładnie to chodziło, ale w tej chwili szczegółów nie pamiętam.
 
OP
OP
G

Gacek

Użytkownik
Reakcje
9 0 0
#36
Podjazd ma około 5% i z wstępnych testów pociągi podjeżdżają, ruszają pod górkę. Wiem, że bezpieczny procent podjazdu to 3% ale niektórzy mają więcej i nie narzekają. Zobaczymy jak będą ciężkie składy czy nie będzie problemu. Zawsze marzyłem, żeby na makiecie mieć podjazd most i tunel, to była jedyna możliwość realizacji tych planów.
 

śledź

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.880 62 10
#37
Podjazd wygląda nienaturalnie, widać załamania torów a tak nie powinno być i nie ważne czy skład podjeżdża i czy rusza pod górę.
 
OP
OP
G

Gacek

Użytkownik
Reakcje
9 0 0
#38
Bardzo dziękuję za uwagi ale muszę nadmienić, że ta makieta ma służyć głównie do zabawy dla mnie i syna.
Aby podjazd miał odpowiednie nachylenie i miał idealną zmianę z poziomu do kąta podjazdu i żeby jeszcze zakręty miały realne promienie to potrzebowałbym nie 4 m a 10 m długości, a nie dysponuję taką ilością miejsca. Tak więc jak już nie jedna osoba tu nadmieniała zmuszony jestem w niektórych przypadkach iść na kompromis. Podjazdy faktycznie miały zbyt mocne załamania, że nawet wagon potrafił się odczepić, zostało to częściowo skorygowane i na tą chwilę na torowisku już zbudowanym (bo jeszcze nie ma całej pętli) składy przejeżdżają płynnie bez wahania przy wjeżdżaniu na pochyłość. Nauczony korektami na dole podjazdu już planuje jak złagodzić górne załamania. Większość wcześniejszych planów jest korygowana na bieżąco, niestety nieraz niszcząc już zbudowany kawałek.
Przypuszczam, że do końca budowy popełnię jeszcze dużo błędów, proszę o informację, a w miarę możliwości i umiejętności postaram się skorygować przynajmniej niektóre z nich.
Od razu mam pytanie. Tory na moście chcę zrobić jako osobny kawałek nie połączony z resztą spinkami. Spowodowane to jest ewentualnym demontażem mostu w celu jakiejś przebudowy w jego okolicy. Czy końcówki torów na moście jak i na przyczółkach muszą być lutowane do podłoża, czy jest możliwość tak przymocowania torowiska na klej, żeby przejazd był w bezawaryjny i w miarę płynny?. Oczywiście demontaż jeżeli konieczny to będzie to sporadyczny przypadek, np. elektryfikacja trakcji.
 

Krocik TV

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
961 8 0
#39
Jedynie o czym musisz pamiętać to, żeby w szynach zawsze był prąd. Możesz zrobić zasilanie torów na moście na osobnym przewodzie, który to łączy się z resztą zasilania. I tak powinieneś przymocować przewody zasilające w paru miejscach do szyn, żeby nigdy prądu nie brakło ;)
 
OP
OP
G

Gacek

Użytkownik
Reakcje
9 0 0
#40
W sumie to czekając na odwiedź już to zrobiłem. Most osadzony i dojazd z jednej strony już jest, jeszcze druga strona i poprowadzenie do zjazdu.
A pod makieta mam magistrale główną i w kilku miejscach odgałęzienia do kilku miejsc na makiecie, teraz także do mostu. Co do elektryki to sobie radzę, takie wykształcenie, więcej problemów mam z techniką modelarską.
Zdjęcie wrzucę jak już pociągnę całą linię od wjazdu do zjazdu.
 

Podobne wątki