W jednym z wątków dotyczących budowy makiety pojawiło się następujące pytanie. Żeby nie zaciemniać tamtego wątku postanowiłem swoje uwagi zamieścić tutaj.
Proszę o podpowiedź jaki artykuł czy post mam przeczytać aby nakierował mnie na poprawne ustawienie.
Do informacji, podanych na podlinkowanej stronie należy podchodzić z dużą ostrożnością. Jest tam sporo nieścisłości i parę błędów, a podany na końcu przykład semafora F jest zupełnie niejasny i w dodatku zawiera błędy. Brak jakiegokolwiek rysunku, na którym pokazany byłby ten semafor w konkretnym układzie torowym.
Jeśli tak, to z chęcią dopytam (chociażby na PW) jakie i poprawię.
Proszę bardzo: najważniejsze sprawy, jakie zauważyłem opiszę i skomentuję na podstawie cytatów ze strony. Ale od razu mówię, że nie zamierzam całościowo poprawiać materiału tam przedstawionego, ani angażować się głębiej w jego doskonalenie.
1. Aby zapewnić ich widoczność z daleka, umieszcza się je w odpowiednio dobrze widoczny sposób. W sytuacji gdy nie jest to możliwe, stosuje się dodatkowe sygnalizatory (tarcze powtarzające i ostrzegawcze), które informują o tym jakiego sygnału osoba prowadząca pociąg powinna oczekiwać na semaforze. Również same sygnały wyświetlane na semaforach mogą informować o sygnale podawanym przez kolejny semafor oraz o dozwolonej prędkości jazdy.
"Osoba prowadząca pociąg" to chyba maszynista?
Stwierdzenie "
W sytuacji gdy nie jest to możliwe" jest nieprawdziwe. Poza nielicznymi wyjątkami, jak sbl 2-stawna na WKD, na normalnotorowych liniach kolejowych wskazania semafora
zawsze są poprzedzone albo tarczą ostrzegawczą, albo wskazaniem poprzedniego semafora.
Nigdy (poza wspomnianym wyjątkiem) nie zakłada się, że maszynista zobaczy sygnał na semaforze i dopiero wtedy dowie się, z jaką prędkością może jechać. Nie ma czegoś takiego, jak "tarcze powtarzające", są sygnały powtarzające. Nie jest tak, że sygnał na semaforze
"może informować o dozwolonej prędkości jazdy", sygnał
zawsze informuje o prędkości (za tym i ew. za następnym semaforem) i o niczym innym.
2. Dzięki tym informacjom znamy już potencjalne ustawienie semaforów, które podają sygnały dla pociągów: będę one zlokalizowane zwykle na końcach wszystkich torów głównych (czarnych i zielonych), czyli tych, po których poruszają się pociągi.
Zależnie od dopuszczalnej prędkości na danym torze, semafory ustawia się w pewnej bezpiecznej odległości przed rozjazdem, który ochraniają. Pytanie brzmi: czy zawsze na obu końcach toru?
Brak podstawowej informacji o rodzajach semaforów na stacjach (wjazdowe, wyjazdowe i drogowskazowe, pomijam semafory sbl), koniecznej przy omawianiu sygnalizacji na stacji. Można w dużym uproszczeniu powiedzieć, że semafory wyjazdowe ustawia się "
na końcach wszystkich torów głównych", ale co z semaforami wjazdowymi? Ta "pewna bezpieczna odległość przed rozjazdem" po pierwsze dotyczy tzw. "miejsca niebezpiecznego", niekoniecznie rozjazdu, a po drugie na stacji wynosi albo 50, albo 100 metrów. Na ostatnie pytanie nie podano odpowiedzi.
3. – jazdy pociągowe – związane z planowym ruchem pociągów, zasadniczo odbywają się tylko po torach głównych;
Jazdy pociągowe dotyczą ruchu pociągów, planowego lub nieplanowego (planowość nie ma żadnego znaczenia). Poza sytuacjami awaryjnymi odbywają się wyłącznie po torach głównych (zasadniczych i dodatkowych).
4. W przypadku torów, po których odbywają się jazdy pociągowe oraz manewrowe zastosujemy semafory wyposażone w dodatkowe światło białe, pozwalające m.in. na wyświetlenie sygnału zezwalającego na jazdy manewrowe.
Wszystkie semafory obsługiwane (poza semaforami na półsamoczynnych posterunkach odstępowych) mają komorę białego światła, przede wszystkim do sygnału zastępczego, a tam, gdzie przewidziane są manewry, także do wyświetlania sygnału Ms 2. W praktyce zawsze na semaforach wyjazdowych podaje się sygnały manewrowe.
5. Aby określić z (?)
maksymalną prędkość dla ustawionej drogi przebiegu, trzeba uwzględnić kilka czynników:
– dopuszczalne prędkości dla torów szlakowych dochodzących do stacji;
– parametry konstrukcyjne rozjazdów w drodze przebiegu;
– warunki lokalne (np. skróconej drogi hamowania do kolejnego semafora na szlaku);
– rodzaju jazdy (pociągowa/manewrowa)
Może się to wydawać strasznie komplikowane i niepotrzebne. Ale to nie takie straszne. Zobacz… (Co mam zobaczyć?
)
Dla uproszczenia można przyjąć, że póki nie zachodzą przesłanki o konieczności ograniczenia prędkości, po ustawionej drodze przebiegu można prowadzić jazdy z maksymalną dozwoloną prędkością.
Niejasne jest stwierdzenie "
Aby określić maksymalną prędkość dla ustawionej drogi przebiegu". Jeżeli mówimy ogólnie o prędkości, z jaką można jechać na danym odcinku, to OK, ale jeżeli mówimy o
wskazaniach semaforów (a o tym jest ten rozdział), to nie jest to prawda. Sygnały na semaforach (poza Ms 2) dotyczą z założenia jazd pociągowych, a prędkość szlakowa nie jest podstawą do określenia sygnału wyświetlanego na semaforze. Ostatnie zdanie zdaje się przeczyć wcześniejszym stwierdzeniom.
6. W przypadku jazd manewrowych prędkość jazdy jest ograniczona do max 40km\h (szczegółowo określają to instrukcja Instrukcja Ir-9 ), jednak w tym przypadku stosowane są konkretne, uogólnione sygnały)
Czyli w większości przypadków przypadków
Pierwsze zdanie niejasne: o jakie
"konkretne, uogólnione sygnały" chodzi? Następny akapit wydaje się urwany...
7. Przykład 1:
Semafor F znajduje się przy dwukierunkowym torze głównym dodatkowym. W analizowanym kierunku można wyprawiać pociągi na szlak (jazda pociągowa) po drodze zwrotnicowej ułożonej tylko po torach zwrotnych, oraz prowadzić manewry (droga zwrotnicowa po torach zasadniczych i zwrotnych). Nie przewidziano możliwości podania sygnału zastępczego. Jazda pociągowa odbywa się zawsze na tor właściwy szlaku (szlak jednotorowy).
Maksymalna dozwolona prędkość jazdy po torach zwrotnych rozjazdów to 40km/h.
Nie ma czegoś takiego, jak "
droga zwrotnicowa po torach zasadniczych i zwrotnych". Zwrotnica może być w położeniu zasadniczym lub przełożonym, ale to nie jest równoznaczne z ustawieniem w kierunku prostym i zwrotnym. Czasami zdarza się, że zwrotnica w położeniu zasadniczym jest ustawiona w kierunku zwrotnym (na bok), a nie na wprost.
Brakuje rysunku, pokazującego układ torowy umiejscowienie semafora.
8. M2 – jazda manewrowa dozwolona
Nie ma sygnału M2, jest sygnał Ms 2.