• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sterowanie ruchem kolejowym - teoria i praktyka

saabal

Aktywny użytkownik
Reakcje
41 5 1
A co w przypadku ruchu po torze niewłaściwym?
Pojazdy trakcyjne nie mające SHP po obu stronach muszą jechać z ograniczona prędkością, czy już sama jazda po takim torze wymusza jazda z jakąś maksymalną dozwoloną prędkością dla wszystkich pojazdów trakcyjnych?
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.380 36 7
A co w przypadku ruchu po torze niewłaściwym?
Pojazdy trakcyjne nie mające SHP po obu stronach muszą jechać z ograniczona prędkością, czy już sama jazda po takim torze wymusza jazda z jakąś maksymalną dozwoloną prędkością dla wszystkich pojazdów trakcyjnych?
Reguł nie przytoczę, ale są linie gdzie jest np tylko 1 semafor wjazdowy, więc elektromagnes też jest tylko na prawym torze
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.861 525 30
A co w przypadku ruchu po torze niewłaściwym?
Pojazdy trakcyjne nie mające SHP po obu stronach muszą jechać z ograniczona prędkością, czy już sama jazda po takim torze wymusza jazda z jakąś maksymalną dozwoloną prędkością dla wszystkich pojazdów trakcyjnych?
Żeby znać odpowiedź na te pytania należy wiedzieć, gdzie są montowane torowe urządzenia SHP (nieprawidłowo nazywane elektromagnesami torowymi). Zakłada się je 200 m przed każdym semaforem i tarczą ostrzegawczą. Wyjątkiem są semafory wyjazdowe i drogowskazowe, przy których SHP montuje się na wysokości semafora. Tak więc kwestia, czy jest to tor właściwy czy niewłaściwy (żeby użyć dawnej terminologii) nie ma żadnego znaczenia. SHP w lokomotywie ma zadziałać przy przejeździe nad urządzeniem torowym, znajdującym się po prawej stronie patrząc w kierunku jazdy i tak są one umieszczane przed sygnalizatorami. Przejazd obok semafora stojącego plecami do maszynisty nie jest istotny i urządzenie torowe przed nim (w tym wypadku dla jadącego pociągu będzie za nim) nie oddziałuje na lokomotywę. Tak jest np. z SHP przed semaforami samoczynnej blokady liniowej dwukierunkowej:

SHP.png


A sam fakt jazdy po torze niewłaściwymi (po torze w kierunku przeciwnym do zasadniczego) nie powoduje konieczności ograniczenia prędkości.

Edycja: Zapomniałem dodać, że w lokomotywie mającej dwa SHP, po obu stronach, zawsze będzie działał tylko jeden, ten, który jest po prawej stronie patrząc w kierunku jazdy. Drugie urządzenie pozostaje odłączone. Nie ma możliwości, żeby lokomotywa reagowała na SHP umieszczone po lewej stronie toru.
 
Ostatnio edytowane:

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
371 5 1
Tak dla porządku to rezonatorów SHP nie umieszcza się przy, ani przed semaforami które nie pełnią roli tarczy ostrzegawczej dla następnego semafora, np. semafory wyjazdowe na szlak bez blokady samoczynnej (wieloodstępowej jak się obecnie mówi). W przypadku linii dwu torowej jeśli przy torze niewłaściwym nie ma semafora wjazdowego to rezonatory SHP umieszcza się w tym torze 200m przed miejscem w którym powinny być semafor i tarcza ostrzegawcza (Ie4 par. 56 pkt. 1, 2).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.861 525 30
Tak dla porządku to rezonatorów SHP nie umieszcza się przy, ani przed semaforami które nie pełnią roli tarczy ostrzegawczej dla następnego semafora, np. semafory wyjazdowe na szlak bez blokady samoczynnej
Cenna uwaga, bo na makietach najczęściej są odwzorowane stacje na liniach, na których blokady samoczynnej nie ma, więc przy semaforach wyjazdowych SHP też nie powinno być. Mnie chodziło bardziej o pokazanie ogólnej zasady w kontekście dyskusji o lokomotywach mających SHP tylko z jednej strony, ale uwaga Tomka jest istotna dla tych, którzy chcieliby prawidłowo umieścić imitacje rezonatorów torowych SHP na swoich makietach.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.861 525 30
pierwotnie w całej (chyba) Europie był ruch lewostronny.
Chyba jednak nie w całej. O ile wiem, w Niemczech i Rosji (a co za tym idzie w większej części późniejszego państwa polskiego) w XIX wieki, czyli od początku kolei, przyjęto ruch prawostronny. Natomiast jazda lewym torem faktycznie obowiązywała w Cesarstwie Austro-Węgierskim, czyli w późniejszej Austrii, Czechosłowacji, na Węgrzech, części Jugosławii i w południowej Polsce. Nie jestem pewien jak było w Bułgarii i Rumunii.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.380 36 7
Chyba jednak nie w całej. O ile wiem, w Niemczech i Rosji (a co za tym idzie w większej części późniejszego państwa polskiego) w XIX wieki, czyli od początku kolei, przyjęto ruch prawostronny. Natomiast jazda lewym torem faktycznie obowiązywała w Cesarstwie Austro-Węgierskim, czyli w późniejszej Austrii, Czechosłowacji, na Węgrzech, części Jugosławii i w południowej Polsce. Nie jestem pewien jak było w Bułgarii i Rumunii.
pisał o ogólnych zasadach, nie tylko o kolei.
 

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.722 31 1
Mało kto wie, że w Anglii przed IIWŚ na części linii jednego z większych towarzystw kolejowych (GWR) również obowiązywał ruch prawostronny, a maszynista siedział po lewej stronie parowozu.

Wynika to z tego że w początkowym okresie rozwoju kolej GWR rywalizowało z pozostałymi towarzystwami kolejowymi, wprowadzając min. swój własny rozstaw toru (szerszy) oraz kierunek jazdy.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki