A co w przypadku ruchu po torze niewłaściwym?
Pojazdy trakcyjne nie mające SHP po obu stronach muszą jechać z ograniczona prędkością, czy już sama jazda po takim torze wymusza jazda z jakąś maksymalną dozwoloną prędkością dla wszystkich pojazdów trakcyjnych?
Żeby znać odpowiedź na te pytania należy wiedzieć, gdzie są montowane torowe urządzenia SHP (nieprawidłowo nazywane elektromagnesami torowymi). Zakłada się je 200 m
przed każdym semaforem i tarczą ostrzegawczą. Wyjątkiem są semafory wyjazdowe i drogowskazowe, przy których SHP montuje się na wysokości semafora. Tak więc kwestia, czy jest to tor właściwy czy niewłaściwy (żeby użyć dawnej terminologii) nie ma żadnego znaczenia. SHP w lokomotywie ma zadziałać przy przejeździe nad urządzeniem torowym, znajdującym się po
prawej stronie patrząc w kierunku jazdy i tak są one umieszczane przed sygnalizatorami. Przejazd obok semafora stojącego plecami do maszynisty nie jest istotny i urządzenie torowe przed nim (w tym wypadku dla jadącego pociągu będzie za nim) nie oddziałuje na lokomotywę. Tak jest np. z SHP przed semaforami samoczynnej blokady liniowej dwukierunkowej:
A sam fakt jazdy po torze niewłaściwymi (po torze w kierunku przeciwnym do zasadniczego) nie powoduje konieczności ograniczenia prędkości.
Edycja: Zapomniałem dodać, że w lokomotywie mającej
dwa SHP, po obu stronach,
zawsze będzie działał
tylko jeden, ten, który jest po
prawej stronie patrząc w kierunku jazdy. Drugie urządzenie pozostaje odłączone. Nie ma możliwości, żeby lokomotywa reagowała na SHP umieszczone po lewej stronie toru.