• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Piwiarki

A

AJ

Gość
#82
Może warto rozpoznać temat wagonów browaru w Gdańsku ;-)??
Chciałeś to masz :p

Clipboard01.jpg


Jedyne jakie dotychczas się znalazło - zaczerpnięte z kwartalnika "Był sobie Gdańsk".
Ponieważ myśmy z Arielem wcześniej trochę "gadali" prywatnie, to jeszcze mały uzupełniacz do tematu z mojej strony:
bilans otwarcia Browaru we Wrzeszczu z 1945 roku (pozycje kolejowe na końcu - niestety wiele ich nie ma)

bilans1945.jpg

Plan układu torowego na terenie browaru we Wrzeszczu z 1947 roku

plan.jpg

Oba powyższe dokumenty z zasobów Archiwum Państwowego w Gdańsku.
Na zakończenie fragment z "Dziesięciolecia PKP" opisujący dlaczego w nowej sytuacji geopolitycznej Wolnego Miasta utrzymywanie własnego parku wagonów do transportu piwa stało się zbędne - choć to wymaga jeszcze dalszego rozpracowania

Xlecie.jpg
 
OP
OP
Ariel Ciechańsk
Reakcje
281 3 0
#84
Tak wstępnie wychodzi, że większość wagonów miało pod koniec II RP zaledwie kilka browarów:
Towarzystwo Akcyjne Browarów Lwowskich - podobno 100 sztuk...
Browar Okocim - 86 szt.
Browar Żywiec - 65 szt.
Browary Książęcy i Obywatelski w Tychach - co najmniej 55 szt.
Zjednoczone Browary Warszawskie - prawdopodobnie 35 szt.
Browar Zamkowy w Cieszynie - 10 szt.
Browar Tenczynek - 4 szt.
Browar Strakacza Skierniewice - 3 szt.
Browar Gwarectwa Renard w Sosnowcu - 2 szt.

To są wagony, o których pewne info albo wynika z literatury, albo są przynajmniej listy numerów PKP A 530 XXX ;-). Jutro trzymajcie kciuki za I kwerendę dot. Tychów ;-).
Pozdr.
CAr.
 
Ostatnio edytowane:

404W

Znany użytkownik
Reakcje
517 21 0
#87
Tak wstępnie wychodzi, że większość wagonów miało pod koniec II RP zaledwie kilka browarów:
Towarzystwo Akcyjne Browarów Lwowskich - podobno 100 sztuk...
Browar Okocim - 86 szt.
Browar Żywiec - 65 szt.
Browary Książęcy i Obywatelski w Tychach - co najmniej 55 szt.
Zjednoczone Browary Warszawskie - prawdopodobnie 35 szt.
Browar Zamkowy w Cieszynie - 10 szt.
Browar Tenczynek - 4 szt.
Browar Strakacza Skierniewice - 3 szt.
Browar Gwarectwa Renard w Sosnowcu - 2 szt.

To są wagony, o których pewne info albo wynika z literatury, albo są przynajmniej listy numerów PKP A 530 XXX ;-). Jutro trzymajcie kciuki za I kwerendę dot. Tychów ;-).
Pozdr.
CAr.
Ciekawe, że nie ma tu żadnych browarów wielkopolskich.
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.005 1 0
#89
Punkt wyjścia już masz. Powyższe zdjęcie krotoszyńskiego, wg. fotopolski datowane na 1920-35 (ze zbiorów Muzeum Regionalnego w Krotoszynie) a także w którymś z wątków zdjęcie przedstawione przez Krzyśka Młodzikowskiego z fabryki Wagon na którym widać wagon wg. mnie podobnej konstrukcji z napisem na ścianie bocznej, który rozszyfrowaliśmy jako Browar Ostrowski.
 
OP
OP
Ariel Ciechańsk
Reakcje
281 3 0
#90
Pytanie głównie do Tomka Czapika i Krzyśka Koja - kojarzycie kiedy mogło nastąpić przenumerowywanie wagonów prywatnych z Górny Śląsk / Obreschlesien na PKP (A) i czy było to odnotowane w Dziennikach Zarządzeń DKP Katowice?? Bo póki co w aktach browaru tyskiego w II RP na temat wagonów bardzo duża posucha...
 

wolfik

Znany użytkownik
Reakcje
1.005 1 0
#91
Tak dla podtrzymania tematu z książeczki "Zakłady przemysłowe Okocim: Browar, Fabryka Drożdży Spirytusowych, Rafinerja Spirytusu" z 1927 roku (źródło POLONA)

Okocim-1.png
Okocim-2.png
 
OP
OP
Ariel Ciechańsk

Ariel Ciechańsk

Znany użytkownik
Reakcje
281 3 0
#95
Z przedwojennych "piwiarek" z Ostrowa, to tylko taka fotka się uchowała. Druga przedstawia ten sam wagon ale "goły".
Krzysztof, a masz może dane techniczne tego wagonu lub skan umożliwiający odczytanie co jest napisane na wagonie w tej mierze?

I dla podgrzania tematu - pewna piwiarka, która w czasie II wś. nie wiadomo skąd objawiła się w Żywcu...

P_20160209_151428.jpg
 
A

AJ

Gość
#98
Wygląda więc na to, że w czasie okupacji Żywiec przejmował wagony innych browarów z terenu II RP? Numer jest ewidentnie PKP (A), co poniekąd wynika też z formy zapisu i ładnie wpisuje się w Twoją tabelkę :)
 
OP
OP
Ariel Ciechańsk

Ariel Ciechańsk

Znany użytkownik
Reakcje
281 3 0
#99
Wygląda więc na to, że w czasie okupacji Żywiec przejmował wagony innych browarów z terenu II RP? Numer jest ewidentnie PKP (A), co poniekąd wynika też z formy zapisu i ładnie wpisuje się w Twoją tabelkę :)
Ogólnie patrząc na luki w numeracji mam teorię, że w DOKP Kraków było więcej browarów z piwiarkami niż nam się wydaje... mam informacje, że browary w Tarnowie i Tczcinicy też miały w II RP takie wagony.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
Moim skromnym zdaniem wagon przed wybuchem wojny był własnością Browaru Żywieckiego ( w dokumencie są podane wartości księgowe z 1939 r i jest podany właściciel K.O.Habsburg - Arcyksiążecy Browar w Żywcu .....).
A Beskiden Braurei Saybusch - tak nazwano Browar Żywiecki w okresie okupacji.