W poszukiwaniu zupełnie innych danych, natknąłem się dzisiaj na pewną "ciekawostkę" dotyczącą piwiarek serii Sp, PKP(A), która zainteresuje zapewne Ariela
:
Zdjęcie pochodzi z "HAWA-Nachrichten", zeszyt 1/2 (styczeń-czerwiec) 1923, wydawanego sporadycznie przez Hannoversche Waggonfabrik A.G., Hannover-Linden.
Wagony do przewozu piwa, dostarczone przez tę wytwórnię dla...PKP(?), wyposażone były w ogrzewanie brykietowe (umieszczone przy jednej ze ścian czołowych) i w piec ogrzewczy (umieszczony przy drzwiach), a także w przelotowy przewód ogrzewania parowego, hamulec West. (szybkodziałający) oraz w hamulec ręczny (co widać na zdjęciu
).
Pozwalało to na włączanie tych wagonów do składów pociągów pasażerskich.
Podstawowe dane techniczne tych wagonów były następujące:
- długość ze zderzakami: 9,60 m
- rozstaw osi: 4,50 m
- długość ładunkowa: 7,8 m
- powierzchnia ładunkowa: 21,3 m2
- ładowność: 15000 kg
- nośność: 15750 kg
- ciężar własny: 11970 kg
Wagony zostały dostarczone przez wytwórnię HAWA do Polski (ciekawe dla kogo dokładnie?) na przełomie 1922 i 1923 roku.
Wydaje się, że data ważenia wagonu na załączonym zdjęciu, to grudzień 1922 roku.
Można jedynie żałować, że wagon prezentowany na zdjęciu, nie ma jeszcze namalowanego numeru inwentarzowego PKP...