• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Piwiarki

A

AJ

Gość
Skrobnąłbyś Arielu coś więcej o tym wagonie? Interesowała by mnie zwłaszcza prawa lub lewa strona tego rysunku (kształt dachu).
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
635 3 1
W poszukiwaniu zupełnie innych danych, natknąłem się dzisiaj na pewną "ciekawostkę" dotyczącą piwiarek serii Sp, PKP(A), która zainteresuje zapewne Ariela :):
Zdjęcie pochodzi z "HAWA-Nachrichten", zeszyt 1/2 (styczeń-czerwiec) 1923, wydawanego sporadycznie przez Hannoversche Waggonfabrik A.G., Hannover-Linden.
Wagony do przewozu piwa, dostarczone przez tę wytwórnię dla...PKP(?), wyposażone były w ogrzewanie brykietowe (umieszczone przy jednej ze ścian czołowych) i w piec ogrzewczy (umieszczony przy drzwiach), a także w przelotowy przewód ogrzewania parowego, hamulec West. (szybkodziałający) oraz w hamulec ręczny (co widać na zdjęciu :)).
Pozwalało to na włączanie tych wagonów do składów pociągów pasażerskich.

Podstawowe dane techniczne tych wagonów były następujące:
- długość ze zderzakami: 9,60 m
- rozstaw osi: 4,50 m
- długość ładunkowa: 7,8 m
- powierzchnia ładunkowa: 21,3 m2
- ładowność: 15000 kg
- nośność: 15750 kg
- ciężar własny: 11970 kg

Wagony zostały dostarczone przez wytwórnię HAWA do Polski (ciekawe dla kogo dokładnie?) na przełomie 1922 i 1923 roku.
Wydaje się, że data ważenia wagonu na załączonym zdjęciu, to grudzień 1922 roku.
Można jedynie żałować, że wagon prezentowany na zdjęciu, nie ma jeszcze namalowanego numeru inwentarzowego PKP...
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
A

AJ

Gość
Pytanie głównie do Tomka Czapika i Krzyśka Koja - kojarzycie kiedy mogło nastąpić przenumerowywanie wagonów prywatnych z Górny Śląsk / Obreschlesien na PKP (A) i czy było to odnotowane w Dziennikach Zarządzeń DKP Katowice??
A nie było Arielu to tak, że po wygaśnięciu Konwencji Górnośląskiej w 1937 roku tabor przynależny danemu państwu przechodził niejako z automatu na właściwe zarządy kolejowe? Tak mi się przypomniała ta kwestia, jak przy przeglądaniu szpargałów odkopałem poniższe zdjęcie. Musiało powstać jakoś krótko po tym momencie, bo doskonale jest widoczne zamalowane pole z oznaczeniami "górnośląskimi" i w to miejsce naniesione już cechy PKP, ale jeszcze bez godła. Szkoda tylko, że przy okazji nie widać całego numeru wagonu...

Clipboard01.jpg
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
635 3 1
A nie było Arielu to tak, że po wygaśnięciu Konwencji Górnośląskiej w 1937 roku tabor przynależny danemu państwu przechodził niejako z automatu na właściwe zarządy kolejowe? Tak mi się przypomniała ta kwestia, jak przy przeglądaniu szpargałów odkopałem poniższe zdjęcie. Musiało powstać jakoś krótko po tym momencie, bo doskonale jest widoczne zamalowane pole z oznaczeniami "górnośląskimi" i w to miejsce naniesione już cechy PKP, ale jeszcze bez godła. Szkoda tylko, że przy okazji nie widać całego numeru wagonu...
Oczywiście szkoda, że nie widać całego numeru wagonu, ale nie zmienia to faktu, że zdjęcie jest wręcz bezcenne...

Co do przechodzenia taboru po wygaśnięciu Konwencji Górnośląskiej, odpowiednio do Deutsche Reichsbahn i PKP, to rzeczywiście odbywało się to niejako automatycznie, ale tylko w odniesieniu do taboru będącego własnością kolei. Mówiąc inaczej, każdy z zarządów kolei "odzyskiwał" po prostu swój tabor i, co chyba w tym przypadku najważniejsze, dotychczasowa numeracja wagonów pozostawała niezmieniona. Zmianie ulegała tylko cecha zarządu właściciela, czyli np. w przypadku wagonów polskich z "Górny Śląsk/Oberschlesien" na PKP, a także (tylko w przypadku wagonów polskich!) zmiana oznaczenie serii (np. z "Om" na "Wdd").

Moim zdaniem sprawa wyglądała jednak zupełnie inaczej przypadku wagonów nienależących do kolei, czyli prywatnych, które musiały zostać włączone (niejako od nowa) do parku wagonowego obu zarządów kolejowych, na podstawie nowych umów i myślę, że wagony prywatne włączone wówczas do taboru PKP, otrzymały wtedy także nowe numery inwentarzowe.
 
OP
OP
Ariel Ciechańsk

Ariel Ciechańsk

Znany użytkownik
Reakcje
281 3 0
Moim zdaniem sprawa wyglądała jednak zupełnie inaczej przypadku wagonów nienależących do kolei, czyli prywatnych, które musiały zostać włączone (niejako od nowa) do parku wagonowego obu zarządów kolejowych, na podstawie nowych umów i myślę, że wagony prywatne włączone wówczas do taboru PKP, otrzymały wtedy także nowe numery inwentarzowe.
Krzysztof,
włączenie wagonów z Tych do parku PKP nastąpiło znacznie wcześniej moim zdaniem. Sławetne zdjęcie parowozu z wagonami Browaru Książęcego pochodzi oidp z monografii tego zakładu wydanej w 1929 r. Konwencja Górnośląska zaznaczała, ze wagony prywatne są włączane do parku wspólnego tymczasowo i z czasem mają być one włączone do parku włąsciwych terytorialnie zarządów kolei.

Dz. Zarządzeń DKP Katowice 34/1925

DOKP Katowice-580.jpg
 
Ostatnio edytowane:
A

AJ

Gość
W poszukiwaniu zupełnie innych danych, natknąłem się dzisiaj na pewną "ciekawostkę" dotyczącą piwiarek serii Sp, PKP(A), która zainteresuje zapewne Ariela :):
Zdjęcie pochodzi z "HAWA-Nachrichten", zeszyt 1/2 (styczeń-czerwiec) 1923, wydawanego sporadycznie przez Hannoversche Waggonfabrik A.G., Hannover-Linden.
Wagony do przewozu piwa, dostarczone przez tę wytwórnię dla...PKP(?)
Pozwoliłem sobie zerknąć do tego artykułu, faktycznie ciekawa sprawa. Z kontekstu wypowiedzi wynikałoby, że dostawa była realizowana dla polskich kolei czyli jak dla mnie - PKP. W przypadku innych zarządów kolejowych wyraźnie podkreśla się jednak dostawię wagonów dla browaru lub innego zakładu będącego właścicielem taboru. Być może był to więc przedstawiciel "serii" liczącej na PKP w 1933 roku całe dwie sztuki.
 
A

AJ

Gość
Przeglądając sobie zdjęcia, których kopie otrzymałem od przyjaciela, wpadł mi w oko fragment poniekąd dobrze znanego obrazka. W czasie, kiedy na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych zeszłego wieku trwał w Sanowagu w najlepsze montaż węglarek, z bocznego toru przyglądał się temu taki wagonik:

piwo.jpg


Tradycyjnie podziękowania dla Grzesia za udostępnienie zdjęcia.
 
OP
OP
Ariel Ciechańsk
Reakcje
281 3 0
A jakby tak porównać zdjęcia innych wypuszczanych wagonów, to może trafią się te budynki. na razie wykluczyłbym Ostrowiec. Tam chyba były tylko wielkie hale. Ostrów też miał jakby inne. Ta krata na oknie jest dość charakterystyczna.
Ja mam podejrzenia, że mogły to być zakłady Lillpopa - konstrukcja pudła wagonów jest zauważ Tomku inna niż dla wagonów pruskich czy też czeskich z tej epoki.
[DOUBLEPOST=1475659903,1475659159][/DOUBLEPOST]Generalnie kojarzy mi się to z tymi budynkami:

 
Ja mam podejrzenia, że mogły to być zakłady Lillpopa - konstrukcja pudła wagonów jest zauważ Tomku inna niż dla wagonów pruskich czy też czeskich z tej epoki.
Konstrukcja pudła najbardziej przypomina wagon 530 233, który był podobno z zakładów Zieleniewskiego (ten z artykułu Zintla). Niestety nie posiadam żadnego zdjęcia, gdzie byłyby widoczne takie hale fabryczne.
Przy okazji spytam - pamiętasz Arielu o takim wagoniku z naszego forum -> Wagon pocztowy budowy austriackiej