Witam,
Tak jak napisałem, jest to informacja z dokumentacji HCP, gdzie cyfrę kontrolną na polecenie MK kazano zmienić na 9. Dotyczy to prototypu.
W dokumentach HCP jest 231 sztuk. Jeden prototyp w 1972 roku, w 1974 roku ze sprzedażą kilku wagonów do 7 stycznia 1975 - 60 sztuk, od marca 1975 do 7 stycznia 1976 - 70 sztuk i od 7 stycznia do 8 sierpnia 1976 - 100 sztuk. Co daje 231 wagonów, z tego 2 sztuki typu 113Ab.
Być może ten pierwszy po próbnej eksploatacji wrócił do HCP i został przebudowany, gdyż w serii produkcyjnej jest też wagon z numerem 000.
Z tego dwa wagony poszły do Pafawagu do pociągu "Odra".
Natomiast co do zmiany napisu niby od 61 wagonu, też chyba jest nie ścisłe (mimo że coś wprowadzono w tym napisie w dokumentacji konstrukcyjnej), bo wagon targowy też miał duży napis BAR, a miał numer 086-6. Czyli było ich więcej i nie jest to epizod. A zdjęcie powyższe to zrobione 8 lat później. Czyli nie można powiedzieć, że PIKO wykonało prawidłowe malowanie.
Co do wagonów 113Ad to były wagony w malowaniu wiśniowym (nie wiem co było na tabliczce - ale tak jest w dokumentach HCP), ale nie o to chodzi. Chodzi o to, że w dokumentacji fabrycznej dopiero na nich wprowadzono zmianę miejsc położenia napisów WARS-BAR na BAR -WARS., a nie w produkcji seryjnej- chyba że dokumentacja fabryczna kłamie. I powiem, że zawsze miałem w pamięci "WARSBAR" a nie na odwrót.
Będę próbował coś wyciągnąć z Cegielskiego na ten temat, ale to potrwa i nie wiadomo czy się uda.
Co do numerów 113Ad to mogę sprawdzić i podać później, bo powinienem mieć taki spis.