Witam,
Tak jak napisałem, jest to informacja z dokumentacji HCP, gdzie cyfrę kontrolną na polecenie MK kazano zmienić na 9. Dotyczy to prototypu.
W dokumentach HCP jest 231 sztuk. Jeden prototyp w 1972 roku, w 1974 roku ze sprzedażą kilku wagonów do 7 stycznia 1975 - 60 sztuk, od marca 1975 do 7 stycznia 1976 - 70 sztuk i od 7 stycznia do 8 sierpnia 1976 - 100 sztuk. Co daje 231 wagonów, z tego 2 sztuki typu 113Ab.
Być może ten pierwszy po próbnej eksploatacji wrócił do HCP i został przebudowany, gdyż w serii produkcyjnej jest też wagon z numerem 000.
Z tego dwa wagony poszły do Pafawagu do pociągu "Odra".
Natomiast co do zmiany napisu niby od 61 wagonu, też chyba jest nie ścisłe (mimo że coś wprowadzono w tym napisie w dokumentacji konstrukcyjnej), bo wagon targowy też miał duży napis BAR, a miał numer 086-6. Czyli było ich więcej i nie jest to epizod. A zdjęcie powyższe to zrobione 8 lat później. Czyli nie można powiedzieć, że PIKO wykonało prawidłowe malowanie.
Co do wagonów 113Ad to były wagony w malowaniu wiśniowym (nie wiem co było na tabliczce - ale tak jest w dokumentach HCP), ale nie o to chodzi. Chodzi o to, że w dokumentacji fabrycznej dopiero na nich wprowadzono zmianę miejsc położenia napisów WARS-BAR na BAR -WARS., a nie w produkcji seryjnej- chyba że dokumentacja fabryczna kłamie. I powiem, że zawsze miałem w pamięci "WAR SBAR" a nie na odwrót.
Będę próbował coś wyciągnąć z Cegielskiego na ten temat, ale to potrwa i nie wiadomo czy się uda.
Co do numerów 113Ad to mogę sprawdzić i podać później, bo powinienem mieć taki spis.
Dzięki za dodatkowe informacje dot. produkcji wagonów.
Z podanych informacji wynika, że aktualizację dokumentacji fabrycznej wagonów 113A w PKP (lub w HCP) wykonano z dużym, wieloletnim opóźnieniem. Być może przyjęto wówczas zasadę, że najważniejsze jest to, co na gruncie, a papier, jako że cierpliwy, może poczekać
Dziwne jednak, że przez tyle (14) lat nikomu to nie przeszkadzało, a ZNTK-i napisy nanosiły wg nowych zasad, nieuwzględnionych w dokumentacji konstrukcyjnej. Może ZNTK-i posiadaną przez siebie dokumentację aktualizowały na bieżąco, a tylko PKP (HCP?) nie.
Ze zdjęć zamieszczonych ostatnio w tym wątku (pokazujących wagony 113A z napisem BAR
WARS w nowym schemacie), najstarsze wydaje się to autorstwa Helmuta Philippa (zamieszczone przez tcy), które o dziwo przeszło tu trochę bez echa. Wagon 113A widoczny jest na nim na trzecim planie i to zaledwie fragmentarycznie. Najważniejsze jednak, że jest to fragment który nas interesuje w tej dyskusji i pokazuje, że już w maju 1977, czyli rok po zakończeniu produkcji wagonów 113A, jakaś część tych wagonów (nie wiemy, czy (nie) wszystkie) posiadała już opis BAR
WARS, czyli wykonany według nowego schematu, zastosowanego także przez Piko w modelu wagonu nr 129 z 1978 roku.
Ze zdjęcia można "wyczytać" także, że pokazany tam wagon barowy nie jest nowy - jest on już dość mocno ubrudzony, co może świadczyć o tym, że jeździ już od około roku w takim malowaniu. Możliwe więc, że z nowym opisem wyjechał już z fabryki. Możliwe także, że wyprodukowano go ponad rok wcześniej i w "międzyczasie" zdążył już przejść naprawę okresową, podczas której napisy "zmodernizowano" (wówczas naprawy rewizyjne wagonów pasażerskich wykonywano co 1 rok z możliwością odstępstwa do 3 miesięcy).
Oczywiście ze zdjęcia nie dowiemy się, jaki numer posiada widoczny wagon (czy np. nie 129), w związku z czym nie może być ono dowodem na tezę, że model Piko jest oznakowany właściwie, czyli zgodnie z jego pierwowzorem w skali 1:1. Zdjęcie dowodzi jednak, że jakaś tam część wagonów (a w najbardziej pesymistycznym wariancie, co najmniej jeden z nich - być może właśnie ten o numerze 129, czyli pierwowzór modelu Piko) był oznakowany wg nowych zasad.
Podsumowując mój wywód, nie można powiedzieć, że model Piko oznakowany jest niewłaściwie, choć nie ma bezpośredniego dowodu na to, że jest on opisany zgodnie z wyglądem pierwowzoru - nie można jednak wprost wykluczyć, że tak nie jest.
Zamieszczam omawiane zdjęcie tutaj jeszcze raz dla przypomnienia.