• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele wagonów standardu Y - typu 104A/110A/111A/112A/113A

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.644 381 7
Otóż informuję że w wydawnictwie pt. "Normalnotorowe wagony PKP", nakładem WKiŁ z 1974 roku - wagon typ 113A /BJwxz/ zamieszczony na zdjęciu ma faktycznie napis "Wars BAR". Rok produkcji 1972.Wytwórnia H. Cegielski Poznań.
Tymczasem, w tym samym wydawnictwie, wagon typ 108A /BJhxzt/ ma napis "Bar WARS". Rok produkcji 1960. Wytwórnia ZNTK Ostrów Wlkp.
I przypuszczam, że w pierwszych latach produkcji, wagony 113A mogły mieć ten faktycznie napis co widać nawet na zdjęciu z Berlina z roku 1977.
Natomiast, nawet na zdjęciach na tym forum - wagony te miały napis "odwrotny".
Teraz możemy rozpocząć dysputy naukowe, w którym to roku doszło do "odwrócenia" napisów?
W którym to roku jeden z przedziałów pasażerskich przeznaczono na przedział socjalny?
No i który model jest poprawny, o datach rewizji nie pomnę...
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.730 39 4
Mogłoby tak być, gdyż przy oznaczeniu WARS-BAR jest zmiana konstrukcyjna z indeksem "1" wchodząca od wagonu 61, ale karta zmian KK553/74 była zatwierdzona 19 października 1974 roku, a wagon 61 został sprzedany dopiero 5 marca 1975 roku i poszedł on do Warszawy. Co prawda jest to okres 5 miesięcy, ale jak długo produkowano wtedy sito do nadruku? Z cyklu produkcyjnego mogłoby to zostać wprowadzone na 1 miesiąc przed sprzedażą a nie 5 miesięcy. Potrzebny by był dokładny rysunek ze zmianą konstrukcyjną, wtedy byłoby jasne. Ale pamiętam jak wchodziły wagony w połowie lat 80-tych w nowym malowaniu z pasem z kości słoniowej to był okres 2-3 miesięcy do sprzedaży. Więc o wiele krócej.
 

A-K

Użytkownik
Reakcje
108 1 0
Pytanie czy dokładność co do miesiąca ma znaczenie. Dla modelu raczej istotne jak wychodziły z ZNTK. Moim zdaniem dla wagonów eksploatowanych po 1980 spokojnie można przyjmować wersję "nową'.
Tak czy inaczej pewne jest że były 2 wersje więc każda z nich jest dopuszczalna wszystko zależy od tego jaki to ma być wagon i z jakiego roku eksploatacji.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.707 522 30
W temacie przedziału socjalnego to w produkcji o ile ja wiem nic nie zmieniono czyli 1 socjalny 3 pasażerskie i raczej do końca lat 80-tych tak zostało.
Tylko, że wagonów 113A nie budowano aż tak długo. Nie znam dokładnie lat, ale wagony barowe to była jednorazowa seria, zbudowana w pierwszej połowie lat 1970., wszystkie te wagony miały podwiniętą dolną krawędź pudła i gładki dach.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.647 443 99
A to ciekawe, na jakiej podstawie takie przypuszczenie? Ale kolega Ludwik chyba wie, kiedy zrobił to zdjęcie.
Tak, jednak napisałem co napisałem, bo zresztą w temacie z którego pochodzi fotka sam autor napisał o nie najlepszej jakości slajdów "niestety schrzanionych przez zakład usługowy w latach 80", jednak to nie oznacza że slajdy nie pochodzą z lat wcześniejszych.
Zaraz potem autor zamieszcza tam fotki z opisem ze znakiem zapytania (czyli sam ma wątpliwości)...
"Na początek linia średnicowa rok 1988(?):"
Ale OK, tylko zapytałem. Nie ciągnijmy tego.
 

A-K

Użytkownik
Reakcje
108 1 0
Tylko, że wagonów 113A nie budowano aż tak długo. Nie znam dokładnie lat, ale wagony barowe to była jednorazowa seria, zbudowana w pierwszej połowie lat 1970., wszystkie te wagony miały podwiniętą dolną krawędź pudła i gładki dach.
Sens tego wpisu był taki, że w produkcji nic nie zmieniono i podczas napraw a ZNTK do końca lat 80-tych też a nie, że produkcja trwała tak długo.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.730 39 4
Dyskusja zmierza do tego czy model wagonu 113A z rewizją z kwietnia 1978 roku jest prawidłowy. Czy to już nikogo nie interesuje? Ważne że jest? To po co robić nową formę skoro napis można by nadrukować na byle jakim wagonie jak co niektórzy robią i sprzedają na Allegro. Chyba chodzi o poprawność modelu, prawda? Rewizje może niewidoczne ale odzwierciedlają okres eksploatacji. Y-ki Herisa z pierwszego wypustu ale prawidłowego mają rewizje z dokumentacji HCP na 100% pewne i do tego zmierzam.
Produkcja wagonów 113A była prowadzona od 13 października 1972 roku (prototyp w pudle z Pafawagu i ciekawym numerze 50 51 85 - 88 000 -0 lub po przenumerowaniu na 9 - na podstawie teleksu z Ministerstwa Komunikacji) a seryjna (sprzedaż) od 1 lipca 1974r. do sierpnia 1976 w liczbie 231 sztuk.
Co do napisu to owszem zmiana weszła od wagonu 61, lecz najprawdopodobniej związana tylko ze zmianą wysokości liter w słowie BAR. Tak więc odwrócenie kolejności napisów nastąpiło dopiero od lipca 1990 roku wraz z modernizacją 10 sztuk m.in. dla Szczecina jako typ 113Ad.
A co robiły ZNTK w trakcie napraw, to tajemnica ZNTK-ów. I tu mogło zdarzyć się wszystko.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.707 522 30
No coś strasznego, chyba zwrócę swój model... A na poważnie, to dzięki za to zdjęcie oryginału, bo udowadnia, że z taką kolejnością napisów też były. Faktycznie, napis na modelu lekko ucieka w dół, w dodatku odległość między słowem BAR a WARS trochę za duża, ale chyba jakoś to przeżyję.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
25.783 387 20
Popatrzcie Panowie jak na modelu wygląda napis Wars
Zobacz załącznik 759814
Górna krawędź napisu obniża się w kierunku litery S . Tymczasem w oryginale jest odwrotnie
Zobacz załącznik 759815
i tu jest cały babol producenta modelu.
Nie wiem czy to ma znaczenie, ale na zdjęciach są dwa różne wagony. Nie zgadza się data rewizji, nie zgadza się kolejność napisanych wymiarów. Co więcej nie zgadza się kolejność napisów na dolnej części wagonu itd. Ja się na wagonach nie znam, ale dla mnie to tak, jakby porównywać np. Poloneza 1500 i Poloneza MR87...
 

stranski

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
430 4 0
Ale logo firmy było zawsze takie same. Mam świadomość tego, że wagon oryginału ma oznaczenia z okresu po roku 1985, ale jak raz zmiana oznaczeń wagonów nie miała wpływu na logo w sumie odrębnej firmy.
 

Podobne wątki