• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele wagonów piętrowych typu "Görlitz 88" serii Bdhpun, Bdhpumn, Bmnopux

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
Pytanie, czy jest obecnie w ruchu choć jeden "Bohun" ze starymi oknami, bo jak nie, to pewnie się w takim malowaniu nie doczekamy... chociaż to PIKO... więc w sumie szansa jest.
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.132 129 19
Kto byłby skłonny dodać do swojej kolekcji "Bohuna" w nowym malowaniu POLREGIO, gdyby wyszedł w H0 :) ?
Jako miłośnik "Bohunów" niejako z obowiązku, ale jak najbardziej przygarnąłbym model wagonu w takim malowaniu, chociaż nie ukrywam, że z bólem patrzę na te kolory na naszym wagonie. Nie wiem czy jest sens zamieszczać to zdjęcie w tym temacie. Pojawiło się już w temacie dedykowanym tym wagonom w dziale "Prawdziwa kolej".
Pytanie, czy jest obecnie w ruchu choć jeden "Bohun" ze starymi oknami, bo jak nie, to pewnie się w takim malowaniu nie doczekamy... chociaż to PIKO... więc w sumie szansa jest.
Odpowiedź na to pytanie znajduje się w temacie poświęconym właśnie tym wagonom, ale odpowiem pokrótce, że nie. Od 2014 roku wszystkie wagony, które nie przeszły naprawy głównej (mają oryginalne okna) są wyłączone z eksploatacji.

Niestety w chwili obecnej nie ma możliwości wyprodukowania żadnego z 30 wagonów, które ową naprawę przeszły. Wyprodukowanie takiego modelu wiązałoby się z wykonaniem nowej formy pudła i oszklenia do obecnie istniejącego podwozia, wózków przy pozostawieniu dotychczasowego nie najlepszego wyposażenia wnętrza. Przy obecnie prowadzonej polityce PIKO, która zakłada utrzymywanie jak najlepszej jakości i nie wykonywanie fikcyjnych lub zawierających duże błędy tak zwanych "przemalowanek" (nie dotyczy segmentu HOBBY), nie liczyłbym na ukazanie się takich miniatur, tak jak miało to miejsce w przypadku zamówionych przez Przewozy Regionalne "reklamówek" wagonów w malowaniu interREGIO, które co ciekawe ukazały się wcześniej niż pierwowzory, a obecnie są niemalże niedostępne lub osiągają wysokie kwoty na znanym portalu aukcyjnym. Niestety nie prezentują sobą niczego poza ciekawostką na temat ich ukazania się oraz bycia świadectwem eksploatacji wagonów piętrowych w malowaniu interREGIO, którego ostatni przedstawiciel (26-08 054) stracił owo malowanie w kwietniu zeszłego roku:

- źródło: http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=14610
- autor: fixall
- opis: "03.01.2015, Chojnice - Zdewastowany wagon piętrowy który w mojej ocenie mógłby jeszcze ładnych parę lat posłużyć pasażerom oferując im całkiem niezły komfort podróżowania ale Przewozy Regionalne uważają inaczej i doprowadziły ten wagon do ruiny."
- komentarz: Wagon 50 51 26-08 054-6 serii B17mnopux - ostatni w malowaniu interREGIO.

50_51_26-08_054-6_B17mnopux.jpg

- źródło: http://retrohunter.blogspot.com/p/blog-page_5.html
- autor: Piotr Retro Hunter
- opis: kwiecień 2016 roku - wagon 50 51 26-08 054-6 serii B17mnopux - ostatni w malowaniu interREGIO podczas naprawy rewizyjnej.

50 51 26-08 054-6 B17mnopux.jpeg

Pewnie gdyby nie obawa przed zakrzyczeniem producenta przez prawdziwych kolekcjonerów już dawno pokazałyby się kolejne "przemalowanki" wagonów piętrowych zarówno w malowaniu interREGIO, a może także w malowaniu warmińsko-mazurskiego oddziału Przewozów Regionalnych lub w obecnym malowaniu marki POLREGIO.

Kiedyś już pisałem, co można by z takiej formy zrobić, ale co z tego - producent nie jest zainteresowany wykonaniem nowej "nakładki", bo koszty by się prawdopodobnie nie zwróciły. Szkoda, bo wagonów, które można by przy jej wykorzystaniu wyprodukować jest trochę. Można wykonać 6 różnych schematów malowania. W "fabrycznym" można wykonać 30 modeli (z różnych okresów więcej), w malowaniu z żółtymi drzwiami można wykonać prawdopodobnie również 30, a uwzględniając różnice w oznakowaniu i różne okresy kolejne modele, w malowaniu interREGIO można wykonać 7 modeli (nie liczę jako dodatkowego jednego wagonu, który w pewnym okresie jeździł z jednym skrzydłem drzwi wejściowych w kolorze żółtym - pozostałe były czerwone), w malowaniu z szarym pasem około 20 (z różnych okresów kolejne), w malowaniu warmińsko-mazurskiego oddziału Przewozów Regionalnych kolejne 2 modele i w najnowszym malowaniu marki POLREGIO prawdopodobnie 4 modele (na chwilę obecną na pewno 2 wagony są na naprawie rewizyjnej w Słupsku).

Pozostaje tylko pytanie kto to kupi? Nie ukrywam, że marzy mi się model "Bohuna" po naprawie głównej. Na model fabryczny się nie łudzę. Z chęcią wykonałbym sobie taki samodzielnie, ale pozostaje kwestia wykonania nowego oszklenia wagonu - jaki materiał do tego wybrać aby dobrze oddać przyciemniane szyby wklejanych okien? Podejrzewam, że materiał, z którego korzystał @Floris przy budowie swojego modelu spalinowego zespołu trakcyjnego serii SA108 byłby najlepszy. Samo przerobienie istniejącego modelu polegałoby na spiłowaniu narożników okien 8 okien w drzwiach wejściowych, 4 okien w drzwiach przejścia międzywagonowego, 12 okien dolnego pokładu, 4 okien półpięter i 2 okien przedziałów ustępowych, dodaniu siłowników drzwi przejścia międzywagonowego i ewentualne przerobienie w nich klamek oraz najważniejsze - czyli wstawienie nowych przyciemnianych szyb wklejanych okien.

Reszta to już praca ogólna nad modelem, przemalowanie wnętrza, a najlepiej wykonanie go od podstaw, montaż odpowiedniego oświetlenia wnętrza, dodanie przestrzennych listew (rynienek deszczowych) ochronnych nad drzwiami wejściowymi, spiłowanie niepotrzebnego gniazda sterowania w systemie push-pull na ścianie czołowej i zamaskowanie wnęki, w której było, montaż pełnego przewodu sprzęgu ogrzewania elektrycznego, dodanie uchwytów do przepraw promowych, dodanie rur spustowych pod przedziałami ustępowymi, dodanie wszelkich innych rurek, przewodów i okablowania pod pudłem i na wózkach, ewentualny montaż tarcz hamulcowych hamulców tarczowych, wykonanie cięgieł i instalacji półsamoczynnego hamulca ręcznego, wykonanie wskaźników hamulców tarczowych, wykonanie wskaźników poziomu wody w zbiorniku, wykonanie nowych przestrzennych klamek drzwi wejściowych, nałożenie przestrzennych listw na dole drzwi wejściowych, wykonanie przestrzennych uchwytów do mocowania tablicy z relacją pociągu, wykonanie nowych reflektorów świateł sygnału końca pociągu, wymiana fabrycznej prądnicy (o ile w ogóle jest) na nową odlewaną lub montowaną w wagonach BRAWY (konieczne dodanie przewodu), dodanie uchwytów dla manewrowych pod belką zderzakową.

To tak mi się nasunęło. Czy coś jeszcze? Jak widać można dużo pracy włożyć w zbliżenie modelu do jego pierwowzoru. Do tej pory poza zmianą malowania, oznakowania chyba nikt nie podjął się głębszej ingerencji w model. Widziałem tylko raz kilka modeli, które miały dodane uchwyty do przepraw promowych oraz listwy ochronne nad drzwiami wejściowymi. Ostatnio w Sosnowcu spotkałem się z wagonami z dorobionym własnym wnętrzem (oryginalnie go nie posiadały).
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.221 39 0
Ponieważ wietrzę szafy i wystawiam model w HO na sprzedaż by mieć środki na zabawę w 1:220 wystawiłem też wagon z jednego z pierwszych wypustów PIKO z przydziałem do stacji Toruń Główny o numerze:

IMG_4050.JPG


Wagon ten na początku wieku (jak to brzmi) dość nieudolnie pewnie starałem się zwaloryzować poprzez naniesienie grafitti. Ta decyzja zapadła po tym jak w Toruniu zrobiłem poniższe zdjęcie - niestety po ciemku, pewnie z lampą blyskową ale ważne było to, ze to był właśnie TEN WAGON !

IMG_4125.JPG



Grafitti wykonałem przy pomocy cienkopisów permanentnych BIC i następnie zabezpieczyłem lakierem. Jest zbyt jaskrawe w stosunku do oryginału i w jakimś zakresie przedstawia oryginał "odtworzony" bo wagon jak widać już trochę był czyszczony. Mój wagon wygląda tak:

IMG_4049.JPG
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.445 442 99
Dałem 'super' ale chciałem wyjaśnić, że uważam grafiti za typowy obrazek dzisiejszych chorych czasów. Dla mnie to niszczenie mienia gdy maluje się to w miejscach na które właściciel nigdy by się nie zgodził. Nie jestem zwolennikiem malowania fasad bloków mieszkalnych, czy taboru kolejowego przez graficiarzy w rzeczywistości i zapewne nie zdecydowałbym się na 'zgraficenie' modelu, aczkolwiek nie da się ukryć, że odtworzenie rzeczywistości nastąpiło - i wyszło całkiem nieźle. Za efekt w modelu i technikę wykonania oceniłem.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.221 39 0
Dałem 'super' ale chciałem wyjaśnić, że uważam grafiti za typowy obrazek dzisiejszych chorych czasów. Dla mnie to niszczenie mienia gdy maluje się to w miejscach na które właściciel nigdy by się nie zgodził. Nie jestem zwolennikiem malowania fasad bloków mieszkalnych, czy taboru kolejowego przez graficiarzy w rzeczywistości i zapewne nie zdecydowałbym się na 'zgraficenie' modelu, aczkolwiek nie da się ukryć, że odtworzenie rzeczywistości nastąpiło - i wyszło całkiem nieźle. Za efekt w modelu i technikę wykonania oceniłem.
Ja też nie popieram grafitti jako formy niszczenia. Jako forma o charakterze artystycznym - to zależy - czasem są naprawdę niezłe i pomysłowe - no i dość często obecnie miasta przeznaczają określone miejsca na "legalne grafitti". No i w sumie w przypadku modeli są odwzorowaniem pewnej rzeczywistości - szczególnie jak starają się być "tym grafitti" a nie dowolnym. W wątku o prawdziwych Bohunach na sugestię kolegi @Remaj12 zamieszczę także inne zdjęcia grafitti na tych wagonach - zrobione w Poznaniu ok 2000/2001: http://forum.modelarstwo.info/threa...pkp-serii-bdhpun-bdhpumn-bmnopux.27156/page-2
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.598 50 5
Hello
To temat o wagonach piętrowych, więc odpowiedni.
Wg niektórych strzelę teraz jak łysy grzywą o kant kuli, ale po namyśle stwierdzicie, że mój pomysł nie jest taki zły. A zatem:
Skoro Piko robi przemalowanki do imentu (także bezprzedziałowych osobówek), może dobrym pomysłem byłoby, gdyby zrobili przemalowankę piętrusów z niewielką zmianą formy na wagony sypialne ex-CityNightLine. Taka "wersja dla ubogich".
Myślę, że byłby popyt. Obecnie takie wagony jeżdżą w kolejach OBB. Opcji przemalowanek też byłoby kilka.
Tak mi przyszło do głowy. Co Wy na to?
 

Spacerowicz

Znany użytkownik
Reakcje
3.161 98 2
Ponieważ wietrzę szafy i wystawiam model w HO na sprzedaż by mieć środki na zabawę w 1:220 wystawiłem też wagon z jednego z pierwszych wypustów PIKO z przydziałem do stacji Toruń Główny o numerze:

Zobacz załącznik 523786

Wagon ten na początku wieku (jak to brzmi) dość nieudolnie pewnie starałem się zwaloryzować poprzez naniesienie grafitti. Ta decyzja zapadła po tym jak w Toruniu zrobiłem poniższe zdjęcie - niestety po ciemku, pewnie z lampą blyskową ale ważne było to, ze to był właśnie TEN WAGON !

Zobacz załącznik 523788


Grafitti wykonałem przy pomocy cienkopisów permanentnych BIC i następnie zabezpieczyłem lakierem. Jest zbyt jaskrawe w stosunku do oryginału i w jakimś zakresie przedstawia oryginał "odtworzony" bo wagon jak widać już trochę był czyszczony. Mój wagon wygląda tak:

Zobacz załącznik 523785
Czy mógłbyś wstawić fotkę tego graffiti na wagonie/tabliczki kierunkowej w większej rozdzielczości? Czy ja dobrze widzę, że to relacja Toruń-Olsztyn?
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.132 129 19
Niespodziewana (przynajmniej dla mnie :) ) dodatkowa nowość jesienna od PIKO :D ! Choć w pewnym sensie to "żadna" nowość ;) , a chodzi o dwa modele wagonów piętrowych serii Bdhpumn z przydziałem do stacji Toruń. Modele ukazały się już wcześniej w zestawie startowym PIKO 97914 razem z modelem lokomotywy SM42-894. Teraz zostaną wydane osobno, zgodnie z pierwotnymi założeniami Pana Krzysztofa Koja:
Dlatego też, na zlecenie firmy PIKO, opracowałem niedawno nowe modele wagonów piętrowych Görlitz 88 ze stacji Toruń, w oznaczeniach z lat 2002-03, pasujących właśnie do w/w lokomotywy, z niemałym trudem ustalając odpowiednie (rzeczywiste) daty napraw okresowych tychże wagonów.
[...]
Niestety nie widzę tych wagonów w najnowszym katalogu firmy PIKO na rok 2017?
Czyżby były to wagony w zestawie startowym z lokomotywą SM42?
Jeśli tak, to stało się bardzo niedobrze, bo założenia były zupełnie inne, a o żadnym "zestawie startowym", a tym bardziej z tymi wagonami, nawet nic nie słyszałem...
Modele ukażą się pod dwoma numerami katalogowymi:

- PIKO 97085 (50 51 26-08 088-4):

25404_97085_id=20899.jpg


- PIKO 97086 (50 51 26-08 097-5):

25405_97086_id=20900.jpg


Bardzo się cieszę, że wagony będą dostępne osobno, zapakowane w swoje własne pudełka :) . Będzie też szansa zakupu dla tych, którzy nie załapali się na zestaw PIKO 97914 lub modele z niego wykrojone. Dla przypomnienia - modele idealnie pasują do modelu lokomotywy:

- PIKO 96304 (SU45-263):

piko_96304_m.jpg


Tak wygląda miniatura pociągu złożona ze wspomnianych modeli:

DSC_0544.JPG


Tak zaś pierwowzór miniaturowego pociągu:

- źródło: https://photos.google.com/share/AF1...?key=WWcxTXUwQUUtREhCRUJUR2FybjBEb21TVDVOZzBR
- autor: W. Drozdowski
- opis: "SU45-263, Toruń Główny - Grudziądz {Toruń Miasto; 2003-09-08}"

2003.09.08. - Toruń Miasto - SU45-263 z poc. os. rel. Toruń Gł. - Grudziądz.JPG


Dla obu modeli firma PIKO podaje koniec października jako termin ukazania się miniatur w sprzedaży.
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.132 129 19
Sorki, że odgrzewam, ale czy ktoś wie, czy były wydane modele tych wagonów z oznaczeniami z pierwszych dostaw na PKP (1988/1989 r)???
Nie.
Były... Niestety PIKO nie kwapi się aby zrobić reedycję...
Były? Jakie? Nie było takich. Najwcześniejsze pod względem odwzorowywanego okresu eksploatacji pierwowzorów były modele toruńskich wagonów oznaczone jeszcze serią Bdhpun wydane pod numerami katalogowymi 95473 (I edycja) oraz 95920 (II edycja), ale zdecydowanie owe modele nie przedstawiają wagonów w stanie fabrycznym. "Bohuny" w stanie fabrycznym nie miały oznaczeń na granatowym tle wykonanych kolorem białym, ale kolorem kremowym/kości słoniowej. Poniżej wagon w stanie fabrycznym:

- źródło: https://eisenbahnerwelt.de.tl/Leipziger-Eisenbahnmesse-in-den-80er-Jahren.htm
- opis: "Frühjahrsmesse 13.3.1989 - Doppelstockwagen für die PKP auf dem Messegelände"

1989.03.13. - Lipsk - wagon piętrowy serii Bdhpun wystawiony podczas targów.jpg


Jak do tej pory nie ukazał się ani jeden model wagonu w stanie fabrycznym, a szkoda, bo "łapią się" jeszcze na epokę IV. Pierwsza dostawa 45 wagonów typu Görlitz 88' z partii 160 zamówionych, miała miejsce w 1988 roku. Rok później dostarczono pozostałe 115 sztuk. Tak wykonane modele wagonów mogłyby posłużyć do zestawienia takich pięknych modeli pociągów z końca lat 80-tych/początku lat 90-tych:

- źródło: www.sentymentalny.com / http://sentymentalny.com/images/zbaszynek/zbaszynek_galeria/pociagi_w_zb_2_numer/index2.html /
- autor: Miłosz Telesiński
- opis: "EU07-344 z osobowym do Zielonej Góry dnia 09.05.1989 roku"

1989.05.09. - EU07-348 z poc. os. rel. Poznań Gł. - Zielona Góra.jpg

- źródło: www.sentymentalny.com / http://sentymentalny.com/images/zbaszynek/zbaszynek_galeria/pociagi_w_zb_2_numer/index2.html /
- autor: Miłosz Telesiński
- opis: "EU07-080 wjeżdża do Zbąszynka od strony Rzepina. Dnia 09.05.1989 roku"

1989.05.09. - Zbąszynek - EU07-080 z poc. os. rel. Rzepin - Poznań Gł., wjeżdża do Zbąsz...jpg

- źródło: http://irths.com/fotos/foto_20450.php
- autor: Ter. P. Hautz
- opis: 27 lutego 1990 r. - Gniezno - EU07-154 z pociągiem osobowym numer 57022 relacji Olsztyn Główny - Poznań Główny

1990.02.27. - Gniezno - EU07-154 z poc. os. nr 57022 rel. Olsztyn Gł. - Poznań Gł..jpg

- źródło: http://irths.com/fotos/foto_20393.php
- autor: Ter. P. Hautz
- opis: 2 marca 1990 r. - Jarocin - EU07-230 z pociągiem osobowym numer 7533 relacji Jarocin - Poznań Główny

1990.03.02. - Jarocin - EU07-230 z poc. os. nr 7533 rel. Jarocin - Poznań Gł..jpg

- źródło: http://irths.com/fotos/foto_21416.php
- autor: Ter. P. Hautz
- opis: 10 kwietnia 1990 r. - Toruń Główny - EU07-443 z pociągiem osobowym numer 57022 relacji Olsztyn Główny - Poznań Główny

1990.04.10. - Toruń Gł. - EU07-443 z poc. os. nr 57022 rel. Olsztyn Gł. - Poznań Gł..jpg

- źródło: http://irths.com/fotos/foto_21482.php
- autor: Ter. P. Hautz
- opis: 14 kwietnia 1990 r. - Toruń Główny - ET21-627 z pociągiem osobowym numer 6511 relacji Poznań Główny - Olsztyn Główny

1990.04.14. - Toruń Gł. - ET21-627 z poc. os. nr 6511 rel. Poznań Gł. - Olsztyn Gł..jpg

- źródło: https://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=16215
- autor: Roman Iwański - RIwanski
- opis: "Ol49-21 rusza z pociągiem specjalnym po obwodnicy łódzkiej . Stylowe latarnie na peronie i podświetlane wskaźniki W4 to już historia , 05.06.1990 Łódź Widzew ."

1990.06.05. - Łódź Widzew - Ol49-21 rusza z poc. spec. po obwodnicy łódzkiej, stylowe lat...jpg

- źródło: zbiory własne autora
- autor: @Ludwik Igielski
- opis: 1991 rok - Piła Główna - Pociąg osobowy najprawdopodobniej relacji Piła Główna - Krzyż Wielkopolski, prowadzony lokomotywą SP32-077 z lokomotywowni Krzyż.

1991 - Piła Gł. - SP32-077 [ZT Krzyż] z wagonami piętrowymi serii Bdhpun, fot. Ludwik Igie...jpg

- źródło: http://www.st43.pl/4galery/details.php?image_id=2556&mode=search
- autor: Mariusz
- opis: "SP32 z MD Krzyż prowadzi pociąg relacji Bydgoszcz-Krzyż tuż za Piłą. Za lokomotywą widoczne charakterystyczne podwójne słupy dla ostbahnu. 1991"

1991 - SP32 [MD Krzyż] z poc. os. rel. Bydgoszcz - Krzyż, tuż za stacją Piła Gł..jpg

- źródło: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6304863
- autor: Ingmar Weidig
- opis: "ET22-215 mit einem Personenzug Zbąszynek - Czerwieńsk bei Łȩgowo Sulechowskie."
- data wykonania: 31 lipca 1991 r.

1991.07.31. - Legowo Sulechowskie - ET22-215 z poc. os. rel. Zbąszynek - Czerwieńsk.jpg

- źródło: http://irths.com/fotos/foto_21706.php
- autor: Ter. P. Hautz
- opis: 9 października 1991 r. - Ostrów Wielkopolski - EU07-124 z pociągiem osobowym nr 1737 relacji Łódź - Ostrów Wielkopolski

1991.10.09. - Ostrów Wlkp. - EU07-124 z poc. os. nr 1737 rel. Łódź - Ostrów Wlkp., na sta...jpg

- źródło: www.flickr.com/photos/johannes-j-smit/3104987811
- autor: Johannes Smit
- opis: "EU07-060 in Poznań GŁ"
- data wykonania: 10 października 1991 r.

1991.10.10. - Poznań Gł. - EU07-060 PKP.jpg

- źródło: http://forum.modelarstwo.info/threads/pojedyncze-wagony-piętrowe-2-klasy-typu-görlitz-88-na-pkp-serii-bdhpun-bdhpumn-bmnopux.27156/page-2#post-479493
- autor: @Andrzej Jaroszewicz
- opis: "1992 rok, ET21-156 z pociągiem do Wodzisławia"

1992 - ET21-156 z poc. os. rel. Katowice - Wodzisław, na stacji początkowej.jpg

- źródło: http://rail.phototrans.eu/14,14817,0,PaFaWag_3E_ET21_621.html
- autor: Rysiek Boduszek - @Rysiek
- opis: "5 kwietnia 1992 - Stacja Katowice, pociąg z Raciborza"

1992.04.05. - Katowice - ET21-621 z poc. os. rel. Racibórz - Katowice.jpg

- źródło: http://www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de/Ausland/19920514-pkp/19920524-921391.html
- autor: Gerd Böhmer
- opis: "ET21 098 in Rybnik, 24. Mai 1992"

1992.05.24. - Rybnik - ET21-098 z poc. os. rel. Katowice - Racibórz.jpg

Jak widać w zależności od przydziału wagonów mamy szeroki wybór serii lokomotyw, które można by podpiąć do modeli "Bohunów" w stanie fabrycznym - EU07, ET22, ET21, SP32, a nawet Ol49 z pociągiem specjalnym. Czekam z niecierpliwością, aż ukażą się przynajmniej 4 wagony w takim wykonaniu i jednym przydziałem, a najchętniej to dwa lub trzy komplety po 4 wagony z różnymi przydziałami... ale to chyba marzenie ściętej głowy... na początek niech się ukaże jakikolwiek model "Bohuna" w stanie z 1988 roku!
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.445 442 99
Remaj, ok... Dzięki. No właśnie pomyślałem, że może bym kupił taki który można podpiąć pod koniec epoki IVc czy początek Va... No nic. Może coś jeszcze kiedyś wyjdzie.
 

Bernard Sobczyk

Aktywny użytkownik
SKMK
Reakcje
520 14 1
Nie.
Były? Jakie? Nie było takich. Najwcześniejsze pod względem odwzorowywanego okresu eksploatacji pierwowzorów były modele toruńskich wagonów oznaczone jeszcze serią Bdhpun wydane pod numerami katalogowymi 95473 (I edycja) oraz 95920 (II edycja), ale zdecydowanie owe modele nie przedstawiają wagonów w stanie fabrycznym. "Bohuny" w stanie fabrycznym nie miały oznaczeń na granatowym tle wykonanych kolorem białym, ale kolorem kremowym/kości słoniowej. Poniżej wagon w stanie fabrycznym:
Była to pierwsza edycja z lat 90-tych. Niestety nie wrzucę zdjęcia, bo modele sprzedałem dawno temu, czego chyba żałuję. Po tej edycji toruńskiej. Z rewizją (chyba 89), były poznańskie
http://www.dcc24.eu/node/874/148
Obie edycje miały słabej jakości światła końca pociągu z nieprzezroczystego tworzywa, które potem były poprawiane. Te wagony toruńskie z pierwszej edycji miały niepełny opis ścian czołowych.
 
Reakcje
211 87 35
Były 2 z torunia z pełnym opisem bez trumienki, 2 z zestawu z startowego bez wnętrza i bez pełnego opisu bez trumienki, 2 z trumienką, 2 z żółtymi drzwiami i trumienką
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.132 129 19
Szanowni Koledzy @Bernard Sobczyk, @darekgd - proszę, nie wyważajcie otwartych drzwi. Niczego więcej niż to co poniżej nie było:
tabela_2020.png

Niektóre model się powtarzają, bo zostały uwzględnione edycje zarówno w osobnych opakowaniach (z własnymi numerami katalogowymi) jak i w zestawach startowych. Stąd też dwa numery edycji - łączny i bezwzględny. Generalnie wszystko powinno się zgadzać, ale nikt nie jest nie omylny, więc gdyby coś było nie tak, to będę wdzięczny za wiadomość - poprawię wówczas zestawienie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
Wprawdzie wątek jest o modelach Piko, ale może warto przypomnieć, że były też modele czeskiej firmy Bramos. Ale chyba również nie było modeli wagonu w stanie fabrycznym. Ja mam model o numerze kat. 2503, wagon Bdhpun 50 51 26-05 057-9 ze stacji Racibórz, rewizja 97.06.30. Malowanie było według tego samego schematu, co model Piko 95473, tzn. drzwi w kolorze pudła (nie całe żółte), znak PKP bez trumienki, ale odcienie granatu i żółci są inne - jak w realu. ;)
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.405 23 0
Skoro już kolega Andrzej o tym wspomniał, to były dwie edycje wagonów PKP tej firmy. Pierwsza, to były cztery numery ze stacji Racibórz. Kolorystyka tych modeli rzeczywiście była trochę dziwna. Niebieski kolor był zbyt jasny i soczysty w porównaniu z oryginałem. Zupełnie inaczej to wyglądało na modelach z drugiej edycji. W niej były cztery numery ze stacji Poznań, a niebieski był ciemniejszy i trochę wpadający w szary, podobny do pierwotnego malowania tych wagonów, jednak data rewizji, to był rok 1998.
 

Podobne wątki