• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele wagonów krytych typu 401K

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
807 89 3
Według mojej teorii Gagsy w VI epoce powinny stanowić absolutne minimum taborowe. Nie więcej jak 2-3 wagony w zbiorach. Nie powinny być także zbytnio upaprane, prędzej wyblakłe. Zakładając, że jesteśmy już w epoce VIb, to Gagsy powinny być VIa, czyli zasadniczo Vc w korporacyjnych barwach i to nawet nie 100% taboru. Niebieskie Gagsy powinny być wymieszane z brązowymi wagonami.
Chociaż niebieski Gags to lekka profanacja, to tak to widzę.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.293 93 9
PIKO zapowiedziało wagon 401K w malowaniu ĆD (PIKO 58290)
Pytanko :niepewny: Skąd się tam nasz polski Gagsik znalazł ?

Wszak Atlas Wagonów Towarowych podaje tylko:
W 1978 dostarczono 500 wagonów 401Ka/1 dla ZSRR włączonych do OPW..

Ma ktoś więcej informacji i zdjęć odnośnie tego epizodu polskich Gagsów w służbie kolei ĆSD/ĆD?
47958_58290.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.616 64 3
Ja nic nie wiem na ten temat, ale oznaczenie ČD wskazuje na epokę V. Ja kojarzę w latach dziewięćdziesiątych był taki okres prawdopodobnie czasowego przerejestrowania wagonów na inne koleje. W taki sposób przez jakiś czas pod oznaczeniem PKP jeździły czeskie talboty a także pod oznaczeniami zagranicznych kolei jeździły polskie wagony różnych typów. Czy tak się stało w przypadku 401K to nie wiem. Jeśli tak to model powinien mieć inne detale typowe dla późnego okresu eksploatacji.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.616 64 3
Ok. Czyli dobrze skojarzyłem kiedy to mogło mieć miejsce. A zdjęcia potwierdzają że do wykonania modelu będzie potrzebna baza z późnego okresu eksploatacji. Mam nadzieję że zdjęcie modelu to tylko wizualizacja bo detale jak też kolorystyka to bardzo wczesne lata eksploatacji wagonów na PKP.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.297 33 7
Wskazany dokument jest dla mnie dyskusyjny - de facto wrzuca żółte czoła w IVc. Jeśli tak jest, to zapowiadany gagarin może być poprawnie przez PIKO oznaczony jako ep. IV
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.170 131 19
Wskazany dokument jest dla mnie dyskusyjny - de facto wrzuca żółte czoła w IVc. Jeśli tak jest, to zapowiadany gagarin może być poprawnie przez PIKO oznaczony jako ep. IV
Kwestię oznaczania epok przez PIKO reguluje raczej norma NEM 806 D, według której moment wprowadzenia żółtych czół zdecydowanie zalicza się jeszcze do epoki IV, ale już dawno było powiedziane, że w Polsce (w nowej normie też) za wydarzenie przełomowe/punkt styczny epoki IV i V przyjmuje się właśnie wprowadzenie obowiązku malowania czół na żółto, ale samo wprowadzenie też chwilę trwało - zaczęto w 1988, a jeszcze w 1989 można było spotkać niektóre lokomotywy bez niego, ale zasadniczo według normy dla Polski, lokomotywa z żółtym czołem może być najwcześniej zaliczona do okresu a epoki V i próba podciągnięcia tego pod okres c epoki IV mija się z celem, gdyż to byłby 1, słownie jeden, ostatni rok okresu c epoki IV. Żółte czoła to element charakterystyczny dla epoki V - przede wszystkim dla okresów a i b, ale występujący również w okresie c.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.382 504 30
w Polsce (w nowej normie też) za wydarzenie przełomowe/punkt styczny epoki IV i V przyjmuje się właśnie wprowadzenie obowiązku malowania czół na żółto
No nie, według pierwotnej normy 825 PL (z 2007 roku) epoka IVc trwała do 1989 roku, a epoka Va od tego samego roku 1989. Przełomowym wydarzeniem były przemiany ustrojowe w Polsce, po których zaczęły się reformy PKP. Ponieważ z tego wychodziło niejako, że rok 1989 jest rokiem przejściowym (bo trwała w nim jeszcze epoka IVc i jednocześnie już epoka Va), w nowym wydaniu normy sprecyzowano to, podając rok 1988 jako ostatni rok epoki IVc, a rok 1989 kwalifikując już tylko do epoki V. Ale wprowadzenie żółtych czół lokomotyw jest podane jako charakterystyczne wydarzenie epoki IV, z zaznaczeniem, że miało to miejsce w roku 1988. Skąd przypuszczenie, że akurat wprowadzenie żółtych czół przyjęto jako wydarzenie przełomowe i styk epok? Faktem jest natomiast, że w praktyce można przyjąć, że modele lokomotyw z żółtymi czołami to już epoka V, a bez to jeszcze IV - ale to tylko zbieg okoliczności i dzięki temu takie nasze praktycznie podejście do zagadnienia.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.132 88 0
Czyli przedmiotowy zestaw PIKO 58286 (2er Set gedeckter Güterwagen 401Ka PKP IV) to wg normy ep. V, o ile malowanie będzie takie, jak na foto?

Czy dobrze rozumiem, że dotychczas jedynym modelem Gags od PIKO w ep. IVa jest PIKO 58472 o nr 31 51 195 3 143-4 .Gags (KKyt)?
Nie wyprodukowano, ani nie zapowiedziano innego w IVa?


A skoro dyskusja o malowaniu lokomotyw jest w wątku dot. wagonów krytych typu 401K :p to:
  • W normie napisano, że żółte czoła wprowadzono w ep. IVc: "Gelbanstrich der Lokomotivstirnseiten (1988)".
  • PIKO wydawało modele z żółtymi czołami, rewizją 1989 (wg normy ep. V) i napisem "ep. IV" na pudełku, np. ET22-259 rew. 89.04.30.
  • PIKO kilka razy zapowiedziało model w innej epoce, niż później wydało. Dopóki mamy tylko foto oryginału, wszystko jest możliwe.
Zatem, nie przywiązywałbym się do oznaczenia epoki w katalogu PIKO. @Remaj12 dzięki za objaśnienie, w jakiej epoce jest wagon na foto.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.616 64 3
Jeśli rzeczywiście modele powstaną w takim malowaniu i oznaczeniu jak na zdjęciu to będzie epoka IVc. Z epoki Va to w zasadzie tylko bardzo krótki okres kiedy została rozwiązana umowa OPW I dość krótki czas do kiedy wprowadzono korekty numerów co chyba robiono także między naprawami okresowymi. Coś kojarzę że ok roku 1992 - 93-go już nie widziałem żadnego wagonu z oznaczeniem OPW.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.616 64 3
Hmm... tego nie wiemy na 100%. Zwykle w zestawie były wagony które się różniły tylko numerem, ale też wyszedł jeden zestaw gdzie były wagony także różniące się konfiguracją detali. Co wyjdzie zobaczymy.
 

Podobne wątki