• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii SU46

A-K

Użytkownik
Reakcje
108 1 0
Do końca lat 80-ych żaluzje z wyłączeniem chłodnicowych były malowane na czarno (chłodnicowe na jasnozielony). Ewentualne odstępstw to raczej wypadek przy pracy. Od 1990 to już zależało kto i kiedy robił rewizję (raz czarno raz jasnozielony).
Przy okazji powinna mieć na dachu antenę radiotelefonu typu 3086 w naturalnym kolorze (anten a dokładniej ich osłon dielektrycznych wtedy nie malowano). ITAMID z którego była osłona wykonana miał kolor jasnopomarańczowy.
I na koniec taka ciekawostka. Na początku lat 80-ych drużyna do której była przypisana SU46-039 pomalowała na czerwono płyty pod oznakowanie.
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.813 65 3
Też kojarzę osłony/obudowy anten dachowych na pojazdach trakcyjnych w kolorze jasno pomarańczowym który z czasem blaknął od słońca. Z resztą na ten temat już tutaj pisałem na str. 19 wpis 377. Nie wiedziałem że materiał z którego były wykonane nazywał się ITAMID. To chyba jakiś rodzaj żywicy wzmocnionej włóknem szklanym.
Taki off top to chyba z podobnego materiału robiono w latach 70 i 80 tych powszechnie spotykane elementy lekkich płyt falistych w różnych kolorach stosowanych do ogrodzeń wiat i innych zastosowań.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.813 65 3
Dzięki. Powiem szczerze to że jestem długo na Forum to nie znaczy że znam wszystkie funkcjonalności i tu aż wstyd się przyznać :X3: nie wiem jak się podlinkowuje takie wpisy lub odnośniki do innych stron w postaci aktywnego tekstu jak klik, tutaj i tym podobne.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.450 552 30
Jacku, nie przejmuj się, ja też nie wiem, dlatego zawsze po prostu wklejam link skopiowany z paska adresu przeglądarki. Wygląda to średnio (linki czasem są dość długie), ale działa. A żeby podlinkować konkretny wpis z danej strony, trzeba najpierw kliknąć na numer wpisu (#xyz) w prawym górnym rogu wpisu. Wtedy w pasku adresowym pojawia się dłuższy adres, kierujący do tego wpisu. Kopiuję ten adres i potem wklejam w swoim wpisie.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.012 447 99
Dzięki. Powiem szczerze to że jestem długo na Forum to nie znaczy że znam wszystkie funkcjonalności i tu aż wstyd się przyznać :X3: nie wiem jak się podlinkowuje takie wpisy lub odnośniki do innych stron w postaci aktywnego tekstu jak klik, tutaj i tym podobne.
Z pomocą tego.
W URL wklejasz adres, a niżej tekst w twojej odpowiedzi jaki ma tam prowadzić....

link.jpg
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
26.796 387 20
Można też ręcznie.
wpis rozpoczyna się nawiasem
[
potem wpisujemy:
url=
po znaku równości wpisujemy link i zamykamy nawias
]
teraz wpisujemy tekst, który wyświetli się na niebiesko i będzie do kliknięcia, a po kliknięciu przeniesie nas do wpisanego linku
teraz kolej znów na otworzenie nawiasu
[
potem wpisujemy
/url
i zamykamy nawias
]
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.813 65 3
Dzięki Kolegom za pomoc. Na pewno skorzystam z tych rad w przyszłości. Tutaj zastanawiam się czy jest to też gdzieś na forum opisane w formie poradnika jak korzystać z mniej znanych funkcjonalności a bardzo przydatnych.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
26.796 387 20
Dzięki Kolegom za pomoc. Na pewno skorzystam z tych rad w przyszłości. Tutaj zastanawiam się czy jest to też gdzieś na forum opisane w formie poradnika jak korzystać z mniej znanych funkcjonalności a bardzo przydatnych.
Nie ma, a przynajmniej ja nie znalazłem. Jak masz jakieś pytania to pytaj. Postaram się pomóc w miarę mojej wiedzy.
 

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
943 41 3
Do końca lat 80-ych żaluzje z wyłączeniem chłodnicowych były malowane na czarno (chłodnicowe na jasnozielony). Ewentualne odstępstw to raczej wypadek przy pracy. Od 1990 to już zależało kto i kiedy robił rewizję (raz czarno raz jasnozielony).
Przy okazji powinna mieć na dachu antenę radiotelefonu typu 3086 w naturalnym kolorze (anten a dokładniej ich osłon dielektrycznych wtedy nie malowano). ITAMID z którego była osłona wykonana miał kolor jasnopomarańczowy.
I na koniec taka ciekawostka. Na początku lat 80-ych drużyna do której była przypisana SU46-039 pomalowała na czerwono płyty pod oznakowanie.
Kolega ma jakies dowody na potwierdzenie powyższych teorii? JEDYNYM zakładem który wkonywał rewizje lokomotyw spalinowych z HCP aż do 2001 roku był ZNTK Poznań który do samego końca stosował na obu seriach malowanie w zasadzie fabryczne. To PESA Bydgoszcz stosowała modyfikacje dalej posunięte. Nigdy nie słyszałem i nie widziałem żaluzji pomalowanych na czarno. Nawet w przypadku rewzji robionych systemem gospodarczym w lokomotywowniach. Na większości zdjęć żaluzje w SU46 do nr 052 włącznie mają ciemnoszary prawie czarny odcień co spowodowane jest poziomym układem listew w żaluzji które bardzo szybko pokrywały się sadzą. W tym względzie żaluzje z pionowymi listwami zastosowane w SP45 i dwóch ostatnich SU46 okazały się mniej podatne na zbieranie nalotów eksploatacyjnych. Proszę zatem o nie wisywanie na forum rzeczy nie mających pokrycia w rzeczywistości
 
Ostatnio edytowane:

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.012 447 99
Kolega ma jakies dowody na potwierdzenie powyższych teorii? (...) Proszę zatem o nie wisywanie na forum rzeczy nie mających pokrycia w rzeczywistości
...Albo przynajmniej napisanie skąd się ma takie info. Mam zdjęcie SU46-039 z początku lat 80-tych gdzie stoi na stacji i nie ma tam żadnych kolorowych rewelacji w malaturze. Nie pamiętam skąd je mam..... nie wiem, czy nie z tego forum (ktoś być może wrzucał) - albo z neta z facebooka.... Raczej z FB.

Zdjęcie przedstawia SU46-039 stojącą przy peronie (nie wiem gdzie) w pociągu relacji Poznań Gł. - Gorzów Wlkp. w nieznanym dniu lipca roku 81.... (W opisie było chyba 1981-07-?? ). Nie pamiętam czyjego autorstwa. Ale chyba to ktoś, kto jest na fotce. Na wszelki wypadek zakrywam twarz bo może ktoś sobie nie życzy. Te żaluzje - one nie są pop prostu brudne? I gdzie te "na czerwono" płyty pod oznakowanie?

1981.07. - Poznań - SU46-039 z poc. os. rel. Poznań Gł. - Gorzów Wlkp., stoi przy peronie ...jpg
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.459 138 19
...Albo przynajmniej napisanie skąd się ma takie info. Mam zdjęcie SU46-039 z początku lat 80-tych gdzie stoi na stacji i nie ma tam żadnych kolorowych rewelacji w malaturze. Nie pamiętam skąd je mam..... nie wiem, czy nie z tego forum (ktoś być może wrzucał) - albo z neta z facebooka.... Raczej z FB.

Zdjęcie przedstawia SU46-039 stojącą przy peronie (nie wiem gdzie) w pociągu relacji Poznań Gł. - Gorzów Wlkp. w nieznanym dniu lipca roku 81.... (W opisie było chyba 1981-07-?? ). Nie pamiętam czyjego autorstwa. Ale chyba to ktoś, kto jest na fotce. Na wszelki wypadek zakrywam twarz bo może ktoś sobie nie życzy. Te żaluzje - one nie są pop prostu brudne? I gdzie te "na czerwono" płyty pod oznakowanie?
Fotografia należy do pana Krzysztofa Pacholskiego, który został sfotografowany stojąc na peronie przy lokomotywie. Zdjęcie opublikował na facebook'u, a na forum udostępniłem je ja w jednym z moich wpisów.
 

A-K

Użytkownik
Reakcje
108 1 0
Drobne uzupełnienie info o loku dotyczyło numerów 003 do 052. Co do prototypów 001,002 to ich nie widziałem więc o kolorach się nie będę wypowiadał natomiast 052 i 053 były nieco inaczej malowane tyle że te lokomotywy inaczej wyglądają.
Odnośnie dowodów (pomijam kwestię mojej pamięci i zawodu) to można w necie znaleźć zdjęcia z tego okresu np na stronie PIKO jest ładne foto zapewne fabrycznie nowego egzemplarza (po tle wygląda to na tor dojazdowy do HCP w rejonie stacji Poznań Dębina)
I na koniec to do łez rozbawił mnie kawałek o ZNTK trzymającym się fabrycznego malowania biorąc pod uwagę że nawet producent miewał "odbiegnięcia" przykładowo ok 100 egzemplarzy ET22 miało pulpit czerwony a nie wiśniowy bo PAFAWAG w hurtowni odpowiedniej farby nie mógł dostać :D.
 

A-K

Użytkownik
Reakcje
108 1 0
Mała korekta chodziło mi o nr 053 i 054 a nie 052 i 053.
Przy okazji zwracam uwagę że żaluzja w eksploatacja czarna nie była. To byłby "czarny zabrudzony" czyli albo trzeba by czarny patynować albo jako bazę użyć bardzo ciemnego szarego. Szczegóły to już przy wykonaniu autor modelu musi określić.
 

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
943 41 3
I na koniec to do łez rozbawił mnie kawałek o ZNTK trzymającym się fabrycznego malowania
No cóż skoro to takie zabawne, to podziwiam powód dla dobrego humoru. Kłania się też czytanie ze zrozumieniem. Chodzi oczywiście o schemat malowania a nie kolorystykę. Maszyny zarówno z partii prototypowej 001 jak i 002, otrzymały schemat identyczny jak maszyny 053 i 054 doprodukowane 7 lat po zasadniczej serii 003-052. A mianowicie różniący się tym że seria miała ciemnozieloną ostoję w kolorze dołu pudła (schemat jasna góra, ciemny dół) gdzie prototypy i dwie ostatnie miały ostoję w kolorze górnego pasa jasnej zieleni. W schemat seryjny jasna góra ciemny dół ZNTK malował aż do samego końca wykonywanych przez siebie napraw. W ten sam sposób malował też 053 i 054. Podobnie było z serią SP45. Charakterystyczną cechą było malowanie fabryczne na jasną zieleń nieodejmowalnych części dachu, górnych żaluzji w kolorze aluminium, a dolnych w kolorze pasa ciemnej zieleni. Takie też aż do ostatniej wypuszczonej 31.12.200x SU45 było stosowane podczas rewizji w ZNTK Poznań. Jesteś kolego A-K takim znawcą że napewno będziesz wiedział która to była SU45 i którego roku to było :]
PESA Bydgoszcz malowała całą serię SU46 w schemat znany z maszyn 001, 002, 053, 054. Na SU45 malowała całe dachy na szaro, żaluzje zasadniczo na początku wszystkie w jasnej zieleni, potem od roku 200x (na pewno będziesz wiedział od kiedy) malowała górne w kolorze jasnej zieleni a dolne na ciemną zieleń).
I na koniec, sorry widziałem i sfotografowałem osobiście około 150 sztuk SU45, około 30 SU46, pod większością z nich miałem okazję jechać pociągiem w kilkunastu byłem na kabinach, kilka poprowadziłem. Widziałem wiele maszyn SU46 po Poznaniu i żadna nie miała nawet śladów czarnej farby na żaluzjach.
https://i.ytimg.com/vi/khcH-R0qyc0/maxresdefault.jpg jak rozumiem na tym zdjęciu według kolegi ta mała żaluzja jest w kolorze czarnym?
No to odpowiem że mam swoje zdjęcie tej maszyny z około trzech lat wcześniej gdzie widać jeszcze w miarę wyraźnie niebieski kolor po rewizji. Tak samo brudziło się to kiedyś...
https://i.ytimg.com/vi/dkI3olvHaeI/maxresdefault.jpg tu też czarne żaluzje na maszynie 041, co? A tu... tadam: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/...q01_XiA6FRFw2MzLJvVm8r58r6g29qZohWUF&usqp=CAU tuż po rewizji
 
Ostatnio edytowane:

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.459 138 19
I na koniec, sorry widziałem i sfotografowałem osobiście około 150 sztuk SU45, około 30 SU46, pod większością z nich miałem okazję jechać pociągiem w kilkunastu byłem na kabinach, kilka poprowadziłem. Widziałem wiele maszyn SU46 po Poznaniu i żadna nie miała nawet śladów czarnej farby na żaluzjach.
https://i.ytimg.com/vi/khcH-R0qyc0/maxresdefault.jpg jak rozumiem na tym zdjęciu według kolegi ta mała żaluzja jest w kolorze czarnym?
No to odpowiem że mam swoje zdjęcie tej maszyny z około trzech lat wcześniej gdzie widać jeszcze w miarę wyraźnie niebieski kolor po rewizji. Tak samo brudziło się to kiedyś...
https://i.ytimg.com/vi/dkI3olvHaeI/maxresdefault.jpg tu też czarne żaluzje na maszynie 041, co? A tu... tadam: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRVZgSJXGzXDWd3q01_XiA6FRFw2MzLJvVm8r58r6g29qZohWUF&usqp=CAU tuż po rewizji
Gdyby komuś jeszcze "było mało":

- nieco "wcześniej":

- źródło: http://rail.phototrans.eu/14,127758,0,HCP_303D_SU46_041.html
- autor: Leszek Ochmański (lechu992)
- opis: "czerwiec 2001 - Pociąg osobowy relacji Gdynia Główna Osobowa - Kościerzyna, podczas postoju na stacji początkowej."

2001.06. - SU46-041 z poc. os. rel. Gdynia Gł. Os. - Kościerzyna, podczas postoju na stacji ...jpg

- źródło: http://rail.phototrans.eu/14,127570,0,HCP_303D_SU46_041.html
- autor: Leszek Ochmański (lechu992)
- opis: "czerwiec 2001 - Pociąg osobowy relacji Gdynia Główna Osobowa - Kościerzyna, rusza ze stacji początkowej"

2001.06. - SU46-041 z poc. os. rel. Gdynia Gł. Os. - Kościerzyna, rusza ze stacji początkow...jpg

- nieco "później":

- źródło: http://rail.phototrans.eu/14,7756,0,SU46_041.html
- autor: Hamman
- opis: "10 maja 2007 - SUczka w gdyńskiej szopie świeżo po rewizji powróciła do swojego zakładu"

2007.05.10. - Gdynia Grabówek - SU46-041 w macierzystej szopie po powrocie ze świeżo zakoń...jpg

- źródło: http://rail.phototrans.eu/14,7723,0,HCP_303D_SU46_041.html
- autor: Łukasz Ziemba
- opis: "26 maja 2007 - Somonino. SU46-041 w swoim pierwszym po naprawie rewizyjnej (2007.04.30 PESA Bydgoszcz) kursie z planowym pociągiem, asekurowana przez SM42-513. Pociąg to oczywiście 90142 z Gdyni do Kościerzyny, którym dane mi było przyjechać."

2007.05.26. - Somonino - SU46-041 z SM42-513 jako asekuracją, jedzie z poc. os. nr 90142 rel....jpg

- źródło: https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=foto&id=12331
- autor: Damian Szarek
- opis: "2007-08-29 - Gdynia - SU46-041 z pociągiem osobowym do Helu czeka na odjazd ze stacji Gdynia Główna."

2007.08.29. - Gdynia Gł. - SU46-041 z poc. os. rel. Gdynia Gł. - Hel, czeka na odjazd ze sta...jpg
 

Podobne wątki