Nie wiem czy właśnie odkryłem Amerykę, ale postanowiłem podzielić się tutaj swoimi spostrzeżeniami nt. SP42-049 i SU42.
Chciałem przerobić SP42-049 na SU42-502. Dzięki takiemu zabiegowi byłoby bardziej koszernie, ponieważ układ 049->502 był w rzeczywistości oraz dodatkowo mogłem ustrzec się przed błędami w układzie wywietrzników. No i proszę Państwa okazuje się, że SP42-049 ma źle odwzorowany układ wywietrzników pomiędzy kabiną maszynisty, a prądnicą główną. Widać to zarówno na zdjęciach SP42-049 oraz późniejszej SU42-502 w skali 1:1, że model ma o jeden wywietrznik za dużo. Ktoś tego nie dopatrzył, bo dla porównania 071 i 118 mają prawidłowo odwzorowane układy wywietrzników.
Jeżeli chodzi o SU42, to właściwie nie ma dwóch identycznych lokomotyw. Nie chce mi się analizować wszystkich czterdziestu sztuk, ale zasadniczo każda lokomotywa ma inny układ wywietrzników poprzez zastępowanie któregoś z nich pełną ścianą. Zakładając, że w Piko i SK Model analizowano możliwość uruchomienia produkcji polsatów, to wg mnie ktoś to zauważył, że zasadniczo trzeba mieć na każdy model nieco inną formę.
Na podstawie tego co napisałem śmiem twierdzić, że większość przerobionych SP42 na modele SU42 w tym aspekcie będzie pełna błędów. Niezmiernie trudno jest dopasować układ wywietrzników przedziału sprężarkowego, kotłowego oraz prądnicy głównej, a także osłony tłumika do konkretnego numeru.