• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii SM31 (typ 411D)

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.400 137 19
W razie czego również służę pomocą z dekoderami PIKO w podobnych tematach i nie tylko - może komuś będzie bliżej do Torunia - jeśli dobrze kojarzę, kolega śledź mieszka zagranicą.
 

śledź

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.781 61 10
W razie czego również służę pomocą z dekoderami PIKO w podobnych tematach i nie tylko - może komuś będzie bliżej do Torunia - jeśli dobrze kojarzę, kolega śledź mieszka zagranicą.
Wspaniała reklama, szkoda że kolega trochę wcześniej nie był skory do pomocy.

jeśli dobrze kojarzę, kolega @śledź mieszka zagranicą.
Dokładnie w DE , aby nie było zbyt dużo pytań. Do Torunia oczywiście dużo bliżej, ale poczta dociera wszędzie.
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.400 137 19
Wspaniała reklama, szkoda że kolega trochę wcześniej nie był skory do pomocy.
Dlaczego Kolega zakłada, że nie byłem skory do pomocy? Nawet napisałem co trzeba zrobić, gdy pojawił się problem. Nie podejrzewałem, że kolega Marek D będzie skłonny wysłać dekoder pocztą - w takim przypadku jak najbardziej pomógłbym, dlatego teraz napisałem o tym, gdyby ktoś inny również był w podobnej sytuacji, zaś wysyłka do Niemiec i z powrotem jest trochę droższa niż przesyłka krajowa, więc może mieć to dla kogoś znaczenie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.864 525 30
Proszę dokładnie obejrzeć te śrubki, które udało się wykręcić i dobrać wkrętak odpowiedniej wielkości - za mały nie da rady, a za duży zniszczy nacięcia (o ile już nie są zniszczone przez dłubanie płaskim wkrętakiem) i w ogóle nie da się wkrętu odkręcić. Nie wiem, czy akurat w Castoramie są takie narzędzia, sądzę, że tak, ale takie małe mogą być tylko w zestawach tzw. wkrętaków zegarmistrzowskich.
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.400 137 19
Odnośnie mapowania funkcji w modelach lokomotyw serii SM31 - firma PIKO nie popełniła w tej kwestii błędu wykonując oświetlenie manewrowe (sygnał Tb1) jako zmienne kierunkowo. Pierwsze lepsze zdjęcia, na które przedwczoraj trafiłem wpisując w popularną wyszukiwarkę internetową hasło SM31 manewruje:

- źródło: gigabyt.cal24.pl/galeria6/sm31/galeria%20sm31.html
- autor: Krzysztof Malinowski - Gigabyt
- opis: "SM31-010 manewruje luzem na bocznicy ZG "Janina" w Libiążu, 1.09.2012."

2012.09.01. - Libiąż - SM31-010 manewruje na bocznicy ZG ''Janina'', fot. Krzysztof Malinows...jpg

- źródło: gigabyt.cal24.pl/galeria6/sm31/galeria%20sm31.html
- autor: Krzysztof Malinowski - Gigabyt
- opis: "SM31-009 manewruje luzem na stacji Gliwice Port, 17.07.2018."

2018.07.17. - Gliwice Port - SM31-009 manewruje na stacji, fot. Krzysztof Malinowski ''Gigabyt...jpg

Podsumowując - można więc przyjąć, że w zależności od maszynisty, stosowano "stały" sygnał Tb1 lub zmienny. Doszedłem do wniosku, że po prostu zmapuję funkcje tak, aby były dostępne w sumie trzy opcje - maszynista "na stałe" siedzący na "pełnym" stanowisku, maszynista "na stałe" na "niepełnym" stanowisku oraz maszynista zmieniający stanowiska - w zależności jak będę chciał, tak sobie oświetlę model, podobnie jak miało to miejsce w rzeczywistości.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.681 65 3
Albo zwyczajne maszynista pomylił "hebelki" na pulpicie, co także sporadycznie także mnie się zdarzało.
Na podstawie tych zdjęć trudno określić czy osygnalizowanie rzeczywiście odzwierciedla miejsce gdzie siedzi maszynista. Nie można też wykluczyć że w określonych warunkach miejscowych rzeczywiście maszynista mógł obsługiwać lokomotywę z lewego stanowiska, jeśli te warunki na to pozwalały lub tego wymagały.
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.400 137 19
Albo zwyczajne maszynista pomylił "hebelki" na pulpicie, co także sporadycznie także mnie się zdarzało.
Na podstawie tych zdjęć trudno określić czy osygnalizowanie rzeczywiście odzwierciedla miejsce gdzie siedzi maszynista. Nie można też wykluczyć że w określonych warunkach miejscowych rzeczywiście maszynista mógł obsługiwać lokomotywę z lewego stanowiska, jeśli te warunki na to pozwalały lub tego wymagały.
Chodziło tylko o dostrzeżenie faktu, że nie zawsze oświetlenie manewrowe w SM31 było po jednej stronie.
 

Piechu

Aktywny użytkownik
Reakcje
153 0 0
Jak mnie uczono 100 lat temu w kolejówce, światło manewrowe powinno być włączone po stronie obsadzonego stanowiska maszynisty. W praktyce różnie z tym bywało, ale w większości tego przepisu się trzymano. Jak jest obecnie to nie wiem, bo w przepisach dawno "nie siedziałem".
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.864 525 30
A to przypadkiem nie jest tak, że te manewrowe światło wskazuje na którą stronę rozjazdu wjedzie?
Dałbym "Zabawne" gdyby się dało. ;) Po pierwsze, maszynista nie musi wiedzieć, jak pojedzie, choć w 99,9% wypadków oczywiście wie. Ale formalnie biorąc, jedzie od jednego sygnału do następnego i nie ma obowiązku pamiętania, jak kolejne zwrotnice są nastawione. A po drugie, jak kolega @Magic sobie wyobraża przełączanie co chwilę świateł, gdy lokomotywa jedzie przez kilka, czy nawet kilkanaście kolejnych rozjazdów, ustawionych raz w lewo, a raz w prawo?
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.249 88 0
Zdecydowanie ustawiam światła manewrowe tak, by świeciły zawsze po stronie, gdzie wkleiłem maszynistę. Raczej go nie przestawiam na makiecie, więc i świateł nie mam potrzeby przełączać.
 

rprail

Znany użytkownik
Reakcje
1.195 56 1
Generalnie nie ma co sobie głowy zawracać:

"Sygnał Tb1 "Oznaczenie pojazdu trakcyjnego manewrującego"
Światło białe z przodu i z tyłu pojazdu po stronie czynnego stanowiska maszynisty. Dotyczy pojazdu prowadzonego w jeździe manewrowej.
W warunkach dobrej widoczności oświetlenie nie jest wymagane".
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.864 525 30
W warunkach dobrej widoczności oświetlenie nie jest wymagane
Że co? Gdzie to kolega @rprail wyczytał? Tak było do 2007 roku, ale od wprowadzenia pierwszej "Instrukcji sygnalizacji Ie-1 (E-1)" przez PKP PLK S.A. w miejsce wcześniejszej "Instrukcji sygnalizacji E 1" z 1998 roku (wprowadzonej jeszcze przez Zarząd wtedy jednolitej PKP) obowiązuje zapis:
1) Sygnał Tb 1 „Oznaczenia przodu i tyłu pojazdu trakcyjnego wykonującego manewry”
Dzienny i nocny
Z przodu i z tyłu po jednym białym świetle od strony czynnego stanowiska maszynisty
Sygnał Tb 1 stosuje się do oznaczania przodu i tyłu wszelkich manewrujących pojazdów kolejowych z napędem.

Nie ma tam nigdzie słowa o tym, że przy dobrej widoczności nie trzeba sygnału świetlnego stosować. Jeżeli od tego czasu coś się zmieniło, proszę o podanie dokładnie nazwy i odpowiedniego punktu właściwego aktu normatywnego (przepisu, instrukcji, zarządzenia itp.).
 

Podobne wątki