• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii SM31 (typ 411D)

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.079 499 30
Muszę się wreszcie wziąć za włożenie dekodera do mojego modelu i potem za odpowiednie zmapowanie funkcji. Na razie jednak zajrzałem do opisu w instrukcji obsługi i wyczytałem tam, że za światła manewrowe, zmienne kierunkowo (w jednym kierunku po lewej, w drugim kierunku po prawej stronie lokomotywy), odpowiada jedno wyjście funkcyjne dekodera, AUX7. Mapując wyjścia dekodera, niezależenie od tego, czy za pomocą zmiany CV, czy z użyciem programatora, można jedynie przypisać to wyjście do wybranego klawisza funkcyjnego. Można ustawić, że dane wyjście (tu: AUX7) będzie działało tylko przy jeździe w przód, tylko przy jeździe w tył, albo w obu kierunkach, ale nie da się programując sam dekoder zrobić tak, żeby to samo wyjście raz zasilało światła z lewej strony, a innym razem światła z prawej strony lokomotywy - to zależy od połączeń na płytce modelu. Jeżeli tak się dzieje w tym modelu, oznacza to, że zmiana świateł z lewej na prawą stronę przy zmianie kierunku jazdy jest realizowana przez elektronikę płytki modelu, a nie przez mapowanie dekodera. Wynika to z faktu, że mapowanie polega tylko na przypisaniu wyjść dekodera do klawiszy, ale nie zmienia niczego w elektronice modelu. Obawiam się, że bez ingerencji w płytkę modelu nie da się tego zmienić. Ale popróbuję z moim modelem i dam znać, jeżeli coś mi się uda zdziałać.
Jeśli chodzi o światła to czerwonych nie da się rozłączyć.
Da się światła czerwone oddzielić
Moim zdaniem rację ma kolega @śledź. Z instrukcji wynika, że wyjścia świateł głównych (przód i tył) zasilają wyłącznie światła białe, światła czerwone są zasilane z wyjść dodatkowych: tylne z AUX1, przednie z AUX2. Przy najbardziej klasycznym mapowaniu: F0 (przycisk świateł) - wyjścia świateł (zależne od kierunku), F1 - AUX1 (niezależnie od kierunku), F2 - AUX2 (niezależnie od kierunku) itd. włączenie F0 spowoduje włączenie wyłącznie świateł białych, zależnie od kierunku jazdy. Żeby zaświecić światła czerwone, trzeba dodatkowo wcisnąć F1 (przy jeździe do przodu) lub F2 (przy jeździe do tyłu). Ale przez zmianę mapowania można do zmienić. Jeżeli w konkretnym egzemplarzu razem ze światłami białymi włączają się światła czerwone, znaczy to, że dekoder jest tak zmapowany, że wciśnięcie F0 powoduje zadziałanie jednego wyjścia świateł głównych (zależnie od kierunku) i jednocześnie AUX1 lub AUX2 zależnie od kierunku. Przez zmianę mapowania powinno dać się to rozdzielić, ale proszę nie pytać, którymi CV - zależy to od dekodera, w różnych może to być różnie.
 

Marek D

Nowy użytkownik
Reakcje
17 0 0
Moim zdaniem rację ma kolega @śledź.
Tak ma rację. Pozmieniałem CV i działa tak jak należy tzn. białe osobno włączane i świecą zależnie od kierunku jazdy i tak samo osobno czerwone.
Z manewrowymi może być tak jak jest to napisane. Pamiętam że wieki temu robiłem manewrowe w SM42 ale tam zmieniałem elementy na płytkach oświetlenia. Jedne usunąłem a inne wstawiłem i pamiętam że musiałem przecinać ścieżki na płytkach. Wtedy to działało i manewrowe były zawsze po tej samej stronie niezależnie od kierunku jazdy. Przy SM31 tego robił nie będę, zbyt skomplikowane.
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
413 2 1
W SM31 Piko nie trzeba absolutnie nic modyfikować w elektronice, żeby uzyskać światła manewrowe stałe po jednej stronie niezależnie od kierunku jazdy, wystarczy tylko odpowiednie mapowanie wyjść.
Światła manewrowe działają tylko przy załączonych światłach białych głównych, i w zależności które z nich są załączone (przód czy tył) świecą się z jednej albo z drugiej strony.
Wystarczy zrobić pod wybranym przyciskiem załączanie wyjścia AUX7 (światła manewrowe) łącznie z wyjściem HEADLIGHT na sztywno niezależne od kierunku jazdy.
 

śledź

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.729 60 9
W SM31 Piko nie trzeba absolutnie nic modyfikować w elektronice, żeby uzyskać światła manewrowe stałe po jednej stronie niezależnie od kierunku jazdy, wystarczy tylko odpowiednie mapowanie wyjść.
Zgadza się, sprawdzone i działa bez problemów.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.079 499 30
Wystarczy zrobić pod wybranym przyciskiem załączanie wyjścia AUX7 (światła manewrowe) łącznie z wyjściem HEADLIGHT na sztywno niezależne od kierunku jazdy.
Zamontowałem w swoim modelu dekoder ESU LokPilot i pobawiłem się mapowaniem, ale przyznam, że na to nie wpadłem. Oczywiście, od razu zorientowałem się, że sygnał manewrowy działa wyłącznie przy włączonych światłach głównych, ale nie pomyślałem, by dla sygnału manewrowego włączać światła główne tym samym przyciskiem, co światło manewrowe - genialne w swojej prostocie. Dziękuję koledze @Pawel za podpowiedź. Jak tylko przeczytałem powyższy wpis, ponownie uruchomiłem programator i zrobiłem tak, jak kolega @Pawel radzi i faktycznie, działa.

A oprócz tego trochę inaczej zmapowałem światła czerwone. Dekodery LokPilot ESU mają fabrycznie trochę, jak dla mnie, dziwnie poustawiane włączanie świateł głównych. Mianowicie naciśnięcie F0 (światła główne) powoduje włączenie wyjścia świateł głównych (przód lub tył, zależnie od kierunku) i jednocześnie włączenie AUX1 przy jeździe do przodu lub AUX2 przy jeździe do tyłu. Autor takiego projektu założył, że w obecnie produkowanych modelach światła czerwone nie są podłączone do wyjść świateł głównych, ale do wyjść dodatkowych: światła czerwone z tyłu do AUX1, a światła czerwone z przodu - do AUX2. I tak właśnie jest też w modelu SM31 Piko. Przy takim zmapowaniu naciśnięcie przycisku F0 powoduje włączenie świateł białych z przodu i czerwonych z tyłu zgodnie z kierunkiem jazdy. Żeby wyłączyć światła czerwone, co jest potrzebne przy jeździe ze składem, należy dodatkowo nacisnąć przycisk F1. Jednak mnie takie mapowanie nie odpowiadało i postanowiłem to zmienić. Zakładam, że lokomotywa na szlaku jedzie najczęściej z pociągiem, więc czerwone światła z tyłu nie są potrzebne. Dlatego też spod przycisku F0 "wyrzuciłem" włączanie wyjść AUX1 i AUX2 - naciśnięcie F0 powoduje teraz wyłącznie zaświecenie świateł białych z przodu, zależnie od kierunku jazdy. Włączenie AUX1 lub AUX2, czyli zaświecenie świateł czerwonych odpowiednio z tyłu lub z przodu, zależnie od kierunku jazdy, następuje u mnie po dodatkowym naciśnięciu przycisku F1. Dałoby się oczywiście tak zmapować, żeby włączać AUX1 i AUX2 osobnymi przyciskami (np. F1 i F2), w sposób uzależniony od kierunku jazdy lub nawet nie (w tym ostatnim wypadku dałoby się włączyć jednocześnie wszystkie cztery światła czerwone na obu końcach lokomotywy), ale uznałem, że nie miałoby to większego sensu. Pozostałe wyjścia zmapowałem tradycyjnie: F3 > AUX3 - oświetlenie wnętrza kabiny, F4 > AUX4 - sygnał Pc 2 (jazda w kierunku przeciwnym do zasadniczego, dawniej jazda torem niewłaściwym), F5 > AUX5 - światło drogowe (praktycznie jest to tylko niewielkie rozjaśnienie górnego reflektora), F6 > AUX6 - oświetlenie stopni manewrowego i F7 > AUX7 - sygnał Tb 1 (manewrowy). Dodatkowo światła białe włączają się u mnie przyciemnione (z wykorzystaniem funkcji dimmer), a naciśnięcie przycisku F8 powoduje ich rozjaśnienie do pełnej mocy (wyłączenie funkcji dimmer). Na ten temat pisałem już w wątku o Pm2-21 Piko. Z wykorzystaniem funkcji przyciemniania w modelu SM31 wiąże się małą niedogodność. Otóż podświetlenie przyrządów na pulpicie maszynisty odbywa się LED-em podłączonym do tego samego wyjścia, co światła białe na czole lokomotywy. Skutek tego jest taki, że podświetlenie włącza się zawsze razem ze światłami białymi - nie da się podświetlenia przyrządów włączyć bez reflektorów, ani wyłączyć podświetlenia bez wyłączenia reflektorów. Ale jest też drugi skutek: oświetlenie pulpitu również ulega przyciemnieniu, jeżeli do świateł głównych zastosujemy funkcję dimmer. Nie jest to wielki problem, bo tego podświetlenia pulpitu i tak nie bardzo widać z zewnątrz - trzeba się dokładniej przyjrzeć kabinie, żeby to dostrzec, ale zawsze jest to dodatkowa atrakcja modelu.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.565 63 2
Rozplanowanie funkcji na dekoderze ESU Lok Pilot 5 bez wstępnej konfiguracji w SM31 to tak wygląda.
F0. Pc1 i Pc5 zmienne zależne od kierunku jazdy + pulpit.
F1. Pc1 zmienne zależne od kierunku jazdy + pulpit.
F3. Prędkość manewrowa.
F4. Krótka droga przyspieszenia i hamowania.
F5. Oświetlenie kabiny.
F6. Pc2 zmienne zależne od kierunku jazdy oraz załączonego F1 lub F0 + pulpit.
F7. Mocniejsze światło tylko górne.
F8. Oświetlenie stopni.
F9. Tb1 zmienne zależne od kierunku jazdy i załączonego F1 + pulpit. Przy użyciu F0 zamiast F1 przy tej funkcji załączają się oprócz Tb1 jednocześnie Pc5.
Funkcje F0 i F1 są od siebie niezależne więc nie trzeba załączać obydwu razem żeby mieć tylko Pc1. F1 blokuje Pc5 przy załączonym F0 ale nie ma potrzeby załączania F0 do jazdy z pociągiem.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.079 499 30
Rozplanowanie funkcji na dekoderze ESU Lok Pilot 5 bez wstępnej konfiguracji w SM31 to tak wygląda.
Zgadza się. Ja przedstawiłem fabryczne mapowanie wyjść funkcyjnych "światła przód tył" oraz AUX1 i AUX2 dekodera ESU, a Jacek opisał dokładnie, jak to działa w modelu SM31 Piko dodając opis działania pozostałych klawiszy funkcyjnych.
Funkcje F0 i F1 są od siebie niezależne więc nie trzeba załączać obydwu razem żeby mieć tylko Pc1. F1 blokuje Pc5 przy załączonym F0 ale nie ma potrzeby załączania F0 do jazdy z pociągiem.
To prawda, przy jeździe ze składem można po prostu nie używać F0, a jedynie F1. Inaczej mówiąc, F0 wciskamy, gdy lokomotywa ma jechać luzem i ma mieć z tyłu czerwone światła, a F1 wciskamy, gdy jedziemy ze składem i nie chcemy mieć czerwonych świateł na tyle lokomotywy. Ale przy oryginalnym mapowaniu nie da się włączyć czerwonych świateł z tyłu bez świateł białych z przodu, a to jest potrzebne w dwóch wypadkach: (1) gdy lokomotywa pcha skład (np. przy jeździe jako lokomotywa popychająca sprzęgnięta ze składem) i (2) gdy lokomotywa jedzie na szlaku w dzień luzem - a tak się jeździło w epoce IV, czyli bez żadnych świateł z przodu, ale przy jeździe luzem z włączonymi końcówkami z tyłu. Dlatego ja w swoim modelu z IV epoki zmieniłem mapowanie tak, że mogę włączać czerwone światła niezależnie od świateł białych. Niestety, nie potrafię powiedzieć, jak można zmapować dekoder tylko za pomocą zmian odpowiednich CV, jak zrobiłem to za pomocą programatora ESU.
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.112 129 19
Jeśli jesteśmy w temacie mapowania funkcji w dekoderach do modeli lokomotyw serii SM31, to - przynajmniej ja - w dekoderach PIKO SmartDecoder XP 5.2 Sound w wersji podstawowej tak mapuję funkcje:

F0 | sygnał Pc1
F1 | wł./wył. dźwięki pracy lokomotywy
F2 | sygnał RP1 „Baczność”
F3 | oświetlenie kabiny
F4 | długie światła
F5 | oświetlenie stopni wejściowych
F6 | sygnał Tb1 oraz jazda manewrowa
F7 | sygnał Pc2
F8 | sygnał Pc5
F9 | regulacja głośności
F10 | sygnał RP1 „Baczność”
F11 | sygnał RP1 „Baczność”
F12 | sygnał RP1 „Baczność”
F13 | podgrzewacz
F14 | pompa olejowa
F15 | rozmowa przez radiotelefon (1)
F16 | rozmowa przez radiotelefon (2)
F17 | hamulec awaryjny
F18 | hamulec pomocniczy
F19 | dźwięk sprzęgania/rozsprzęgania
F20 |gwizdek konduktora
F21 | piasecznica
F22 | kompresor
F23 | zgrzytanie kół na łukach
F24 | stukot kół na łączeniach szyn
F25 | wyciszenie dźwięków

Oczywiście układ przycisków funkcyjnych jest dowolny i jednemu z moich klubowych kolegów przygotowałem układ imprezowy pod 9-cio funkcyjnego Fred'iego, tak aby najczęściej używane funkcje były dostępne pod przyciskami F0 - F8, a dodatkowo, aby ich układ był wygodny i tak np. funkcja włączająca dźwięk nie jest pod F1 tylko pod F8, czyli aby jej użyć musimy nacisnąć przycisk F4 / F8 i przytrzymać SHIFT. Ustawienie jej na F1 jest o tyle problematyczne, że jeśli podczas imprezy będziemy chcieli skorzystać z funkcji F5, to konieczne jest naciśniecie przycisku F1 / F5 oraz przytrzymanie przycisku SHIFT. Zdarza się jednak, że SHIFT "nie załapie" i wówczas zamiast funkcji F5 uruchomimy, a w tym przypadku raczej wyłączymy funkcję F1, a zatem nasz model nagle zamilknie, jeśli jedzie lub uruchomi się sekwencja wyłączania dźwięku w lokomotywie w przypadku postoju.

Przynajmniej dla mnie osobiście było to zawsze irytujące, stąd wolę mieć może nieco niestandardowy układ funkcji, ale za to bardzo praktyczny. Tym podejściem się kierując można umieścić pod jednym przyciskiem np. dwie trąbki pod F1 / F5 - niezależnie czy SHIFT zadziała, któraś trąbka zatrąbi. Tak samo można zrobić z oświetleniem - pod F2 / F6 dać sygnał Pc1 oraz Pc5 - tego drugiego używany rzadko, więc wylądował na funkcji, która wymaga użycia przycisku SHIFT. Podobnie z oświetleniem manewrowym oraz sygnałem jazdy po torze lewym/niewłaściwym/przeciwnym do zasadniczego - F3 / F7, przy czym sygnał Tb1 oczywiście pod F3 jako znacznie częściej stosowany niż sygnał Pc2.
 

Podobne wątki