Ma być trzyczłonowa Bhp, skoro SK udostępnia lokomotywy, to mogą pewnie też udostępnić ten skład, pokazywali już go na targach w Poznaniu.
Proszę pamiętać, że model trójczłonowego zespołu serii Bhp z przydziałem do stacji Poznań, będzie przedstawiał wygląd oryginału po naprawie rewizyjnej przeprowadzonej 30 października 1998 roku w Bydgoszczy, a więc w epoce Va. Model wspomnianej EU07-348, odwzorowuje zaś oryginał w stanie fabrycznym, nawet bez naniesionych oznaczeń przydziału, nie mówiąc już o dacie pierwszej naprawy rewizyjnej, której jeszcze po prostu nie przeszedł. Tak więc, zestawienie w jeden skład powyższych modeli jest niepoprane. Do wspomnianego zespołu wagonów piętrowych dedykowana będzie EU07-167 z Zakładu Taboru w Poznaniu.
Ponieważ jutro będziemy na naszej makiecie w Gdańsku jeździć EU07-348 i EU07-171 chciałbym poprosić kolegów o podpowiedź, z jakich wagonów osobowych zestawić składy do tych lokomotyw.
Do EU07-171 jak najbardziej pasuje czteroczłonowy zespół wagonów piętrowych z Rzeszowa.
Co zaś się tyczy EU07-348, została ona wyprodukowana w 1984 roku i najlepiej byłoby podłączyć do niej wagony w oliwkowym malowaniu, a dodatkowo dla większego relalizmu z pasującą datą naprawy rewizyjnej oczywiście. Przydałoby się wiedzieć, jak długo lokomotywa jeździła bez naniesionego przydziału oraz kiedy przeszła pierwszą naprawę okresową. Kolejne pytanie to jaki/e przydział/y miałyby mieć wagony aby móc złożyć w miarę realny skład?
Z bardziej sensownych modeli czteroosiowych wagonów pasażerskich w oliwkowym malowaniu z epoki IV c dotychczas ukazały się:
- dwa modele wagonów typu Y -
Roco - st. mac. Warszawa Grochów, jeden z napr. śr. w 1989 roku oraz drugi z napr. rew. z 1992 roku
- dwa modele wagonów typu Y -
TILLIG,
Sachsenmodelle - st. mac. Bydgoszcz, jeden z napr. rew. 1985 rok, drugi z napr. śr. w 1987 roku
- dwa modele tego samego wagonu - jeden jako 1 klasa, drugi jako 2 klasa, typu 127A -
TILLIG,
Sachsenmodelle - st. mac. Wrocław, dla 1 klasy: napr. śr. 1988, dla 2 klasy: ???
Oprócz wyżej wymienionych są jeszcze modele Ryflaków produkcji
ROBO POLSKIE MODELE:
- jeden model wagonu 1 klasy, typ 102Aa - st. mac. Piła, napr. rew. 1988 r.
- dwa modele wagonów 2 klasy, typ 102A, st. mac. Choszczno, jeden z rewizją z 1987 roku, drugi z 1988 roku
- jeden model wagonu 2 klasy (ex. klasa 1), typ 102A - st. mac. Łódź Kaliska, napr. rew. 1985 r.
- jeden model wagonu 2 klasy, typ 101A - st. mac. Iława, napr. rew. 1989 r.
- jeden model wagonu 2 klasy, typ 101A - st. mac. Olsztyn, napr. rew. 1988 r.
Dodatkowo firma
TMF zapowiedziała:
- model wagonu typu 120A - st. mac. Piła - napr. rew. 1987 rok
Nie posiadam natomiast stosownej wiedzy aby móc w 100% wykluczyć zestawienie lokomotywy serii EU07 z wagonami typu 101A/102A/102Aa, pomijając oczywiście przydziały. Wydaje mi się rozsądnym stwierdzenie, że w pociągu relacji np. Olszyn Gł. - Poznań Gł. nie znalazły by się wymienione wyżej Ryflaki należące do wagonowni w Olsztynie i Iławie.
Trochę zdjęć udało mi się znaleźć i przeważnie występują na nich wagony kremowo-zielone i kremowo-czerwone a także mieszanka z współczesnym malowaniem PKP IC.
Zauważ Piotrze, że na zdjęciach, które można obejrzeć po kliknięciu w przytoczone przez Ciebie linki, EU07-348 jest już po naprawie głównej. Na pierwszy rzut oka widać, że podczas wspomnianej naprawy, lokomotywa otrzymała nowe reflektory, a wraz z nimi, ich nowe prostokątne obudowy. W dodatku na zdjęciu widoczny jest rok, w którym powstało zdjęcie, a więc w 2007 roku, model zaś - jak już wcześniej wspomniałem - odwzorowywać będzie EU07-348 w stanie fabrycznym, a więc po wyjeździe z fabryki w 1984 roku.
Czy te lokomotywy jeździły także z wagonami w innych, starszych typach malowania?
EU07-348 w wyglądzie jak w modelu, raczej tylko z takimi. EU07-171 w wyglądzie jak po naprawie rewizyjnej w 2002 roku, a zapewne tak będzie wyglądała jej miniatura, raczej już tylko z wagonami w zielono- i czerwono-kremowym malowaniu.
Komplet z wagonami typu Y byłby mile widziany ,ale na razie nie ma kilku wagonów z jednym przydziałem
To niestety podstawowy problem. Gdyby jeszcze nie były tak rozrzucone po Polsce (2 z Warszawy, 2 z Bydgoszczy, 1 z Wrocławia) to może jeszcze coś by z tego było, a tak to ani tu, ani tam, nic nie zrobisz.
mogły by być też "Bohuny" z IV ep.
Niestety takowych brak, gdyż dotychczas ukazało się sześć miniatur tych wagonów w fabrycznym schemacie malowania, z czego cztery z rewizją w 1998 roku. Pozostałe modele odwzorowują oryginały po naprawach wykonanych już w późniejszym okresie czasu. Z tego co mi wiadomo, w najbliższym czasie (trzy kwartały) na pewno nie otrzymamy miniatur tych wagonów z datą naprawy rewizyjnej wcześniejszą niż 2000 rok.
Poza tym nie wiem, czy w ogóle była możliwość spotkania w pierwszych dwóch latach eksploatacji (1988-1989) Bohunów z lokomotywą serii EU07 w fabrycznym schemacie malowania. Nie znana jest mi jakakolwiek fotografia przedstawiająca takowe zestawienie. Wszystkie fotografie, począwszy od pierwszych mi znanych z 1989 roku, uwieczniły na czele składów z Bohunami, lokomotywy serii EU07 już z pomalowanymi na żółto czołami, także może się okazać, że tylko tak pomalowane lokomotywy mogą stanowić parę do składu z fabrycznie nowymi wagonami piętrowymi typu ''Görlitz 88''.
Także podsumowując temat zestawienia modeli EU07-348 i EU07-171, trzeba sobie uświadomić i przypomnieć, że:
- na chwilę obecną nie jest dostępna wystarczająca ilość modeli pasujących do modelu lokomotywy EU07-348
- firma SK Model poleca zestawienie realnego składu z modelu PIKO 96364 oraz RIVAROSSI HRS4228, czyli EU07-171 z Zakładu Taboru w Krakowie oraz czteroczłonowego zespołu wagonów piętrowych serii Bhp z przydziałem do stacji Rzeszów
+ 4 X Bipa z Poznania
A wyszło coś takiego? Może mi umknęło.... (

)
Nie, to tylko marzenia, jeśli chodzi o model w oliwkowym malowaniu (i z odpowiednią datą napr. rew.), a w takowym by być musiał aby pasować do EU07-348 w malowaniu fabrycznym z 1984 r.