Tak... zorientowałem się (przypomniałem sobie) jak już wyłączyła się możliwość edycji wpisu, zatem, aby już niczego nie brakowało, podaję spis raz jeszcze:
- lista modeli lokomotyw serii EU06, EU07, EP07, EP08 i ET41, wydanych przez firmę PIKO:
nr kat., nr lok., przewoźnik, przydział i/lub miejsce wykonania naprawy, data naprawy
96360, EU07-193, PKP Cargo, CT Wielkopolski Napr. rew. 07.08.09
96361, EP07-187, PKP Cargo, [ Zakład Taboru w Żurawicy ], ZNTK Oleśnica Napr. rew. 31.05.01
96362, EU07-348, PKP, [ Lok. | Zachodnia DOKP ], ZNTK | Napr. rew.
96363, ET41-152, PKP/PKP Cargo, [ ZAKŁAD TABORU OSTRÓW WLKP. ], Zakł.Tab.Zd.Wola-Karsznice Napr.rew.3012.2000r.
96363-2, ET41-149, PKP/PKP Cargo, [ ZAKŁAD TABORU WROCŁAW ], Zakł.Tab.Zd.Wola-Karsznice Napr.rew.02.10.2000r.
96364, EU07-171, PKP Cargo, [ Zakład Taboru w Krakowie ], ZNLE Gliwice Napr. rew. 2002.03.21
96365, EP07-198, PKP Intercity, [PKP Intercity S.A. | Zakład Centralny ], ZNTK Oleśnica S.A. Napr. rew. 13 05 09
96366, EP08-006, PKP Cargo/PKP Intercity, [ Zakład Taboru w Warszawie ], ZNTK Oleśnica S.A. Napr. rew. 28 02 07
96367, EU07-345, PKP/PKP Cargo, [ Zakład Taboru w Białymstoku ], ZNTK Oleśnica Napr. rew. 07 06 00
96368, EU06-10, PKP Cargo, [ Zakład Taboru w Krakowie ], ZAKŁAD TABORU w KRAKOWIE Napr. rew. 05.10.07
96369, EU07-314, PKP, [ ZAKŁAD TABORU w OLSZTYNIE ], ZNTK Lubań Napr. rew. dn 98.07.09
96370, ET41-144, PKP Cargo, ZNTKiM w Gdańsku Napr. rew. 19.01.2009
96371, ET41-171, PKP, [ Zakład Taboru Zduńska Wola Karsznice ], ZNTK Lubań Napr. rew. dn 97.10.14
96372, EU07-169, PR, [ Oddział Wielkopolski z siedzibą w Poznaniu ], ZNTKiM w Gdańsku Poz.utrzym.P5 08.11.2012
96373, EU07-161, PKP, DOKP Dolnośląska Lok.Wrocław Gł., ZNLE Gliwice Napr.rew.26.5.78
96374, EU07-342, PKP Intercity, [ PKP Intercity S.A. | Zakład Południowy ], ZNTK Oleśnica S.A. Napr.rew.191108
96375, EP08-010, PKP, [ Lok. Olszynka-Grochowska | DOKP Centralna ], ZNLE Gliwice Napr.rew.910722
96376, EU07-327, Captrain, ZNTK OLEŚNICA SA P5 1.07.2015
96377, EU06-08, PKP, [ Lok. Kraków Prokocim | DOKP Południowa ], ZNLE Gliwice Napr.rew.910917
96378, EU07-323, PKP Intercity, [ PKP Intercity S.A. | Zakład Południowy ], ZNTK Oleśnica S.A. Napr.rew.29 10 08
96378-2, EU07-343, PKP Intercity, [ PKP Intercity S.A. | Zakład Południowy ], ZNTK Oleśnica S.A. Napr.rew.050109
96379, ET41-130, PKP Cargo, [ Zakład Taboru w Skarżysku-Kamiennej ], ZNTK Oleśnica S.A. Napr.rew.31 05 07
96380, EU07-123, PKP, [ Lok. Gliwice | DOKP ŚLĄSKA ], ZNLE Gliwice Napr.głów.86.12.31
96381, EU07-364, PKP Intercity, [ Zakład Taboru w Katowicach ], ZAKŁAD TABORU w KATOWICACH Napr rew. 06.05.08
96382, EU07-336, PKP Cargo, PÓŁNOCNY ZAKŁAD SPÓŁKI ????? POZIOM ? 24.04.2015
96383, EP08-013, PKP Intercity, ZNTK Oleśnica S.A. Napr.rew. 31.10.07
Podsumowując (ze względu na typ i serię) - wydanych zostało:
- EU06 - 2 modele
- 4E:
- EU07: 5 modeli
- EP07: 2 modele
- 102E (EP08): 3 modele
- 203E (ET41): 5 modeli
- 303E:
- EU07: 9 modeli
- EP07: 0 modeli
- łącznie: 26 modeli
Podsumowując (ze względu na epokę) - wydanych zostało:
- IV - 3 modele
- V - 8 modeli
- V/VI - 5 modeli
- VI - 8 modeli
Podsumowując (ze względu na przewoźnika): wydanych zostało:
- PKP - 7 modeli
- PKP/PKP Cargo - 3 modele
- PKP Cargo - 7 modeli
- PKP Cargo/PKP Intercity - 2 modele
- PKP Intercity - 5 modeli
- PR - 1 model
- Captrain - 1 model
Powyższe podsumowanie ze względu na przewoźnika jest nieco umowne, bo być może modele PKP/PKP Cargo należałoby od razu zaliczyć do PKP Cargo, a PKP Cargo/PKP Intercity do PKP Intercity, ale formalnie to tak się to przedstawia.
Myślę, że to zbieg okoliczności, wszak część wydanych modeli na pewno nie była planowana w 2013 roku, kiedy ów listę opracowało SK Model, choćby z tego względu, że pierwowzory niektórych modeli są z 2015 roku... a sam wiem, że jeden model lokomotywy typu 4E został wypuszczony zamiast miniatury maszyny typu 303E, także naprawdę nie przywiązywałbym się do tej listy. Co więcej oznaczałoby to, że zostanie wydany jeszcze tylko 1 model lokomotywy typu 303E i 3 modele lokomotyw typu 4E, a nie sądzę, aby nasz rynek chciał na tym poprzestać... a tym bardziej producent.
Co do kolejnych edycji danego modelu - Oby tak bylo, bo jak wiemy z Bipami od Rivarossi lista niestety "byla swieta" i wyprodukowano wersji tyle ile SK Model zapowiedzial. I tu Rivarossi robi blad.
Nawet jeśli była taka lista (nie kojarzę) to nie z tego powodu wstrzymano kolejne edycji modeli "Bip". Po za tym nie wydano wszystkich, które były planowane, także...
Z drugiej strony, w sklepach zawsze powien byc dostepny "na polce" kluczowy tabor PKP, bez wzgledu na zapotrzebowanie, bo taki towar predzej czy pozniej zejdzie. Przeciez sa osoby, ktore nie sledza forum czy FB i nie chodza do sklepow, w celu znalezienia sie na "liscie zapotrzebowania". Sklepy o tym nie informuja otwarcie, ze prowadza taka ankiete, wiec juz tutaj nie wylapuje sie wszystkich zainteresowanych kupnem. Zatem taka lista zapotrzebowania jest nie do konca miarodajna i jest niedoszacowana. A sa jeszcze osoby, ktore wchodza w modelarstwo i to wlasnie sklep jest zrodlem inspiracji i trudno takim osobom wejsc w hobby jak zobacza puste polki, bo liczba modeli jaka zostala wyprodukowana sie rozeszla zgodnie z zapotrzebowaniem. Wreszcie sa osoby, ktore w pierwszych edycjach nie chcialy/nie mogly kupic danego modelu, a teraz chca i nie moga, bo modele zostaly juz wyprodukowane w scislej liczbie sztuk okreslonej iles lat temu i basta (ostatnie zdanie do ogrodka Rivarossi). To nie jest dobra polityka. Powinno byc tak jak np. w Niemczech, gdzie zawsze sa pewne modele do kupienia, niezaleznie od tego czy ktos przegapi okienko czy sie zalapie na model.
To niestety tak nie działa. Nawet w Niemczech poszczególne modele pojawiają się w ofercie i z niej wypadają. Każdy producent produkuje pewien nakład danego modelu, wyprzedaje, jeśli jest popyt doprodukowuje, a jak popyt maleje to kończy i model wypada z oferty. Za kilka lat być może znów pojawi się w tym malowaniu, ale już z innym numerem/przydziałem, a w tzn. międzyczasie, zostaną wydane modele tego typu w innych malowaniach. Nie ma chyba takiego modelu, nawet najprostszego, który w niezmienionej wersji, byłby wciąż dostępny na rynku. Po prostu to się nie opłaca producentowi. Niestety specyfika produkcji na rynki modelarstwa kolejowego polega na krótszych bądź dłuższych, ale seriach, edycjach - nie ma czegoś cały czas w ofercie, jak w "spożywce". Z resztą nie dotyczy to tylko branży "przemysłu kolejkowego". W Niemczech też - jeśli przegapiłeś edycję tego modelu sprzed kilku lat to zapomnij teraz o kupieniu go w sklepie. Nawet jeśli producent wypuści podobny, to nie będzie ten sam co wtedy. Pozostaje rynek wtórny. Takie zasady rządzą na rynkach modelarstwa kolejowego. Mi też niekoniecznie się to podoba, ale ma to też dobre strony - modele (generalnie) zyskują na wartości. Kolekcjonerzy/pasjonaci szukają modeli z wcześniejszych edycji, a Ci którzy je zakupili w momencie, gdy były w sprzedaży, mogą bez starty lub z zyskiem, odsprzedać je dalej. Gdyby model był cały czas dostępny w sklepie, nikt by nie kupił takiego modelu z drugiej ręki, bo nawet za nieco wyższą cenę kupiłby fabrycznie nowy, z ważną gwarancją, itd. Tak to stety/niestety działa, czy się nam to podoba czy nie.