• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii ET21

voytecki

Aktywny użytkownik
Reakcje
52 0 5
Małe uzupełnienie wpisu - nowe zdjęcia modelu lokomotywy ET21-386 od PIKO (51606, 51607):)

Zobacz załącznik 908422 Zobacz załącznik 908423 Zobacz załącznik 908424

Ps. Producent w modelu tym, oprócz braku listew ozdobnych i wykonania "przestrzennego" oznaczenia lokomotywy:( (była już o tym oczywiście mowa), użył nowy wariant trąbki sygnałowej(y)

Źródło: piko-shop.de
Ale w rzeczywistości tych ozdobnych listew 386 chyba nie posiadała. Bynajmniej na zdjęciach oryginału parę wpisów wcześniej ich nie widzę. Natomiast 331 już ma.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.600 443 99
Ale w rzeczywistości tych ozdobnych listew 386 chyba nie posiadała. Bynajmniej na zdjęciach oryginału parę wpisów wcześniej ich nie widzę. Natomiast 331 już ma.
Fabrycznie raczej posiadała. Po prostu nie ma zdjęć z fabryki, oraz w ogóle z epoki IV dla tego egzemplarza. Chyba, że ktoś ma.
Najstarsze zdjęcie jakie znalazłem już jest z pomalowanymi żółtymi pasami w miejscu listew. Raczej bliżej 100%, że zostały zdemontowane przy okazji jakichś rewizji czy napraw.
Ilostan Pojazdów Trakcyjnych ForumKolejowe.pl

Dlaczego miało by ich nie być, skoro były na numeracji późniejszej? ....jak np. tutaj widać:
https://forum.modelarstwo.info/attachments/et21-495-2002-jpg.889128/
https://forum.modelarstwo.info/attachments/et21-495-2000-jpg.889130/

Tutaj /na 544/ masz przykład jak łatwo to było zdjąć, że śladu potem nie było po nich: https://forum.modelarstwo.info/attachments/dsc01831-jpg.606985/

...a tutaj masz zdjęcie egzemplarza o numerze 467 zrobione w 1983 roku:
https://forum.modelarstwo.info/attachments/et21-467-w-wa-zoo-1983-jpg.684227/
 
Ostatnio edytowane:

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.775 37 1
w pewnym okresie czasu praktycznie wszytskie ET21 miały listwy, od mumeru ok 140 wzwyż miały je montowane fabrycznie a te niższe numery co nie miały to w naprawach okresowych im dodawali. Potem pod koniec lat 90tych w ramach napraw okresowaych znów zaczeli je zdejmować, ale nie zdjeli wszystkim, niektóre egzemplarze miały listwy w momencie kasacji.
 

Bipa966

Aktywny użytkownik
Reakcje
474 69 32
Wszystko było by fajnie , tylko proszę wyjaśnijcie mi panowie, czy określenie listwa ozdobna nie powinno się bardziej odnosić do powiedzmy lokomotywy ST 44 niż w tym przypadku do Sputnika? Bardziej można było by to nazwać relingiem, poręczą , mnie się wydaje, że właśnie Gagariny miały coś w rodzaju listew wykończeniowo-ozdobnych, no chyba, że się mylę :)
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.649 64 3
Listwy na ET21 i kilku innych lokomotywach umieszczone najczęściej na granicach kolorów służyły w zasadzie tylko względom estetycznym. Stąd nazwanie ich listwami ozdobnymi wydaje się jak najbardziej uzasadnione.
Listwy chromowane na czołach lokomotyw ST44 oprócz względów estetycznych pełniły rolę uchwytów. Były złożone z kilku elementów. Podobno jakiś maszynista lub pomocnik na tym uchwycie/listwie pokaleczył sobie rękę z powodu złego stanu tego elementu. Po tym zdarzeniu zamiast zadbać o to by te uchwyty były w dobrym stanie to przy okazji napraw były usuwane a w ich miejsce przyspawano początkowo dwa mniejsze uchwyty ze zwykłych rur. A potem także z rur wykonano pojedynczy długi uchwyt. Niestety kosztem estetyki. Na kolejach innych krajów gdzie eksploatowano lokomotywy tej serii oryginalne uchwyty w większości pozostawiono.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.600 443 99
Podobno jakiś maszynista lub pomocnik na tym uchwycie/listwie pokaleczył sobie rękę z powodu złego stanu tego elementu. Po tym zdarzeniu zamiast zadbać o to by te uchwyty były w dobrym stanie to przy okazji napraw były usuwane a w ich miejsce przyspawano początkowo dwa mniejsze uchwyty ze zwykłych rur. A potem także z rur wykonano pojedynczy długi uchwyt. Niestety kosztem estetyki. Na kolejach innych krajów gdzie eksploatowano lokomotywy tej serii oryginalne uchwyty w większości pozostawiono.
Jest o tym w książce Ryszarda Rusaka o ST44. Spadł ktoś z pomostu na czole i się połamał. Potem zalecono wymianę tego na uchwyty. Stąd wiele egzemplarzy potem jeździło bez listew, ale z uchwytami pod szybą czołową. I to w różnym wykonaniu. Życie...
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.649 64 3
Według mnie kolor wagonów jest trochę przekłamany. Na pewno zawiniły warunki oświetlenia a i sam materiał fotograficzny i jego obróbka plus przetworzenie tego do wersji cyfrowej też zrobiło swoje.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.337 36 7
służyły w zasadzie tylko względom estetycznym
Nie tylko, były również swego rodzaju pomocą przy malowaniu. Nie trzeba było dokładnie odcinać koloru - to maskowały listwy. Zpodobnych względów były np 2 listwy na burtach autosanów (tu można znaleźć zdjęcia, filmy na YT gdzie widać jak niedokładnie było malowanie odcięcia koloru
 

Podobne wątki