• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii ET21

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
835 90 3
Mimo to, należy wziąć poprawkę na:
- zmianę odcieni kolorów spowodowanych światłem (poranek?)
- zmianę odcieni kolorów spowodowanych obróbką zdjęcia
- zmianę odcieni kolorów spowodowanych oglądaniem zdjęcia na nieskalibrowanym monitorze

Ogólnie uważam, że cała ta dyskusja jest bezprzedmiotowa, bo nie ma podstaw do merytorycznej dyskusji - wszystkie wyżej pokazane fotografie każdy z nas widzi nieco inaczej - mamy nieskalibrowane monitory, na których ta sama fotografia wygląda inaczej. Ponadto zdjęcie z katalogu obarczone jest dużymi zmianami odcieni kolorów. Kolejna kwestia to to, że model zapewne został opracowany na podstawie innej fotografii i raczej nie jest błędem to, że ma czarną ramkę wokół numeru - to można potwierdzić u producenta.

Dlaczego ta fotografia została umieszczona w katalogu, skoro model opracowano na podstawie innej/innych? Odpowiedź jest prosta - ta zapewne jest po prostu ładniejsza, z punktu widzenia fotografii, które umieszcza się w katalogu. Może być też tak, że nie było zgody na publikację tamtej. Natomiast wybrano tę, a nie inną, gdyż pokazuje lokomotywę z numerem, który zostanie wyprodukowany, nawet, jeśli z nieco innego okresu eksploatacji niż na fotografii, ale różnice mogą być minimalne, typu wspomniana ramka wokół numeru. Nie oznacza to, że model jest źle odwzorowany, a aby stawiać tak kategoryczne opinie, trzeba by mieć jakiekolwiek dowody na to, aby to udowodnić.

Jak ktoś ma wątpliwości co do prawidłowości odwzorowania modelu ET21-92, to może zamiast pisać bzdury na forum (a później się dziwić jaką opinię mają fachowcy o naszym forum i jego użytkownikach...) lepiej skontaktować się z PIKO Polska i dowiedzieć się, dlaczego jest tak, a nie inaczej.
Wiesz jaka jest różnica pomiędzy PIKO z lat 2012-2019 a obecnym?

Kiedyś wychodziły modele ubogie w detal, a mimo to starano się zaakcentować różne smaczki i przede wszystkim praktycznie nie było wpadek.
Obecnie mamy na prawdę pierwszoligowe modele pod kątem detalu, które mają duże wtopy z malowaniem.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.382 36 7
Święty RALu, święty mocny....
Ludzie, nikt z nas nie wie jaki idealnie odcień koloru ma być, ale wuj - trzeba toczyć pianę.

Raz - wbrew pozorom, RAL nie jest dokładnym wzorcem koloru, co widać np. w szarych barwach.
Dwa - po SP45 widać ile tę dyskusje są warte: dyskusje na temat innej barwy niż ET22, a tak naprawdę to było złudzenie spowodowane innym odcieniem ciemnozielonego (zrobiłem rysunek w paincie)
 
Ostatnio edytowane:

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
942 41 3
Wiesz Kamil, pewnie że się nie da idealnie utrafić. I nikt tego nie wymaga. Tu chodzi zaś o tłumaczenie gdzie szereg osób próbuje mnie i jeszcze kilka innych osób przekonać że na modelu i zaprezentowanym zdjęciu kolory są zbliżone lub tożsame. Na pierwszy rzut oka widać że nie. To raczej po zapoznaniu się z zaprezentowanymi tutaj zdjęciami ET21-92 po korekcie w programie graficznym i zdjęciem ET21-220, zaryzykowałbym twierdzenie że są w tej samej palecie barw pomalowane ale tu nie ma pewności ze względu na oświetlenie.
Ale to jest w sumie nic- bo jak się okazuje ta turbo krucjata przeciw mnie którą tu parę osób zaciekle prowadziło, niemal wyzywając mnie, została obalona przez samego Remaja. Przyszedł i pozamiatał, przyznając że w sumie malatura modelu była odtwarzana z innego zdjęcia. Więc tym atakującym wytrącił cały oręż argumentów z ręki. Zostawił ich zwyczajnie na lodzie z dysonansem poznawczym. Bo jak się okazało bronili czegoś, co na koniec okazało się czymś innym:p Dlatego kocham dyskusje na tym forum :LOL: Ciekawe rzeczy wychodzą gdy ludzie sami się w swej zaciekłości ciągną za język
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.909 527 30
Wiszę, że odwracanie kota ogonem jest powszechne nie tylko w polityce. Nigdy, przynajmniej ja, nie twierdziłem, że w modelu ET21-92 dobrze oddane są kolory ze zdjęcia Pawła Terczyńskiego. Natomiast dalej uważam, że na tym zdjęciu kolory są nienaturalne i dobrze, że model ma inne odcienie, moim zdaniem bardziej prawdziwe. A informacja kolegi @Remaj12, że model został zrobiony na podstawie innego zdjęcia, z prawdziwszymi kolorami, tylko to potwierdza. Więc kolega Remek bynajmniej mi argumentów z ręki nie wytrącił, a raczej poparł moje zdanie, a cały wywód kolegi @SP45-166 i twierdzenia o "dysonansach poznawczych" jest niewiele wart.
 

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.879 15 1
A informacja kolegi @Remaj12, że model został zrobiony na podstawie innego zdjęcia, z prawdziwszymi kolorami, tylko to potwierdza.
Czy poniższe zdanie jest potwierdzającą informacją?

Kolejna kwestia to to, że model zapewne został opracowany na podstawie innej fotografii i raczej nie jest błędem to, że ma czarną ramkę wokół numeru - to można potwierdzić u producenta.
Ja naprawdę rozróżniam słowa "zapewne" od "na pewno" :) Fakty są takie, że model ma rewizję 29.12.1982 i przydział do MD Łazy. Biorąc pod uwagę datę wykonania rewizji lokomotywa do macierzystej jednostki wróciła już w styczniu 1983 roku a niespełna pięć miesięcy późnej została przekazana do MD Bytom (24 maja 1983). Zdjęcie Pana Pawła Terczyńskiego sądząc po roślinności wykonane zostało między styczniem a końcówką marca, no, może początkiem kwietnia. W tamtym okresie raczej nikt we własnym zakresie by się nie bawił w rysowanie ramek na pudle. Takie ramki powstawały na ogół z brudu, jeśli oznaczenia były montowane do oddzielnego paska blachy. ET21-92 ma natomiast oznaczenia czołowe mocowane bezpośrednio do pudła.

Wstawianie zdjęć innej lokomotywy w zupełnie innych odcieniach jest tutaj nieporozumieniem. Ja decydując się na zamówienie modelu kieruję się przede wszystkim jego wyglądem a ten ze zdjęcia które PIKO zamieściło w katalogu mi się naprawdę podobał. Jak już wspomniałem, było kilka elektrowozów w latach osiemdziesiątych, które wyróżniały się właśnie takim oliwkowym malowaniem. Sputniki często prowadziły pociągi w trakcji podwójnej co sprawiało, że te wyjątkowe egzemplarze były łatwo dostrzegalne. Jak już wspomniałem wcześniej, całe dzieciństwo spędzałem na peronie sosnowieckiej stacji obserwując pociągi :)

ET21-92 właśnie był taki wyjątkowy a PIKO, nie po raz pierwszy zresztą, dało ciała w odwzorowaniu kolorów. ET21-442 ciężko ocenić, ponieważ nigdy nie widziałem zdjęcia tej konkretnej lokomotywy z tego okresu. Według mnie zamierzeniem było odwzorowanie kolorów fabrycznych ale też coś z tego nie wyszło.
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.622 160 0
Panowie, kłócicie się o barwy modeli z epoki IV i V pisząc, że z epoką IV nie ma problemu. I jest to sprawa oczywista. Z epoki VI jest masa zdjęć, nie robi się teraz zdjęć na kliszach, technika poszła do przodu, można z setek zdjęć wywnioskować jaki jest dany kolor. Tymczasem w tamtych epokach zdjęcia robiło się czarno białe a kolorowe na kliszach ORWO, aparatami marki Smiena czy Zenit, później zdjęcia lub negatywy digitalozowano na pierwszych skanerach i tak one wylądowały w internecie. Zatem porównujecie technikę malucha z techniką Audi czy innego Mercedesa...
Schowajcie Panowie miecze i skupcie się na tym, aby producenci zadowalali nas coraz to lepszymi modelami, nowymi lokomotywami (jest jeszcze trochę serii do odwzorowania), etc.

PAX. :)
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.442 486 107
Panie moderatorze. Nikt nie jest w stanie udowodnić, że Piko popełniło błąd malowania. Jednak bezkarnie pozwala się na pisanie, że model w tym zakresie jest nieprawidłowy. Proszę o reakcje TAKŻE w temacie modeli firmy Piko. Dziękuję.
 

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
942 41 3
Panie moderatorze. Nikt nie jest w stanie udowodnić, że Piko popełniło błąd malowania. Jednak bezkarnie pozwala się na pisanie, że model w tym zakresie jest nieprawidłowy. Proszę o reakcje TAKŻE w temacie modeli firmy Piko. Dziękuję.
Przypomnam koledze, że forum jest miejscem wymiany poglądów. Każdy ma prawo wyrażenia do swojego zdania o ile nie obraża innych. Ja wyraziłem SWOJE zdanie. I mam do niego prawo. Za to kolega proponuje cenzurę. Brawo! Coraz ciekawsze wpisy w temacie.

PS. Moje gdybanie- czy nie byłoby zgodnie ze znanym nam zdjęciem Pawła Terczyńskiego gdyby lokomotywa 92 otrzymała kolory takie jak ma model EU07-123?
 
Ostatnio edytowane:

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
790 87 8
Oryginalne zdjęcie PT, zrobione było w warunkach dość słabego oświetlenia. Pora dnia i pogoda, spowodowały takie, a nie inne podejście do techniki fotografii. Prawdopodobnie posłużono się filmem o dużej czułości (większe ziarno materiału, co powoduje utratę szczegółów) oraz dużą przysłonę (z kolei zmniejsza głębię ostrości). Pozostaje jeszcze stan negatywu, jeśli w ogóle istnieje.
Poniżej fotka po drobnej „obróbce”.
3C5087AA-056F-4966-A915-D5460B20AD56.jpeg
 

Aurel

Aktywny użytkownik
Reakcje
156 10 0
To trochę jakby wziąć dwie EU07 tę 171 z epoki V i tę 161 z epoki IV, schemat malowania niby ten sam, a kolory zielonego inne, ot i o to chodzi.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.257 88 0
Duża przysłona chyba zwiększa głębię ostrości ... :niepewny:
Duża przysłona w sensie duży otwór zmniejsza głębię ostrości.
Przysłony są np. 1:2, 1:2.8, 1:4, 1:5.6, 1:8, 1:11, 1:16, 1:22, 1:32
1/2 jest większa (ma większy otwór), niż 1/32. Ta ostatnia ma mały otwór i wpuszcza mało światła.

Tylko, że przysłony są na obiektywie opisane po prostu 2, 2.8, 4, 8, 11, 16, 22, 32 i zapewne te liczby Kolega ma na myśli, pisząc "duża".

Oglądając Kolegi prace, mam wrażenie, że był użyty mały otwór przysłony, czyli coś w okolicach 1:16, albo 1:22.
Jest dość duża głębia ostrości (jak na tak bliski obiekt), a fotografowany obiekt oświetlony silną lampą wychodzi na ciemny, czasami wręcz czarnym, tle.


W omawiamym foto, jeżeli lokomotywa była w ruchu, może fotografujący starał się zastosować krótki czas, co narzuca wybór większego otworu przysłony i/lub czulszego filmu. Ostrość jest gdzieś w okolicach bocznego napisu ET21-92. Ale głębia nie jest aż taka mała, bo czoło i tył widać w miare wyraźnie. Amatorskie filmy w tamtych czasach były w zakresie ISO 100-400, przeważnie - i była różnica w ziarnie.


[EDIT]
Z czasem jest tak samo. 60, 125, 500, 1000 itd. na pokrętle oznacza 1/60 s, 1/125 s, 1/500 s, 1/1000 s itd.
 
Ostatnio edytowane:

Bronco_Billy

Znany użytkownik
Reakcje
1.584 19 1
Duża przysłona w sensie duży otwór zmniejsza głębię ostrości.
Przysłony są np. 1:2, 1:2.8, 1:4, 1:5.6, 1:8, 1:11, 1:16, 1:22, 1:32
1/2 jest większa, niż 1/32.
Tylko, że przysłony są na obiektywie opisane po prostu 2, 2.8, 4, 8, 11, 16, 22, 32 i zapewne te liczby Kolega ma na myśli, pisząc "duża".

Oglądając Kolegi prace, mam wrażenie, że była użyta mała przysłona czyli coś w okolicach 1:16, albo 1:22, czy nawet 1:32.
Duża głębia ostrości, a fotografowany obiekt oświetlony silną lampą wychodzi na ciemny, czasami wręcz czarnym, tle.
Spoko, nie kłócę się :) Dla mnie duża przysłona to mniejszy otwór :) Nie oduczę się :)
 

Podobne wątki