Zadam inaczej pytanie, odwrócę je. Skoro według ciebie epoka Vb zaczęła się w 2001 roku, a Ty ją jeszcze chcesz dzielić potem na Vc, to wymień mi, co takiego wydarzyło się istotnego pomiędzy 2001 a 2009 rokiem że trzeba by to dzielić na dodatkowe podokresy? Zmiany oznaczeń? nie... całościowe zmiany malowań? nie..., zmiany przydziałów taboru, jakieś podziały spółek? nie...
A uwierz mi lub nie, ale pomiędzy 2001 a 2009 rokiem bardzo intensywnie podróżowałem koleją po Polsce w celach turystycznych, robiąc rocznie do 20 000-30 000 km na pokładach pociągów na tzw biletach weekendowych i turystycznych. Więc obserwację z epoki Vc tudzież Vb mam bardzo dokładną.
Więc albo dzielimy epokę V na
a (1989-2001)
b (2001-2009)
albo na
a (1989-1994)
b (1994-2001)
c (2001-2009)
Okres 2001-2009 jest tu moim zdaniem niepodzielny, i po prostu zależy jak go się nazwie. Osobiście uważam za uzasadnione wyodrębnienie podziału na przed i po 1994 (wycofanie ostatnich parowozów które jeszcze w Va jeździły do 1992 planowo poza Wolsztynem, -x w opisach wagonów, wycofanie najstarszych typów taboru z powojennego, zakończenie malowania wagonów na oliwkowo poza Bipami, wprowadzenie do ruchu wagonów rodziny Z w malowaniu papuga itd), rzekłbym nawet że gdyby nie żółte czoła na lokomotywach, to nie wiem czy między epokami IVc i Va różnica byłaby jeszcze mniejsza niż między Va i Vb