• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele lokomotyw serii ET21

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
No nie wiem. Gdyby KC się dowiedziało, że zaprojektowano lokomotywę na wzór produkcji nazistów to pewnie projektant by wisiał.
Słaby żart. Po wojnie startowaliśmy robiąc na żywca wagony niemieckie - schurzen-eilzugi, Klagenfurty, cysterny EK. Wyjątkiem była węglarka 1W. Jak coś było dobre to korzystano. Tak samo było w Czechosłowacji.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.501 112 11
Umownie może być to rodzimy projekt, chociaż nie pamiętam aby w tamtych czasach jakikolwiek wyrób mad in Poland był bez "bratniego" akcentu...
Ogromna różnica w stylu. Gdzie radziecka maszyna przypomina zaokrąglone amerykańskie tzw. "boxcab" (pudełkowa kabina), podwozie także jak by ściągnięte z amerykańskich rozwiązań z lat 20tych. Polska maszyna bardziej przypomina niemieckie zaraz przed wojną i po wojenne.
 

Krzysztof Fiałka

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
1.346 21 0
Po II wojnie światowej ZSRR wywiozło do siebie praktycznie cały tabor DRG z Dolnego Śląska, i raczej nie po to żeby nim jeździć, tylko kopiować rozwiązania techniczne.
Sądzę więc, podobnie jak koledzy, że w ET21 mogą być zastosowane pomysły i kopie urządzeń firm niemieckich produkujących tabor.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.892 527 30
To, co napisał kolega @Krzysztof Fiałka w 100% prawdą, ale przypomnę, że z ZSRR pochodziło tylko wyposażenie elektryczne do ET21 i tam faktycznie mogły się znaleźć jakieś rozwiązania techniczne, wzorowane czy wręcz skopiowane z rozwiązań niemieckich (pamiętać jednak należy o innym systemie zasilania w Niemczech i w Polsce). Natomiast wygląd zewnętrzny ("dizajn" ;)), podobnie, jak konstrukcja mechaniczna, to już dzieło polskich projektantów, którzy wzory mogli czerpać zarówno z rozwiązań radzieckich, czy niemieckich, jak i brytyjskich (zwłaszcza EW51, ale nie tylko), czy jakichkolwiek innych.

Wydaje mi się, że wystarczająco dużo już na ten temat napisaliśmy i warto byłoby zakończyć tę dyskusję w wątku o modelu Piko. Jeżeli moderator działu uzna za stosowne, to można przenieść tę część do wątku o ET21 w dziale "Koleje w Polsce".
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
476 4 0

robertmuszka

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
Reakcje
4.397 174 19
28 funkcji myszy multimaus na sterowaniu z21, mam to białe pudełko, czyli małe z a potem 21. Panie Andrzeju, coś Pana boli czy jak, bo to kolejny wpis z cytowaniem pod komentarzem moim.
Nie rozumiem tego, dla mnie to frajda i zabawa, a z Pana strony o co biega.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki