• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny PIKO - modele elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.389 36 7
To tylko tak do zdjęcia rozumiem? Bo raczej w sterowaniu cyfrowym nie pojadą chyba sprzęgnięte w ten sposób...
Można rozłączyć wtyczki i mieć 2 składy nie połączone elektrycznie

Nie wiem dlaczego nie ma tego w zestawie, jest niemiecki i angielski
Nie jest trudne do przetłumaczenia, weź telefon z tłumaczem google, na żywo z aparatu lub zdjęcia tłumaczy.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.269 88 0
To tylko tak do zdjęcia rozumiem? Bo raczej w sterowaniu cyfrowym nie pojadą chyba sprzęgnięte w ten sposób...
Dekodery praktycznie od zawsze mają trakcję ukrotnioną / Mehrfachtraktionsbetrieb / Consist Mode. Z tym, że patrz niżej...

Można rozłączyć wtyczki i mieć 2 składy nie połączone elektrycznie
Tak. W przypadku tego modelu EZT, człony silnikowe nie powinny być elektrycznie łączone pomiędzy sobą. Jedziemy tak, jakbyśmy połączyli 2 pełne EZT w trakcję ukrotnioną, tylko usuwamy po jednym członie rozrządczym.
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.313 25 2
Dzisiaj również dołączyłem do grona posiadaczy tego pięknego modelu. Zakup w Modelmanii, model dotarł
w stanie nienaruszonym i bez jakichkolwiek usterek czy braków. Trafiłem natomiast na zupełnie inny i dla mnie
niezrozumiały problem.
Po postawieniu modelu na torach makiety zasilanej przez centralkę Nanox (Rubikusa) i Roco MultiMouse skład
pozostał ciemny i cichy, nawet nie drgnął. Dodam, że postawiona na tym samym torze inna lokomotywa działała jak zwykle.
Po wielu różnych próbach podmieniłem Nanoxa na Roco 680801 i mój EN57 zaczął działać jakby nigdy nic.
Do tej pory wszystkie moje lokomotywy oraz wszystkie dekodery akcesoriów oraz połączenie makiety z komputerem
bez problemów działało na tym Nanoxie. Macie pomysł o co może chodzić? Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.
Może ktoś ma takiego Nanoxa i EN57 i może napisać jak to u niego wygląda?
Sprawdź czy inna lokomotywa Piko z ich dekoderem 5.1 będzie reagować. Może być tak, że centralka nie chce się komunikować z tym typem dekodera. Teoretycznie nie powinno się to w DCC zdarzać, praktycznie bywa różnie.
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.641 160 0
Dokładnie, tylko do zdjęcia wstawiłem 2 silnikowe. :) Żeby jechało trzeba usunąć połączenie elektryczne między silnikowymi, a dekoderom można by nadać to samo CV1. :) Ale tego nie robiłem, bo patrz wyżej, ciągnę i ciągnę i budy zdjąć nie mogę. :) Kupiłem 2 sztuki EN57 w dwóch różnych sklepach, licząc że któryś będzie bez wad. Niestety - jeden miał wady w malowaniu (niebieskie kreseczki na żółtym), drugi nie ma jednej białej poręczy przy drzwiach. Pierwszy zatem oddałem do sklepu (malowania nie poprawię), drugi zostawiłem (sklep ma załatwić z Piko brakującą poręcz). :)
 

marekm

Znany użytkownik
Reakcje
1.478 0 0
Sprawdź czy inna lokomotywa Piko z ich dekoderem 5.1 będzie reagować. Może być tak, że centralka nie chce się komunikować z tym typem dekodera. Teoretycznie nie powinno się to w DCC zdarzać, praktycznie bywa różnie.
Niestety nie mam innej lokomotywy z tego typu dekoderem, ale faktycznie muszę zrobić taki test, może znajdę w okolicy kogoś a takim dekoderem.
Czy jest możliwe, że można coś zmienić w ustawieniach dekodera aby ten problem rozwiązać?
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
H0e
Reakcje
7.915 138 3
To tylko tak do zdjęcia rozumiem? Bo raczej w sterowaniu cyfrowym nie pojadą chyba sprzęgnięte w ten sposób...
Korci mnie żeby sprawdzić ale chyba poczekam na schemat połączenia złączy między członami

Można rozłączyć wtyczki i mieć 2 składy nie połączone elektrycznie


Nie jest trudne do przetłumaczenia, weź telefon z tłumaczem google, na żywo z aparatu lub zdjęcia tłumaczy.
Nie jestem taki pewien. Postaw EN57 z jednym członem tylko Ra lub Rb i zobacz czy działa prawidłowo. Teraz nie mam jak sprawdzić ale wydaje mi się że żeby działał prawidłowo to oba człony muszą być połączone. Zasilanie do członu silnikowego jest prowadzone z Ra i Rb
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.313 25 2
Niestety nie mam innej lokomotywy z tego typu dekoderem, ale faktycznie muszę zrobić taki test, może znajdę w okolicy kogoś a takim dekoderem.
Czy jest możliwe, że można coś zmienić w ustawieniach dekodera aby ten problem rozwiązać?
Problem jest raczej w centralce. Może potrzebuje aktualizacji firmware? To zazwyczaj pomaga
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.985 531 30
Dziwne także z innego powodu: skład powinien pobierać prąd tylko z tego członu, który w danym momencie jedzie jako pierwszy - inaczej zatrzymywanie przed semaforem nie będzie działać, bo odcinek izolowany zwykle ma długość mniej więcej lokomotywy.
niestety 2-gi film wpadł w Shorts ale działa
Nie wiem, co to za dziadostwo te "Shorts", ale oglądać to trudno:

Zrzut ekranu 2022-12-29 225550.jpg
 

Skiper

Aktywny użytkownik
Reakcje
294 39 11
Czyli odbiór prądu jest tylko z 2 wózków członu Ra?
Odbiór jest z wszystkich osi członów "ra" i "rb" - "problem" tkwi w połączeniach wewnętrznych pomiędzy wszystkimi płytkami, jest to trochę .... pokręcone. Analogowo również zachowuje się ..... dziwnie.
Dzięki takiemu układowi połączeń i odbioru prądu z szyn zabawka ta całkowicie nie nadaje się do stosowania na makietach "analogowych".
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.269 88 0
jest tak człon Ra i S jeżdżą razem i wszystko działa jak dźwięk i światła. Ale S i Rb już jest martwy.
Dziwne... czyli jadąc Rb do przodu, zasilanie jest pobierane pół metra za czołem pociągu :eek:
Sam S nie pobiera prądu?

Ale w tej sytuacji nadal można zrobić EN71, odrzucając człony Rb.
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
H0e
Reakcje
7.915 138 3
Nie koniecznie. Może to wynikać z jakiś uzależnień na płytce. Może tylko dekoder dostaje prąd z Rb.
 

Arekmiz

Znany użytkownik
Reakcje
1.641 160 0
Ale w tej sytuacji nadal można zrobić EN71, odrzucając człony Rb.
Trzeba rzeźbić. Człon s ma od strony członu rb wtyk męski (M) a od strony członu ra wtyk damski (D). Ja do zdjęcia ustawiłem tak:
ra(M) + (D)s(M) + (D)s(M) + (D)rb
I gdyby lewy człon s brał napięcie z lewego ra a prawy człon s brał napięcie z prawego rb to wystarczy odłączyć przewody w którymś s do strony drugiego s, żeby działały 2 dekodery w członach s i nie było jakichś zakłóceń pomiędzy nimi.
Natomiast odrzucenie obu członów rb i zastosowanie 2 członów ra powoduje taki układ:
ra(M) + (D)s(M) + (M)s(D) + (M)ra
czyli człony s są zwrócone do siebie wtykami męskimi(M), zatem w jednym z nich trzeba by zmienić wtyk męski na damski. :)
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.389 36 7
Zgadza się, dlatego pisałem o odłączonym sprzęgu. Nie sprawdzałem czy en57 pojedzie z 2 wagonami, ale nie sądzę, aby prąd był pobierany z różnych wagonów rozrzadczych w zależności od kierunku jazdy.
Ew. Problemy z jazdą 2 wagonów będą wynikać np. z działaniem dekodera który nie widzi kompletu dekoderów SUSI.
 

Podobne wątki