• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Patynowanie wagonów

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.537 19 9
Ogryzek napisał(a):
Po Wddo kolej poszła na Pdk31 ogólnie zadowolony jestem z wyglądu.
Możliwe, że to tylko wina flesza, ale wagon wygląda jakbyś użył za dużo jasnej (białej?) patyny.
Na platformach nie przewozi się ładunków sypkich lub pylących, dlatego w rzeczywistości raczej nie miały one okazji "spatynować" się w taki sposób, jak to zrobiłeś. Czarny brud i rdzawy nalot - OK, ale ten biały syf w zakamarkach ramy - to raczej błąd.

BTW - Jeśli już dopracowujesz ten model, to zauważ, że podłoga platformy jest drewniana. Powinna więc być w kolorze surowego, postarzonego drewna, ewentualnie pomalowana na szaro, jak wnętrze węglarek z III ep.
 

Bipa1966

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
Co do tego szarego nalotu.....nie bardzo moge sie zgodzic.
Swojego czasu.....pracujac na kolei ...podstawialismy do betoniarni platformy. Ladowano na nie przerozne wyroby....od malej kosteczki brukowej do bardzo duzech elementow....jak lampy uliczne czy rury. Zakurzone byly nieziemsko !!!!!!
A podloga....nie zawsze malowana byla na szaro lub pozostawiona w naturalnym kolorze drewna .
Tak wiec....moim skromnym zdaniem.....wykonanie platformy jest jak najbardziej poprawne :D
 

Ogryzek

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
O to chodziło "burza mózgów" czekam jeszcze za jakimiś komentarzami. t_domagalski, nie które platformy mogły być stosowane jak pisze Bipa1966, Wiec nie jest tak jak piszesz "błąd", ale uwaga bardzo cenna dla mnie jako osoby początkującej z patyną :)
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.537 19 9
Ogryzek napisał(a):
t_domagalski, niektóre platformy mogły być stosowane jak pisze Bipa1966, Wiec nie jest tak jak piszesz "błąd",
Oczywiście, mogło tak być. Pewnie jakby dobrze poszukać, to znalazłby się jeszcze jakiś przykład platformy umorusanej całkiem na biało. Tylko pytanie, czy chcesz odtworzyć jakiś skrajny przypadek, pojawiający się 1 na 1000, czy raczej odtworzyć przeciętny, typowy wygląd platform w tamtych czasach? Ale na to pytanie musisz już odpowiedzieć sobie sam.

P.S.
Ostatnio dość mocno interesuję się platformami Res. Obserwowałem je m.in. podczas przebudowy Dworca Gdańskiego w Wa-wie oraz w trakcie przebudowy Gdyni Gł. I choć służyły one do wywozu gruzu z terenu budowy, to nawet w połowie nie były tak "wybielone", jak twój model. Stąd też wzięła się moja ocena twojego patynowania jako "raczej błędnego". ;)
 

Ogryzek

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
Jak często Res jest wykorzystywana do takich "zadań" :?: A biorąc po uwagę Pdk31 czyli IIIc były na pewno częściej wykorzystywane do takich zadań jak dzisiejsze zaobserwowane przez Ciebie Res(y) :p To jest tak samo jak dziś z węglarkami. Duża część osób patynuje je imitując wapno- osobiście klika razy widziałem tak "opaćkane" węglarki... :p
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.733 14 0
Wapna używano kiedyś do doraźnej, łatwej kontroli nienaruszenia przewożonego ładunku węgla ;)
Spryskiwano rozcieńczonym, rzadkim wapnem węgiel, przy okazji paćkano wagony :D
 
Reakcje
0 0 0
Witam!

Znalazłem chwilę na zrobienie zdjęć taboru, na którym ćwiczyłem patynowanie za pomocą pasteli Kooh-i-Noor, fiksatywy i częściowo odrobiny humbroli. Część modeli już pokazałem wcześniej, tym razem nieco lepsze zdjęcia. Z niektórych efektów jestem zadowolony, z innych mniej. Oceńcie sami. Patynowanie wagonu motorowego jeszcze nie skończone. Wagony prezentowane na małej dioramce, którą zrobiłem samodzielnie. Drzewa zrobione przeze mnie znaną metodą LL ze splotu drutu miedzianego, pokryte listowiem Polaka. Zieleń to suszone mchy, gotowiec łąki Polaka i komosa. Pozdrawiam!
 

Załączniki

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.537 19 9
Kdt wyszedł Ci całkiem fajnie. :D
Musisz tylko troszkę popracować nad warsztatem, bo te linie papilarne odciśnięte na drzwiach psują efekt. :cry: Widać też wybłyszczenia na narożnikach dachu i okapie nad drzwiami, czyli w miejscach za które zwykle chwyta się wagon...

Co do wapniarki, to pozwolę sobie na małą dygresję - wapniarkę ładuje się zwykle przy otwartych klapach, a więc wapnem powinno być zasypane wszystko naokoło, zaś same klapy powinny pozostać relatywnie nieco bardziej czyste niż reszta...
Przynajmniej teoretycznie, bo w praktyce pewnie dało się znaleźć wagon ubrudzony w sposób dowolny.
 
Reakcje
0 0 0
Hej!

Dzięki za opinię. Staram się ostrożnie w trakcie patynowania traktować wagony, by nie zostały ślady palców. Faktycznie jednak Kdt ma odcisk. Trzeba więc to skorygować. Tak czy inaczej patyna nie jest utrwalona lakierem tylko w sposób nieco mniej ostateczny - fiksatywą, część niedoskonałości wynika właśnie z tego. Plusem za to jest możliwość ewentualnych korekt.
Pozdrawiam!
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.537 19 9
wodzu_k napisał(a):
Tak czy inaczej patyna nie jest utrwalona lakierem tylko w sposób nieco mniej ostateczny - fiksatywą, część niedoskonałości wynika właśnie z tego. Plusem za to jest możliwość ewentualnych korekt.
Myślę, że tak wykończone modele to już warto zabezpieczyć czymś znacznie trwalszym. :p

Na pewno warte zabezpieczenia są Kdt, "Włoch" i wapniarka. Nad 1K bym jeszcze trochę popracował, bo wygląda... dziwnie. Te silne jasne przetarcia na dachu są trochę nieuzasadnione. Rdza rzeczywiście ma prawo występować głównie w pobliżu łączeń, ale już kurz, sadza i deszcz powinny pokrywać dach bardziej równomierną patyną. To samo dotyczy tego czarnego brudu na ścianach - jest też zbyt "głęboki", przynajmniej na mój gust.
 
Reakcje
0 0 0
Hej!

Pomyślę nad zabezpieczeniem tej patyny w sposób trwalszy (fiksatywa też częściowo zabezpiecza i np dachy są nią psiknięte dosyć mocno, no ale oczywiście strumień bardzo gorącej wody sobie poradzi). Szczerze mówiąc jeśli masz jakąś sugestię co do techniki zabezpieczenia lakierem bez zmycia aktualnej patyny, to będę wdzięczny za pomoc (nie mam aero...).
Co do Kddt to zgadzam się. Z efektu w tym wagonie jestem najmniej zadowolony i wiem, że patyna jest zbyt mocna. Na usprawiedliwienie dodam, że ten wagon nabyłem spatynowany i najpierw musiałem starą patynę zmyć (co niestety odbiło się też na zmyciu części orzełka z jednej strony). Dach spróbuję skorygować.
A co sądzisz o Ft i dachu wagonu motorowego?

Pozdrawiam i dziękuję za komentarze :)
 

Podobne wątki