można się zastanowić czego  jeszcze nie wiadomo jak na razie  NIC o  najnowocześniejszych parowozach "dziesięcionogich"sprzed sześćdziesięciu sześciu laty  na kontynencie euroazjatyckim zakupionych  dla naszych kolei przez nasz kraj  przed ukazaniem się owej monografii, w której to mam/y nadzieję ,że wszystko się zainteresowany dowie , a więc zaczynam/y:
1. skład ekipy MK w USA w tej sprawie..
2. no dobra nic nie wiemy o tym jak zapłacono Amerykanom za lokomotywy ale również nic nie wiadomo  jak zapłacono Norwegom za transport
 
dygresja < pierwotna wizja dekpoda dla PKP
	
	
		
		
	
	
fotokopia  z "Przegladu mechanicznego " z tamtych lat
3. - w którym  lub których portach były ładowane na  statek ,statki oczywiście mam na mysli lokomotywy z ALco i Limy, Baldwin miał swój dok w Edystonne
4. ile było kursów z naszymi trumanami znając pojemność M/S "Ch S" 30 sztuk kompletów wychodzi ,że trzy ale..
5.kilka lub kilkanaście sztuk trumanów pojawiło się już w grudniu 1947 roku -pytanie czy  płynęły w dziewiczym rejsie M/S "Ch S" czy w ładowni innego statku
6. czy w Gdyni byli przedstawiciele   wytwórni podczas montażu trumanówi jazd instruktażowych
7.czy wiadomo "coś" więcej  o zegarkach szwajcarskich , które to otrzymali  w pracy  tylko maszyniści pracujący na trumanach na  początku eksploatacji
8.jakie to części zamienne i materiały eksploatacyjne dostarczyły wytwórnie -  na przykład smary  jakich firm 
9.parowozy do Bydgoszczy i Karsznic jechały "pod parą " czy "na zimno", razem czy pojedynczo
10. czy w ówczesnej sytuacji  politycznej i totalnej militaryzacji naszych kolei byli przedstawiciele wytwórni  również w parowozowniach bydgoskiej i karsznickiej
11.czy był okres  tak zwanej gwarancji  na wyrób
12. czy cztery bunkry do obrządzania miały jakiś związek z zakupem Ty246
12. truman o jakim numerze jako pierwszy zapoczątkował nowa erę na naszych kolejach i gdzie to było 
13 . nic nikt jak do tej pory jeszcze  nie wspomniał o urządzeniu rejestrującym prędkość trumana jakiej było firmy i jak wyglądało , gdzie było zamontowane
14. kiedy po raz pierwszy zamontowano podwyższenia burt węglowych na tendrach
15. dlaczego nie wszystkie miały zamontowane dodatkowe odmulacze na bokach stojaka