• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

O taborze USA

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
6.109 38 4
Z tego co widzę to fuzja była w moje urodziny, 14 kwietnia, tyle że 2023. Stare maszyny KCS widywałem często w CA, spracowane konkretnie. Niestety jak na złość nigdy mi się nie udało ich złapać. A wiecie co mi się podoba? To że wszystkie te kompanie świetnie promują zatrudnienie w swoich szeregach. Każda firma ma zdjęcia swoich pracowników, wiadomo, że to sesje, ale to pokazuje, że nawet zwykłe zawody są prestiżowe, uniformy oflagowane, czyli takie poczucie narodowości na każdym kroku.
CPKC.jpg
Tu akurat tego nie pokazali, może dlatego że to sesje z nowych sesji i podkreślanie kanadyjskości przy fuzji z operatorem z US nie wyglądałoby zbyt dobrze.
U mnie w Olsztynie pracuje na nastawni młoda dziewczyna, bardzo sympatyczna i ładna, często widzę ją jak z papierami chodzi do maszynistów albo sprawdza coś na torach. Tyle, że PLK raczej nie wpadnie na pomysł promocji niby "zwykłych, szarych pracowników". Musze się kiedyś przełamać i zapytać czy mogę jej strzelić portret.
Jak jeszcze byłem w US, czasami miałem okazję właśnie na spontanie zrobić foto konduktorom. Od jednego mam do dziś metalową wpinkę na czapce, "Operation lifesaver". Trochę słabo to widzę jakbym miał naszych konduktorów fotografować...No, ale któregoś dnia podpytam i u nas :cool:
Oakland 8 1200.jpg
 
Ostatnio edytowane:

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
792 87 8
Apropos konduktorów, mam fotkę z Warszawy Centralnej 2018, bardzo niezadowolona diewuszka z wagony białoruskiego. Widać sowieckie przyzwyczajenia ciągle aktualne.

Moderator: Zdjęcie w poście niżej.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
792 87 8
A ma kolega @jack_flash jej zgodę na publikację wizerunku? Bo zakładam, że kolega @Magic wykonał swoją fotkę amerykańskiego konduktora za jego zgodą i ma przynajmniej domniemaną zgodę na publikację.
Nie kolega w takim razie usunie mój oryginalny wpis i umieści to
IMG_6018.jpeg



Z kolei radziecka stewardessa nie miała obiekcji. Wprost przeciwnie.

IMG_6016.jpeg
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.533 112 11
Dzisiaj coś innego "o Amerykańskim taborze". Będąc w poprzedni weekend na Horseshoe Curve, wszedłem ścieżką do MG Tower (nastawnia). MG znaczy Mid Grade, czyli mniej wjęcej w połowie drogi z Altoony do Cresson na grzbiecie podjazdu. Obecnie nastawnia popada w ruinę, a szkoda ponieważ jest jednym z wielu unikatowych na Pennsylvania Railroad nastawni, która nie była zbudowana według "standardowych" planów. W miejscu są nadal używane rozjazdy pomiędzy trzema torami i od czasu do czasu można spotkać pociąg który jest faktycznie kierowany z jednego toru na drugi, chodź należy to raczej do rzadkości. Za czasów panowania Pennsylvania RR, były tu cztery tory. W latach 80-tych Conrail wyrwał tor numer 1 i tak do dzisiaj pozostają tory nr. 2,3 i 4. Kolejność liczenia torów na Pennsylvania RR była od południa, dla czego?...bo ich największy rywal; New York Central zaczął swoje liczyć od góry (północy). A więc jest Niedziela 23 czerwca i panuje niespotykanie duży ruch jak na ten dzień. Oprócz kilku podwójnych kontenerowców i ciężkiego składu z węglem, na zachód nadjechał tzw. "mixed freight"-towarowy mieszany. Coś mnie naszło cykać nie tylko lokomotywy, ale i ciekawe wagony, a niespodzianek było sporo.
IMG_20240623_150843286_HDR~3.jpg
IMG_20240623_150855593~4.jpg
IMG_20240623_150859753_HDR~2.jpg
IMG_20240623_150904028_HDR~2.jpg
IMG_20240623_151020165_HDR~3.jpg

W sumie było siedem spalinowozów, i wszystkie "całkiem otwarte". Rząd gondoli zaraz za liderami zapewne załadowany stalowymi płytami, bo zestawy kołowe wydawały głuchy łomot na stykach.
IMG_20240623_151153953_HDR~4.jpg
IMG_20240623_151159157_HDR~2.jpg

Dla miłośników graffiti od grafficiarzy;
IMG_20240623_151236074_HDR~3.jpg

IMG_20240623_151244913_HDR~3.jpg

Raczej nie naruszane cysterny, ale jedna nie uciekła ulicznym artystom:
IMG_20240623_151346112_HDR~4.jpg

Chicago North Western:
IMG_20240623_151353317_HDR~2.jpg

Dalej wagony do przewozu trocin, na tej linii raczej nie spotykane:
IMG_20240623_151433554_HDR~3.jpg
IMG_20240623_151417973_HDR~3.jpg
IMG_20240623_151512590_HDR~3.jpg
IMG_20240623_151526247_HDR~2.jpg
IMG_20240623_151557987_HDR~3.jpg

C.d.n.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.533 112 11
Towarowy mieszany, ciąg dalszy:
IMG_20240623_151734504_HDR~5.jpg

Klasycznie wyglądające napisy "mojej" regionalnej kolei Reading and Northern.
IMG_20240623_151741679_HDR~3.jpg

Dalej różne "coil cars"-wagony do rolkowanej stali, (nie wiem jak po Polsku się takie wagony określa);
IMG_20240623_151603919_HDR~3.jpg
na następnym bystre oko zobaczy oznakowanie Norfolk and Western:
IMG_20240623_151644746_HDR~3.jpg
IMG_20240623_151623459_HDR~3.jpg
dalej DPU:
IMG_20240623_151707369_HDR~3.jpg
IMG_20240623_151713572_HDR~3.jpg

Kilka wagonów do zborza i rzadziej spotykane przykryte gondole:
IMG_20240623_151817055_HDR~3.jpg

Na popychu SD70ACU:
IMG_20240623_151823883_HDR~4.jpg
IMG_20240623_151836661_HDR~3.jpg

Nie wiem dla czego przez kilka dni nie mogłem wstawiać tu zdjęć.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.533 112 11
Po polsku to nie "gondola", tylko węglarka.
Problem z Amerykańskim/Angielskim polega na tym że używają całkiem inne nazwy na wagony które Brytyjczycy nazywali by "bardziej normalnie". Te tzw. gondole nie są używane do węgla. Gondole w Amerykańskim znaczeniu używane są najczęściej do złomu, lub innych metalowych wyrobów takich jak płaskowniki. Czasem można zobaczyć na nich zbiorniki, lub rury. Typowe wagony do węgla to te jak ten ogromny szaro czarny z czerwonym polem, zwane po Amerykańsku "hopper", lub "coal hopper"- dosłowne tłumaczenie: zbiornik, zbiornikowiec, zbiornik na węgiel. Za ten nazywając te "gondole" węglarkami, wprowadził bym czytelników w błąd. Domyślam się że nazwę gondola, Amerykanie wzięli z Włoskiego czyli określanie wagonu z niską burtą. Podobnie jest z innymi wagonami w Ameryce; cysterny w tłumaczeniu były by "cistern", jednak wagony tego typu są tu nazywane "tank" lub "tank car". Podobnie jest z platformami, słowo "platform", chodź znane, nigdy nie będzie używane tu do tych wagonów. Platformy są określane "flat car", co dosłownie wychodzi na płaski. "Car" i tu się robi naprawdę bałagan, słowo powszechnie używane do określania samochodu, lub wagonu, zależy w jakim kontekście jest prowadzona rozmowa. Car jest zapewne skrótem "carriage", czyli po Polsku powóz/kareta (?). Box car, powszechnie określa wagon kryty, ale to chyba większość osób na tym forum wie. Często pisząc tu na forum mam do wyboru jaki język zastosować, i nie zawsze trafię ponieważ nie wiem jaka jest wiedza obcego języka czytających. Chcę pokazać styl wymowy jaki jest używany na miejscu dla zainteresowanych, w tym samym czasie nie próbując robić z tego doktoratu i nie zanudzać;)
 

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
792 87 8
„Hopper„ w przypadku koleji ma dość określoną budowę i przeznaczenie.
A freight car with a floor sloping to one or more hinged doors for discharging bulk materials. Czyli węgiel, zboże lub inna masówka („bulk”).
”Car„ - to po polsku wóz. Mówiono na samochód wóz, obecnie częściej auto. Mamy nadwozie, podwozie, itd. Parowóz, elektrowóz, spalinowóz. Co nie przeszkadza by w Ameryce Północnej był - „Engine”, steam, diesel.
”Platform„ to peron.
”Cistern” - z łaciny (cisterna) od 13 wieku w angielskim, w transporcie nie jest odpowiednikiem polskiej cysterny.
Kiedyś wydawano słowniki techniczne, angielsko-polskie.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.713 65 3
Ja uważam że warto stosować oryginalne nazwy w języku amerykańskim. Tym tematem i tak interesują się użytkownicy którzy już są obeznani z nazewnictwem bo już w tym siedzą. A nowi moim zdaniem i tak szybko to opanują.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.533 112 11
Prosz
Proszę bardzo:
IMG_20240623_145255523_HDR~3.jpg
IMG_20240623_145713274_HDR~4.jpg
IMG_20240623_145622732_HDR~6.jpg
IMG_20240623_145341185_HDR~6.jpg

Łaziłem tam kilka razy i byłem nawet w środku, jednak nie dało się wejść na górę. Planowana jest rozbiórka nastawni, ale nie wiadomo dokładnie kiedy. Norfolk Southern ponoć szuka kontraktora na robotę. Nastawnia była zbudowana w 1944 kiedy zainstalowano tu rozjazdy w celu zwiększenia możliwości wyprzedzania wolniejszych pociągów. Nastawnię zamknięto w 1994 (Conrail).
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki