Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Niedawno byłem z aparatem na linii Kamieniec Ząbkowicki - Jaworzyna Śląska. Oj tak, jest tak co fotografować. Tylko co z tego, jak czeka się 7h na najbliższy pociąg, a potem jeszcze jeden i koniec zabawy... I ciekawi mnie, jak wygląda to w USA. Tam też czekasz tak dług? Bez radia, o którym wspomniałeś nie warto wychodzić na szlak? Czy może składy lecą sobie co godzinę? Może częściej, czy rzadziej? Czy z racji ruchu jednotorowego są częste "stójki" z jednej strony, a potem ruch rusza?
To zalezy na co poluje, na tych szlakach ktore akurat pokazalem, ruch jest normalny. Na glownej linii Norfolk Southern przez Pennsylvanie, jest pomiedzy 50-60 pociagow na dobe. Zalezy od dnia tygodnia, najwiecej ruchu jest w czwartki i piatki. Na CSX z Pittsburgha w strone Baltimore i Washingtonu jest podobnie. Za tem do wyboru, do koloru, w tych wypadkach moim celem jest po prostu wybranie pleneru. Bardziej fotogeniczna jest linia CSX, ma wiecej zakretow niz byla Pennsylvania RR (NS). Baltimore and Ohio mialo po prostu trudniejszy teren do pokonania niz PRR, obie kompanie pedzily w strone Pittsburgha i ewentualnie do Chicago. W samej Pennsylvanii (gdzie mieszkam) byla i nadal jest ogromna liczba szlakow kolejowych. Jednak tak samo jak na moim rodzinnym Dolnym Slasku, wiele linii zamknieto, lub po prostu opuszczono. Sa tu chyba setki mil nieuzywanych torow kolejowych, niektore sa uzywane sporadycznie. Wiele "nierentownych" linii, zostalo przejetych przez male prywatne kompanie (shortlines). Tu prywaciarze w zasadzie nie wjezdzaja na CSX i NS, maja stacje gdzie duza kompania zostawia wagony przeznaczone dla klienta na shortline. Prywaciaciarz bierze wagony do punktu celowego. To wlasnie te prywatne linie sa trudne do fotografowania. Najlatwiej pojechac gdzie lokomotywy przywaciarzy sa obslugiwane, mozna tez spytac kiedy jada i ustawic sie w dowolnym miejscu. Zdazylo mi sie ze maszynisci takich shortlines, okazali sie calkiem przyjazni i nawet wskazali ciekawe miejsca na fotografie. Najciekawszy tabor posiadaja wlasnie male kompanie, mowimy tu o GP7/9, czy starych ALCo, lub GE. Wiele takich kompanii posiada przebudowane spalinowozy, niespotykane gdzie indziej.
Dla fanow malej kolei, Everett Railroad Company i ich niedawno odrestaurowany parowoz. Everett RR zlokalizowana jest w centralnej Pennsylvanii, kilka mil na poludnie od Altooony. Jest to wlasnie shortline, prowadzaca serwis na bylych torach Pennsylvania Railroad. Glowne biuro i mala lokomotywownia sa w Duncansville, na bylym szlaku prowadzacym kiedys przez "Muleshoe curve" do Cresson. Muleshoe=but mulu, tory do Cresson zostaly dawno juz wyrwane. Kompania ma prawa uzytku na Norfolk Southern do Holidaysburg, dalej na swoim juz szlaku (PRR, PC, CR)* idzie na poludnie do Roaring Spring i Claysburg. Zdjecia robilem ostatniej zimy, parowoz odstawial wlasnie jednego "drzipa" do lokomotywowni.
*PRR-Pennsylvania Railroad funkcjonowala do 1968r. po czym polaczyla sie z New York Central, aby stworzyc PC-Penn Central. Penn Central zbankrutowal w 1970r. Hew Haven zostal przylaczony do PC w 1969r. Penn Central jako bankrut z pomoca rzadu funkcjonowal do 1976r. Kiedy utworzono Conrail (CR). Conrail zostal oficjalnie podzielony w 1998 roku, czesc przejal NS, czesc CSX. Gdzie istnialo ryzyko konfliktu pomiedzy dwoma gigantami; New York, Philadelphia, Baltimore... utworzono CRSA-Conrail Shared Assets.
[DOUBLEPOST=1467200024][/DOUBLEPOST]
Napisales: 'Dla fanow malej kolei, Everett Railroad Company...'. Liczylem na jakis waski tor: (610/914/1067mm - odpowiednio: 2ft/3ft/3ft 6in) a tam: 'Track gauge 4 ft 81⁄2 in (1,435 mm)'. Coz... najwaznieszjsze, ze zdjecia sa super.
Napisales: 'Dla fanow malej kolei, Everett Railroad Company...'. Liczylem na jakis waski tor: (610/914/1067mm - odpowiednio: 2ft/3ft/3ft 6in) a tam: 'Track gauge 4 ft 81⁄2 in (1,435 mm)'. Coz... najwaznieszjsze, ze zdjecia sa super.
Dobra to teraz dla fanow malej kolei. Silverton i drugi pociag z Durango. Na poczatku zastanawialem sie po co ten kryty za parowozem. Odpowiedz dostalem na pierwszym stopie juz w canyonie, jak z wagonow wysypala sie grupa traperow i w otwartych drzwiach krytego pelne plecaki ze spiworami i materacami.
[DOUBLEPOST=1468079518,1468078975][/DOUBLEPOST]
Troche szczegolow K36 podczas oczekiwania na odjazd.
Z Durango pojechalismy do Denver, aby dalej ciagnac w strone polnocnego zachodu stanu. Jechalismy US40 i zatrzymalismy sie w Granby, pomiedzy budynkami dostrzeglem ludzi czekajacych na stacji na "California Zephyr". Nie bylem pewien czy bedzie to jadacy na wschod, czy na zachod. Podczas uzupelniania prowiantu i lodu uslyszalem trabe dieslow, moje nadzieje spelnily sie dalej na zachod, dojezdzajac do Hot Sulphur Springs. Za miastem gonilismy Zephyra przez taki canyon
Pociag byl o tyle ciekawszy, ze prowadzacy "Genesis" mial specjalne malowanie; tzw III Phase-czyli malowanie wprowadzone w 1979r. Z tylu skladu trzy prywatne wagony: dwa Ilinois Central i "Full Vista Dome" (chyba byly Santa Fe).
Mam pytanie, czemu zbiorniki cystern, są połączone elastycznymi wężami z reszta cystern? To jakieś względy bezpieczeństwa, czy ułatwienie rozładunku paliwa? Przy rozłączaniu wagonów to musi być raczej kłopotliwe, chyba że mają kursować w takich wahadłach.
W czwartek 1-go wrzesnia, 2016r. mialem taka niespodzianke-wyslano mnie z towarem do glownych zakladow napraw elektrowozow w Wilmington, Delaware. Bedac tam "legalnie" nie balem sie lazic po czesci inspekcyjnej. Stoi tam 10 AEM7, czyli prawie 20% calego ilostanu. Podczas gdy rozladowywali mnie, lazilem delektujac sie, chyba ostatnim razem kiedy widzialem kilka AEM7 zaprzegnietych na raz. Po kilku minutach pojawil sie pracownik Amtrak. Kiedy sie dowiedzial ze jestem tam legalnie i o mojej pasji, porozmawialismy troche o lokomotywach i zachecil nawet do fotografowania.
[DOUBLEPOST=1472992201][/DOUBLEPOST]
Jeszcze kilka.
Zdaje się, że trochę poszło już na żyletki, ale Amtrak wystawił trochę części do sprzedaży, dla pasjonatów.
Widziałem na ebay, m.in. fotele maszynistów oraz tablice z numerami ;-)
Faktycznie wiekszosc niestety zostalo juz pociete. AEM7 mialy piekne 5-cio tonowe traby, odglosem jak z parowozu. Nie wiedzialem ze pod wieza do naweglania bedzie sie podobalo. Kiedys podobna sytuacja byla w New Haven, gdzie przeprowadzili druty trakcji elektrycznej pod ogromna wieza naweglania. Mozna bylo zobaczyc "bricks"-EF4 pod wieza.
Powiem ci Maćku, że u mnie na Bieżanowie też jest trochę Ameryki tyle że pod wieżą do nawęglania jeżdżą zazwyczaj maszyny PKP IC i czasem PKP CARGO i prywatne maszyny na awarie Bardzo mi się podobają tego typu budowle kolejowe
Powiem ci Maćku, że u mnie na Bieżanowie też jest trochę Ameryki tyle że pod wieżą do nawęglania jeżdżą zazwyczaj maszyny PKP IC i czasem PKP CARGO i prywatne maszyny na awarie Bardzo mi się podobają tego typu budowle kolejowe
Wzasc dwie Teerki, wystylizowac na calkiem amerykanski wyglad (w Jaworzynie Slaskiej jedna taka jest). Po tem postawic pod wieza i Byscie mieli calkiem amerykanskie klimaty Skoro juz w temacie, to prosze; jeszcze kilka zdjec. Ta w Wilmington jest tylko jedno-stanowiskowa, ale chyba bardziej kompletna. Pracownik Amtrak z ktorym rozmawialem, powiedzial ze jest pod ochrona jako budowla historyczna.
Dzisiaj 19 wrzesnia, 2016r. Wielotorowy przejazd kolejowy w Baltimore i akurat zalapalem sie na szlaban. Myslalem ze bede dlugo czekal, jako ze tory w prawa strone ida do portu i wjezdzaja tedy dlugie pociagi z weglem na eksport. Byl to tylko "light move"-luzaki, D9-40C pomiedzy dwoma D9-44CW, deszczowa pogoda dodala klimatu
[DOUBLEPOST=1474291343][/DOUBLEPOST]