• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nowoczesny tabor PKP

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.831 406 7
Jedna wisienka tortu nie czyni. W końcu jest to pociąg EIC a więc taki, który powinien spełniać najwyższe wymagania taborowe. Z resztą jak pamiętam z wykopalisk - ekspresy z Warszawy do "sztandarowych" miast w Polsce były zestawiane zawsze z najnowszych wagonów, którymi dysponował stacja na Grochowie. Również wykorzystanie na całej trasie lok. EU160 świadczy o tym, że zestawienie ma raczej chwyt marketingowy - reklama spółki PKP IC.
Na drugim końcu mamy jednak wciąż żałosne składy TLK z reanimowanymi wagonami z gatunku "Y" - 8 miejsc w przedziale w składach nocnych lub bezprzedziałowymi stodołami z zydlami zamiast foteli.
Tak, że ta "nowoczesność" wkracza bardzo powoli mimo, że propaganda spółki zasypuje klientów sensacjami wątpliwej jakości...
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.948 129 86
Latwo pisac, ze zmiany ida powoli. To tez kwestia funduszy. Na nowoczesny tabor trzeba miec pieniadze.

Pamiętam czasy kiedy ZNLE S.A. postawiło na jedną kartę i zrobiło Dragona (E6ACT). Kto by się wtedy spodziewał, ze powstanie tyle tych lokomotyw i w tylu wersjach. To zapewne też zasługa STK (dzis w upadłości) i Lotosu S.A. (dziś Orlen S.A.), ze wysupłali pieniadze na te pierwsze lokomotywy.

To taka dygresja o nowoczesności bez pieniędzy...
 

avecez

Aktywny użytkownik
Reakcje
432 22 4
InterCity, nowoczesne wagony a opóźnienia pociągów takie że lepiej rowerem się w podróż wybrać lub blablacarem w ostateczności.
PKP podzielona na milion spółek to coraz gorsza katastrofa.
Tylko na makiecie ładnie wygląda i cieszy oko.
 

barman_2000

Aktywny użytkownik
Reakcje
245 7 0
InterCity, nowoczesne wagony a opóźnienia pociągów takie że lepiej rowerem się w podróż wybrać lub blablacarem w ostateczności.
PKP podzielona na milion spółek to coraz gorsza katastrofa.
Tylko na makiecie ładnie wygląda i cieszy oko.
Jakoś pełno ludzi na dworcach i przepełnione pociągi nie popierają Twoich rewelacji. Ba, odnośnie opóźnień to tak wielbiona i chwalona niemiecka kolej ma punktualność poniżej 60%.
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.442 39 7
Jakoś pełno ludzi na dworcach i przepełnione pociągi nie popierają Twoich rewelacji. Ba, odnośnie opóźnień to tak wielbiona i chwalona niemiecka kolej ma punktualność poniżej 60%.
Już 4 lata temu tylko doświadczenie z PKP pozwoliło na przemieszczanie się DB - pociągi opóźnione, komunikaty i displaye niezgodne z rzeczywistością.
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.468 23 0
Nie bardzo wiedziałem, w jakim temacie zadać pytanie, ale chyba ten będzie najodpowiedniejszy.
W nowych i modernizowanych wagonach IC montowane są wyświetlacze, na których wyświetlane są: nazwa, numer i relacja pociągu. Dzisiejsza obserwacja jednego pociągu na dworcu, nasunęła mi takie pytanie: skąd taka tablica wie, co ma wyświetlić? Tzn. czy jest to jakoś centralnie włączane dla wszystkich wagonów w składzie pociągu, czy w każdym wagonie osobno? I kto to robi: kierownik pociągu, czy jakaś inna obsługa techniczna?
 

barman_2000

Aktywny użytkownik
Reakcje
245 7 0
Pracownicy obsługi (przeważnie rewident) przed uruchomieniem pociągu ze stacji macierzystej to ustawiają. Tak samo jak na stare wagony zakładają tabliczki relacyjne. Kierownik oczywiście też ma do tego dostęp i teraz reszta zależy od wagonu, niektóre mają możliwość z przedziału konduktorskiego na cały skład ustawić, a inne trzeba oddzielnie do każdego na tablicy z bezpiecznikami ustawiać. Modernizacji jest milion, nie ma standaryzacji.
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.468 23 0
I stąd zapewne zaobserwowana przeze mnie sytuacja. Stał sobie na stacji pociąg BWE (Berlin-Warszawa-Express, ex. EIC "Spree") i tak: na pierwszym wagonie był wyświetlony IC "Wybrzeże" do Gdyni:eek::rolleyes:, na drugim wagonie relacja się zgadzała (Warszawa-Berlin), ale nazwa była nieaktualna (EIC "Spree"), dopiero na kolejnym (i pozostałych) był wyświetlony BWE. Czyli, albo ktoś nie powłączał wszystkiego, co należało, albo włączył
z przedziału konduktorskiego na cały skład
... i tylko nie wiedział, że ma w składzie wagon/wagony, które tego "nie łapią" i trzeba oddzielnie ustawić. Ech, bajzel, jak to na PKP...
 

barman_2000

Aktywny użytkownik
Reakcje
245 7 0
Bo ogólnie ważne są tabliczki relacyjne, te zwykłe wkładane w drzwiach do ramek. One mają być poprawne a na wyświetlaczach może być co chce. Tak było na początku na nowych Flirtach od nr 20. Nikt nas nie przeszkolił jak tam ustawiać relacje z pulpitu maszynisty (bo różni się od tych starszych jednostek) i jechał pociąg do Olsztyna, a na wyświetlaczach Łódź :ROFL:
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
7.759 128 1
Informacje z Internetu - rynek-kolejowy.pl

Wodorowa Pesa: Znamy szczegóły dopuszczenia do eksploatacji
Lokomotywa wodorowa 6Dn trafi wkrótce na testy do Orlenu, gdzie jej parametry pozwolą jej zastąpić maszynę serii SM42. Pesa podkreśla, że jej wyrób uzyskał homologację jako pierwszy tego typu pojazd na świecie. Opracowane rozwiązania wodorowe będą mogły być wykorzystane w przyszłych pojazdach pasażerskich, których konstrukcja ma być gotowa za 3-4 lata.
Jak już pisaliśmy, wydane przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego świadectwo dopuszczenia do eksploatacji pozwoli rozpocząć testy na terenie jednego z obiektów Orlenu. Koncern jest partnerem Pesy w rozwoju technologii wodorowych, a zarazem – dużym producentem wodoru, który będzie mógł wykorzystywać także do tankowania lokomotywy.
Pionierska homologacja
– Zarówno dla Pesy, jak i dla UTK proces dopuszczenia do eksploatacji tej innowacyjnej lokomotywy to była podróż w nieznane. Dziękuję prezesowi Górze i całemu zespołowi UTK za merytoryczną współpracę i zapewniam, że będą kolejne podobne wnioski homologacyjne, bo pracujemy już nad pojazdem pasażerskim zasilanym z trakcji elektrycznej i ogniw wodorowych – stwierdził prezes Pesy Krzysztof Zdziarski.
Procedurę homologacji wodorowego pojazdu szynowego przeprowadzono w Polsce po raz pierwszy. Również europejskie przepisy – jak informuje prezes UTK dr inż. Ignacy Góra – na razie nie określają wymagań dla takiego przypadku. – Dlatego dla UTK było to bardzo ciekawe doświadczenie. Mam nadzieję, że pojazdów kolejowych o napędzie wodorowym będzie przybywać, bo dzięki temu kolej staja się bardziej przyjazna dla środowiska – deklaruje szef Urzędu.

Moc jak w SM42, ale z czystej energii
Pesa rozpoczęła prace nad lokomotywą wodorową w roku 2019. Producent postanowił oprzeć konstrukcję na ostoi lokomotywy SM42 (stąd oznaczenie typu 6Dn. – Koncepcja i projekt to dzieło konstruktorów PESA, a przy jego realizacji spółka z Bydgoszczy współpracowała z wieloma uznanymi, krajowymi i zagranicznymi partnerami technologicznymi. Były wśród nich takie firmy jak ABB, Ballard, Worthington, Luccini, Rawag, TSA czy CADD – wylicza rzecznik Pesy Maciej Grześkowiak.
Po modernizacji i wyposażeniu w napęd wodorowy lokomotywa jest całkowicie bezemisyjna, zachowując jednocześnie takie same parametry trakcyjne, jak lokomotywa spalinowa, którą ma zastąpić. Za wytwarzanie energii odpowiadają dwa ogniwa wodorowe o łącznej mocy 170 kW. Poprzez baterię trakcyjną zasilają one cztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 4x180kW, co pozwala na rozwijanie prędkości do 90 km/h. Wodór jest pobierany ze zbiorników o łącznej pojemności 175 kg. Jedno tankowanie wystarczy – w standardowych warunkach – do pracy manewrowej lokomotywy przez całą dobę. 6Dn została wyposażona ponadto w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz antykolizyjny system rozpoznawania przeszkód.
[...]

202306081537256DnfotPesa1.jpg_732-419.jpg

fot. Pesa
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
E
Koleje w Polsce 19
Koleje w Polsce 1
Koleje w Polsce 5
Koleje w Polsce 0
Koleje w Polsce 1

Podobne wątki