• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja Nowości PKP 2025

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.735 565 30
Wyraźnie pan Wilfer na filmie mówi, że TKt48 to adaptacja BR86. Więc jak było? Jak jest?
A czy mówił o modelu, czy o prawdziwym? O prawdziwym można powiedzieć, że był wzorowany na niemieckim BR 86. O modelu nie można powiedzieć, żę to adaptacja BR 86, bo jak już było, Piko nie ma w ofercie modelu BR 86.
Tak się zastanawiam co kupiłem gdzies ok 1988 roku, będąc jeszcze w ogólniaku? ;)
Tak, to był BR 86, ale tu mówimy o modelach współczesnych, które mogłyby ew. być jakąś bazą do modelu TKt48.
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.374 26 2
Wilfer nie wspomina ani jednym słowem o BR86 - ani o modelu, ani o oryginale. Wspomina o planach innej lokomotywy, która była bazą dla Tkt48, nie podając o jaką może mu chodzić. Nie twórzmy faktów, których nie ma
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.374 26 2
Wspomniałem o tym wcześniej. Mówi tylko o historii powstania lokomotywy Tkt48 w latach 40tych poprzedniego wieku kiedy dokumentacja „tej lokomotywy” trafia z Niemiec do Poznania, tam zostaje dalej dopracowywana i tak powstaje Tkt48.
Oczywiście zastrzegam, że są to „tylko” słowa szefa Piko i mogą być zbitką uproszczeń i kto wie jakich jeszcze skrótów myślowych.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.735 565 30
TKt48 w ogólnej koncepcji pewnie i była wzorowana na BR 86, ale chyba trudno powiedzieć, że jest rozwinięciem tej konstrukcji. Wymiary zgadzają się z grubsza, ale średnica kół osi wiązanych jest inna. Rozstaw osi wiązanych jest taki sam, ale już odległość do osi tocznych trochę się różni. Jak się dokładniej przyjrzeć obu parowozom, to jednak widać różnice, przy takim samym układzie osi i podobnej ogólnej koncepcji. Różnice średnic kół i rozstawu osi nie są tak duże, żeby były widoczne w modelu, zwłaszcza, że i tak trzeba je trochę nagiąć do warunków modelu, dlatego podwozie modelu BR 86 nadaje się na model TKt48, ale już np. kształt mechanizmu rozrządu jest nieco inny - chodzi przede wszystkim o cofnięte w TKt48 położenie jarzma i wynikający z tego krótszy drążek mimośrodowy. To niestety widać i trochę razi w modelach TKt48 zrobionych na podwoziu BR 86.
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.106 40 1
Dzięki p. Ryszardzie.
Czyli tam na stronie Piko jest błąd, a na stronie sklepu Piko z dekoderem do TKt48 jest poprawnie PluX22.:niepewny:
Pewności jednak nie mam.
Mimo wszystko na stronie sklepu Piko z lokomotywą wyraźnie jest złącze PluX16 i dekoder do wstawienia PluX16 (numer katalogowy dekodera to mówi).
https://www.piko-shop.de/de/artikel/dampflok-tkt48-pkp-iv-46085.html
Zrzut ekranu 2025-06-29 000505.jpg
Ciekawe. Ma pan pewność, czy opiera się tylko na tym przywołanym linku do dekodera, może tam jest pomyłka?
 

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.455 39 7
Ja tylko widziałem informację o podwoziu, które jakoby Piko ma gotowe, a to nie to samo, co forma - z formy wtryskowej wychodzą przede wszystkim budy, w wypadku parowozu to kocioł, budka itp. ale nie podwozie. wyd
No właśnie "podwozie też". Każda kształtka z tworzywa lub znalu wychodzi z wtryskarki. Dla modelu form jest więcej, nieraz dużo więcej niż jedna. Z jednej będzie ostoja, z drugiej z buda z innej detale.
 

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.914 31 2
To kolejny ruch niemieckiego koncernu, który może być postrzegany jako celowe osłabienie pozycji małego, polskiego producenta modeli kolejowych. Szkoda, że niektórzy zdają się to odbierać z entuzjazmem. Naprawdę trudno to zignorować.
A mi trudno zignorować tworzenie takich bzdur jakoby znów źli Niemcy wbijali Polakom nóż w plecy. W zalewie dziennikarskich "pismaków" zastraszanie społeczeństwa i pisanie o wszelkich tragediach jest na porządku dziennym, jeszcze tutaj nam tego brakuje.
Bardzo się cieszę, że taki koncern jak Piko co rusz wychodzi z inicjatywą krajowego taboru, bo to pozwala mi w spokoju oczekiwać na modele, o których mogłem jedynie pomarzyć. Pierwsza połowa roku to ukłon w stronę starszych epok, a druga to niebieskie malowania PKP Cargo oraz prywatni przewoźnicy. Strzał w 10!
Drugą sprawą jest to, że na pewno jakieś cudowne, magiczne rączki czarują dokumentacją Piko oraz Roco, przez co możemy cieszyć się uzupełnianiem składów przez dwie odrębne firmy modelarskie - chociażby III epokowy skład z Łodzi Kaliskiej czy rasta PTKiGK Zabrze. :D
Jestem przekonany, że z czasem wyjdzie zabrzański "Šestikolák", S200-273, a może i gagarin Rail Polski czy CTL.

Gdyby tylko tak tą wszelką nienawiść i złość przekuć w projektowanie modeli, których jeszcze nie ma (albo w ogóle nie będzie) np. SM03, Ls40, SM30, SU42, SP32, SN61, ET40, a może i nawet w wielkości H0e - Lxd2, MBxd2, to brać modelarska na pewno doceniłaby starania!
A może krajowi wytwórcy jadą z analogicznych form w tej samej chińskiej fabryce co Niemiec i dlatego projekty się nakładają, co? :D Taką szpilkę wbiję.
Na prawdę trudno mi uwierzyć, że przez tyle lat jeden od drugiego zrzyna projekty i potem wylewa lament, że krajowi producenci są uciskani przez potentata. Nie dziwcie się, że ludzie są zirytowani takim postępowaniem.

Bardzo chętnie dałbym 1600 ziko SM czy Robo za SN61, SN52, lokomotywy manewrowe czy kremowo-niebieskie ryflaki, a drugie 1600 za TEM2, Ol49 czy M62 od Piko/Roco.
Ale taki wonderland to tylko u mnie we łbie.

Czekam na oceny. :ROFL:
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.079 131 86
@PingwinRico Jest jeszcze cała masa taboru przedwojennego. Na przykład taki wagon motorowy SBx (Cegielski) ktoś pamięta jeszcze te wagony? Niestety po wojnie w ogóle nie kursowały wiec szanse na ich zrobienie są praktycznie zerowe...

1600 PLN za Ol49? 'Bracie' gdzie Ty się uchowałeś? Myślę, że jak by weszła do sklepów to minimum za 2k PLN w analogu. Tam jednak trochę tych 'foremek" trzeba zrobić do odlewów. Zobacz ile kosztuje np. parowóz BR 99 223 w H0m.
 
Ostatnio edytowane:

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
6.498 39 4
Miałem trochę PIKO w latach 90 i ten typ napędu z Tatą nazwaliśmy naszą własną nowomową "tendersilnikwsobie":LOL: Nie inaczej jak jednym słowem wypowiedziane;)
 

Robert Reschka

Znany użytkownik
Reakcje
3.887 358 18
To nie ma znaczenia, kto był pierwszy w projekcie - tak samo nie ma znaczenia (dla mnie) kto pierwszy wyda model na rynek...
To poczekaj na naszą EP09-001 w epoce IV/V – wtedy przynajmniej będziesz miał porządne reflektory i tablice z numerami ;)

No na pewno nie czekam na Ol49 czy Pt47 od Piko, bo ono to na pewno zrobi tendropchaja, jak to mają w zwyczaju robić...
@PingwinRico
Nie bardzo rozumiem, dlaczego schodzisz teraz na tematy polityczne – mieszanie polityki z modelarstwem to naprawdę nie moja bajka. Twoje życzenia co do modeli zostały częściowo już spełnione. SN61 od MTB – można dyskutować nad jakością, to jasne, ale co konkretnie nie odpowiada Ci w LxD2 od Bemo, że uważasz za konieczne jej ponowne opracowanie? Mam wrażenie, że zaczyna Wam się już naprawdę za dobrze powodzić…
 

PingwinRico

Znany użytkownik
Reakcje
4.914 31 2
Nie bardzo rozumiem, dlaczego schodzisz teraz na tematy polityczne – mieszanie polityki z modelarstwem to naprawdę nie moja bajka
Nigdzie nie zahaczyłem o politykę. Subiektywna ocena światopoglądu z wplecioną nutą dziennikarstwa, to nie polityka Robercie. :)

SN61 od MTB – można dyskutować nad jakością, to jasne, ale co konkretnie nie odpowiada Ci w LxD2 od Bemo, że uważasz za konieczne jej ponowne opracowanie?
SN61 - właśnie jakość oraz stosunek ceny do tej jakości. Poza tym, mam wrażenie, że jest jakiś nieforemny na czołach (ale może to tylko wrażenie). Chciałbym wydać ponad 1000 ziko za SN61 na Twoim poziomie szczegółowości. :)

Lxd2 od Bemo - model oraz forma jest na prawdę cacy, natomiast ciężej z dostępnością. W idealnym świecie chciałbym aby Lxd2 H0e / H0m z napędem oraz ładnymi szczegółami był dostępny od ręki (albo przynajmniej w częstych zapowiedziach) oraz w różnych malowaniach. Tak jak mogę sobie kupić Twoje siódemki czy Ygreki od Robo.
 

Robert Reschka

Znany użytkownik
Reakcje
3.887 358 18
@PingwinRico

Coś w tym jest. Gdybym nie miał listy projektów zapełnionej aż do 2028, naprawdę bym się nad tym zastanowił. Ale zamiast robić podwójną wersję tego samego modelu, czy nie byłoby rozsądniej, żeby polscy handlarze W KOŃCU się zorganizowali, ruszyli tyłki i zamówili w Bemo jedną lub dwie serie rocznie, dzieląc się między sobą?
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.307 67 5
Producenci mogliby się też zorganizować i nie powielać produktów. Jest jeszcze naprawdę dużo projektów, którymi można obdarować kilku producentów. Każdy by zarobił i klienci nie mieliby dylematu ktòry model wybrać (od którego producenta), tylko który najpierw. Szczytem marzeń byłoby zbliżenie jakości między nimi, bo się mijają...

Ale to tylko chciejstwo. Wiadomo, że każdy sobie rzepkę skrobie, by wyskrobać najwięcej dla siebie...
Pacjent jest mało ważny...
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 154
Tabor 10
Tabor 101
Tabor 18
Tabor 28

Podobne wątki