• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja Nowości PKP 2025

ralph80

Znany użytkownik
Reakcje
838 9 2
Tak, doskonale wiem, ile czasu zajmuje opracowanie nowego modelu. PIKO ma wieloletnie doświadczenie w produkcji parowozów, a nie zapominajmy, że podwozie Tkt48 idealnie nadaje się również do niemieckiego parowozu (chyba BR86). Mają doświadczenie i zasoby, by bez problemu przejść od pomysłu do modelu próbnego w ciągu 9 miesięcy
i dlatego trochę dziwiła mnie decyzja Roberta z parowozem. Duży koszt, ilość czasu i skomplikowanie opracowania takiego modelu przy dużym ryzyku zagrania jakie zrobiło PIKO. Nie ma doświadczenia w opracowaniu takiego modelu, musi korzystać z pomocy podwykonawców i cała produkcja zlecana na zewnątrz co wiadomo utrudnia utrzymanie takiego projektu w tajemnicy przed innymi. Dużo ryzyk.

W mojej ocenie mógłby więcej energii poświęcić w kwestii wagonów (wymęczone już zaaokraglone okna ;) ) i iść dalej w kierunku wydawania pojedynczych wagonów jak i zestawów pociągów (Mazury, Odra). Y/B to też dobry kierunek - jest szansa na sukces. Jeszce jakby Schlesienmodelle wydawało równocześnie lokomotywy pasujące do zestawów wagonów, to byłoby rewelacyjne. Mógłby też pójść dalej z EN57 - dopracowywać detale, dopracować detale EN71 (podstawy pantografów) pojeść w gładkie pudla czy wersje w nr od 19…. Wersje po modernizacji (Polregio to dobra namiastka) Myślę że tu PIKO nie weszłoby mu w paradę, bo dla nich to już zamknięty projekt a myślę że to ogromna nisza do zagospodarowania.

No i ostatecznie to SM42 które jest robione w TT (to może zaskoczyć ) ale zrobienie tego w H0 - mogłoby też być dobrym posunięciem - może lepszym niż TKt48. To leciwa konstrukcja PIKO z którą łatwo konkurować (tak jak EU07 od SM w kontrze PIKO)
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
67 1 1
Czy aby na pewno? Robo ogłosiło swój projekt prawie rok temu (tak około 23 Sierpień 2024) napisali: "od dłuższego czasu prowadzimy prace projektowe i już na 100% jesteśmy pewni, że ten model powstanie". I teraz dwa pytania do Ciebie @Robert Reschka :
1. Skoro ROBO pisze o zaawansowaniu prac projektowych to dlaczego nie ma jeszcze gotowego modelu (prawie rok minął). Z drugiej strony może ROBO nas zaskoczy i jego TKt48 wyjdzie fizycznie w sierpniu / wrześniu - ubiegając tym samym PIKO :)
2. Skoro PIKO "dowiedziało" się o planach ROBO rok temu (około) to jakim cudem udało im się w tak krótkim czasie zrobić projekt, formę, poskładać model i jeszcze zrobić do niego opakowanie (najtrudniejsze sprawa ;) )? Według mnie PIKO siedziało już jakiś czas nad tym projektem. Sam wiesz ile czasu potrzeba na wdrożenie nowego projektu od postawienia pierwszej kreski do wypuszczenia gotowy modeli (1,5 roku do 2 lat).
@daromaro to co napisąłeś w punkcie drugim nie jest żadną teorią spiskową. Patrząc historycznie to:
- SM oznajmiła że pracuje nad EU07 i Piko wydało EU07,
- W międzyczasie SM wspominała o planach na SP45 i pojawił sie "Fiat' od Piko,
- Robo szumnie zapowiadało prace nad "kiblami" i Piko wypuściło EN57,
- SM pochwaliła się projektem EP09 i Piko też oznajmiło że wyda EP09.
- Robo zapowiedziało TKt48 i bedziemy mieć Tekatke też od Piko.
Gdzieś po drodze, już nie pamiętam kto, ale ktoś wspominał o pracach nad SM31, którą Piko też wydało.
Piko to duża firma i myślę, że ma plany projektowe i produkcyjne rozłożone na co najmniej trzy lata. Ma zasoby i moce przerobowe, by kosztem jednego projektu przyspieszyć lub zacząć inny.
Jestem pewien, ze jak ktoś ogłosi prace nad Pt47, SM30 to Piko to też opracuje. Co wiecej EU200, ET26, ET43 czy zmodrenizowane stonki nad którymi pracuje SM, też sie pojawią od Piko. Nie wiem czy to ma na celu pogrążenie mniejszyw wydawców, ale na pewno ma mocne uzasadnienie biznesowe.
Każdorazowe pojawienie się polskich konstrukcji kolejowych w skali H0 na rynku powoduje wyciągnięcie z naszych kieszeni dużych sum pieniędzy. Piko też chce coś z tego dla siebie i dlatego kopiuje projekty.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
H0m
SKMK
Reakcje
2.430 159 86
@Rosynant mam radę dla tych producentów. Niech informują nas o chęci wydania model tuż przed jego pojawieniem się na rynku :). Wtedy nikt, nikomu nie zarzuci podprowadzania pomysłów. Aczkolwiek... Konsultacja społeczna uratował projekt EN57 od ROBO. Gdyby nie kilka poważny uwag to dzisiaj by to stało na półkach sklepowych jako niesprzedawalne. Mając obok konkurencyjny model od PIKO.
 
Reakcje
105 8 0
@daromaro to co napisąłeś w punkcie drugim nie jest żadną teorią spiskową. Patrząc historycznie to:
- SM oznajmiła że pracuje nad EU07 i Piko wydało EU07,
- W międzyczasie SM wspominała o planach na SP45 i pojawił sie "Fiat' od Piko,
- Robo szumnie zapowiadało prace nad "kiblami" i Piko wypuściło EN57,
- SM pochwaliła się projektem EP09 i Piko też oznajmiło że wyda EP09.
- Robo zapowiedziało TKt48 i bedziemy mieć Tekatke też od Piko.
Gdzieś po drodze, już nie pamiętam kto, ale ktoś wspominał o pracach nad SM31, którą Piko też wydało.
Piko to duża firma i myślę, że ma plany projektowe i produkcyjne rozłożone na co najmniej trzy lata. Ma zasoby i moce przerobowe, by kosztem jednego projektu przyspieszyć lub zacząć inny.
Jestem pewien, ze jak ktoś ogłosi prace nad Pt47, SM30 to Piko to też opracuje. Co wiecej EU200, ET26, ET43 czy zmodrenizowane stonki nad którymi pracuje SM, też sie pojawią od Piko. Nie wiem czy to ma na celu pogrążenie mniejszyw wydawców, ale na pewno ma mocne uzasadnienie biznesowe.
Każdorazowe pojawienie się polskich konstrukcji kolejowych w skali H0 na rynku powoduje wyciągnięcie z naszych kieszeni dużych sum pieniędzy. Piko też chce coś z tego dla siebie i dlatego kopiuje projekty.
A pamięta kolega kto zapoczątkował projekty SM42, EU07, ET41, kto zapowiadał SP45? Piko czy zapomniana już firma SK-MODEL. Firma Piko produkowała na zlecenie SK-MODEL, który był wtedy dystrybutorem na Polskę. Tak jako uzupełnienie teorii spiskowych.
 

Arekmiz

Władza może wszytko
Reakcje
2.266 235 0
- SM oznajmiła że pracuje nad EU07 i Piko wydało EU07,
- W międzyczasie SM wspominała o planach na SP45 i pojawił sie "Fiat' od Piko,
- Robo szumnie zapowiadało prace nad "kiblami" i Piko wypuściło EN57,
- SM pochwaliła się projektem EP09 i Piko też oznajmiło że wyda EP09.
- Robo zapowiedziało TKt48 i bedziemy mieć Tekatke też od Piko.


SM ogłosiło, że pracuje nad ST43 (Changming) oraz gdzieś tam wspominało o ET42. Czekamy zatem na te modele od Piko. o_O
A może ktoś ogłosić, że pracuje nad modelem SP32? :eek:
 

alienik

Użytkownik
NAMR
Reakcje
105 0 0
Apel nr 2. PIKO, nie popełnij przypadkiem modelu EN57 w malowaniu KD (wiem że to nie KD tak naprawdę) z przydziałem jak na zdjęciu czyli Łódź Kaliska. To jest malowanie dolnośląskie i bardzo proszę o taką relację na tablicy bo inaczej to będzie pewne kuriozum, a po co ?. Ta relacja do Łodzi Kaliskiej to nawet z Wrocławia nie była (lub innego dolnośląskiego miasta). Także serdecznie proszę.
Domyślam się, że przez "przydział" rozumie Kolega wyświetloną nazwę stacji docelowej :) Takie pociągi przez kilka lat jeździły, nawet 2 pary dziennie. Jedna para to 61521/0 i 16533/2 zwała się "Widawa" i była obsługiwana taborem PR Wrocław, druga, nienazwana której numerów niestety nie pamiętam, była prowadzona jednostkami PR Łódź.
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.554 50 1
TKt48
Opis ze strony Lippe: Gniazdo sterowania cyfrowego: gniazdo sterowania cyfrowego PluX22
Opis ze Świata Modeli: Gniazdo dekodera PluX22
Opis ze strony Piko: Interfejs cyfrowy: NEM 658 PluX16
i dekoder do modernizacji Piko 56643 (to PluX16)
Który opis jest prawdziwy?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.841 621 30
Chciałbym zapytać czy dotychczasowe modele ET41 i ET22 miały pełne E1, czy też do osiągnięcia tego celu potrzebna jest dedykowana płytka (np. od @Kamilb) i przeróbka podłączenia diod?
W ET41 (i EU07 Piko) nie ma możliwości podania Pc2.
W ET22 i EU07 Piko, więc pewnie i w ET41, są rozdzielone światła białe lewe i prawe, co pozwala na uzyskanie świateł manewrowych (sygnał Tb 1), natomiast nie są rozdzielone światła czerwone, dlatego nie można zrobić sygnału Pc 2.
A ja bym chciał żeby Tkt3 od Robo miał dynamiczny generator dymu.
Nie wiedziałem, że Robo ma wydać TKt3 (nie Tkt). ;) Fajnie by było, może byłaby bardziej spolszczona, niż modele Fleischmanna i Roco...
Z tego, co pisze @Robert Reschka, Piko bazuje na gotowej formie innego parowozu.
A gdzie to Robert napisał? Ja tylko widziałem informację o podwoziu, które jakoby Piko ma gotowe, a to nie to samo, co forma - z formy wtryskowej wychodzą przede wszystkim budy, w wypadku parowozu to kocioł, budka itp. ale nie podwozie. A nawiasem mówiąc, ciekawe o jakim podwoziu Robert myśli, bo do TKt48 najbardziej zbliżone jest od BR 86 (TKt3), a takiego modelu jak dotąd Piko nie wydało. W BR 93 (TKt1) różnice wymiarów są troche większe, chociaż biorąc pod uwagę niemożliwość odwzorowania średnicy kół i rozstawu osi dokładnie w skali, może nie ma to aż tak dużego znaczenia. Nie sprawdzałem jednak liczby szprych w kołach.
Dodam tylko, że Fabryka mieściła się na terenach PaFaWagu
A ja dodam, że PaFaWag to po prostu dawna fabryka LHW, oczywiście przez lata rozbudowywana i modernizowana.
 

rprail

Znany użytkownik
Reakcje
1.635 91 1
Wspólnym mianownikiem pomiędzy BR86 a TKt48 są na pewno konstruktorzy.
W przypadku PIKO nie można mówić o wykorzystaniu podzespołów BR86 przy budowie modelu TKt48, bo zwyczajnie PIKO nigdy nie wyprodukowało modelu BR86.
IMG_20250628_220414.jpg
 

void-tech

Znany użytkownik
Reakcje
1.108 45 1
Wyraźnie pan Wilfer na filmie mówi, że TKt48 to adaptacja BR86. Więc jak było? Jak jest?
Z historią niestety jest tak, że piszą ją "zwycięzcy" i jak wiemy, w każdym kraju niektóre "sprawy" w historii zapisują się zgoła odmiennie...
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
H0m
SKMK
Reakcje
2.430 159 86
PIKO [V163] Modelleisenbahn Neuheitenvorstellung 2. Halbjahr 2025 (G, H0, TT und N).

A ja się zastanawiam jak oni się łapią z częściami z tych skrzynek co one tak se stoją...


W 4.41 minucie pokazują model i już wiem, że będzie z "uszami" (TKt48/2 po modernizacji na początku lat 60).

TKt48_2_PIKO.jpg


Źródło: PIKO YT (Klatka z filmu z linku podanego na górze).
 
Ostatnio edytowane:

SM

Aktywny użytkownik
Reakcje
229 9 1

m_zntk

Znany użytkownik
Reakcje
11.963 180 15
@daromaro to co napisąłeś w punkcie drugim nie jest żadną teorią spiskową. Patrząc historycznie to:
- SM oznajmiła że pracuje nad EU07 i Piko wydało EU07,
- W międzyczasie SM wspominała o planach na SP45 i pojawił sie "Fiat' od Piko,
- Robo szumnie zapowiadało prace nad "kiblami" i Piko wypuściło EN57,
- SM pochwaliła się projektem EP09 i Piko też oznajmiło że wyda EP09.
- Robo zapowiedziało TKt48 i bedziemy mieć Tekatke też od Piko.
Gdzieś po drodze, już nie pamiętam kto, ale ktoś wspominał o pracach nad SM31, którą Piko też wydało.
Piko to duża firma i myślę, że ma plany projektowe i produkcyjne rozłożone na co najmniej trzy lata. Ma zasoby i moce przerobowe, by kosztem jednego projektu przyspieszyć lub zacząć inny.
Jestem pewien, ze jak ktoś ogłosi prace nad Pt47, SM30 to Piko to też opracuje. Co wiecej EU200, ET26, ET43 czy zmodrenizowane stonki nad którymi pracuje SM, też sie pojawią od Piko. Nie wiem czy to ma na celu pogrążenie mniejszyw wydawców, ale na pewno ma mocne uzasadnienie biznesowe.
Każdorazowe pojawienie się polskich konstrukcji kolejowych w skali H0 na rynku powoduje wyciągnięcie z naszych kieszeni dużych sum pieniędzy. Piko też chce coś z tego dla siebie i dlatego kopiuje projekty.

Piko już nie ogląda się na nikogo z polskich producentów. Zaczęło robić modele bez względu na to, czy ktoś wyda lub nie wyda danego modelu.
Tak, w niedalekiej przyszłości pojawią się polskie nowe konstrukcje lokomotyw jako modele.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 172
Tabor 40
Tabor 205
Tabor 18
Tabor 28

Podobne wątki