• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja Nowości PKP 2025

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.191 132 86
To kolejny ruch niemieckiego koncernu, który może być postrzegany jako celowe osłabienie pozycji małego, polskiego producenta modeli kolejowych. Szkoda, że niektórzy zdają się to odbierać z entuzjazmem. Naprawdę trudno to zignorować.
Czy aby na pewno? Robo ogłosiło swój projekt prawie rok temu (tak około 23 Sierpień 2024) napisali: "od dłuższego czasu prowadzimy prace projektowe i już na 100% jesteśmy pewni, że ten model powstanie". I teraz dwa pytania do Ciebie @Robert Reschka :
1. Skoro ROBO pisze o zaawansowaniu prac projektowych to dlaczego nie ma jeszcze gotowego modelu (prawie rok minął). Z drugiej strony może ROBO nas zaskoczy i jego TKt48 wyjdzie fizycznie w sierpniu / wrześniu - ubiegając tym samym PIKO :)
2. Skoro PIKO "dowiedziało" się o planach ROBO rok temu (około) to jakim cudem udało im się w tak krótkim czasie zrobić projekt, formę, poskładać model i jeszcze zrobić do niego opakowanie (najtrudniejsze sprawa ;) )? Według mnie PIKO siedziało już jakiś czas nad tym projektem. Sam wiesz ile czasu potrzeba na wdrożenie nowego projektu od postawienia pierwszej kreski do wypuszczenia gotowy modeli (1,5 roku do 2 lat).
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.463 68 5
Z EN57 chyba było podobnie....
Pewne ustalenia krążą w kuluarach, a odbiorca później jest skołowany z klęski urodzaju....

Widzę jednak dużo pikowskich kibli na rynku wtórnym, a Robo jakoś mniej, czy w ogóle.

Też próbuję to zrozumieć....
 
Reakcje
2.021 197 0
O wyborze modeli pomiędzy dwoma (lub więcej) producentami w moim przypadku decydują różne aspekty, cena modelu nim nie jest. I tak:

1. Wagony typu Y. Kiedyś na początku w mojej kolekcji były Piko. Ale jak tylko kupiłem pierwszy wagon Robo i zajrzałem do środka, to od razu wiedziałem, że tylko ten producent. Dlatego sukcesywnie w moich składach pojawiały się kolejne pasujące do mojej wizji wagony od Robo a Piko szły na OLX. Obecnie Y mam tylko od Robo. Czekam też aż Robo wypuści modele z okrągłymi ramkami okien, Y/B w polskiej wersji no i pocztowy. :love:

2. Wagony pudernice/cemenciarki Uasc. Tu do tej pory królował AM. No ale tylko jak SM zapowiedziało wydanie takich modeli od razu złożyłem zamówienie, chociaż bardziej mi pasuje ep.V niż VI, która na razie jest dostępna w preorderze. Tu modele od obu producentów spełniają moje wymagania.

3. Wagony cysterny. Mam różnych producentów modeli z ep.V i VI: Piko, Robo, Roco, Tillig, Igra Model. Wszystkie spełniają moje oczekiwania (chociaż cysterny od Robo najgorzej się toczą po moich torach, ale pomogło im trochę nasmarowanie czopów osi w wózkach). :)

4. Wagony węglarki Eas/Eaos. Tu na początku miałem sporo modeli Roco. Jak tylko pojawiły się modele AM to już widząc różnice w wykonaniu modeli wiedziałem, że Roco u mnie długo nie będą. Gdy SM zapowiedziało swoje wydanie 408W to też od razu zamówiłem zestaw z ep.V. Jak tylko SM będą u mnie to Roco pójdą na sprzedaż. :) Nie dotyczy to jednak modeli dłuższych węglarek typu Eanos, mam 4 takie od Roco i zostają u mnie bo nie ma innego producenta, a ponadto są lepiej wykonane niż Roco Eaos.

5. EN57. Miałem i Piko i Robo (słynne porównanie modeli). Pomimo tego, że tak jak w wagonach Y Robo ma dużo lepsze wnętrze oraz np. lepsze reflektory, to u mnie wygrało Piko. Po pierwsze dlatego, że ma lepsze detale podwozia (wózki, elementy hamulca, osprzętu elektrycznego, etc.) a po drugie dlatego, że w Piko można funkcją wyłączyć oświetlenie na danym końcu (ra lub rb), co w Robo jest realizowane przełącznikiem od spodu wagonu rozrządczego. Dla mnie jest to złe rozwiązanie - jak chcę połączyć 2 EN57 w jeden skład, to Robo musiałbym zdejmować z toru aby wyłączyć oświetlenie tego końca, który styka się z drugim EZT. W modelach Piko reflektory zostały wymienione, wnętrze pomalowane, i dzięki temu zniknęły te w/w mankamenty.

6. EP05. Z braku laku dobry jest kit. Coś musiałem przypiąć do mojego Ost-Westa. Mam MTB. Wszyscy wiemy że to gniot. Ale w tym gniocie mam wymienione reflektory, mam wymienione pantografy na takie od Piko i zautomatyzowane. Oczywiście dekoder dźwiękowy i wszystkie możliwe do zrealizowania w tym modelu funkcje. Jednak jak tylko do mojej stajni zawita EP05 od Roco, zapowiedziany na koniec tego roku, to MTB, choć ze stratą, ale bez żalu pójdzie na OLX...

7. EU07/EP09. Odwieczna wojenka Piko vs SM. Ja to doskonale wiem, że zwłaszcza w przypadku EU07 jest wyraźna różnica na korzyść SM. I tylko z SM bym kupował, gdyby nie jedna, dla mnie niestety bardzo ważna rzecz. Dekoder Esu vs Zimo. Jest o tym mój wątek, dlatego tu szczegółów pisał nie będę. Powiem tylko tyle, że dla mnie jest niedopuszczalne aby za pomocą linii prostej nie dało zgrać się 2 modeli tak, aby oba jechały z taką samą prędkością. Często stosuję jazdę ukrotnioną i tylko dekodery Zimo w moim przypadku się sprawdzają w takim zadaniu. A gniotowate reflektory i trąbki w EU07 (i ET41) Piko już dawno mam we wszystkich wymienione na takie, od których oczy nie bolą. :) Tak samo czekałem na EP09 od Piko z ep.V, w klasycznym malowaniu i wykonaniu (czyli niski numer), no i się doczekałem...

8. Wagony typu Talbot. Chciałem kiedyś kupować od Roco, ale jak tylko się pojawiła informacja, że będą od SM, to odpuściłem. Tylko żebym doczekał na wydanie przez SM kilku zestawów w malowaniu tlenkowym z ep.V... :)

Także jak widać na moim przykładzie są bardzo różne aspekty, które decydują, czy wybieram firmę A, B lub C. Dosyć powiedzieć, że na mojej kolei podłogowej są w tej chwili modele najróżniejszych firm i dzięki temu mogłem sobie złożyć kilkanaście różnych składów towarowych i pasażerskich, które cieszą moje oko i sprawiają mi przyjemność jak się nimi bawię. :)

W każdym bądź razie ja jestem zdania że powinniśmy się cieszyć, że mamy na rynku taki wybór i możemy realizować nasze hobby. Co jeszcze kilkanaście lat temu wydawało się nie do pomyślenia. (y)
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
4.081 412 18
Sam wiesz ile czasu potrzeba na wdrożenie nowego projektu od postawienia pierwszej kreski do wypuszczenia gotowy modeli (1,5 roku do 2 lat).
Tak, doskonale wiem, ile czasu zajmuje opracowanie nowego modelu. PIKO ma wieloletnie doświadczenie w produkcji parowozów, a nie zapominajmy, że podwozie Tkt48 idealnie nadaje się również do niemieckiego parowozu (chyba BR86). Mają doświadczenie i zasoby, by bez problemu przejść od pomysłu do modelu próbnego w ciągu 9 miesięcy
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.397 123 11
Nie zdziwiłoby mnie, gdyby firma ROBO wycofała się z tego projektu. Koszty ogólne przedsięwzięcia szacuję na około 800 000 – 1 000 000 zł, a takie środki trzeba przecież najpierw odzyskać. Na rynku raczej nie ma miejsca na dwie Tkt48, jeśli oczekuje się zwrotu inwestycji w ciągu 1–2 lat. W Sonnebergu z pewnością doskonale zdają sobie z tego sprawę i nie jest przypadkiem, że zdecydowali się na dokładnie ten sam parowóz, który wcześniej zapowiedziała firma ROBO :rolleyes:
No juz tak nie narzekajmy. Fakt że Robert ogłosił dawno temu projekt od tamtej pory nic w tym temacie się nie ruszyło. Za to wyszły Warty czy inne Stadtexpressy więc jak dla mnie siły zostałe przerzucone na inne projekty.
 

obonek

Użytkownik
Reakcje
64 0 0
W wieczną niewinność i szlachetność pana G. mało kto jeszcze wierzy. Nie da się też nie zauważyć, że znajduje się pod silnym wpływem osób (przy masywnym zużyciu wazeliny), które najchętniej widziałyby SM znikającym z rynku, najlepiej już wczoraj.

Kto jako pierwszy rozpoczął prace nad EP09, jest chyba oczywiste. I jedno jest pewne! Nie ustąpimy nawet o milimetr w tej sprawie.

Wiesz co, myślę że nie ma się co licytować kto pierwszy zaczął prace...bo to bez sensu. Więcej zyskasz dając nam modele porządnie zrobione w terminie. Sam osobiście czekam na SU4210. Bierz się chłopie do roboty, bo akurat z tym projektem to ty jesteś pierwszy. Kibicuję i Robo i Tobie, ale wystarczy naprawdę się ogarnąć, mniej wdawać się w dyskusje o "machaniu szabelką' i pracować nad modelami i robić swoje...w terminach jakie się zakłada... Wasze modele same się bronią.
 
Reakcje
2.021 197 0
Chciałbym zapytać czy dotychczasowe modele ET41 i ET22 miały pełne E1, czy też do osiągnięcia tego celu potrzebna jest dedykowana płytka (np. od @Kamilb) i przeróbka podłączenia diod?
W ET22 zmienił mi płytkę Elvis i mam pełne E1. W ET41 (i EU07 Piko) nie ma możliwości podania Pc2. Podobno trzeba mocno babrać w elektronice. Natomiast ja mam pełne E1 (z Pc2) w ET41-130, w której w obu członach mam napęd i w obu członach dekoder - zrobił mi to Konrad montując automatyczne pantografy.
 
Ostatnio edytowane:

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.396 26 2
czy oni aby przypadkiem na filmie nie mówią, że to projekt niemiecki, który Polacy zbudowali jaki swój
Herr Wilfer rzeczywiście wspomina o tym, że „…konstrukcja/dokumentacja została opracowana przez DR, ale nigdy nie zrealizowana i trafiła do Poznania…” Nie ma co przywiązywać wiele wagi do jego słów, często w trakcie prezentacji zaczynał zdania, gubił się w trakcie i ktoś musiał za niego kończyć.
Co nie zmienia faktu, że wg niemieckiej Wikipedii bazą do skonstruowania Tkt48 były plany nigdy niezrealizowanej BR 83 opracowane przez Linke-Hofmann-Werke w… Breslau.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.463 68 5
Z tego, co pisze @Robert Reschka, Piko bazuje na gotowej formie innego parowozu.
Robo jedzie z tematem od podstaw. Wystarczy połączyć kropki.
Szef kuchni, nie chwali się, że ugotował makaron, tylko podaje gotowe danie....

W tym hobby ćwiczymy cierpliwość, a producenci "bardzo nas w tym wspierają" ;)
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.710 508 107
Ja jeszcze tylko chciałbym taki mały apel do ludzi którzy coś tam jakiś wpływ mają...malowanie SU46 fantastyczne, ten jasny zielony jest piękny dlatego mam wielką nadzieję, że PIKO wykona go dokładnie tak jak na pokazanym w katalogu zdjęciu.

Apel nr 2. PIKO, nie popełnij przypadkiem modelu EN57 w malowaniu KD (wiem że to nie KD tak naprawdę) z przydziałem jak na zdjęciu czyli Łódź Kaliska. To jest malowanie dolnośląskie i bardzo proszę o taką relację na tablicy bo inaczej to będzie pewne kuriozum, a po co ?. Ta relacja do Łodzi Kaliskiej to nawet z Wrocławia nie była (lub innego dolnośląskiego miasta). Także serdecznie proszę.
 

pyro

Aktywny użytkownik
Reakcje
248 3 0
Sadzac po zdjęciach to epoka Va czyli lok Kraków Prokocim i Olszynka Grochowska
Jeśli model będzie zgodny z tym co widać na zdjęciu w katalogu, to stan sprzed 1995r, ponieważ w 95r usunięto na niej kratki na reflektorach i zastąpiono szybami klejonymi. W związku z tym obstawiał bym bardziej MD Kraków niż Wa-wa, bo w przydziale warszawskim dawali herb a na zdjęciu go nie widać.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
4.397 123 11
Ja jeszcze tylko chciałbym taki mały apel do ludzi którzy coś tam jakiś wpływ mają...malowanie SU46 fantastyczne, ten jasny zielony jest piękny dlatego mam wielką nadzieję, że PIKO wykona go dokładnie tak jak na pokazanym w katalogu zdjęciu.

Apel nr 2. PIKO, nie popełnij przypadkiem modelu EN57 w malowaniu KD (wiem że to nie KD tak naprawdę) z przydziałem jak na zdjęciu czyli Łódź Kaliska. To jest malowanie dolnośląskie i bardzo proszę o taką relację na tablicy bo inaczej to będzie pewne kuriozum, a po co ?. Ta relacja do Łodzi Kaliskiej to nawet z Wrocławia nie była (lub innego dolnośląskiego miasta). Także serdecznie proszę.
Brzmi to rochę jak apele do Władimira Wladimorowicza obywateli Kamczatki o naprawę rur kanalizacji
 

browar łódź

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 13 9
Jeśli model będzie zgodny z tym co widać na zdjęciu w katalogu, to stan sprzed 1995r, ponieważ w 95r usunięto na niej kratki na reflektorach i zastąpiono szybami klejonymi. W związku z tym obstawiał bym bardziej MD Kraków niż Wa-wa, bo w przydziale warszawskim dawali herb a na zdjęciu go nie widać.
Jeśli chodzi o lokomotywe 015 to mam te odbitkę w domu=nabyłem kiedys na giełdzie. Przydział Olszynka Grochowska
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.072 16 0
malowanie SU46 fantastyczne, ten jasny zielony jest piękny dlatego mam wielką nadzieję, że PIKO wykona go dokładnie tak jak na pokazanym w katalogu zdjęciu.
Ten jasny zielony to prawdopodobnie RAL 6019.
Kiedyś zrobiłem konwersję tego modelu (od Piko i MTB) na podstawie innego zdjęcia kolegi @Rysiek, ale pewności co do dobranego koloru farby nie mam.
SU46-037  7 września 1997..jpg SU46-037.jpg SU46-037.jpg

Ciekawostką jest to, że ten egzemplarz ma po trzy trąbki na stronę.
Wątpię że Piko zrobi taką wersję, ale kto wie.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 154
Tabor 14
Tabor 142
Tabor 18
Tabor 28

Podobne wątki