• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja Nowości PKP 2025

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.860 525 107
1987 rok, początek eksploatacji w lokomotywowni Kraków Prokocim - na pewno koniec epoki IVc. Do weryfikacji pozostaje kiedy umieszczono herb w środkowym oknie maszynowni oraz kiedy nastąpiło naniesienie poprawek malarskich na ramie - we wrześniu 1990 roku zaprawki już były. Wycieraczki zmieniono później, ale w tym przypadku to już nieistotne. Także na ten moment udało się zawęzić okres odwzorowania pierwowzoru do wiosny 1987 - lata 1990.
A dlaczego z tymi wycieraczkami już nie istotne?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.239 602 30
z jednej literówki zrobiło się "sto" postów
Z jakiej "literówki"? Kolega @daromaro błędnie przetłumaczył słowo Auslieferung i napisał coś o jakimś "stanie sklepowym", o czym w tym tekście w ogóle nie było mowy. Jak to jest "literówka", to ja chyba czegoś nie rozumiem.
A co do epoki, to moim zdaniem model można przypisać zarówno do końca epoki IV, jak i do samego początku epoki V, do 1993 roku, kiedy lokomotywa uległa wypadkowi. Są drobne niezgodności, jak brak poprawek malarskich na ramie, które, jak napisał kolega @Remaj12 były już w drugiej połowie 1990 roku (co sytuowałoby model w okresie do roku 1990), a z drugiej strony są już nowe wycieraczki, zamontowane po 1990 roku (tak wynika z rozważań w sąsiednim wątku). Tak więc moim zdaniem można uznać, że z drobnymi nieścisłościami model Piko odwzorowuje stan od wyjścia lokomotywy z fabryki do wypadku w 1993 roku, po którym lokomotywa dostała nowe pudło pomalowane wg nowego wzoru. Przy umiejscowieniu modelu w okresie do ok. 1990-91 wycieraczki powinny być starego typu, bez prostowodu, dla okresu późniejszego, do 1993, wycieraczki są OK, ale powinny być widoczne poprawki malarskie na ramie.
A dlaczego z tymi wycieraczkami już nie istotne?
Przyznam, że też nie rozumiem tego stwierdzenia kolegi @Remaj12.
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.233 16 0
Przy umiejscowieniu modelu w okresie do ok. 1990-91 wycieraczki powinny być starego typu, bez prostowodu, dla okresu późniejszego, do 1993, wycieraczki są OK, ale powinny być widoczne poprawki malarskie na ramie.
Więc bardzo fajnie, bo drobnymi modyfikacjami można odwzorować stan lokomotywy na okres, na jaki ma się ochotę.
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.708 147 19
A dlaczego z tymi wycieraczkami już nie istotne?
Nieistotne dla ustalenia okresu odwzorowania, gdyż wcześniej niż wymiana wycieraczek nastąpiła zmiana w wyglądzie poprzez naniesienie poprawek na ramie. Poniżej zdjęcie z września 1990 roku - oryginalne wycieraczki i poprawki na ramie:

- źródło: ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=foto&id=129012
- autor: Milosz Zaborski
- opis: "1990-09-06 - Warszawa Wschodnia; EP09-001 ze składem ekspresowym szykuje się do drogi"

1990.09.06. - Warszawa Wsch. - EP09-001 z poc. eksp., fot. Miłosz Zaborski (IPT).jpg


Dla porównania równo 11 miesięcy później, lokomotywa ma już wycieraczki z prostowodami oraz duży herb w środkowym oknie maszynowni i mniejsze herby w oknach drzwi wejściowych (pytanie kiedy je tam umieszczono?).

- źródło: ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=foto&id=116801
- autor: Jacek "Jaco" Chiżyński
- opis: "1991-08-06 | Warszawa Zachodnia | EP09-001 z MD Kraków Prokocim w oryginalnych fabrycznych barwach z Ex 3104 Krakus relacji Kraków Gł. 06:21 - CMK - Warszawa Wschodnia 09:19. Skład zestawiony był z wagonów XB, przy czym restauracyjny był, jak widać za lokomotywą. Ex 4104 Górnik miał identyczne zestawienie wagonów."

1991.08.06. - Warszawa Zach. - EP09-001 z poc. eksp. Ex 3104 ''Krakus'' rel. Kraków Gł. (06....jpg
 
Ostatnio edytowane:

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.860 525 107
A co do epoki, to moim zdaniem model można przypisać zarówno do końca epoki IV, jak i do samego początku epoki V, do 1993 roku, kiedy lokomotywa uległa wypadkowi. Są drobne niezgodności, jak brak poprawek malarskich na ramie, które, jak napisał kolega @Remaj12 były już w drugiej połowie 1990 roku (co sytuowałoby model w okresie do roku 1990), a z drugiej strony są już nowe wycieraczki, zamontowane po 1990 roku (tak wynika z rozważań w sąsiednim wątku). Tak więc moim zdaniem można uznać, że z drobnymi nieścisłościami model Piko odwzorowuje stan od wyjścia lokomotywy z fabryki do wypadku w 1993 roku, po którym lokomotywa dostała nowe pudło pomalowane wg nowego wzoru. Przy umiejscowieniu modelu w okresie do ok. 1990-91 wycieraczki powinny być starego typu, bez prostowodu, dla okresu późniejszego, do 1993, wycieraczki są OK, ale powinny być widoczne poprawki malarskie na ramie.
No właśnie z tymi poprawkami malarskimi to ja mam wątpliwości, czy takie rzeczy powinny być brane pod uwagę w kontekście lokowania modelu w danym czasokresie. Wiadomo, że różne rzeczy z powłoką malarską mogą się dziać. Przeróżne uszkodzenia powłoki powodują konieczność wykonania poprawki na danym fragmencie. Ale jest to moim zdaniem zdarzenie losowe które no....w moim odczuciu nie powinno skutkować przesuwaniem tego czasokresu który badamy. Wymiana wycieraczek, umieszczenie herbu, zmiana pantografu itp. już tak, bo to jest już jakaś świadoma i zamierzona ingerencja. Dlatego dla mnie model (niestety) jest z okresu od wymiany wycieraczek do umieszczenia herbu (bo domniemywam, że skoro herbu nie ma w modelu nie to pojawił się on po wymianie wycieraczek).
 
Ostatnio edytowane:

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.708 147 19
Dlatego dla mnie model (niestety) jest z okresu od wymiany wycieraczek do umieszczenia herbu (bo domniemywam, że skoro herbu nie ma w modelu nie to pojawił się on po wymianie wycieraczek).
Model odwzorowuje pierwowzór sprzed wymiany wycieraczek - miniatura ma takie same wycieraczki jak oryginał po wyjeździe z fabryki (bez prostowodów) - patrz poniższa fotografia oraz wyżej zamieszczona fotografia z 1990 roku.

57055_97526_id=46416.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.239 602 30
Model odwzorowuje pierwowzór sprzed wymiany wycieraczek - miniatura ma takie same wycieraczki jak oryginał po wyjeździe z fabryki (bez prostowodów)
"Prawie" takie same. Inny kąt piórka do ramienia i umieszczenie ich przy środkowym słupku powoduje w modelu wrażenie, że są to już nowe wycieraczki. Ale faktycznie, nie mają prostowodów i są srebrne, a nie czarne, jak nowe. Fotka ze strony Piko (zakładam, że są to zdjęcia modelu, a nie komputerowy obrazek):

EP09-001 Piko detal 1.jpg


Tym bardziej można przyjąć, że jest to jednak epoka IV. Ale jeśli ktoś chciałby zrobić z tego epokę V, to nie ma wielkiego problemu. ;)
Zresztą jaki to błąd napisać na "stanie sklepowym". Coś co jest na stanie - jest dostępne. Po co tak się ekscytować.
Kolega @daromaro raczy żartować. Po co się tak zapierać? Najpierw robi się ewidentny błąd, a potem na sprostowanie przez kogoś innego stawia się zarzut o ekscytację - po prostu śmieszne. Trzeba było od razu napisać, że z wpisu na FB Piko wynika, iż modele będą dostępne w sklepach pod koniec sierpnia, a nie błędnie tłumaczyć niemiecki tekst, a potem upierać się przy swoim. (n)
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.283 146 86
Koledzy @dziurasek & @Lech z czym macie problem? Problem z czytaniem ze zrozumieniem? Czego nie rozumiecie?

Jeszcze raz - jaśniej - niektóre strony tłumaczą się z automatu. Ja nie tlumaczę tego. Ja po prostu skopiowałem kawałek tekstu. Jaśniej już nie można...
 

Krocik TV

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.180 8 0
Nowości polskie od Brawy dla sklepu LokoModel:
Brawa 51337 (LM01/25) wagon zakryty PKP , seria Kdt 0156 163 ep.III (H0) https://www.lokomodel.pl/index.php?route=product/product&path=241&product_id=17270
Brawa 50079 wagon węglarka 483 303, Wddo PKP ep.III (H0) https://www.lokomodel.pl/index.php?route=product/product&path=241&product_id=16225
Brawa 47246 (LM02/25) wagon platforma PKP , seria PPuksh 0658 681 ep.III (H0) https://www.lokomodel.pl/index.php?route=product/product&path=241&product_id=17269
Brawa (LM03/25) wagon cysterna PKP, seria RRRh 0 554 513 P Zaklady Chemiczne Oświecim ep.III (H0) https://www.lokomodel.pl/index.php?route=product/product&path=241&product_id=17584
 

marbes

Aktywny użytkownik
Reakcje
453 2 0
Witam odebrałem dziś zestaw wagonów 406R z Koksowni Zabrze nr. PIKO 28311 i zdziwiłem się że wagony nie mają pomalowanych tablic przestawczych, a starszy set z Wałbrzycha ma. Czy jest to jakiś gorszy zestaw, ma niższy numer czy PIKO poszło na łatwiznę?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 171
Tabor 28
Tabor 160
Tabor 18
Tabor 28

Podobne wątki