• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nowości PKP 2023

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.589 51 2
Widać pod kotłem, Fleischmann miał silnik o osi ułożonej w poprzek toru i zabudowaną przez to ostoję pod kotłem i zbiornikami wodnymi, a tu w wersji DRG widać że jest prześwit bo tam nie ma silnika.
Generalnie nie ma już nawet po co porównywać starych modeli Fleischmanna do dużo młodszych konstrukcji Roco - mam tu na myśli modele lokomotyw: BR86, BR24 i BR64, BR95. Już wkrótce dołączy do tej listy BR38.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.694 37 4
Inaczej, BR 86 i 95 Fleischmanna można porównywać z Roco, a nawet z BR95 ze starym Liliputem choć nie miał DCC, bo to modele nie są aż tak stare jak model 38-ki. BR 24 i 64 są modelami z epoki o wiele wcześniejszej i w latach 90-tych dostały tylko lifting kół i wiązarów, a kotły były nadal na poziomie Götzolda z lat 60-tych bez elementów przestrzennych.
 
Reakcje
179 11 0
Na modelu jest Dyr. Wrocław, Par. Żagań, czyli lata 1958-1960... czyli epoka IIIc. Nie wiem, czy w tych latach lokomotywa ta miała jeszcze przegrzewacz pary na kotle.
Walcowa bania z rurami do niej doprowadzonymi umieszczona w poprzek dzwona dymnicy tuż przed kominem ,to nie jest żaden przegrzewacz pary, tylko o czym już wielokrotnie na forum pisałem jest to PODGRZEWACZ WODY SYSTEMU KNORRA współpracujący z odśrodkową pompą wodną zasilającą kocioł we wodę. Pogrzewacz ten był tak naprawdę wymiennikiem ciepła typu para-woda. Gdzie ciepło doprowadzonej rurami gorącej pary było oddawane do zimnej wody pobieranej ze skrzyń wodnych, woda ta ogrzaniu w podgrzewaczu, trafiała następnie poprzez pompę wody i zawory zasilające do kotła.
Elementy przegrzewacza pary w serii 86 czyli naszej TKt3 były i są umieszczone wewnątrz dzwona dymnicy i w rurach ogniowych czyli we walczaku kotła.
Reasumując, jak się czegoś nie wie to po co pisać bzdury, które później powielane, wprowadzają w błąd innych.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
W lokomotywach niemieckich nie było stosowanych odśrodkowych pomp wodnych do zasilania kotła w wodę. Takie pomy stosowali Amerykanie. Natomiast w parowozach niemieckich były pompy tłokowe Knorr lub Nielbock Knorr pracujące podobnie jak sprężarki parowozowe.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.449 442 99
Reasumując, jak się czegoś nie wie to po co pisać bzdury, które później powielane, wprowadzają w błąd innych.
Co racja to racja.... obawiałem się tej reakcji tak to nazywając /nie miałem pewności co to dokładnie jest/ ;-) Ale dzięki za sprostowanie. Zapamiętam.... nie przegrzewacz pary, tylko podgrzewacz wody. W każdym bądź razie chodziło mi o ten element często występujący na maszynach pod zarządem DR czy DB, a którego nie widać na zdjęciach z wpisu powyżej:

BNR86.jpg
 
Ostatnio edytowane:

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.449 442 99
Podejrzewam, że nie miała. (...)

TKt3-31, Poznań, 1963
eBay

Zobacz załącznik 1009995
Też uważam, że mogła już wtedy nie mieć tego widocznego na zdjęciu podgrzewacza wody. Na zdjęciu TKt3-44 z 1958r. widać, że maszyna jest bez tego elementu. Widocznie już w latach 50-tych je przerabiano.
Co ciekawe na TKt3-31 na fotce z 1963 roku widać, że tylne koło nie ma "szprych", a przednie ma ;-)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.197 504 30
Podgrzewacze wody likwidowano na PKP mniej więcej na (szeroko rozumianym) przełomie lat 50. i 60. XX wieku. Ale nie była to jakaś "akcja", robiono to przy okazji napraw, więc trwało to dość długo. Mam ściągnięte z internetu zdjęcie Ot1-10 z Wrocławia jeszcze z widocznym podgrzewaczem, datowane na 1970 rok, ale nie mam pewności, czy ta data jest prawidłowa. Ogólnie biorąc można założyć, że w połowie lat 60. praktycznie wszystkie parowozy PKP ex-DR miały już podgrzewacze zdemontowane, a ew. pojedyncze wyjątki (jak ten Ot1-10) tylko potwierdzają tę regułę.
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
1.006 63 25
Też uważam, że mogła już wtedy nie mieć tego widocznego na zdjęciu podgrzewacza wody. Na zdjęciu TKt3-44 z 1958r. widać, że maszyna jest bez tego elementu. Widocznie już w latach 50-tych je przerabiano.
Co ciekawe na TKt3-31 na fotce z 1963 roku widać, że tylne koło nie ma "szprych", a przednie ma ;-)
Tak samo mialo TKt3-29. Tylna os byla szprychowa, przednia os toczna byla pelna. Mam to tez odwzorowane w modelu na podstawie ponizszego zdjecia.
 

Załączniki

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
A dlaczego demontowano te podgrzewacze wody?
Z prostego względu. Polski przemysł nie produkował pomp ani podgrzewaczy do parowozów. Ponieważ jako standardowe wyposażenie w urządzenia zasilające kotły parowozowe wybrano inżektory. Preferowana konfiguracja to po stronie pomocnika inżektor na parę odlotową i świeżą Metcalfe Friedmann a po stronie maszynisty inżektor na parę świeżą Nathana lub Friedmanna. Pompy wodne i podgrzewacze były w eksploatacji do czasu ich zużycia. To zależało od jakości obsługi i jakości wody. Podgrzewacz jako wymiennik ciepła był szczególnie narażony na odkładanie się kamienia kotłowego na powierzchniach ogrzewalnych. Przez co tracił swoją skuteczność i w efekcie dochodziło do bardzo niekorzystnego dla kotłów zasilania niedostatecznie podgrzaną wodą.
 
Ostatnio edytowane:

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.240 30 1

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.290 33 7
Przeglądam sklepy internetowe i w żadnym nie ma tego wagonu. Zapytam zatem gdzie można nabyć ten model ?
To jestem zaskoczony - no, chyba że to jakiś błąd na stronie modelmanii. Wczoraj dostałem powiadomienie o możliwości odbioru: https://www.modelmania.eu/wagon-pasazerski-2-klasy-typ-bi-196764 (i jeszcze wczoraj był normalnie do kupienia).
Zadzwonię dla weryfikacji
Wagon mam do odbioru, czyżby pierwszy raz modelmania wyprzedziła resztę?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 0
Tabor 10
Tabor 63
Tabor 393
Tabor 339

Podobne wątki