• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nowości PKP 2021

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.979 531 30
ta rewizja raczej nie była 85.05.16, tylko później. Może 86 albo 87?
Przyznam, że nie rozumiem. Przecież na zdjęciu wyraźnie widać daty następnych napraw: "Gł 89.11.16, R 91.05.16". Ile lat powinno upłynąć między rewizjami? A przy okazji, wagon w oznaczeniach z epoki III ma daty następnych napraw: średniej 4.71 i głównej 4.75, czyli już dobrze w IV epoce. Przy okazji wagon powinien wtedy dostać nowe oznaczenia zgodne z kartą UIC.

PS. Dopiero teraz zobaczyłem wpis kolegi @DRACULA ...
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.034 8 0
Witam.
Przesyłka dojechała, więc zaraz po powrocie z roboty rzuciłem się na nią … Pierwsze wrażenie - bardzo pozytywne. Uważam, że modele wyszły całkiem dobrze. Takie czyściutkie, pachnące farbą wagony pamiętam jak wyjeżdżały z zakładu a ja jako dzieciak wskakiwałem na stopień manewrowego (do czasu zdarzenia, kiedy to by mi "gierę" ujechało) żeby się kawałek przejechać … ;)

Ale do rzeczy - wieczorem lub jutro postaram się zrobić rzetelne opracowanie z porównaniem wymiarów oryginału i modelu. Będzie wiadomo czy zachowano proporcje. Opis na modelach - czyściutki i wyraźny. Kolor wagonu jest inny niż na załączonych dotychczas fotkach. Miałem wrażenie, że lekko wpada w krem, ale wg mnie jest OK.

Muszę sprawdzić rysunki i dostępne fotki oryginałów - napiszę czy moje podejrzenia się potwierdzą. W załączeniu fotki modeli robione na "szybko", więc przepraszam za ich jakość. Co do rewizji: "ryflowana" to 28.4.67, "gładka" - nie udało mi się odczytać (jestem prawie ślepy) drobnych literek na ostoi, ale podane kolejne daty napraw na ścianie czołowej to: Gł. 89.11.16 Rev. 91.05.16.

Napiszę raz jeszcze - osobiście z modeli jestem zadowolony i z czystym sumieniem je polecam.
 

Załączniki

Andrzo

Znany użytkownik
Reakcje
1.277 2 1
Tak przy okazji chłodni - polecam film p. Andrzeja Mastalerza pt. Ostatni pociąg w Jugowicach. Zawsze mnie zastanawiało co te wagony tam robiły... Może ktoś z uczestników tej wycieczki tu jest obecny, ma jakieś zdjęcie, określi jaki to typ chłodni?

Panie Moderatorze, jakby co to może Pan to do off topic....
Ja byłem, ale nie robiłem specjalnie tego wagonu. Coś tam widać:

img189.jpg


Nieco więcej uchwycił kolega Tomasz Gieżyński, który spędził na stacji więcej czasu. Poniżej jego fotka z tego samego dnia:

Jugowice-14-06-1997TGiezynski.jpg
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
453 5 2
Co do chłodni Tilliga (76777) ma serię Slmsh - to nie powinno być na jednym pomoście pokrętła hamulca ręcznego? Z obu stron są takie same pomosty bez pokrętła.
 
Ostatnio edytowane:

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.553 34 1
Heloł :).
Mam pytanie dotyczące wagonu. W górnej części znajdują się włazy do miejsca gdzie wprowadzano lód (suchy lód? - czy nie za szybko sublimuje?). Czyli chłodzenie miało "limitowany czas" i "napędzane było" grawitacyjnie. Jak to rozwiązywano przy długim czasie przejazdu pociągu? Albo podczas oczekiwania na stacjach rozrządowych? Na wagonach widać też sprzęg elektryczny - czy to był przewód tylko przelotowy? Krzysztof wspomniał, że wagonów z agregatem było mało i pojawiły się później. Może ktoś wie jak wyglądało zaplecze techniczne tych wagonów? Na przykład gdzie ładowano lód i na ile czasu przed załadunkiem towaru? Chyba trzeba by coś takiego (zaplecze) odtworzyć na naszych makietach.
Będę wdzięczny za odpowiedź. Pozdrawiam. Michał.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.777 443 99
Na takim jednym filmie na YouTube o tytule widocznym na zdjęciu z TV (minuta 10:24) widać ciekawą scenkę. Wagony chłodnie, z tym że jeden z nich ma mniejszą ilość ryfli (jak w modelu Tillig). Jest rok 1996. Linia Wolsztyn- Grodzisk.

_20210430_071212.jpg


Czyli Tillig mógłby zrobić taką chłodnię nawet w epoce V.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.034 8 0
A więc po kolei ... ;)

Co do chłodni Tilliga (76777) ma serię Slmsh - to nie powinno być na jednym pomoście pokrętła hamulca ręcznego? Z obu stron są takie same pomosty bez pokrętła.
Kolega bardzo czujny - i ma rację. Oznaczenie wagonu sugeruje hamulec ręczny. To te moje podejrzenie, o którym wspominałem wcześniej - muszę jednak sprawdzić/porównać z dokumentacją techniczną, bo część wagonów 202L hamulca ręcznego nie miała. Ale nie jestem pewien czy dotyczyło to tylko wagonów w wersji "gładkiej". Jak coś ustalę - to podzielę się wiedzą.
Tak czy inaczej, element hamulca (ta charakterystyczna korba na pomoście) miał być wykonany do kolejnych wersji wagonu. Nie wiem czy jako oddzielny element do montażu czy jako cały pomost z korbą (na modelu montowane byłyby dwa różne).

Heloł :).
Mam pytanie dotyczące wagonu. W górnej części znajdują się włazy do miejsca gdzie wprowadzano lód (suchy lód? - czy nie za szybko sublimuje?). Czyli chłodzenie miało "limitowany czas" i "napędzane było" grawitacyjnie. Jak to rozwiązywano przy długim czasie przejazdu pociągu? Albo podczas oczekiwania na stacjach rozrządowych? Na wagonach widać też sprzęg elektryczny - czy to był przewód tylko przelotowy? Krzysztof wspomniał, że wagonów z agregatem było mało i pojawiły się później. Może ktoś wie jak wyglądało zaplecze techniczne tych wagonów? Na przykład gdzie ładowano lód i na ile czasu przed załadunkiem towaru? Chyba trzeba by coś takiego (zaplecze) odtworzyć na naszych makietach.
Będę wdzięczny za odpowiedź. Pozdrawiam. Michał.
Masz rację Michale. Wagony izotermiczne z racji przewożonego towaru, były w pozycji uprzywilejowanej i starano się nie przetrzymywać ich zbyt długo na stacjach (nie dotyczyło to wagonów próżnych). Z racji dopuszczalnej prędkości (120 km/h), często były włączane do pociągów osobowych (może nawet pośpiesznych) by przyśpieszyć przewóz tak upragnionego przez obywateli "mięsiwa".
Suchy lód wykorzystywany do chłodzenia, był produkowany w wytwórniach (gdzieś miałem ich listę i lokalizację). Jednak ilość wytwórni nie była dość liczna i lód transportowano do innych miejscowości specjalnymi wagonami. Te wagony to nic innego jak nasze 201L - zbudowane w ilości 10 sztuk w ostrowskich ZNTK-ach. Były pozbawione haków na tusze, a wyposażenie stanowiły specjalne przedziały na pojemniki z suchym lodem. Przy okazji poszukiwań chłodni 202L - znalazłem dwie fotki tego wnętrza !!!
Co do sprzęgu WN - był to zapewne przewód przelotowy (ale sprawdzę), bo jak słusznie zauważyłeś - nie było co zasilać ;) To samo dotyczy przewodu parowego.

Wagony chłodnie, z tym że jeden z nich ma mniejszą ilość ryfli (jak w modelu Tillig). Jest rok 1996. Linia Wolsztyn- Grodzisk.
Czyli Tillig mógłby zrobić taką chłodnię nawet w epoce V.
Zgadza się. To był jeden z głównych argumentów powstania modeli wagonów izotermicznych. Wszystkie trzy wersje chłodni (czyli "gładką", 7-rylową i 14 ryflową) można wykonać w okresie III do V epoki modelarskiej. Do tego dochodzi możliwość wykonania modelu wagonu z opisem PKP zbudowanego w Dessau. Jeśli TILLIG zdecyduje się na wykonanie kolejnej, dodatkowej wersji "pudła" z 14 ryflami (a jest taka szansa) - to dla mnie "lokalnego, ostrowskiego patrioty", pracującego do tej pory w firmie budującej te wagony - będzie pełnia szczęścia :)
 
Ostatnio edytowane:

gemol

Aktywny użytkownik
Reakcje
146 13 0
Co do sprzęgu WN - był to zapewne przewód przelotowy (ale sprawdzę), bo jak słusznie zauważyłeś - nie było co zasilać ;) To samo dotyczy przewodu parowego.
Wagony były włączane do składów pasażerskich, stąd musiały być wyposażone w sprzęgi el. i/lub par. oraz przewody przelotowe. Wagony mają w serii tylko jedno q i/lub r, a zatem przewody przelotowe ogrzewania el. i/lub par. /zdublowane q i r oznaczało wyposażenie w urządzenia ogrzewcze/. Oczywiście nie wszystkie chłodzie z rodziny 202L te sprzęgi miały - tylko te z literką q i r w serii wagonu.
 
OP
OP
Remaj12

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.429 137 19
Na prośbę mojego stowarzyszeniowego kolegi, pana Roberta, zamieszczam poniższą fotografię jego autorstwa wraz z opisem.

- źródło: zbiory własne autora
- autor: Robert Kola
- opis: "Z zainteresowaniem wczytuję się w kolejne posty "Nowości PKP 2021" na "Modelarstwo info". Przez chwilę dyskutowano nad tym do kiedy użytkowano wagony o gładkich ścianach. Znalazłem zdjęcie z początku lat 90. XX w., które wykonałem w Solcu Kujawskim (zagubiły się gdzieś moje notatki, więc nie mogę podać dokładnej daty). Fotografia dowodzi, że w kategoriach czasu modelarskiego chłodnie o gładkich ścianach dotrwały do końca epoki IV. Fizycznie nawet do początku V."

Solec Kuj_pocz_l_90_fot RKola_010 g824.png
 
OP
OP
Remaj12

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.429 137 19
@Kempol - moze warto stworzyć osobny temat o chłodniach od Tilliga (podobny to takich jakie powstały dla Gags'ow, 411v czy 408s)?
Jestem dokładnie takiego samego zdania. Dyskusja jak widać się rozwija i zapewne szybko się nie skończy, a wątek modeli chłodni produkcji firmy TILLIG jak najbardziej zasługuje na wydzielenie do osobnego tematu. Pozostaje kwestia ustalenia czy miałby to być temat dotyczący wyłącznie modeli wagonów w polskich oznaczeniach, czy również innych modeli chłodni tej konstrukcji, a więc wagonów w oznaczeniach DB, DR, ČSD, CFR oraz MÁV. Warto też zastanowić się nad tytułem tematu, propozycja:

TILLIG - modele wagonów chłodni budowy UIC (m.in. typu 202L)
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
3.074 276 41
Patrząc na zdjęcia modelu ...
To nie da się ukryć że detal jest niestety topornawy i model plasuje się na przeciętnym poziomie , trochę powyżej Albert Model ,
Robo ( cysterna 406R ).
Co do liczby ryfli to moim zdanie jest ich 6 + górna obwodzina a nie 7 ale to już mniej ważna kwestia ...
Tak czy owak mamy do czynienia z modelem i owszem z XXI w. ale z początku XXIw. Nie z 3 ! dekady XXI .
Być fanem towarowego PKP to podążać 20 lat z tyłu za : Brawa / ESU / Exact train / NME / nowe opracowania Roco/ ... ect.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.034 8 0
Zapraszam do dyskusji w nowo utworzonym wątku:
http://forum.modelarstwo.info/threads/tillig-modele-wagonów-izotermicznych-chłodni-typu-202l.52996/

Co do liczby ryfli to moim zdanie jest ich 6 + górna obwodzina a nie 7 ale to już mniej ważna kwestia ...
Zgadza się - jest 6 a nie jak pisałem 7 ryfli. Mój ewidentny błąd za który przepraszam.

Patrząc na zdjęcia modelu ...
To nie da się ukryć że detal jest niestety topornawy...
To już jest ocena indywidualna. Jedni zaakceptują to co jest, inni będą oceniać bardziej surowo. Ponieważ oferowany model nie pochodzi "z górnej półki" - jakość wykonania tego modelu zupełnie mnie zadowala.

Heloł :).
… chłodzenie miało "limitowany czas" i "napędzane było" grawitacyjnie. Jak to rozwiązywano przy długim czasie przejazdu pociągu? Albo podczas oczekiwania na stacjach rozrządowych?
... Może ktoś wie jak wyglądało zaplecze techniczne tych wagonów? Na przykład gdzie ładowano lód i na ile czasu przed załadunkiem towaru?
Będę wdzięczny za odpowiedź. Pozdrawiam. Michał.
Michale, z DTR-ki wagonu wynika, że przed wysyłką wagonu "w trasę", nadający wagon był zobowiązany do przeliczenia ilości i załadowania wsadu lodu (suchego lub wodnego) który miał wystarczyć do pokonania danej trasy. Wspomniana DTR-ka, zawiera spis wszystkich produktów (zawsze sądziłem, że wagony służyły wyłącznie do transportu mięsa - okazało się, że byłem w błędzie) oraz wymaganej temperatury do ich transportu. Obliczona ilość miała wystarczyć na czas transportu. Nie przewidywano żadnego uzupełniania lodu na trasie !!! Wagon był plombowany po załadunku i rozplombowywany przez odbiorcę. I to by było tyle … ;)

I jeszcze kwestia terminów kolejnych napraw wagonów 202L - to 1,5 roku (skrócony cykl ze wzglądu na wysoką, dopuszczalną szybkość wagonów).
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 86
Tabor 10
Tabor 71
Tabor 18
Tabor 521

Podobne wątki