Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
na e-bay jedno z ogłoszeń jeszcze wczoraj podawało, że dostępne od dzisiaj bo jedzie ..... ale zaznaczają, że to nowość 2020r. https://www.ebay.pl/itm/373556011900
Nie pisane było czasem na forum, że ten model Tillig 76777 to typ 202L, ale ten z numerem katalogowym 76778 (bez ryfli) - że takiego typu na PKP nie było? Oprócz ryfli nie widać też klap na czole przy dachu takich jak w T76777. Z tego co widzę po oznaczeniach, wagon ten ma serię z (-x) w oznaczeniu, co wskazuje na epokę IVc:
Nie pisane było czasem na forum, że ten model Tillig 76777 to typ 202L, ale ten z numerem katalogowym 76778 (bez ryfli) - że takiego typu na PKP nie było? Oprócz ryfli nie widać też klap na czole przy dachu takich jak w T76777. Z tego co widzę po oznaczeniach, wagon ten ma serię z (-x) w oznaczeniu, co wskazuje na epokę IVc:
202L były z ryflami i bez? Jeśli tak ... i okazało by się, że realny będzie miał prawidłowe "wsady" do lodu podciągające całość pod 202L, to chyba godny byłby zainteresowania. TUTAJ i TUTAJ pisano (co do wizualizacji Tilliga), że te bez ryfli to były inne typy (5L - produkcja na eksport), ale w drugim odnośniku jest info o 202L bez ryfli, co daje nadzieje.
Ale było też pisane, że obie wersje są 202L, tyle ze bez ryfli mocno fikcyjna. No ale jesli ostatecznie będą zmiany...to kto wie. Ja czekam na modele i opinie na ich temat kolegi @DRACULA. Dopiero na jej podstawie będę ewentualnie sięgał po portfel
Oczywiście - były. Temat "wałkowany" już dość długo, ale napiszę raz jeszcze - jeśli będą zmienione drzwi lodowe w wersji "gładkiej" - to obydwie wersje chłodni będą wykonane prawidłowo. Co do oznaczeń - to już nic nie piszę, bo zostały opracowane przez Krzyśka Koja i ich poprawność nie powinna budzić żadnych zastrzeżeń.
No i wiadomość z ostatniej chwili (sprzed 10 minut ) - paleta z modelami chłodni (gładkiej i ryflowanej) jest rozładowywana w AMC
202L były z ryflami i bez? Jeśli tak ... i okazało by się, że realny będzie miał prawidłowe "wsady" do lodu podciągające całość pod 202L, to chyba godny byłby zainteresowania. TUTAJ i TUTAJ pisano (co do wizualizacji Tilliga), że te bez ryfli to były inne typy (5L - produkcja na eksport), ale w drugim odnośniku jest info o 202L bez ryfli, co daje nadzieje.
5L były produkowane dla Jugosławii według standardu UIC i na podstawie tej chłodni opracowano dla PKP 202L. Jeszcze były chłodnie zakupione w NRD w ilości 30szt. z poszyciem ścian z 6-cioma ryflami. Odróżniały się od naszych 202L 6-cioma zawiasami przy drzwiach. Podobno też były 202Lc bez ryfli w ilości 10szt. Trzeba poczekać na model i wtedy będzie wiadomo na ile jest zgodny z oryginałem.
I jeszcze fotki modeli robione "na szybko" po rozpakowaniu przesyłki. Drzwi lodowe zmienione więc wychodzi na to, że modele są wykonane poprawnie. Prawdopodobnie modele dotrą do mnie jutro - będzie więc okazja do ich oceny i wykonania przyzwoitych zdjęć.
Ale już teraz sądzę, że polskie chłodnie będą cieszyć się sporym zainteresowaniem. W końcu powstał model kolejnego wagonu polskiej konstrukcji
Z pewnością całe "wahadła" wyjeżdżały z ostrowskich ZNTK-ów, ale czy takie można było spotkać w normalnej eksploatacji - tego nie wiem (ale wykluczyć nie mogę). Na znanych fotografiach - chłodnie "występują" w pociągach pojedynczo lub w kilku egzemplarzach.
Ale pozostaje możliwość łączenia dwóch (a w niedalekiej przyszłości zapewne czterech) wersji wagonów chłodni w jednym składzie pociągu - oczywiście z zachowaniem oznaczeń z danej epoki modelarskiej. Bo tak się składa, że wszystkie wersje modeli, można wykonać w okresie od III do V epoki. Ponieważ kolejne modele będą się ukazywały z innymi numerami i z różnych okresów - będzie taka możliwość. Tylko czy "kieszeń" to wytrzyma ?
Z pewnością całe "wahadła" wyjeżdżały z ostrowskich ZNTK-ów, ale czy takie można było spotkać w normalnej eksploatacji - tego nie wiem (ale wykluczyć nie mogę).
Można było. "Za Gierka" ( Gierek b. dbał o swoich rodaków na Śląsku), całe składy po kilka, kilkanaście tych wagonów wyjeżdżały z Ostrowskiej stacji wypełnione mięsem i wyrobami mięsnymi głównie na Śląsk ( do Katowic, Gliwic, Tarnowskich Gór, itd.). Sam osobiście takie pociągi wielokrotnie prowadziłem. Jechały w planie tzw: "LOP" (Lekkie pospieszne pociągi towarowe). Raz w tygodniu na stacji w Kępnie była zabierana dziczyzna.
Chłodnie ze świeżymi rybami w ilości nieraz do 6 sztuk w składzie w pociągu TOS 5452 z Gdyni przez "Węglówkę" do Katowic /v max 80 km/h/ .
Pamiętam, że "Lopkiem" to nazywano nocny pociąg pocztowy z Gdyni do Warszawy - też miał czasami chłodnie w składzie...
Chłodnia Tilliga bez ryfli przypomina mi wagon 4 L (produkowany 1957-59). Pomijając wspomniane już drzwi do lodu.
Rysunek i opisy w załącznikach. Załączam też wagon 202Lc (produkowany 1966-72) dla porównania.
Żródło: Katalog wagonów towarowych wyd. 1973.
202L bez ryfli może były tylko że do weryfikacji zgodności z modelem wymagane byłoby zdjęcie. Jak coś nie ma ryfli i w wykazach jest wpisane jako 202L to troszku mało tym bardziej że jak pamiętam dokumentację konstrukcyjną to wersji bezryflowej tam nie ma (co nie oznacza że takowa nie mogła z ZNTK Ostrów wyjechać).
Co do całopociągowych składów to spoko. W latach 80-ych przez Poznań przejeżdżało tego sporo (ET22+40 chłodni) zapewne z rybami ze Szczecina.