• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nowości PKP 2021

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
453 5 2
Chłodnia Tilliga bez ryfli przypomina mi wagon 4 L (produkowany 1957-59). Pomijając wspomniane już drzwi do lodu.
Rysunek i opisy w załącznikach. Załączam też wagon 202Lc (produkowany 1966-72) dla porównania.
Żródło: Katalog wagonów towarowych wyd. 1973.
W tym katalogu zdjęcie chłodni 4L jest retuszowane :). Gdzieś na naszym forum jak dobrze pamiętam kolega @Młodzikowski zamieścił te zdjęcie bez retuszu.
Różnice chłodni typu 4L od 202L
- poszycie dachu wychodziło na ścianę szczytową wagonu
- poszycie ścian bocznych zakrywało ostoję
- było 6 wentylatorów dachowych.
- inne wsady do lodu.
- nie wiem czy też nie był inny układ jezdny...?

202L bez ryfli może były tylko że do weryfikacji zgodności z modelem wymagane byłoby zdjęcie. Jak coś nie ma ryfli i w wykazach jest wpisane jako 202L to troszku mało :niepewny: tym bardziej że jak pamiętam dokumentację konstrukcyjną to wersji bezryflowej tam nie ma (co nie oznacza że takowa nie mogła z ZNTK Ostrów wyjechać).
Co do całopociągowych składów to spoko. W latach 80-ych przez Poznań przejeżdżało tego sporo (ET22+40 chłodni) zapewne z rybami ze Szczecina.
Tutaj kolega @Młodzikowski zamieścił zdjęcie chłodni 202L bez ryfli.
 
Ostatnio edytowane:

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.034 8 0
202L bez ryfli może były tylko że do weryfikacji zgodności z modelem wymagane byłoby zdjęcie. Jak coś nie ma ryfli i w wykazach jest wpisane jako 202L to troszku mało :niepewny: tym bardziej że jak pamiętam dokumentację konstrukcyjną to wersji bezryflowej tam nie ma ...
Szkoda, że do potwierdzenia faktu istnienia "czegoś" - konieczne są zdjęcia. Te zaś nie zawsze są … Są jednak wykazy naprawianych wagonów - rok po roku z podziałem na poszczególne typy wagonów i rodzaje przeprowadzanych napraw ...

Przy okazji poszukiwań dowodu w postaci fotografii, znalazłem "gładką" 202L (fotka w załączeniu). Ta razem z kolejnym bardzo cennym "znaleziskiem" (dwóch fotek wnętrza wagonu 201L) - pozwala mieć nadzieję, że coś tam jeszcze znajdę.

To jak to jest ostatecznie, to jest specjalnie opracowana forma wagonu polskiej konstrukcji, czy dostosowana na polski rynek forma modelu niemieckiego ?:niepewny::podstepny:;)
Raczej - uniwersalna. Jednak wymienne elementy tak charakterystyczne dla polskich chłodni - wykonane specjalnie do wersji polskiej.
 

Załączniki

Marcub85

Aktywny użytkownik
Reakcje
300 8 1
Tak przy okazji chłodni - polecam film p. Andrzeja Mastalerza pt. Ostatni pociąg w Jugowicach. Zawsze mnie zastanawiało co te wagony tam robiły... Może ktoś z uczestników tej wycieczki tu jest obecny, ma jakieś zdjęcie, określi jaki to typ chłodni?

Panie Moderatorze, jakby co to może Pan to do off topic....
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
26.259 387 20
Szkoda, że do potwierdzenia faktu istnienia "czegoś" - konieczne są zdjęcia. Te zaś nie zawsze są …
Zawsze można poprosić kolegę, który wątpi w prawdziwość modelu, żeby udowodnił, że takiego wagonu jaki został odtworzony w modelu nie było i żeby pokazał na to dokumenty. ;)
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
To jak to jest ostatecznie, to jest specjalnie opracowana forma wagonu polskiej konstrukcji, czy dostosowana na polski rynek forma modelu niemieckiego ?:niepewny::podstepny:;)
Podstawą jest wagon wg standardów UIC. Dzięki temu można wykonać detale charakterystyczne dla wagonów DR, CSD, MAV i PKP. Tylko że w naszym przypadku Tillig nie zdecydował się na zrobienie formy pudła odpowiadającej rozwiniętej formie chłodni 202L, tylko wstępnym. Podobnie powinno być z Gs Exacta.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.777 443 99
Tutaj kolega @Młodzikowski zamieścił zdjęcie chłodni 202L bez ryfli.
Dzięki. Źle się wyraziłem. Tą fotkę znam i zresztą w odpowiedzi na mój post była pokazana. Chodziło mi o ten właśnie typ, ale w oznaczeniach epoki IVc takich, jak ma się ukazać w modelu, bo te fotki co tutaj wypłynęły - wszystkie pokazują wagon z serią z epoki III. Mam wątpliwości czy gładkie do epoki IVc wogóle dotrwały......
Tak przy okazji chłodni - polecam film p. Andrzeja Mastalerza pt. Ostatni pociąg w Jugowicach.
Na tym filmie widać z kolei jeszcze inne wykonanie tych wagonów - z jeszcze większą ilością ryfli na poszyciu. Takich Tillig nie proponuje.

Niektórzy śmieją się z tych "zdjęć na dowód", ale z drugiej strony, gdyby takie były, to jaki jest problem u tych wszystkich producentów by je pokazać na czym się opierali i przy okazji i podnieść wartość modelu w oczach kupującego? Nie pokazują, bo fotek w zasadzie nie ma, a wiele wagonów firm takich jak właśnie Tillig to modele niemieckich konstrukcji tylko udające, że są to modele polskich wagonów. Jak zobaczę "płaską" (bez ryfli) chłodnię w oznaczeniach z epoki IVc to uwierzę, że taka dojechała z epoki III do lat 80-tych XX wieku.... a tak myślę, że to model naciągany. Nie wiem czy Tillig sam wpadł na pomysł zrobienia tego modelu z epoki IVc ale jedzie i tu wykonaniem po najmniejszej linii oporu. Weźmy jakiś najbardziej podobny niemiecki model, pomalujmy na PKP i załatwione.
 
Ostatnio edytowane:

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.034 8 0
Nie wiem czy Tillig sam wpadł na pomysł zrobienia tego modelu z epoki IVc ale jedzie i tu wykonaniem po najmniejszej linii oporu.
Oznaczenia modeli Tilliga opracował Krzysiek Koj, zapewne na podstawie wiarygodnych "papierów" i swojej wiedzy. I chociaż do tej pory nie ma potwierdzenia w fotografii z tego okresu - ja o prawidłowość i autentyczność oznaczenia jestem spokojny.
Podobna sytuacja jest z wagonem 201L - jedyna fotografia ukazująca wagon jaką znam, przedstawia wagon nowy, zaraz po zbudowaniu w oznaczeniu z III epoki (modelarskiej). Wagony jeździły jeszcze wiele lat i doczekały się przenumerowania (są znane zarówno "stare" jak i "nowe" numery). Ale fotografii z późniejszego okresu eksploatacji nie ma. Czy ta sytuacja uniemożliwia wykonanie/opracowanie modelu 201L z epoki IV ?
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
453 5 2
... Chodziło mi o ten właśnie typ, ale w oznaczeniach epoki IVc takich, jak ma się ukazać w modelu, bo te fotki co tutaj wypłynęły - wszystkie pokazują wagon z serią z epoki III. Mam wątpliwości czy gładkie do epoki IVc wogóle dotrwały......

Na tym filmie widać z kolei jeszcze inne wykonanie tych wagonów - z jeszcze większą ilością ryfli na poszyciu. Takich Tillig nie proponuje.
...
Jak zobaczę "płaską" (bez ryfli) chłodnię w oznaczeniach z epoki IVc to uwierzę, że taka dojechała z epoki III do lat 80-tych XX wieku.... a tak myślę, że to model naciągany. Nie wiem czy Tillig sam wpadł na pomysł zrobienia tego modelu z epoki IVc ale jedzie i tu wykonaniem po najmniejszej linii oporu. Weźmy jakiś najbardziej podobny niemiecki model, pomalujmy na PKP i załatwione.
Gładkich było ponad setkę to jest szansa, że jakaś dotrwała gdzieś na zapomnianej bocznicy do lat 80-tych. ;) Wtedy były to dwudziesto letnie wagony jeszcze nie takie stare... Do końca lat 70-tych były intensywnie używane... Tillig jak dobrze pomyślał formę to zrobi jeszcze wagon 211K do przesyłek ekspresowych.;)
Te z filmu to 14-sto ryflowe chłodnie pewnie 202Lc.
Brak fotek to pokłosie zakazu fotografowania na kolei....

...
Podobna sytuacja jest z wagonem 201L - jedyna fotografia ukazująca wagon jaką znam, przedstawia wagon nowy, zaraz po zbudowaniu w oznaczeniu z III epoki (modelarskiej). Wagony jeździły jeszcze wiele lat i doczekały się przenumerowania (są znane zarówno "stare" jak i "nowe" numery). Ale fotografii z późniejszego okresu eksploatacji nie ma. Czy ta sytuacja uniemożliwia wykonanie/opracowanie modelu 201L z epoki IV ?
Zakres nr chłodni 201L w ep IVa od 22 51 812 9000-1 do 22 51 812 9009-2, seria .Ihklmqrs (Sls).
Co ciekawe w "Systemie informatycznym BEWAG ..." DG PKP z roku 1985, ujęte są wagony 201L (seria: Ihklmqs i zakres numerów 845 3000 - 845 3999);)
 
Ostatnio edytowane:

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.777 443 99
Oznaczenia modeli Tilliga opracował Krzysiek Koj, zapewne na podstawie wiarygodnych "papierów" i swojej wiedzy. I chociaż do tej pory nie ma potwierdzenia w fotografii z tego okresu - ja o prawidłowość i autentyczność oznaczenia jestem spokojny.
Podobna sytuacja jest z wagonem 201L - jedyna fotografia ukazująca wagon jaką znam, przedstawia wagon nowy, zaraz po zbudowaniu w oznaczeniu z III epoki (modelarskiej). Wagony jeździły jeszcze wiele lat i doczekały się przenumerowania (są znane zarówno "stare" jak i "nowe" numery). Ale fotografii z późniejszego okresu eksploatacji nie ma. Czy ta sytuacja uniemożliwia wykonanie/opracowanie modelu 201L z epoki IV ?
Przekonałeś mnie by zamówić ten bez ryfli. Zbieram IVc więc wezmę. I czekam też na ten z ryflami mający się ukazać w 2022 - traktuję go jako uzupełnienie składu (numer katalogowy 505997 - opracowanie Tillig/PMR Modele, czyli jak rozumiem też K.Koj ). Będzię więc gładka lbchqss-x i ryflowana lbhs-x.

Na stronie Tilliga jest już realna fotka tego produktu
76778.jpg


..... i zestawienie jej z tym co prezentowane było wcześniej:

wag.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.330 94 9
Podstawą jest wagon wg standardów UIC. Dzięki temu można wykonać detale charakterystyczne dla wagonów DR, CSD, MAV i PKP. Tylko że w naszym przypadku Tillig nie zdecydował się na zrobienie formy pudła odpowiadającej rozwiniętej formie chłodni 202L, tylko wstępnym. Podobnie powinno być z Gs Exacta.
Mógłby ktoś doprecyzować znaczenie zdania: "'Tillig nie zdecydował się na zrobienie formy pudła odpowiadającej rozwiniętej formie chłodni 202L, tylko wstępnym''? :) Bo już zaczyna mi się mieszać o_O
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
4.034 8 0
Mógłby ktoś doprecyzować znaczenie zdania: "'Tillig nie zdecydował się na zrobienie formy pudła odpowiadającej rozwiniętej formie chłodni 202L, tylko wstępnym''?
Zapewne Koledze Tomkowi chodziło o wersję wagonu izotermicznego z 14 ryflami. To właśnie ta wersja wykonania jest najbardziej znana i była najdłużej eksploatowana. Wynika to z faktu, że budowano ją po zakończeniu budowy wersji "gładkich" i "7 - ryflowych" no i w zdecydowanie większej ilości. Można powiedzieć, że była kolejną, rozwojową wersją tego typu wagonu. To na tej wersji wagonu, budowano prototypowe chłodnie z agregatami (ale to już tylko pojedyńcze sztuki i chyba raczej nie ma szans na ukazanie się seryjnego modelu).

Wspaniałym rozwiązaniem byłoby opracowanie przez TILLIG-a nowego "pudła" chłodni 14 ryflowej. Niektóre elementy modelu już są i można byłoby je wykorzystać w nowej formie. Modele wagonów w oznaczeniach od III do V epoki - z pewnością znalazłyby nabywców. Ale czy producent zdecyduje się na model który występował wyłącznie w Polsce ?
 
Ostatnio edytowane:

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
3.074 276 41
Mógłby ktoś doprecyzować znaczenie zdania: "'Tillig nie zdecydował się na zrobienie formy pudła odpowiadającej rozwiniętej formie chłodni 202L, tylko wstępnym''? :) Bo już zaczyna mi się mieszać o_O
Panowie czego sobie nie kupicie "Atlasu Wagonów Towarowych" Pawła Terczyńskiego ... ?

Na podstawie Atlasu :

Podaję lata budowy :
1960-61. N501L - NRD Dessau , 30szt. poszycie pudła : ?
1961-63. 202L Ostrów Wlkp. 944szt pierwsze ca.100szt gładkie pudło , następne ca. 844szt ryflowane 6 ryflami .
1963-66. 202L/1 Ostrów Wlkp. 740 szt. poszycie pudła albo tylko 6-cio ryflowane albo 6 i 12 ryflowane albo tylko 12 ryflowane ?
1966-77. 202Lc Ostrów Wlkp.
5932 szt ! poszycie 12 ryflowane


Reasumując statystycznie :
w epoce IIIc obecne były wszystkie 4 typy :
współczynik ilości 0,3 ( N501L ) : 1 (202L gładkie ) : 8,5 (202L 6 ryfli ) : 7,4 (202L/1) : 6 ( 202Lc )


W epoce IVa - IVb obecne wszystkie 4 typy :
współczynik ilości - 0,3 : 1 : 8,5 : 7,4 :
59 !


W epoce IVc teoretycznie obecne tylko 3 ( ? ) typy bez N501L ,
współczynik ilości 0,5-1 : 8 : 7 :
59 !


Wniosek jest prosty:
W epoce IIIc reprezentatywną podstawą są :
- chłodnia Tillig 202L z 6 ryflami
- i pod koniec epoki nie produkowana masowo w modelu 202Lc z 12 ryflami
+ bardzo mała ilość produkowanej przez Tillig 202L z gładkim poszyciem.


W epoce IV przygniatającą reprezentatywną podstawą 73% jest nie produkowana masowo w modelu chłodnia 202Lc z 12 ryflami
+ zdecydowanie rzadsze 11%-12% 202L Tillig i 202L/1
+ śladowe już ilości 202L z gładkim poszyciem Tillig.


Taka jest schemat statystyczny jaki stosuję przy zakupach modeli wagonów. :cool:
Oczywiście nikt nie musi brać tego schematu pod uwagę , ale dane produkcyjne są jasne : Tillig wykonał mniejszościowy 202L z 6 ryflami i śladowy 202L z gładkim poszyciem typy . Co oczywiście nie jest żadną ujma dla producenta.
Osobiście ubiorę się w
- 1 x 202L gładka w epoce IIIc
- i 202L z 6 ryflami po jedne sztuce w epokach IIIc , IVa , IVb


:giggle:
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.777 443 99
Dyskretnie zasłonięty rok rewizji :( Czy ktoś miał już w rękach te wagony?
Nie wiem czy o tym zdjęciu piszesz, ale mi się nic nie wyświetla (zdjęcie wziąłem z linka, który widzę gdy wezmę post kolegi @Młodzikowski do cytowania - sklep 'PrzystanekSklep')... te przeglądarki.... na jednej widzę na innej nie....

ch.jpg


Jaki rok by nie był na pewno lata 80-te...
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
3.269 88 0
Data rr.mm.dd była oznaczana od 1985, ale patrząc na daty Nn, ta rewizja raczej nie była 85.05.16, tylko później. Może 86 albo 87?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 86
Tabor 10
Tabor 71
Tabor 18
Tabor 521

Podobne wątki