Mam takie pytanko do osób jakie rozbierały modele EU07 i ET22 firmy Piko. Ilu polowe tam siedzą silniki? Zapisuję sobie takie informacje w bazie posiadanych modeli i nie wiem, a nigdy żadnego z tych modeli nie rozbierałem aż tak by to sprawdzić.
W modelach lokomotyw serii EU06/EU07/EP07/EP08/ET41 firma PIKO montuje silniki trójbiegunowe, natomiast w miniaturach lokomotyw serii ET22, podobnie jak w modelach lokomotyw serii SP45/SU45, zgodnie z prowadzoną przez klientów nagonką, a także nowym zwyczajem firmy ze Słonecznej Górki, na wyposażeniu modelu mamy silnik pięciobiegunowy. Z tego co pamiętam silniki (montowane w "Siódemkach" i "Fiatach") mają takie same wymiary, także jeśli komuś koniecznie zależy na podniesieniu "prestiżu" i "wartości" swojej "Siódemki" może zainwestować w lepszy silnik od "Fiata" - sprawdzałem - da się, można, ale po co? W systemie analogowym może będzie różnica. W systemie sterowania cyfrowego model z trójbiegunowym silnikiem będzie jeździł tak samo dobrze, jak z siedmiobiegunowym motorkiem. Zastanawiam się jaki sens dzisiaj ma dawanie silników więcej niż trójbiegunowych, bo poza podwyższeniem ceny, podniesieniem "prestiżu" i zamknięciem jadaczek wiecznym maruderom, nie ma jakiś innych wymiernych "korzyści" - jak dla mnie - relikt przeszłości, kiedy faktycznie to ilu biegunowy silnik miał model miało znaczenie i stanowiło o jego kulturze pracy.
Silniki montowane w "Bykach" czymś się rzekomo różnią od tych montowanych w modelach "Fiatów", stąd każdy z wspomnianych silników ma inny numer katalogowy:
- PIKO 51510-160 - silnik do modeli lokomotyw serii EU06/EU07/EP07/EP08/ET41:
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=18512
- PIKO 96300-26 - silnik do modeli lokomotyw serii SP45/SU45:
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=21659
- PIKO 51640-87 - silnik do modeli lokomotyw serii ET22:
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=20073
Nie wiem czym ten ostatni różni się od tego drugiego, ale według zapewnień producenta też jest pięciobiegunowy, co zdaje się potwierdzać jego cena, jeszcze wyższa (43,90 €) niż cena motorka montowanego w modelu "Fiata" (36,50 €). Z czego wynika różnica w cenie (7,40 €)? Spróbuję to wkrótce ustalić. Najprostszym wytłumaczeniem wydają się różnice w parametrach - prędkości obrotowej, ilości zwojów, które mógłby mieć wpływ na wzrost kosztów produkcji.
Identyczne silniki (ten sam numer katalogowy) jak w modelach "Byków" są montowane, także w modelach zachodnioniemieckich sześcioosobowych lokomotyw serii E50 / 150. Obecnie spora część silników montowanych w modelach PIKO ma takie same wymiary (standaryzacja) i jeśli nie jest to konieczne, to nie zmieniają modelu silnika (obudowy, kół zamachowych), a raczej dostosowują jego parametry - prawie dla każdej rodziny modeli silniki "tego typu" mają inne numery katalogowe.