Podobno [wg niemieckiego forum, mnie się na razie otwiera] są dodane nowości 2023 Brawy wśród reszty produktów. Na razie jeszcze bez katalogu.
W każdym razie z zapowiedzi wiadomo, że np. nowością roku będzie niemiecka cysterna nitowana budowy międzywojennej wg norm DRG.
Ponieważ Bremena chyba wszyscy znają, to kilka słów o cysternie.
Do tej pory Brawa wydała spawaną cysternę budowaną od 1938 roku, i wojenną cysternę tzw. Uerdingen z lat 1941-1943. Teraz cofnęła się do wagonów z lat 1928-38 tzw "austauschbau". Większość cystern z tych lat była podobna do wcześniejszych z okresu D. W. V. [modele Fleischmana i udawacz wszystkiego z Tilliga]. W większości dalej miała rozstaw osi 4 metry, ale cysterny miały już większą objętość zbiornika. Carstens szacuje, że co prawda cystern o pojemności 19,2 m3 zbudowano ponad tysiąc, ale 21,3 m3 około 500, i mniej niż 500 cystern o jeszcze większej pojemności. Wagony nie stanowiły jednolitego typu. Różniły się elementami, występowały nawet serie eksperymentalne, częściowo spawane. Kolejną grupą były przejściowe cysterny z lat 1935-1938 z rozstawem osi 4 lub 4,5 metra i spawanymi zbiornikami, budowane m. in pod potrzeby rozkręcającej się machiny wojennej.
Oznaczenia modeli wskazują, że Brawa wybrała wersję zbiornika 21,3 m3, chyba że sprawę potraktowała lekko i nie będzie się jednak wgłębiać w różnice między objętością zbiorników. Jak na razie oprócz Tilliga jeszcze większy luz w tej sprawie wykazuje Liliput, którego spece potrafili oznaczyć na modelu pojemność zbiornika 26,7 hl, natomiast, mimo, że taki mają dali zbiornik 20 czy 22 hl.
W każdym razie Brawa zapewni nam możliwość zestawienia 3 różnorodnych dwuosiowych cystern, plus czteroosiowego Uerdingena. Do tego mamy cysterny ESU, Exacta. Niestety Liliput konsekwentnie marnuje swoje możliwości.