• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nowości nie-PKP 2021

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.143 129 19
"Warto czekać - gwarantowane!" :D

Takim oto hasłem firma Roco opatrzyła prezentację prototypu swojego modelu lokomotywy produkcji Škody, zamieszczoną w piątek 30 lipca. Poniżej zdjęcia:

roco_br_230_model_prototypowy_1.jpg

roco_br_230_model_prototypowy_2.jpg

roco_br_230_model_prototypowy_3.jpg

roco_br_230_model_prototypowy_4.jpg

roco_br_230_model_prototypowy_5.jpg

roco_br_230_model_prototypowy_6.jpg

roco_br_230_model_prototypowy_7.jpg

roco_br_230_model_prototypowy_8.jpg

roco_br_230_model_prototypowy_9.jpg

roco_br_230_model_prototypowy_11.jpg


Bardzo ogólnie rzecz ujmując - zapowiada się dobrze :) . Nie napisałem bardzo dobrze, gdyż na ten moment wykonanie pewnych detali wzbudza we mnie obawy lub niepokój co do ich ostatecznego wykonania. Myślę, że z racji iż jest to prototyp i producent sam o tym wyraźnie przypomina na koniec wspomnianej prezentacji, toteż nie ma na ten moment większego sensu pochylanie się nad tymże prototypem i rozwodzenie co do pewnych nieścisłości/różnic względem oryginału. Co prawda z punktu widzenia przygotowywania/opracowywania modelu i doskonalenia już istniejącego prototypu należałoby takie uwagi zgłosić producentowi, a co z nimi zrobi to już jego interes. Mam jednak przekonanie graniczące z pewnością, że uwag wyrażonych tutaj na forum nie wezmą sobie do serca, toteż póki co daruję sobie pochylanie się nad kwestią zgodności z odwzorowywanymi maszynami. Mam tylko nadzieję, że producent nie poprzestanie na tym co jest.

Od siebie dodam jeszcze, że widoczne na zdjęciach pantografy to tylko wydruk 3D, który ma zapewne za zadanie dać mniej-więcej pełen ogląd jak będzie wyglądać model, a być może i sam pantograf, choć w tym przypadku miałbym kilka zastrzeżeń co do sposobu jego wykonania, ale ciężko jest zgłaszać jakiekolwiek uwagi co do wydruku 3D, nawet nie do końca obrobionego przed montażem. Może to też tylko taki efekt - czas pokaże. Zgodnie z zapowiedzią producenta pantografy mają być całkowicie na nowo opracowane z innowacyjnym mocowaniem (niewidocznym). To ostatnie w sumie trochę mnie śmieszy, bo firma PIKO w swoich modelach tychże lokomotyw już od 25 lat stosuje takie "innowacyjne" rozwiązanie, więc gdzie tu innowacja... raczej standard, standard, którego nie potrafiło zastosować A.C.M.E. Lekką kpiną z klientów (oprócz pełnych trąbek) jest w modelach włoskiego producenta sposób mocowania pantografów, oczywiście biorąc pod uwagę ogólny poziom odwzorowania innych detali oraz cenę końcową modelu. Podejrzewam, że to właśnie w opozycji do tego rozwiązania zastosowanego przez A.C.M.E., firma Roco "chwali się" swoim "innowacyjnym" rozwiązaniem mocowania pantografów, które w 1996 roku zaczęła stosować firma PIKO...

W zasadzie jest już pewne, że niestety firma Roco nie pokusi się o inny innowacyjny detal/rozwiązanie, a mianowicie oświetlenie rewizyjne. Z tego co widać, pod dolną linią ramy pudła lokomotywy, widoczna jest imitacja lampy oświetlenia rewizyjnego, a zatem nici z takiego "bajeru" jaki zafundowała nam firma PIKO w modelach "Laminátek". Przy tej okazji wspomnę, że firma A.C.M.E. nawet "nie raczyła" odwzorować tych lamp w postaci nieświecących imitacji... W przygotowywanym modelu firmy Roco z "innowacyjnych plusów" można wymienić oświetlenie przedziału maszynowego, oświetlenie kabiny maszynisty oraz oświetlenie pulpitu. "Do kompletu" zabrakło tylko wspomnianego oświetlenia rewizyjnego, a szkoda, bo byłby to bardzo fajny smaczek i podkreślenie innowacyjności modelu oraz trzymania obecnych najwyższych standardów produkcji modeli/odwzorowania pierwowzorów. W związku z tym pozostaje pewien niedosyt, zwłaszcza biorąc pod uwagę zapowiadaną wysoką cenę modelu - 229,90 € w wersji analogowej oraz 314,90 € w wersji z fabrycznie zamontowanym dekoderem dźwiękowym - warto wspomnieć, że model w tej wersji ma posiadać pakiet „Dynamic Sound“ z dwoma głośnikami... - co przy dzisiejszym kursie € do zł, daje odpowiednio około 1050 zł oraz 1439 zł.

Tak czy siak, zapowiada się dobry model, lepszy niż model od A.C.M.E., a o ile i w czym, częściowo już widać, zaś finalny "bilans zysków i strat" (względem pierwowzorów oraz konkurencyjnych modeli) poznamy zapewne pod koniec roku, na który zapowiadane są dwie pierwsze edycje modeli lokomotyw z tej rodziny maszyn produkowanych przez Škodę z Pilzna. Czekam na nie z niecierpliwością :gwizd: ...

- źródło: https://www.roco.cc/de/news/items/704-0-0-0-0-0-0-003-0/index.html
 
Ostatnio edytowane:

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.634 381 7
Pamiętam że circa ponad 30 lat temu Piko aus DDR wypuściło ten model w kilku malowaniach - m.in. - kolei DR. Cieszył się dużym "braniem" jako, że lokomotywa ta - po elektryfikacji odcinka Rzepin - Frankfurt/O - prowadziła pociągi pasażerskie do Berlina Ostbf. i odwrotnie. Pierwsza lokomotywa o dwóch systemach zasilania na polskich torach...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.179 504 30
Piko wypuściło modele Skody już w zjednoczonych Niemczech, a nie za czasów NRD i było to mniej, niż 30 lat temu. Oryginał, czyli dwunapięciowe lokomotywy DR serii 180 (już po zjednoczeniu Niemiec, ale przed połączeniem DR i DB w DB AG) prowadziły pociągi EC, najpierw "Berolina" od maja 1992, a rok później też EC "Varsovia" (w dalszych latach kolejne), a więc cztery lata od zakończenia elektryfikacji odcinka Rzepin - Frankfurt Oderbrücke systemem 3 kV DC, co nastąpiło jeszcze w roku1988, a dwa lata po doprowadzenia do Oderbrücke sieci trakcyjnej niemieckiego systemu 15 kV 16 2/3 Hz (1990). Co do modelu Roco, to czy mamy pewność, że chodzi o model tej lokomotywy, czy o inną wersję Skody? Było ich parę, bardzo do siebie podobnych. Lokomotywy serii 180 miały inne pantografy, ale to może nic nie znaczyć w świetle informacji kolegi @Remaj12, iż na prototypie są założone próbne wydruki, a nie docelowe modele.
 
Ostatnio edytowane:

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.634 381 7
Zdaje się że po niemieckiej stronie /Oderbrücke/ jest system napięcie 15 kV a nie 25 kV...
A Berolina jako "interekspres" kursowała do roku 1992 - kategoria "interekspres" została ustanowiona pod koniec istnienia demoludów w 1986 roku jako konkurencyjna kategoria dla pociągów EC... Pełne uruchomienie trakcji elektrycznej pomiędzy Berlinem a Rzepinem nastąpiło w połowie grudnia 1990 roku.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.179 504 30
W tabeli na podlinkowanej stronie najstarszy model jest z 1999 roku, więc nie widzę tam modelu sprzed 32 lat. Zresztą 32 lata temu było jeszcze NRD, a poza Piko nikt tego modelu nie robił.
Zdaje się że po niemieckiej stronie // jest system napięcie 15 kV a nie 25 kV...
Zgadza się, moja literówka, już poprawiona. Ale w Oderbrücke jest też zasilanie 3 kV DC, wjeżdżają tam polskie elektrowozy. Nie wiem, czy sieć jest przełączana, czy połowa od strony polskiej jest w naszym systemie, a połowa od strony Frankfurtu w systemie niemieckim i lokomotywy po wjeździe rozpędem są potem przestawiane przez spalinową manewrówkę
A Berolina jako "interekspres" kursowała do roku 1992
Być może, tego akurat w szczegółach nie pamiętam, czy "Berolina" miała formalny status "Interexpress" aż do 1992 roku, ale nie zmienia to faktów, opisanych przeze mnie w poprzednim wpisie.
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
6.930 121 1
Zadziwiające, że już trzeci producent do swojej oferty włącza model lokomotywy, który w naturze został wyprodukowany w ilości 35 sztuk tylko dla dwóch przewoźników (info na podstawie Wikipedii). A naszymi, polskimi lokomotywami, których wyprodukowano w o wiele większej ilości (i w ponad tysiącu egzemplarzy), oprócz jednego wyjątku (EU07), zainteresował się tylko jeden producent:(
I taka mała refleksja: czy fani PIKO lub ACME w związku z niecnym postępkiem Roco, które śmiało mieć w swojej ofercie model, który oni już produkują szykują noże, kastety, butelki z benzyną w ramach samoobrony i... nie wydadzą katalogów z nowościami aby konkurencja ich nie uprzedziła;)
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.634 381 7
Ale w Oderbrücke jest też zasilanie 3 kV DC, wjeżdżają tam polskie elektrowozy. Nie wiem, czy sieć jest przełączana, czy połowa od strony polskiej jest w naszym systemie, a połowa od strony Frankfurtu w systemie niemieckim i lokomotywy po wjeździe rozpędem są potem przestawiane przez spalinową manewrówkę
Ponieważ często zdarzało mi się jeździć pociągiem BGE - to z autopsji mogę powiedzieć, że w Oderbrücke jest postój związany właśnie z przełączaniem napięcia z 3 kV na 15 kV i odwrotnie. Być może - nie wiem - pociąg wjeżdża na izolowany odcinek sieci trakcyjnej a po zatrzymaniu - całe zasilenie w wagonie "wyłącza" się. Trwa to ok 3 - 4 minut - po czym następuje powtórne uruchomienie zasilania. Na stacji stoją polskie jak i niemieckie lokomotywy ze składami wagonów - tak że na wszystkich torach stacyjnych muszą być dwa systemy napięć - bo wątpię aby np ET22 była dostosowana do zasilania w sieci niemieckiej...

Co do kategorii "Interekspres" - jest na ten temat nawet stronka w wujku "Gugle"... Przypominam słynnego "Poloneza" relacji Warszawa Wschodnia - Moskwa Biełorusskaja, zestawionego z parunastu wagonów WLAB "Warsu" ze 100-procentowym obłożeniem...

https://en.wikipedia.org/wiki/Interexpress
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.143 129 19
Jakoś dziwne mam przeczucie od dłuższego czasu, że będzie to model lepszy niż ACME...:gwizd:
Moim zdaniem nie powinno być co do tego wątpliwości, że model firmy Roco będzie lepszy od modelu firmy A.C.M.E., co wcale nie oznacza, że będzie lepszy pod każdym względem... a moim zdaniem nie będzie, ale to będę mógł potwierdzić dopiero, gdy ukaże się model seryjny.
@Bolutek ma rację. Pierwszy model ukazał się 32 lata temu (ale nie w NRD): http://www.modellbau-wiki.de/wiki/DR-Baureihe_230
Nie ma racji, ale gdyby miał, to byłoby to właśnie jeszcze w czasach NRD :p - prosta matematyka ;) : 2021-32=1989, a upadek muru był w nocy z 9 na 10 listopada 1989 roku, a zjednoczenie Niemiec stało się faktem prawie rok później - 3 października 1990 roku. Odnośnie pierwszego modelu lokomotywy z rodziny omawianych lokomotyw, wyprodukowanego przez firmę PIKO, napisałem nieco niżej.
Pamiętam że circa ponad 30 lat temu Piko aus DDR wypuściło ten model w kilku malowaniach - m.in. - kolei DR. Cieszył się dużym "braniem" jako, że lokomotywa ta - po elektryfikacji odcinka Rzepin - Frankfurt/O - prowadziła pociągi pasażerskie do Berlina Ostbf. i odwrotnie. Pierwsza lokomotywa o dwóch systemach zasilania na polskich torach...
To niestety źle Kolega "pamięta", bo modele owych lokomotyw firma PIKO zaczęła produkować "dopiero" od 1996 roku. Pamiętać tych czasów nie mogę, ale patrząc po ilości wznowień (w sumie 4 edycje) pierwszego pojedynczego modelu PIKO 51020/51220 (przed nim wyprodukowano jeszcze specjalny zestaw 58100/58101/58200 z okazji Letnich Igrzysk Olimpijskich w Atlancie) wydanego jako nowość 1996 roku oraz dosyć szybkie ukazywanie się kolejnych edycji modeli lokomotyw z tej rodziny - rzeczywiście można uznać, że cieszyły się sporym zainteresowaniem i w sumie chyba do dzisiaj tak jest, mimo iż tych konkretnych maszyn, które z mniejszym lub nieco większym kompromisem może odwzorować z istniejącej formy firma PIKO, jest zaledwie 35 sztuk.

Trzeba było czekać aż 22 lata, aby kolejny producent (A.C.M.E.) ogłosił (w 2018 r.) zapowiedź produkcji modeli lokomotyw z rodziny tych lokomotyw produkowanych przez Škodę. Pierwotnie nie ogłoszono zapowiedzi produkcji modeli tych lokomotyw, których miniatury od 1996 roku produkuje firma PIKO, a w tym roku zaczęła firma Roco. Włoski producent zapowiedział produkcję modeli lokomotyw serii 180 (ex. 230 DR) w oznaczeniach DR i DB AG dopiero rok temu. Wszystko na to wskazuje, że pierwotnie planowali produkować tylko modele czechosłowackich/czeskich/słowackich/włoskich lokomotyw serii 162/163/362/363/E630, ale ostatecznie rozszerzyli produkcję o miniatury lokomotyw serii 180 (ex. 230), a w tym roku zapowiedzieli wydanie również miniatur lokomotyw serii 371 (ex. 372), które z resztą są bliźniaczo podobne do tych wyprodukowanych na zamówienie DR, a pierwotnie oznaczonych właśnie serią 230 (od 01.01.1992 r. serią 180).

Jakby tego było mało, to właśnie w tym roku Roco "wsadziło kij w mrowisko" zapowiadając produkcję modeli lokomotyw produkowanych przez PIKO i również zapowiedzianych przez A.C.M.E., czyli lokomotyw serii 230, 180 (ex. 230) oraz 372 i zapewne w przyszłym roku modeli lokomotyw 371 (ex. 372), a kto wie czy i nie innych, których produkcja przez A.C.M.E. w końcu - po prawie 4 [!] latach od zapowiedzi - ruszyła z końcem minionego roku. Logicznym byłoby takie posunięcie, ale jak zatem w tym świetle wytłumaczyć zapowiedzenie przez Roco wydania 4 modeli lokomotyw serii 230/180/372 w tym samym roku, zamiast jednej miniatury lokomotywy serii 230, jednej 180, jednej 163 i np. 363? Logicznym byłoby właśnie "ukazanie" "całego" spektrum możliwości, o ile przyjęto produkcję modeli lokomotyw wielu serii różniących się nieco między sobą.

Uważam, że projektujące te modele od zera, zwłaszcza w tym roku, "ograniczanie się" do produkcji tylko maszyn serii 180 (ex. 230) oraz 372 i zapewne 371 (ex. 372) byłoby błędem, bo tak jak wspomniałem, tych było tylko 35, a lokomotyw serii 162/163/362/363 było w sumie 361, a zatem ponad 10-krotnie więcej i to nie doliczając do tego jeszcze 50 dwuczłonowych lokomotyw serii 131 - na razie również A.C.M.E. nie zdecydowało się na zapowiedzenie produkcji modeli lokomotyw tej serii - oraz 15 lokomotyw serii 263, którym w sumie bliżej do lokomotyw serii 230/180 (ex. 230)/371 (ex. 372)/372. Zapewne nowości firmy Roco na 2022 rok rzucą nieco światła na tę kwestię - osobiście bardzo liczę na to, że zdecydowali się na produkcję lokomotyw również innych serii z tej rodziny lokomotyw produkowanych przez Škodę.
Co do modelu Roco, to czy mamy pewność, że chodzi o model tej lokomotywy, czy o inną wersję Skody? Było ich parę, bardzo do siebie podobnych. Lokomotywy serii 180 miały inne pantografy, ale to może nic nie znaczyć w świetle informacji kolegi @Remaj12, iż na prototypie są założone próbne wydruki, a nie docelowe modele.
Na początku roku Roco zapowiedziało wydanie 4 poniższych modeli:

1. Model lokomotywy serii 230 w fabrycznym schemacie malowania i oznaczeniach DR:
Roco 71219 (wersja analogowa, system DC)
Roco 71220 (wersja z dekoderem dźwiękowym, system DC)
Roco 79220 (wersja z dekoderem dźwiękowym, system AC)

roco_71219_71220_79220_p.jpg

2. Model lokomotywy serii 372 w fabrycznym schemacie malowania i oznaczeniach ČSD:
Roco 71221 (wersja analogowa, system DC)
Roco 71222 (wersja z dekoderem dźwiękowym, system DC)
Roco 79222 (wersja z dekoderem dźwiękowym, system AC)

roco_71221_71222_79222_p.jpg

3. Model lokomotywy serii 180 w malowaniu verkehrsrot i oznaczeniach DB AG/DB Cargo AG:
Roco 71223
Roco 71224
Roco 79224

roco_71223_71224_79224_p.jpg

4. Model lokomotywy serii 372 w najnowszym zakładowym malowaniu ČD Cargo:
Roco 71225 (wersja analogowa, system DC)
Roco 71226 (wersja z dekoderem dźwiękowym, system DC)
Roco 79222 (wersja z dekoderem dźwiękowym, system AC)

roco_71225_71226_79226_p.jpg

Wszystkie 4 pierwotnie były zapowiedziane na IV kwartał tego roku, ale w ciągu roku data premiery 3. i 4. wyżej wymienionego modelu została przesunięta na I kwartał 2022 roku.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.179 504 30
z autopsji mogę powiedzieć, że w Oderbrücke jest postój związany właśnie z przełączaniem napięcia z 3 kV na 15 kV i odwrotnie. Być może - nie wiem - pociąg wjeżdża na izolowany odcinek sieci trakcyjnej a po zatrzymaniu - całe zasilenie w wagonie "wyłącza" się. Trwa to ok 3 - 4 minut - po czym następuje powtórne uruchomienie zasilania.
To ciekawe, bo ja mam inne doświadczenia. Wielokrotnie jeździłem w latach 1990. i pierwszej dekadzie lat 2000., oczywiście jako pasażer, pociągami EC między Warszawą a Berlinem i nie pamiętam takich postojów "technicznych" w Oderbrücke. Pociąg prowadzony lokomotywą dwunapięciową takiego postoju nie potrzebuje, lokomotywa wyłącza pobór prądu i ew. opuszcza pantografy, przejeżdża styk dwóch systemów rozpędem i nie musi się zatrzymywać. Być może jeżeli jest konieczne zatrzymanie ze względów ruchowych, to wtedy w Oderbrücke faktycznie konieczna jest taka procedura, tego nie wiem. Ale z pewnością nie dzieje się tak za każdym razem. A ET22 oczywiście nie są dostosowane do zasilania z sieci niemieckiej...
 

Remaj12

Znany użytkownik
Reakcje
5.143 129 19
Czyli modelu lokomotywy, która poprowadziła pierwszy EC "Berolina", czyli 180 DR na razie (mam nadzieję, że tylko) nie będzie... :(
Tak, na razie firma Roco nie zapowiedziała modelu lokomotywy serii 180 w oznaczeniach DR, ale jestem pewien, że to tylko kwestia czasu ;) . Proszę spojrzeć ile modeli i jakich lokomotyw wydała firma PIKO przez ostatnie ćwierćwiecze :gwizd: (kolejność w porządku rosnącym według numerów katalogowych, chronologiczna kolejność wydawania nie jest zachowana):

1. 58100 | 180 002-8 DB AG
2. 51020 | 180 012-7 DR
3. 51021 | 372 005-9 ČSD
4. 51021 | 372 012-5 ČSD
5. 51022 | 180 008-5 DB AG
6. 51023 | 180 020-0 DB AG
7. 51024 | 180 005-1 DB Cargo AG
8. 51025 | 230 002-8 DR
9. 51026 | 371 015-9 ČD
10. 51027 | 180 013-5 Railion Deutschland AG (DB Cargo AG)
11. 51028 | 230 007-7 DR
12. 51029 | 180 011-9 DB AG
13. 51140 | 180 017-6 Railion Deutschland AG
14. 51041 | 372 010-9 ČD Cargo
15. 51042 | 371 201-5 "Gottlieb" ČD
16. 51043 | 372 014-1 ČD Cargo
17. 51044 | 230 004-4 DR
18. 51045 | 371 001-9 ČD
19. 51046 | 372 001-8 ČSD
20. 51047 | 371 004-3 "Otik" ČD
21. 51048 | 180 016-8 Railion Deutschland AG
22. 51049 | 372 014-1 ČD Cargo
23. 51060 | 230 014-3 DR
24. 51061 | 371 201-5 ČD
25. 51062 | 230 018-4 DR

Niektóre modele były fabrycznie oferowane również w wersji AC pod innymi numerami katalogowymi np. 51020 w wersji DC, a 51220 w wersji AC.

Podsumowując (ze względu na serię/zarząd/przewoźnika):
- 5 modeli lokomotyw serii 230 w oznaczeniach DR
- 9 modeli lokomotyw serii 180:
- 1 model w oznaczeniach DR​
- 4 modele w oznaczeniach DB AG​
- 2 modele w oznaczeniach DB Cargo AG​
- 2 modele w oznaczeniach Railion Deutschland AG​
- 6 modeli lokomotyw serii 372:
- 3 modele w oznaczeniach ČSD​
- 3 modele w oznaczeniach ČD​
- 5 modeli lokomotyw serii 371 w oznaczeniach ČD

Dodatkowo dotychczas zapowiedziane/wydane modele firmy A.C.M.E. (kolejność w porządku rosnącym według numerów katalogowych, chronologiczna kolejność wydawania nie jest zachowana):
1. 60310 | 162 116-8 REGIOJET
2. 60311 / 69311 | 163 091-2 ČD
3. 60314 / 69315 | 363 145-4 ZSSK
4. 60315 / 69315 | 362 052-3 ČD
5. 60316 / 69316 | E 630-09 FNM
6. 60317 / 69317 | 162 117-6 REGIOJET
7. 60319 / 69319 | E 630-01 FNM
8. 60540 / 69540 | 230 001-0 DR
9. 60541 / 69541 | 180 006-9 DR
10. 60542 / 69542 | 180 011-9 DB AG
11. 60553 / 69553 | 371 005-0 "Pepin" ČD
12. 60554 / 69554 | 371 001-9 "Lucka" ČD
13. 60??? / 69??? | 163 044-1 "Marysia" PR (ČD)
Czyli modelu lokomotywy, która poprowadziła pierwszy EC "Berolina"
Na koniec jako ciekawostka fotografia (niestety mały rozmiarów) uwieczniająca wspomniany pociąg w pierwszym dniu kursowania:

- źródło: http://www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de/Statistiken/19920531-921634-iz.html
- autor: Gerd Böhmer
- opis: "180 020 vor dem EC 42 "BEROLINA" von Warschau nach Berlin an der Warschauer Brücke in Berlin, 31. Mai 1992"
- komentarz: Ostatnia z 20 Škód wyprodukowanych dla DR na czele pociągu EC BEROLINA, w pierwszym dniu jego kursowania.

1992.05.31. - Berlin, Warschauer Brücke - Škoda 180 020-0 z poc. EC 42 ''Berolina'' rel. War...jpg
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.448 442 99
......., który również występował w wersji z płaskim dachem, jak i podwyższeniem do obserwacji szlaku na PKP.
...no i takie wersje proponuje Roco, co widać w linku, który zapodał kolega @Rysiek

PS. Nie wiem, czy na PKP był ten wagon, ale Tillig chyba taki typ wagonu w TT też wypuścił swego czasu jako PKP (serii "F" ?)...
 

Załączniki

  • 50,7 KB Wyświetleń: 47
  • 121,4 KB Wyświetleń: 46

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.448 442 99
Był w wersji z płaskim dachem i oblym świetlikiem.
Zobacz załącznik 828920
To były chyba co najmniej 3 wersje... bo Roco robi z płaskim dachem i 'prostym' świetlikiem. Ta wersja od Tilliga w TT świetlik miała taki a'la obły /załącznik/... przy czym wagon z załączonej wyżej karty ma świetlik jak wraz jakiś inny niż ten w TT...
Szukałem tego typu wagonu w eksploatacji na PKP ale nie trafiłem na żadne zdjęcia, stąd zawsze traktowałem ten model jako wymysł PKP-Tilliga.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.587 64 3
To ciekawe, bo ja mam inne doświadczenia. Wielokrotnie jeździłem w latach 1990. i pierwszej dekadzie lat 2000., oczywiście jako pasażer, pociągami EC między Warszawą a Berlinem i nie pamiętam takich postojów "technicznych" w Oderbrücke. Pociąg prowadzony lokomotywą dwunapięciową takiego postoju nie potrzebuje, lokomotywa wyłącza pobór prądu i ew. opuszcza pantografy, przejeżdża styk dwóch systemów rozpędem i nie musi się zatrzymywać. Być może jeżeli jest konieczne zatrzymanie ze względów ruchowych, to wtedy w Oderbrücke faktycznie konieczna jest taka procedura, tego nie wiem. Ale z pewnością nie dzieje się tak za każdym razem. A ET22 oczywiście nie są dostosowane do zasilania z sieci niemieckiej...
Tutaj rzeczywiście lokomotywy dwusystemowe nie potrzebują postoju przy przechodzeniu na inny system zasilania. Natomiast pozostaje kwestia zasilania wagonów. W Polsce do zasilania wagonów stosuje się napięcie sieciowe 3kV DC. W Niemczech przy napięciu sieciowym 15kV AC 16,7 Hz do zasilania wagonów stosuje się napięcie 1 kV AC 16,7 lub 22 Hz. Wymaga to przesterowania urządzeń wybiórczych w wagonach. Starsze wagony wymagały przełączania ręcznego na zewnątrz. Nie wiem jak to działa w obecnie eksploatowanych wagonach i czy urządzenia te przesterowują się automatycznie po podaniu napięcia na przewód zasilania czy nadal trzeba to zrobić ręcznie z szafy wewnątrz wagonu przy wyłączonym zasilaniu z lokomotywy. Tego tematu nie mam dokładnie zbadanego. Ale w różnych okresach mogło to być różnie wykonywane w zależności od tego jakie były wagony i jak w nich były przełączane systemy zasilania.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 154
Tabor 209
Tabor 151
Tabor 297
Tabor 187

Podobne wątki