• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Nowości nie-PKP 2021

Rafał_A

Aktywny użytkownik
Reakcje
184 35 1
Dzięki. Tak właśnie myślałem, ale zwątpiłem po tym jak Remaj12 cały czas operował określeniami w stylu "typu Y", "typu Y/B" itd.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.181 504 30
Trzeba zacząć od tego, że każdy z producentów (nie licząc TILLIG'a) produkuje różne odmiany wagonów produkowanych w Niemczech:
- Rivarossi produkuje modele wagonów typu B
O Rivarossim tu w ogóle nie wspominaliśmy, właśnie dlatego, że nie są to wagony zgodne ze standardem Y wg UIC, więc proponuję ich tu nie mieszać. Ale dlaczego pomijać w porównaniu modele Sachsenmodelle/Tillig? Wiem, że jakością ustępują zarówno modelom Roco, jak i najnowszym wypustom Piko, ale jednak są to generalnie wagony tego samego typu/standardu. Jednak przypomnę to, co już poprzednio napisałem:
A przy porównaniu modeli różnych producentów należy wziąć pod uwagę różnice między oryginałami, bo jednak kolejne serie wagonów Y z NRD trochę się jednak między sobą różniły.
Właśnie mam w budowanym składzie ( DR+PKP) zestaw 3 sypialnych + 1 kuszetka DR Roco , oraz wagon Piko kl1 i kl2 Y PKP z końca lat 80.
Z tego co Koledzy piszecie wynika że należałoby się ubrać w wagony Y69 do tego składu ...
To zależy, z jakich lat ma być ten odwzorowywany skład DR + PKP. Najnowsze modele Piko odwzorowują najstarszy typ wagonów Y budowy NRD, w dodatku w wyglądzie (np. czarny pas na dolnej krawędzi pudła) i oznaczeniach z przełomu lat 1960/70, więc nie bardzo do tego pasują polskie Y z końca lat 1980. Do wagonów Piko bardziej pasowałyby polskie Y Herisa, które są właśnie z początku lat 1970.
Y, Y/B, Z to określenie standardu. Bautzen 84 itp. to typ, a dajmy na to....Bcdmnu to seria.
Tak, ale... Y/B oznacza wagon standardu Y typu Bautzen. Poza tym w literaturze obcojęzycznej, na określenie standardu UIC Y często używa się określenia "typ Y", stąd biorą się nieporozumienia, bo i my nie raz mówimy "wagon typu Y" zamiast powiedzieć "wagon standardu Y". Ale oczywiście nie należy mylić "typu Y" (UIC) z oznaczeniami fabrycznymi typów wagonów, jak "typ 111A", czy "typ Bautzen '84".
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.634 381 7
Jedno jest pewne - jeżeli Piko utrzyma trend w produkcji modeli wagonów tego typu - to można zapomnieć o jakimkolwiek mieszaniu ich do polskich składów - nawet międzynarodowych. Raczej będą - wzorem Roco - kombinowali składy pociągów dalekobieżnych, które latach siedemdziesiątych woziły lud pracujący NRD na socjalistyczne wczasy nad Bałtyk lub góry Turyngii.
Ale obserwując zapotrzebowanie w Niemczech na produkty "aus DDR" - trafili w punkt. Herr Doktor Piko pnie się w górę - Herzlichen Glückwunsch, Kamerad;):ROFL:...
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.634 381 7
Ale dlaczego trzeba zapomnieć o ich włączaniu do pociągów międzynarodowych ?
Bowiem jedynym pociągiem międzynarodowym po roku 1970 była "Berolina", gdzieś w latach 1974-?? ustanowiona jako "Interekspres" w ramach rozwoju połączeń w bloku socjalistycznym - ale tylko pomiędzy stolicami państw. Później - gdy znacznie uproszczono zasady podróżowania pomiędzy krajami socjalistycznymi - stempel w dowodzie osobistym - zaczęto uruchamiać więcej pociągów międzynarodowych. Ale jak pamiętam - składy z Polski do NRD były zestawiane wyłącznie za wagonów PKP plus ew. DDR-owskie "Mitropy" jako WL...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.181 504 30
jedynym pociągiem międzynarodowym po roku 1970 była "Berolina"
To kolega @Bolutek chyba coś nie najlepiej pamięta, bo ja z kolei pamiętam wiele pociągów międzynarodowych w początkach lat 1970., zresztą nie tylko między Polską a NRD, ale także na południe, do Czechosłowacji, na Węgry i dalej. I nie mam tu na myśli pociągów NRD - PRL - ZSRR, zestawionych głównie z wagonów SŻD, ale także pociągi relacji Polska - NRD. Faktem jest jednak, że większość tych pociągów była zestawiana z wagonów PKP. A wynikało to z prostego faktu: pociągi jeździły głównie w relacjach z Warszawy czy Krakowa do Berlina i Lipska, więc taki skład większość trasy przejeżdżał po torach PKP. Żeby zrównoważyć "wagonokilometry" taboru DR i PKP (aby nie płacić sobie wzajemnie tzw. czynszu dzierżawnego), większość wagonów w składzie musiała być pochodzenia PKP. A co do stempla w dowodzie osobistym, to w pierwszej kolejności wprowadzono takie ułatwienie właśnie w ruchu między Polską a NRD, a stało to się w 1971 lub na początku 1972 roku (dokładnej daty nie pamiętam). W lecie 1972 z rodzicami pojechaliśmy na tej zasadzie samochodem na wakacje do NRD. Do innych krajów socjalistycznych ciągle konieczna była wkładka paszportowa (ważna tylko łącznie z dowodem osobistym).
 

Bolutek

Znany użytkownik
Reakcje
1.634 381 7
To kolega @Bolutek chyba coś nie najlepiej pamięta, bo ja z kolei pamiętam wiele pociągów międzynarodowych w początkach lat 1970., zresztą nie tylko między Polską a NRD, ale także na południe, do Czechosłowacji, na Węgry i dalej. I nie mam tu na myśli pociągów NRD - PRL - ZSRR, zestawionych głównie z wagonów SŻD, ale także pociągi relacji Polska - NRD. Faktem jest jednak, że większość tych pociągów była zestawiana z wagonów PKP. A wynikało to z prostego faktu: pociągi jeździły głównie w relacjach z Warszawy czy Krakowa do Berlina i Lipska, więc taki skład większość trasy przejeżdżał po torach PKP. Żeby zrównoważyć "wagonokilometry" taboru DR i PKP (aby nie płacić sobie wzajemnie tzw. czynszu dzierżawnego), większość wagonów w składzie musiała być pochodzenia PKP. A co do stempla w dowodzie osobistym, to w pierwszej kolejności wprowadzono takie ułatwienie właśnie w ruchu między Polską a NRD, a stało to się w 1971 lub na początku 1972 roku (dokładnej daty nie pamiętam). W lecie 1972 z rodzicami pojechaliśmy na tej zasadzie samochodem na wakacje do NRD. Do innych krajów socjalistycznych ciągle konieczna była wkładka paszportowa (ważna tylko łącznie z dowodem osobistym).
Kolego Andrzeju raczej się nie pomyliłem, gdyż po "grudniowej odwilży", za towarzysza Edwarda zaczęło następować otwieranie się Polski na blok socjalistyczny i uruchamianie pociągów międzynarodowych - a to dzięki że Pafawag ruszył z produkcją - wtedy - nowoczesnych wagonów.
W 1974 roku jechałem "Cracowią" z Budapesztu do Krakowa, pojawiła się "Gedania" z Gdyni do Berlina. dodatkowy pociąg sezonowy nocny z Warszawy do Berlina - i ten jak pamiętam - miewał w zestawieniu "igreki", które wypuściło teraz Piko. Jedno co było makabryczne w tych wagonach to kanapy w 2. klasie kryte niemiecką dermą:(... Możemy dyskutować - ale to nie temat na ten wątek...
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.282 32 10
Bowiem jedynym pociągiem międzynarodowym po roku 1970 była "Berolina"
Towarzysz Bolutek zawsze ma rację, dla tych co odważą się jednak nie uwierzyć w te przekonania mogą odbyć podróż w czasie (wspomniany rok 1970) i przestrzeni (przez granicę Niemieckiej Republiki Demokratycznej) pociągami:
1701 Warszawa - Berlin - Hoek van Holland
1704 Moskwa - Warszawa - Berlin
1705 Warszawa - Berlin
1709 Warszawa - Berlin Berolina
3604 Przemyśl - Leipzig
3606 Kraków - Berlin (którym Bolutek również jechał)
3610 Kraków - Eisenach
77647 Karpacz - Dresden
oraz sezonowymi
17006 Moskwa - Warszawa - Berlin
17203 Kuźnica Białostocka - Warszawa - Berlin

Poproszę o tradycyjne wąsate 'jestem na nie'
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.181 504 30
Całe wschodnie Czechy są zasilane 3 kV DC, a ta lokomotywa jest pod 25 kV AC.
Zgoda, ale powiedziałbym raczej, że całe północne Czechy są zasilane prądem 3 kV DC, w tym Praga i linia wzdłuż Łaby do Dečina i granicy z Niemcami, natomiast całe południowe mają system 25 kV 50 Hz, w tym Brno i Břeclav, które są na wschodnim krańcu południowej części kraju.

Jest tylko jeden "drobiazg": SOKV to nie jest stacja macierzysta lokomotywy (zresztą na lokomotywach nie umieszcza się zwykle nazwy stacji, tylko lokomotywowni). Skrót SOKV oznacza Středisko oprav kolejových vozidel, czyli zakład naprawy taboru kolejowego. SOKV Ostrava jest jedną z trzech takich jednostek ČD Cargo, choć w opisie na angielskojęzycznej stronie jest mowa o centrum napraw wagonów, a nie lokomotyw. Tak że wydaje się, iż opis na lokomotywie jest prawidłowy.
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
6.930 121 1
Niedawno kolega @Remaj12 zaprezentował najnowsze modele wagonów standardu "Y" od PIKO w malowaniu wschodnioniemieckiej kolei DR a poniżej zestaw wagonów standardu "B" od konkurencji:

Rivarossi HR4307 - DR, "Pannonia Express", epoka IV
Ame 51 50 19-40 008-1, [REV|Del|17.12.78]
ABme 51 50 39-40 003-8, [REV|Del|17.12.78]
Bme 51 50 20-40 021-1, [REV|Del|17.12.78]


Rivarossi HR4307.jpg Rivarossi HR4307 b.jpg Rivarossi HR4307 d.jpg Rivarossi HR4307 h.jpg Rivarossi HR4307 i.jpg Rivarossi HR4307 e.jpg Rivarossi HR4307 j.jpg Rivarossi HR4307 g.jpg Rivarossi HR4307 k.jpg

Źródło: facebook.com/Przystaneksklep
 

Tigrek

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 37 15
Czy ktoś wie, co z nowością od Brawy, mianowicie BR01? Niby na ebayu są już dostępne od ręki... ale fotek brak... wszędzie indziej wyprzedane... ma może ktoś z Was już u siebie ją?
 

MIKOT 1

Znany użytkownik
Reakcje
4.403 99 132
Była przed chwilą w Drimie, ale już nie ma. Spóźniłem się...
Dowiedziałem się, że jeśli jeszcze będą (nikt nie wie kiedy), to tylko analogi. Cyfrowych nie będzie.
 
Ostatnio edytowane:

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.588 51 2
Pierwsze Br01 wyszly w ramach zestawow z pociagiem Rheingold plus gratisowym dodatkowym wagonem bagazowym w ostatnie dni czerwca.
W sprzedazy sa wlasnie lokomotywy z rozczlonkowanych setow.
Lokomotywy Br01 oraz Br02 w wersjach analogowych i dzwiekowych maja wyjsc pod koniec sierpnia.
Na drehscheibe jest watek, fotek rzeczywiscie malo, ale to co widac bardzo mi sie podoba. Zwlaszcza kola z niskimi obreczami.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 154
Tabor 209
Tabor 151
Tabor 297
Tabor 187

Podobne wątki