W kwestii wagonów BRAWY. W III kwartale trafia do sprzedaży wagon DRG typu G (Kassel)(...)
Podejrzana jest dla mnie jego cena. Zaledwie 130zł.(...)
Czy w wypadku tego modelu jest coś podejrzanego ?
Ta cena jest jak najbardziej normalna. Wagon w cenniku kosztuje 32,50EUR i po odliczeniu 10% rabatu jaki oferuje Lippe wychodzi dokładnie 29,25EUR.
Ten wagon G(h)Kassel-Munchen-Karlsruhe w epII i G(h)10 w ep.III i Gklm191 w ep.IV ukazuje się od kilku lat w nienagannym bardzo filigranowym wykonaniu. Można powiedzieć że jest to wagon sztandarowy dla hasła Brawy "Ich liebe detail".
Zwłaszcza że jest to wagon nr 1 w historii niemieckich kolei , jako konstrukcja nr 1 w historii polskich kolei które również skorzystały z pruskiej konstrukcji Musterblatt IId8. I ilościowo nr 1 w historii europejskich kolei - 121.770 sztuk !
Niestety w świadomości społecznej , zwłaszcza polskiej ten wagon ma monopol na "czarną legendę" z okresu II W.Św.
A przecież nie tylko nim wożono transporty z cywilną ludnością najczęściej przymusowo.
Wracając do konstrukcji , wagon ten ma nie jedną wersję :
- bez budki , bez zastrzałów diagonalnych w narożach
- bez budki , z zastrzałami diagonalnych w narożach
- z budką zachodzącą na dach , bez zastrzałów diagonalnych w narożach
- z budką zachodzącą na dach , z zastrzałami diagonalnych w narożach
- z budką nie zachodzącą na dach , bez zastrzałów diagonalnych w narożach ( co do tej wesji mam wątpliowści )
- z budką nie zachodzącą na dach , z zastrzałami diagonalnych w narożach
Tak czy siak dla miłośników klasyki - niemieckiej, polskiej i europejskiej - wagonów towarowych jest bezsprzecznie "kultowym nr 1".
Warto dodać że warszawski Loko Model zapowiedział emisję tych wagonów właśnie Brawy w oznaczeniu PKP z orłem w kolorze szarym i czerwieni tlenkowej.