• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Noga z elektroniki

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
486 8 0
#81
i na tutejszym. Już nie pamiętam u kogo
Rysunek-1 jest akurat mój.
Jest to jeden ze sposobów sterowania napędem rozjazdu.
Przełącznikiem dźwigienkowym ustalasz przebieg a przyciskiem podajesz zasilanie.
Ten szereg przełączników na trzecim zdjęciu, to najprawdopodobniej przełączniki typu (ON)-OFF-(ON). Czyli położenie neutralne po środku i przechyleniem w prawo(dół) lub lewo(góra) przełączasz napęd. W tym przykładzie przełącznik (dźwignia) nie wskazuje położenia zwrotnicy.
Stosuje się również przełączniki dźwigienkowe ON-ON, czyli dwie pozycje stabilne. Praktycznie każdy napęd elektromagnetyczny ma wyłącznik krańcowy. Po przełączeniu odłącza zasilanie cewki dlatego można użyć tego typu przełączniki. W sytuacji gdyby napęd nie miał wyłącznika krańcowego, cewka byłaby cały czas pod napięciem a mogło by doprowadzić do przegrzania a nawet spalenia elektromagnesu.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
486 8 0
#82
3 - jaki najlepiej kupić zasilacz do zasilania napędów rozjazdów i semaforów? Wiem, że musi on być 16V
Wystarczy, że będzie miał 15V.
Możesz użyć np. jeden z tego typu. Ma dwa napięcia wtórne 15V. Jedno możesz wykorzystać do sterowania rozjazdami i semaforami a drugie np. do oświetlenia.
1 - czy za pomocą rozdzielaczy Piko nr 71400 oraz odpowiednich wtyczek też firmy Piko (lub - i - oraz) złączy kablowych Marklina np: nr 219992 SKU 71400 osiągnę mój cel?
2 - czy ewentualne zamienniki mogę kupić w sklepie lub hurtowni z materiałami "elektrycznymi"?
Zapewne chodzi Ci o listwę Piko 55770? Zamiast tej listwy i złączek Marklin'a wystarczy, że zastosujesz zwykłą kostkę elektryczną

i w razie większej ilości wspólnych podłączeń zmostkujesz z jednej strony.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
misza1

misza1

Aktywny użytkownik
Reakcje
16 0 0
#83
Dziękuję za pomoc - super. Jak zobaczyłem "fotkę" kolegi to od razu skojarzyłem, że - i faktycznie (sprawdziłem) widziałem ten rysunek u kolegi daroTRN gdzie też była mowa na ten temat. Faktycznie chodziło mi o listwę (taka nazwa jaką podałem pochodziła ze sklepu). Teraz jestem już bliżej końca mojej koncepcji sterowania analogowego napędami rozjazdów i chyba też semaforami, bo chyba też tak można.
Mam jeszcze pytanie, czy zrobienie takiego pulpitu, jaki w linku podałeś u kolegi daro jest trudne? Czy jest on jakoś podświetlany? Widzę tam różnego koloru (chyba przyciski) - czy one oznaczają kierunki jazdy?
Pozdrawiam. Misza
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
misza1

misza1

Aktywny użytkownik
Reakcje
16 0 0
#84
Kiedyś w moim wątku kolega krakowiak napisał, że muszę dużo czytać itd. I znowu doświadczenie wzięło górę. Na Portalu miłośników DCC znalazłem cudowne artykuły "o sterowaniu napędami zwrotnicy z optyczną sygnalizacją położenia", czyli coś dla mnie odnośnie powyższego pytania o budowie pulpitu. Fajnie napisane - jak dla laika. Trochę mnie jednak martwi, iż jest tam trochę lutowania, a przy sygnalizacji ledowej trzeba jeszcze wstawiać oporniki. Żarówkowe z przełącznikiem bistabilnym jest łatwiejsze do wykonania - może jednak spróbuję? - tylko jak mawiał Pawlak "koń (czytaj żarówka) to przeżytek", a jak żarówka to jaka?, a na dodatek znając moje zamiłowanie do elektroniki mogę spodziewać się wszystkiego. Z drugiej strony - przecież zamierzam budować moje dzieło długo, no to dlaczego nie spróbować? Może się uda i nic nie spłonie?
A może, któryś z kolegów ma inną łatwiejszą metodę niż wyżej opisana na Portalu miłośników DCC?
Misza
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.587 558 30
#87
Otóż w jednaj z książek znalazłem pokazane okablowanie makiety i sądzę, że jest ono pokazane tak, że taki laik jak ja chyba to zrozumiał.
No, jak ten pierwszy rysunek (nie "Rysunek-1" kolegi Marqusa, tylko pierwszy z lewej) jest jasny i Kolega Misza go rozumie, to gratuluję! Ja, mimo pewnej wiedzy na ten temat, nie końca chwytam, co tam jest. Nie wiem na przykład jak rozumieć symbole S1....S4. Domyślam się, że chodzi o sygnały, ale jakie i jak podłączone? Nie mówiąc o tym, że brakuje "centrali sterowania" tym wszystkim, czyli odpowiednimi przełącznikami, a to jest największa trudność. Wiadomo, że do każdego napędu zwrotnicowego muszą dojść 3 przewody: wspólny i po jednym dla każdego położenia napędu, a z tego rysunku praktycznie nic więcej nie wynika. Z sygnalizatorami kształtowymi jest podobnie (przy czym np. w semaforze dwuramiennym ramionami niesprzężonymi będą dwa napędy).

Dobre rysunki są w starym zeszycie Piko o planach torowych makiet, trzeba jednak pojąć podstawowe zasady połączeń przy sterowaniu urządzeniami tradycyjnym ("analogowym"), które zresztą w tej książeczce są dobrze wyjaśnione. Niżej skan przykładowego schematu z tych planów, już kiedyś tu zamieszczany. Dla jasności, nie pokazano tam wszystkich połączeń między przełącznikami zwrotnic a ich napędami, ale zastosowane symbole doskonale wyjaśniają co z czym trzeba połączyć.

SCAN0093bb.jpg
 
OP
OP
misza1

misza1

Aktywny użytkownik
Reakcje
16 0 0
#88
Witam. Kolego Andrzeju - patrząc na zdjęcie z książki "rozumiem" jak to jest ładnie połączone, równo - idzie to od pulpitu do poszczególnych rozjazdów i semaforów. Nie mówiłem tego dosłownie, bo co taka noga jak ja może się na tym znać. Jeden czerwony przewód dochodzi do listwy, a od niej idą dalej już pozostałe - nie trzeba do każdej części prowadzić kabla od samego początku (np od pulpitu, czy zasilania) - to właśnie miałem na myśli pisząc, że to rozumiem. Dziękuję za kolejną małą lekcję.

linki do artykułów:
http://wiki.gbbkolejka.pl/tiki-index.php?page=Sterowanie napędu zwrotnicy z optyczną sygnalizacją położenia

http://wiki.gbbkolejka.pl/tiki-index.php?page=Sterowanie napędu zwrotnicy z optyczną sygnalizacją położenia 2

Dla kolegi Margus - w wątku kolegi daroTRT - "sterowanie zwrotnicami przy pomocy klawiatury Piko 55262" w swoim piątym wpisie (pod tym właśnie rysunkiem, na który się powołuję) wstawiłeś przykład pulpitu z wątku /makieta - kraina gagarinów, który zamieścił tam kolega stare tory - z dopiskiem "może się przyda"

Pozdrawiam Misza.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
486 8 0
#89
Ten przykład z pulpitem, który pokazał @stare tory
to był przykład jak rozwiązać sterowanie napędem dwoma przyciskami (zielony i żółty) zamiast przełącznikiem dźwigienkowym. Diody LED obok przycisków sygnalizują położenie zwrotnicy.
A schematy są w tych linkach co wskazałeś.
Moim zdaniem, nie baw się z żarówkami. Potrafią się przepalić w najmniej oczekiwanym momencie i są bardziej prądożerne od LED-ów.
A lutowanie? Prędzej czy później będziesz musiał się z tym zmierzyć. ;)
 
OP
OP
misza1

misza1

Aktywny użytkownik
Reakcje
16 0 0
#90
Po zapoznaniu się z propozycją kolego marqusa dotyczącej transformatorów (i tak się na tym nie znam) zdecydowałbym się na ten z pozycji 2 (bo tylko ten jest w magazynie) a dla mnie jest bardziej przejrzysty (chyba) - dwa przewody czerwone to chyba do zasilania 230V a kolejne dwa niebieskie i dwa brązowe to do 15 V - tylko czy to ma być układ niebieski - brązowy, czy też niebieski - niebieski, brązowy - brązowy?
Zdaję sobie sprawę z tego,iż wcześniej czy później będę musiał zmierzyć się z lutowaniem. Myślę, że dam sobie z tym radę - to nie jest przecież trudne, jak powiedział mój kolega, wystarczy tylko jak założysz okulary, a jakby co to ja pomogę - hehehehe.
Tak na marginesie - w szkole średniej (od mojego imienia Marek) też mówiono do mnie markus, a później ja wybrałem "miszę", bowiem tak do mnie - już na studiach - mówiła bliska mi osoba, która później został moją małżonką.
Pozdrawiam Misza.
 
Ostatnio edytowane:

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
486 8 0
#91
Tutaj masz taniej. W TME nie wszystko jest tanie. Ale fajnie się szuka różne części i bardzo często mają od razu noty katalogowe.
Opis przewodów zazwyczaj jest na etykiecie transformatora.
 
OP
OP
misza1

misza1

Aktywny użytkownik
Reakcje
16 0 0
#92
Dzięki - tylko ten z kolejnej propozycji ma tylko cztery przewody - dwa na główne napięcie i dwa na 15V (chyba) to jak tam ma być 2x15V? Wytłumacz to laikowi - proszę.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.587 558 30
#95
Generalnie dobrze, nie rozumiem tylko, co to są te 2 brązowe długie prostokąty (listwy połączeniowe? po co?) na rysunku podłączenia zwrotnic. O ile przy przewodzie wspólnym (czerwonym) są to listwy rozdzielcze, o tyle przewody indywidualne do napędów (lewy, prawy) są do każdego napędu oddzielnie. Poza tym jedna zwrotnica (w prawym górnym rogu) nie jest podłączona. Pomijam fakt, że tak narysowany schemat jest bardzo nieczytelny...
 
OP
OP
misza1

misza1

Aktywny użytkownik
Reakcje
16 0 0
#96
Dziękuję. Zdaję sobie sprawę z tego, iż nie jest to rysunek techniczny, a chodziło tylko o to, aby pokazać mój sposób myślenia. Najważniejsze jest to. że wiem już jak to robić. Te brązowe prostokąty to faktycznie listwy i też się zastanawiałem czy są one tam potrzebne. Teraz już wiem, że przewody łączące napędy (na rysunku) oznaczone na brązowo zostaną po podłączeniu zebrane w dwie lub trzy wiązki (dwie do napędów na dole - po lewej i po prawej stronie makiety) a trzecia dla napędów na poziomie +1.
Dziękuję i pozdrawiam. Misza
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.587 558 30
#97
Nieporozumienie wynikło z tego, że jest to mieszanina schematu ideowego (gdzie pokazane jest co z czym ma być połączone, ale nie jak to praktycznie wykonać) z montażowym, na którym pokazuje się przebieg przewodów, łączówki itp. Schemat zasilania jest OK, tam wyraźnie widać, że pokazana jest idea połączeń, a jak będzie to zrealizowane w praktyce, to już inna sprawa.
 
OP
OP
misza1

misza1

Aktywny użytkownik
Reakcje
16 0 0
#98
Jak zwykle, wielkie dzięki. Zdaję sobie sprawę, że tam nie pokazałem tego jak to powinno wyglądać - pokazuję to tak jak to czuję, ja laik. Mój przesympatyczny kolega, który majsterkuje, naprawia sprzęty rtv i inne obiecał, że mi pomoże - zrobi szkolenie z lutowania, pokaże co i jak i myślę, że z jego pomocą jakoś sobie będę radził. Póki co czytam i pytam:
wiem, że do głównego zasilania torów używa się przewodów o przekroju 1,5 mm2 a od niego już bezpośredni do torów można doprowadzać przewody 0,5 lub 0,75 mm2. W związku u z tym:
Czy podobne zasady obowiązują także przy zasilaniu napędów i oświetlenia makiety?
I drugie - tym razem tory - co modelarz to koncepcja - czy moje małe tory Fleischmann picolo z podsypką mogę tylko przykleić do korka, czy też muszę je jeszcze przybić gwoździami?
Miłego dzionka dla wszystkich. Misza
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.587 558 30
#99
Wydaje mi się, że tak duże przekroje są konieczne przy dużych układach, przy stosunkowo niewielkiej makiecie (jak ta), w dodatku w N, gdzie pobór mocy jest mniejszy, niż w H0, spokojnie wystarczą mniejsze przekroje, ale nie potrafię powiedzieć, ile. Kolega elektronik na pewno będzie umiał podpowiedzieć. Do zasilania napędów zwrotnicowych wystarczą małe przekroje, bo pobór mocy przez jeden napęd jest minimalny, a napędy w zasadzie nigdy nie pracują jednocześnie. Jeśli chodzi o oświetlenie, to zależy od liczby punktów świetlnych ich mocy (większej przy żarówkach, dużo mniejszzej przy stosowaniu LED-ów). I znowu myślę, że kolega elektronik pomoże.

Co do torów, to nie potrafię pomóc. Powtórzę tylko, że ja nie używałbym torów z podsypką (nudny jestem, wiem;)).
 
OP
OP
misza1

misza1

Aktywny użytkownik
Reakcje
16 0 0
Witam wszystkich.
Chcę się tylko upewnić czy na mojej makiecie będzie wszystko w porządku i na pewien czas dam wszystkim spokój z moimi pytaniami. Tym razem nie jest to elektronika. Chodzi mi o mój poziom + 1. Program SCARM pokazuje wysokość poziomu + 50 mm i na żółto % pochylenia podjazdów (3,2%). Po dołożeniu na poziom + 50: sklejki (4 mm + korek 2 mm + tory około 4 mm) daje to całkowitą wysokość poziomu + 60 mm. Program wykazuje w nachyleniu podjazdów na tę wysokość 3,8 do 3,9 % - czyli dalej na żółto. Czy to wystarczy, czy mogę jeszcze podnieść wysokość poziomu?
Z góry dziękuję za odpowiedzi i życzę wszystkim miłego dzionka. Misza
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Dla początkujących 7

Podobne wątki