• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Noga z elektroniki

OP
OP
misza1

misza1

Aktywny użytkownik
Reakcje
16 0 0
#41
Dziękuję za kolejne lekcje. Moim (zapożyczonym) projektem byłem zachwycony - lecz czego nie robi się dla nauki. Zmieniłem trochę wcześniejszy plan. Nie uwzględniłem żeberka, bowiem uważam, że jak na pierwszy raz w życiu, to i tak mam zbyt dużo zwrotnic. Chyba pójdę jednak w kierunku aby zwrotnicami na początek sterować analogowo, a później jak się poduczę z elektroniki to wstawię dekodery. Teraz ta myśl mnie przeraża - to łączenie, ta "plątanina" kabelków itp. Lokomotywy sterowane cyfrowo.
Poniżej przedstawiam chyba ostateczną wersję planu - chyba że .....
Zdjęcia nie są najlepszej jakości. Pozdrawiam Misza.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.469 552 30
#42
Dalej miałbym parę uwag, ale wygodniej byłoby mi pokazać je na rysunku. Czy nie dałoby się wkleić obrazka z programu, albo chociaż zrzutu z ekranu, a nie fotki monitora?

Moim zdaniem do poprawy jest główna stacja na dole. Poza tym zupelnie niezrozumiały jest dla mnie układ torowy na górze: czy to ma być stacja, czy kilka bocznic szlakowych? I po co te mosty? Jakoś mi się to kupy nie trzyma.
 
OP
OP
misza1

misza1

Aktywny użytkownik
Reakcje
16 0 0
#43
Ok. Mosty są ponieważ już je zakupiłem i chcę je wykorzystać. Cała makieta to dwie górki - coś jakby oddzielne wioski, które łączą się w strefie rekreacji (jeziorko) - a potem mogą sobie pójść do kawiarenki w miasteczku. Układ torowy na górze to dwie bocznice w różnych zakładach tak ułożone aby pociąg mógł manewrować nie wjeżdżając na szlak główny. Taki miałem zamiar. Postaram się wrzucić coś z programu. Może się uda.
No i nie wiem jak to się robi.
 
OP
OP
misza1

misza1

Aktywny użytkownik
Reakcje
16 0 0
#44
Przykro mi, nie potrafię tego zrobić. Program jest darmowy - okrojony - a obrazy robione jako mapy bitowe. W moich folderach są widoczne - a przy przeglądaniu w funkcji dodaj załącznik są już niewidoczne. Jedyne co mogłem zrobić to właśnie zdjęcia, chociaż światło się odbiją, nie mam krótkoogniskowego itp. ale są widoczne w moich folderach dlatego mogę je załączyć.
Pozdrawiam Misza.
[DOUBLEPOST=1439477886,1439477504][/DOUBLEPOST]Wreszcie doszedłem to tego - co za sukces!!!! Oto moja makieta.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.469 552 30
#45
Teraz lepiej z rysunkiem. Postaram się na nim coś naskrobać, ale to chyba już nie dziś. Z uwag ogólnych:
- należy unikać zacieśniających się łuków,
- nie powinno się stosować odwrotnych łuków bez wstawki prostej,
- bocznica szlakowa (bo tam nie ma stacji) powinna się odgałęziać od szlaku w jednym miejscu, inaczej trzeba zrobić jakiś posterunek i całość niepotrzebnie się komplikuje,
- tylko jeden tor żeberkowy na stacji, przy którym jest i magazyn i nawęglanie, i szopa, to trochę za mało - albo za dużo jest obiektów przy tym jednym torze,
- przy dwóch jednotorowych liniach zbiegających się na stacji tylko jeden dodatkowy tor przebiegowy to stanowczo za mało.
 
OP
OP
misza1

misza1

Aktywny użytkownik
Reakcje
16 0 0
#46
Bardzo dziękuję za lekcję oraz za bardzo cenne uwagi. Zostały one zakodowane w mojej głowie. Z niecierpliwością czekam teraz na propozycje zmian.
Misza
 
OP
OP
misza1

misza1

Aktywny użytkownik
Reakcje
16 0 0
#47
Biorąc pod rozwagę sugestie kolegi Andrzeja popracowałem trochę nad łukami oraz stacją dolną. Częściowo jest to powrót do koncepcji mojego "Guru". Makieta chyba trochę urośnie i teraz będzie miała 200x100 cm, chociaż na 90 chyba jeszcze się zmieści.Teraz muszę zrobić jeszcze coś z górą Może faktycznie tych mostów jest za dużo?
Propozycja planu wygląda teraz tak:
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
misza1

misza1

Aktywny użytkownik
Reakcje
16 0 0
#48
A góra totalnie bez koncepcji. Może trzeba wrócić do małej górnej stacyjki z mijanką, czyli do pierwowzoru planu? Bez koncepcji góra wygląda tak"
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.469 552 30
#49
Może trzeba wrócić do małej górnej stacyjki z mijanką
Jestem za, i tak też przygotowalem moją propozycję. Zgodnie z tym, co pisałem, rozbudowalem dolną stację. Na żółto narysowałem elementy "opcjonale", które poprawiają funkcjonalność stacji i dają większe możliwości manewrów, ale można się bez nich obejść. Założyłem użycie rozjazdów krzyżowych (angielskich), bo pozwalają uzyskać rozbudowane układy na mniejszej powierzchni.

Na górze proponuję powrót do mijanki na łuku, a z toru dodatkowego odchodzi bocznica do małej fabryczki czy tartaku. Starałem się polikwidować zacieśniające się łuki i łuki odwrotne bez wstawek prostych. Długi,łagodny łuk w lewym górnym rogu należałoby wykoać jednym promieniem, poza tym można trochę się pobawić z tą długą prostą, żeby trochę to urozmaicić - ale nie do przesady i pamiętając o wcześniej podanych zasadach. Dla jasności nie rysowałem przebiegu linii w tunelu pod górną stacją.

Oczywiście to tylko moja wstępna wizja, trzeba to rozrysować w skali z użyciem rzeczywistych elementów torów i rozjazdów - ja nie mam takiej możliwości.

makieta 3.jpg
 
OP
OP
misza1

misza1

Aktywny użytkownik
Reakcje
16 0 0
#50
Wielkie dzięki Andrzeju - jestem przerażony - oczy mam jak pięciozłotówki. I ja mam to zrobić? Gdzie podziały się moje mosty - hehehe. Ciekawe o ile powiększy się to co mam robić. Przeraża mnie ilość zwrotnic chociaż plan jest bardzo fajny i już zaczyna mnie kręcić. Przerysuję, popatrzę, pomyślę i ...... i co dalej 8 klaso? Do pracy rodacy!!!
Wielkie dzięki. Pozdrawiam Misza.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.469 552 30
#51
Gdzie podziały się moje mosty
No, jeden się ostał.;)

Jeżeli Kolega nie kupił już za dużo tych torów Fl na podsypce (ew. można je wykorzystać w tunelu :D), to proponuję pomyśleć nad innymi. Bardzo dobre są Peco - właściwie jedyne, gdzie rozjazdy krzyżowe są prawidłowo odwzorowane, a nie uproszczone. Jeśli chodzi o powierzchnię, to starałem się zmieścić w oryginalnym obrysie.
 
OP
OP
misza1

misza1

Aktywny użytkownik
Reakcje
16 0 0
#52
Trochę się napociłem - coś jest nie tak z tym programem - tory się nie schodzą, a powinny. Teoria i praktyka mówią swoje a program SCARM swoje. Wiele sugestii Kolegi Andrzeja wykorzystałem. Górną stacyjkę mogłem tylko tak zrobić. Może specjaliści zrobiliby to lepiej - ja nie potrafiłem. Nie potrafiłem znaleźć rozwiązania sugerowanego przez Andrzeja. Rozjazdów krzyżowych nie wstawiłem - to dopiero było wariactwo maszyny. Aby zrobić to co było sugerowane musiałbym powiększyć znacznie ilość zwrotnic i zdecydowanie powiększyć makietę, a ja jestem oseskiem, który dopiero raczkuje w modelarstwie kolejowym. No właśnie torów już trochę mam - część już widzę, że nie będzie przydatna. Trochę szkoda, przynajmniej będę miał się na czym uczyć malowania i "szutrowania". Za to ilość zwrotnic wzrosła o 50%. Jakoś sobie poradzę. I ja przemyciłem jeszcze jeden mostek.
Jeszcze raz dziękuję Koledze Andrzejowi za pomoc. Mogę chyba uważać, że to już chyba będzie końcowa wersja "mojego" planu, może jeszcze tylko jakiś mały retusz, niewielkie poprawki. Oto on"
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.469 552 30
#53
A może jednak nie końcowa wersja? Proponuję coś takiego:

Makieta 2.jpg


Dobrze byłoby coś zrobić z łukami, wskazanymi strzałkami. W lewym górnym rogu nie podoba mi się ten krótki łuk o małym promieniu, naprawdę nie wygląda to dobrze. Również na górnej stacji łuki przerwane prostymi rozjazdów nie są korzystne, może dałoby się jednak coś pokombinować z rozjazdami łukowymi? I proponuję spróbować zastosowania torów "fleks", dają możliwość dowolnego kształtowania łuków. Na dolnej stacji przejścia zaznaczone na żółto byłyby bardzo przydatne, ale faktycznie, bez rozjazdów krzyżowych będzie trudno je zrobić - nie bardzo jednak rozumiem, na czym miałoby polegać "wariactwo maszyny" przy ich zastosowaniu? I nie wiem, dlaczego moja propozycja wymagałaby powiększenia makiety? Swój rysunek zrobiłem tylko modyfikując oryginalny plan, bez jego wydłużania czy poszerzania.
 
OP
OP
misza1

misza1

Aktywny użytkownik
Reakcje
16 0 0
#54
PANIE ANDRZEJU. Wielki szacunek. Zmusił mnie Pan do pracy i do myślenia. Starałem się i do czegoś doszedłem. Poprawiłem wszystko, co mogłem poprawić. Łuk po lewej u góry - to są dwa krótkie lekko łukowate tory, które posłużyły do łagodnego przejścia na prostą. Inaczej nie mogłem sobie z tym poradzić, Te dwa tory biegnące obok siebie są przeciwstawne (jeden opada i biegnie obok tunelu, a drugi się wznosi). Wariacje z maszyną polegały na tym, iż zaczęła się trochę grzać a ja wstawiałem cały czas nie te rozjazdy krzyżowe co trzeba było. Chciałem już nawet wstawiać zwykłe rozjazdy aby osiągnąć ten cel, a to powodowało wydłużanie makiety, albo posiadanie króciutkiego dworca. Nauka jednak nie idzie w las, I teraz żółtodziób Misza wie jak to robić. Mam nadzieję, że teraz już jestem bliżej finału planowania "mojej" makiety.
Pozdrawiam Misza.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.469 552 30
#55
Rzeczywiście, jesteśmy bliżej finału planowania, ale ciągle jest coś do zrobienia. Do ostatniego planu mam drobne uwagi: nie polecam rozjazdów podwójnych (trzykierunkowych), zwłaszcza symetrycznych, ponieważ w rzeczywistości stosuje się je rzadko w torach głównych, a w wersji symetrycznej tylko przy wjazdach do hal, na promy itp. Proponuję więc zastąpić je zwykłymi rozjazdami. Skróci to wprawdzie nieco tory, ale myślę, że będzie OK. Krótkie żeberko po lewej stronie dolnej stacji trzeba odsunąć od sąsiedniego toru, by między nimi zmieścił się choć krótki peron (jak na moich wcześniejszych rysunkach. Proponuję to zrobić jak niżej. I wreszcie mijanka na łuku na górze: przy układzie wykonanym przez kolegę miszę, miną się tam tylko pojedyncze wagony motorowe. Wynika to ze skrajni na łukach (proponuję sobie to ułożyć na stole i spróbować. Dlatego też proponuję zmianę jak na rysunku niżej. No i w końcu ten łagodny łuk w lewym górnym rogu - dalej mi się nie podoba. Warto popracować, żeby uzyskać jeden promień łuku na całej jego długości, może tak, jak niżej?

Makieta kolejowa.jpg
 
OP
OP
misza1

misza1

Aktywny użytkownik
Reakcje
16 0 0
#56
Miło mi, że znalazł kolega czas na dalszą pomoc, chociaż byłem pewien, że to już koniec planowania. A tu niespodzianka. Poprawiłem zgodnie z sugestiami i wygląda to faktycznie jeszcze lepiej. Widać u fachowca doświadczenie i to coś - coś co pozwala urealniać makietę i co przydaje się w przekazywaniu swojej wiedzy innym, za co jestem niezmiernie koledze wdzięczny. Przeraża mnie jednak rosnąca ilość rozjazdów. Ktoś kiedyś mi powiedział, że dla takiego laika jak ja to najlepiej, aby w ogóle na mojej makiecie nie było rozjazdów, W każdym razie mam je ograniczać do niezbędnego minimum - stąd te potrójne rozjazdy, stąd wybór takich a nie innych torów. Myślę, że jak zacznę budować moją wymarzoną makietę to będę już umiał swobodnie podłączać napędy i sterowanie tymi rozjazdami. A oto plan z poprawkami.
Dziękuję i pozdrawiam Misza.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.469 552 30
#57
Cieszę się, że mogłem pomóc i że moje pomysły znalazły uznanie.
dla takiego laika jak ja to najlepiej, aby w ogóle na mojej makiecie nie było rozjazdów, W każdym razie mam je ograniczać do niezbędnego minimum - stąd te potrójne rozjazdy
Ale dwa zwykłe rozjazdy wymagają dokładnie takich samych połączeń, jak jeden podwójny (nie: potrójny; to są "dwa w jednym", czyli podwójny). Ale ogólnie ta uwaga jest słuszna. Niezależnie od planowania dużej makiety, może warto spróbować sił na czymś mniejszym, np. na małej dioramie, żeby poćwiczyć technikę? A przy okazji wykorzystać tory z podsypką i przekonać się, jak trudno z nich coś ładnego zrobić ;).
 
OP
OP
misza1

misza1

Aktywny użytkownik
Reakcje
16 0 0
#58
Panie Kolego Andrzeju (to przez szacunek) - jeszcze raz dziękuję za pomoc przy opracowaniu "mojego" planu. Jestem zadowolony, że udało "NAM" się zrobić coś, co sprawia mi radość. Zgadzam się z faktem (podzielanym przez innych użytkowników tego forum), iż może powinienem zaczynać od rzeczy małych, a z drugiej strony niewielcy ludzie od razu budowali wielkie rzeczy. Ja chcę od razu wejść do większej wody. Trochę dłubałem w modelarstwie kartonowym i kleiłem modele plastikowe - jakieś zdolności manualne mam, chociaż jestem totalną nogą z elektroniki. Gdzie, i w których miejscach muszę podłączyć zasilanie torów? Już wiem, że im więcej tym lepiej, tym pewniej, że nic złego się nie zdarzy. Dla Was to podstawa - a dla mnie nowość, chociaż jakoś w domu radzę sobie z tą elektroniką - to może jednak diabeł .......... .
Wiem, że makieta to coś innego i dlatego kupuję rzeczy, które moim zdaniem ułatwią mi życie - gotowce do sklejania, tory z podsypką, gotowe napędy do rozjazdów itp. Wiem, że każdy "rasowy" modelarz wykonuje samodzielnie wiele rzeczy, chociażby realistyczne napędy do rozjazdów, mosty itp. dlatego czytam, czytam i czytam. Tak jak napisał kolega Krakowiak
"Popatrz na filmy pokazujące makiety i moduły na YT, szukaj zdjęć w internecie, poczytaj różne pisma - wiesz, tego mozolnego etapu przygotowań to raczej nie przeskoczysz"
No właśnie czytam, czytam, oglądam i - u kolegi, który podpisuje się jako "kocioł" zauważyłem, że On na stół kładzie (chyba) styrodur (około 5 cm), a na nim dopiero coś pod tory (chyba gruby karton), a potem ten styrodur wykorzystuje do kształtowania krajobrazu - most na poziomie zero (chyba nieliczni tak robią - tylko u tego kolegi sie z tym spotkałem, albo za mało jeszcze widziałem?). Jest to jest to coś fajnego- zwłaszcza dla mnie, człowieka, który lubi mosty (kolejna dobra lekcja - może ją wykorzystam?).
Dlatego czytam i będę jeszcze dużo czytał zanim zacznę budowę, chociaż wiele asortymentów już mam zakupionych. Wiem, że życie płata różne figle i czasem z naszych planów wychodzą tak zwane nici, nie mniej jednak moje doświadczenie mówi mi, że jak się za coś zabieram, to to kończę. Tak jak wcześniej napisałem , mogę tę makietę budować nawet trzy, cztery a nawet pięć lat - to ją jednak zbuduję, może nie będzie cudowna, może trawa nie będzie taka jak być powinna, może tory nie będą dobrze pomalowane, może szuter nie będzie dobrze dobrany, może murki oporowe itp ......... - ale będzie ona moja, moja pierwsza, a potem przyjdzie następna, a moją wiedzę będę mógł przekazać innym - tak jak Pan przekazał ją mnie. Nie wiem, czy moją budowę zacznę jeszcze w tym roku, a na pewno jak ruszę będę się dzielił z Wami moimi postępami. Mam dobry plan - a to podstawa sukcesu.
Będę się tutaj pojawiał (w końcu przecież początkujący) zadawając (dla Was) dziwne, naiwne pytania. Chcę się jednak jak najlepiej przygotować do budowania makiety. Aż sam nie wierzę, że to z czym tutaj przyszedłem, tak bardzo różni się od tego z czym wychodzę a mówię o moim "projekcie" i o mojej wiedzy teoretycznej. Jestem trochę w "gorącej wodzie kąpany" i teraz już wiem, że pewną ilość zakupionych torów będę mógł i musiał wykorzystać do nauki. Dobrze, że stolarkę kupiłem trochę większą. Teraz się to przyda. Ale się rozpisałem.
Jeszcze raz wszystkim bardzo dziękuję.
Pozdrawiam Misza
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
misza1

misza1

Aktywny użytkownik
Reakcje
16 0 0
#59
Witam. Zielony Misza znowu się pojawia. Czytam i przeglądam. Dzięki temu troszeczkę zmodyfikowałem układ mojej (a w zasadzie kolegi Andrzeja) stacji. Bardzo mnie się on podoba. Znajdują się w niej dwa rozjazdy krzyżowe - tylko na miłość boską - który ma być lewy, a który prawy? Może obydwa lewe lub obydwa prawe? PROSZĘ O POMOC. - Tory dokładnie się nie chodzą, myślę, że jest to wina programu - jak nie wyrówna się torami regulowanymi. Poniżej plan makiety.
Pytania z elektroniki będą później.
Pozdrawiam wszystkich - Misza.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.469 552 30
#60
dwa rozjazdy krzyżowe - tylko na miłość boską - który ma być lewy, a który prawy?
Nie rozumiem pytania. Skąd taka myśl, że rozjazd krzyżowy może być lewy albo prawy? Nie ma czegoś takiego, rozjazd krzyżowy jest przecież symetryczny. Nawet o rozjeździe krzyżowym jednostronnym (ale taki tu nie występuje) trudno mówić, że jest prawy lub lewy. Pojęcie rozjazdu lewego lub prawego wiąże się z kierunkiem, w którym tor, nazwijmy go umownie "bocznym" (choć to nie jest prawidłowe określenie), odchodzi od toru "głównego" - prostego, a w rozjeździe łukowymi od toru o większym promieniu. Ale już o rozjeździe łukowym dwustronnym symetrycznym nie można powiedzieć, że jest lewy lub prawy. I właśnie tak jest również z rozjazdem krzyżowym.

Ale na ostatnim planie brakuje po prawej stronie jednego rozjazdu krzyżowego i jednego zwykłego (lewego). Tak, jak jest, nie da się z wewnętrznego obwodu z prawej strony makiety wjechać na pierwsze trzy tory stacyjne od dołu. Proszę sobie porównać z poprzednim rysunkiem, tam jest OK.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Dla początkujących 7

Podobne wątki