• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny MTB - modele lokomotyw serii SM40/SM41

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.911 37 1
#81
to zdjęcie SM40-10 to zrobiłem na stacji Wrocław Kuźniki podczas transportu tej lokomotywy do skansenu w Pyskowicach, w normalnej eksploatacji SM40 nie miały tabliczek z serią, tabliczki dostały po zakończeniu eksploatacji tylko te dwie maszyny 01 i 10 jak trafiły do skansenów na eksponaty !!!
 

baktrian

Aktywny użytkownik
Reakcje
175 3 0
#85
Barierki trzeba było pomalować pod kolor nadwozia ,wyglądały by lepiej i nie rzucało by się ich przeskalowanie. Ale muszę przyznać ,że model wygląda coraz lepiej ,co mnie cieszy.
Racja, ale złapałem "najbliższą" Tamiyę" w spray-u. Trzeba będzie dobrać kolor, ale najpewniej zupełnie nowe barierki; trawione lub lutowane. Chciałem tylko zamaskować, te białe kloce...:)
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
435 2 1
#88
Czy ktoś może próbował już rozpoznać połączenia elektryczne na płytce?
Chodzi mi o to, czy poza wyjściami światła przód/tył są może gdzieś wyprowadzone pola lutownicze dla wyjść AUX1 i AUX2 (takie wyjścia są dostępne w gnieździe NEXT18). Takie wyjścia przydałyby się do świateł manewrowych lub czerwonych.
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
435 2 1
#94
No i sam już nic nie wiem, przelutowałem 1 led z przodu w miejsce gdzie teoretycznie powinno być wyjście AUX1, po załączeniu wyjścia AUX1 led nie świeci, natomiast gaśnie drugi led podłączony pod wyjście światła przód. Programowo nie mam żadnej zależności pomiędzy tymi wyjściami.
 

SP47-001

Aktywny użytkownik
Reakcje
248 12 4
#95
Witajcie, w 1991 roku lokomotywy stacjonujące w lokomotywowni Stargard Szczeciński tak wyglądały jak na poniższych zdjęciach. Co ciekawe to wszystkie lokomotywy serii SM40 nie mały tablic ze znakiem serii i było to malowane farbą. Tablice tylko były z napisem PKP i numerem inwentarzowym takie same jak na lokomotywach serii SM41. I było tak od momentu zmiany z serii Lwe58 na SM40.
Zobacz załącznik 960715 Zobacz załącznik 960716 Zobacz załącznik 960717
Cenne zdjęcia i uwagi. Co nie zmienia faktu, że czcionka jest nadal zła na modelu, co bardzo razi (no może tylko mnie, ale to już zboczenie zawodowe). Czcionka o nazwie Arial, którą zastosowało MTB - idąc tym samym po najmniejszej linii oporu - owszem istniała (od 1990 r.), ale na pewno nie stosowano jej na polskim taborze w ówczesnych czasach.

A wracając do napisu "SM-40" to ciekawe jak powielany błąd w dokumentacji prowadzi do błędnego oznaczenia taboru, spotykam się z tym nie pierwszy raz. Pytanie skąd się to bierze, może ze skojarzeń z oznaczeniami militarnymi - np. czołgów T-34? Drugim często popełnianym błędem jest pisanie ze spacją, np. "SM 40", zamiast "SM40".

Zgadzam się z kolegą Andrzejem:
Reasumując: dla mnie model, choć wygląda w sumie nieźle, nie jest warty swojej ceny, biorąc pod uwagę, że aby mieć pełnowartościowy model musiałbym zainwestować kolejne kilkaset złotych, bo sam nie byłbym w stanie zamontować reflektorów. Pomijam już fakt błędnych oznaczeń i tego, że dostarczone z modelem reflektory też należałoby zastąpić lepszymi, nawet, jeżeli miałyby być bez czerwonych świateł (fabrycznie dołączone są reflektory z wyłącznie białymi światłami).
Cena co najmniej dwukrotnie przesadzona, a nie pokusili się za nią chociaż o prostokątne kawałki plastiku pod napis na budkę maszynisty "PKP" oraz numer inwentarzowy...

Także ja swoją ofertę kalkomanii z poprawnymi oznaczeniami na całą lokomotywę podtrzymuję. :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.522 556 30
#98
Nie mam tego modelu i może mało kumaty jestem w tych sprawach, ale z opisu wyjść dekodera rozumiem, że czerwone światła są fabrycznie podłączone do AUX1 (pin 3 dekodera) i AUX2 (pin 12), a nie do głównych wyjść świateł. Natomiast nie bardzo rozumiem (zakładany) sposób mapowania: na schemacie pokazane jest, że F0f (forward - w przód) włącza światła białe z przodu (pin 17: F0f/white front) razem z czerwonymi też z przodu (pin 12: AUX2-F0f/red front). F0r (rear - w tył) włącza światła czerwone z tyłu (pin 3 AUX1-F0r/red rear), ale nie widzę włączenia świateł białych (nie znalazłem F0r/white). Coś chyba jest pokręcone w tej instrukcji.
 

Yaku

Aktywny użytkownik
Reakcje
125 0 0
#99
Nie wiem, czy komuś się przyda, w razie czego proszę usunąć post ;) Kilka dni temu pojawił się archiwalny materiał z udziałem - prawdopodobnie - SM40. Nawet dźwięk trochę słychać ;) Przejazdy w minutach: 1:13 oraz 1:27 :)
 

PiotrK

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
352 0 0
Umieszczony w instrukcji rysunek PCB jest poprawny. Nie przewidziano tam podłączenia świateł czerwonych.
Nie sugerujcie się znajdującym się powyżej schematem podłączenia dekodera dźwiękowego ze złączem NEXT18, bo nie ma on większego związku z tym co znajdziecie na płytce. Płytka wykorzystuje tylko część połączeń i rozważania odnośnie innych wyjść podłączonych do pinów tego złącza nie mają tu zbytnio sensu.
Lutowanie do pinów złącza NEXT18 jest raczej dla większości nie wykonalne. Jeśli, ktoś będzie chciał rozszerzyć możliwości sterowania oświetleniem, powinien pomyśleć o wymianie zamontowanych w modelu płytek lub montażu na pająka...
 

Podobne wątki